معذرة يا باشمهندس أحمد.. لمزيد من التوضيح فقط..
مش المقصود هو القص (والقص ممكن بالماكينة) وليس الحلق بالموس؟
اسمح لي ان اوضح او اختلف ان شئت فيما اوردت من احكام
1و3- لا يجوز حلق اللحية، لحديث ابن عمر وأبي هريرة المتفق عليهما، والإجماع على ذلك.
اما الاخذ من اللحية فهو علي قولين:
الأول : فأخذُ ما زاد عن قبضة اليد من اللحية ، فهذا جائز عند الفقهاء ، ووقع بها عمل السلف و أخذ ما تطاير من شعر اللحية وشذ فهذا اجازه مالك.
الثاني : ترك اللحية بدون الأخذ منها وهو مذهب الحنابلة و الشافعية و عليه الجمهور
و يلاحظ ان ما بين الاخذ الموضح سابقا و الترك هو موضوع استحباب
اما المحرم بالاجماع هو الحلق و التقصير الذي يشبه الحلق.
ويكره الشهرة في تعظيمها وتحليتها.
اما عن حد اللحية :
فالمحرم حلق شعر الذقن و العارضان (الخد)
و اختلفوا علي حلق شعر الوجنة ( أعلى الخد و ما نتأَ من لـحم الـخدين بـين الصُّدغين وكَنَفَـي الأَنف) اللي هو العظمة البارزة اللي تحت العينين و العنفقة (الشعر اسفل الشفه السفلية).
و اتفقوا علي ان شعر الحلق و الرقبة ليس من اللحية و يجوز الاخذ منه و حلقه
2- اتَّفَقَ الْفُقَهَاءُ عَلَى الأَخْذَ مِنَ الشَّارِبِ لَكِنِ الْفُقَهَاءُ اخْتَلَفُوا فِي ضَابِطِ الأَخْذِ مِنَ الشَّارِبِ ، هَلْ يَكُونُ بِالْقَصِّ أَمْ بِالْحَلْقِ أَمْ بِالإِحْفَاءِ؟
القول الأول : هو الحلق بالكلية ، وهو مذهب الحنفية والحنابلة
القول الثاني : هو قص الشارب حتي اظهار الشفتين و الفم ، وأما حلقه فمكروه وهو مذهب المالكية والشافعية.
الشيخ محمد حسان: الاحفاء هو الازالة بالكلية بدون الحلق بالموس
YouTube - ‫ظ…ط§ ظ‡ظˆ ط.ظƒظ… ط.ظ„ظ‚ ط§ظ„ط´ط§ط±ط¨ ظ†ظ‡ط§ط¦ظٹط§طں ظ…ط.ظ…ط¯ ط.ط³ط§ظ†.‬‎
الشيخ أحمد النقيب
YouTube - ‫ظ‡ظ„ ظٹط¬ظˆط² ط.ظ„ظ‚ ط§ظ„ط´ط§ط±ط¨ ط¨ط§ظ„ظ…ظˆط³ طں‬‎
http://www.youtube.com/watch?v=93sdgMIhNjQ
الظاهر ان الاخ dojuar
هو اللي هيبقي الفائز القادم
يلا بقي
و اديها عزيمه
و اعملها لله
يا سلام
شيء حلو اوي ان الواحد يحس انه في ايده شيء يقدمه محبه لله
يا بختك و الله
بجد يا بختك
و ساعت متقرر قلنا علشان نفرح كلنا
بجد هتبقي فرحه كبيره جدا
و كمان الاخ tim tim
شكله هيحصلهم
الله اكبر
يا عيني
الواحد بيفرح لما بيلاقي ان في ناس بتقدم شيء لله
الله يبارك فيكم و يثبتكم علي الحق
و يا بخت اللحيه بيكم
إزيكم يا جماعة ...... عاوز اقولكم على حاجة حصلت امبارح
انا بصراحة بعد الموضوع كنت قولت اسيب دقنى ومرضتش احلقها وقولت نشوف الوضع كده بس مش هدى نفسى التزام انى هسيبها .... وقولت انا هسيبها بظروفها كده وربنا يسهل ..... المهم امبارح نتيجة الكلية عندنا طلعت .... انا طبعا عامل حسابى على مادتين او اكتر وموصى كل صحابى انهم يدعولى ..... المفاجأة بقى انى جبت جيد .... طبعا طرت من الفرحة ومكنتش مصدق نفسى ..... وبعد الفرحة ويوم النتيجة حسيت كده انها اشارة انى ما أحلقش دقنى .... حتى لو مش اشارة بس انا بتلكك على اى حاجة بقى :tongue: ..... المهم انا بدأت ارتاح اصلا بالوضع كده ونفسيتى فى العلالى .... ليه معرفش بس انا حاسس ان كده احسن
حبيت اقولكوا على اللى حصل واشكركوا بجد على الموضوع الهايل ده
وربنا يوفق كل الناس للخير ان شاء الله
ان شاء الله تستمر وأسأل الله أن يثبتك ويعلى قدرك ويرفع شأنك ..
والله وكأنى أنظر الى وجهك و قد تلألأ من نور الله عليك أسأل الله ان يتم عليك نعمه ظاهرة وباطنة
والله انت ذكرنى عندما وفقنى الله وأطلقت لحيتى منذ عام 2006
خد بالك طلب العلم الشرعى هو اللى هيثبتك اختر علما من العلوم الشرعية وابدأ بتعلمه والزم شيخك وابدأ بالسهل وابدأ فى حفظ القرآن واقرأ فى صلاتك بما حفظته فذلك أدعى لتثبيت الحفظ .. بارك الله فيك
أخوك فى الله محمد محمود
آددددي يااااعم الناس اللي بتربي دقنها !!
كلمة بيرددها ناس كثير اوي .. ومش عارفين أثرها في قلب
كل مُلتحي مُلتزم كويس بجد
تخيل لما تكون إنت مُلتحي وحاسس ان صورتك في نظر الناس
مشوهه والمفروض انها تكون العكس
وتقعد تسأل نفسك .. طيب انا مالي ؟! ..
وتبقى عايز تصرخ وتقول .. مش أنا والله ..
انا مليش دعوة بالناس دي .. الاسلام مش كدة !!
وتصحى الصبح تقرأ في الصحف .. -مُلتحون- يهاجمون
قافلة اعلامية .. وليل نهار هجوم على المُلتحين
وتسأل نفسك نفس السؤال .. طيب انا مُلتحي ..
أنا ليه صورتي يحصل فيها كدة ادام الناس ..
ويبدأ صراخك يزيد وتقول أنا مش كدة والله !!!
تفتح التلفزيون .. تلاقي عادل إمام مطلعك تكفيري وإرهابي
ومنافق وزاني !! وغيره من الممثلين كثير
ويزداااد الصــراخ
تقول صباح الخير لوالدك .. تلاقيه بيقولك روح يابني احلق دقنك ..
عيش شبابك
تنزل في الشارع .. تحس فكر بعض الناس بقى ظاهر
في نظراتهم ليك وكلامهم .. بأنك تكفيري وإرهابي
بناء على اللي بيقرأوه ويسمعوه في التلفزيون
تيجي تدافع عن الدين في حاجة .. الناس تصرخ فيك ..
انت هتعملي نفسك شيخ .. انت هتكفرني انت ها.. مع انه
ممكن متكنش لسة قولت حاجة اصلاً o_0
تروح الكلية .. صحابك اللي كانوا بيحبوك ..
بدأوا يشوفك وميسلموش عليك ..
ترجع البيت تقعد مع العائلة ولما تيجي سيرة المُلتحين ..
تلاقي السيرة الغريبة فقط هي اللي بتبقى على الألسنة ..
المُلتحي اللي بيبص للبنات .. والمُلتحي اللي بيسرق ..
والمُلتحي اللي كفر اهل بيته ..
والمُلتحي الحرامي اللي فاتح محل ..
والمُلتحي اللي مربيها منظر
وانت قاعد عمال تسمع ومش عارف تقول اية !!
وكـــــــــــــــــــل دة عشان سبب واحد فقط
مثال سئ وسط ملايين من الامثلة الجميلة جداً اللي الناس مبيشوفهاش ..
لأن عنيهم دايماً واقعة على الغلط
مبيشوفوش المُلتحي اللي بيصلي على طول في المسجد ..
المُلتحي اللي بيحفظ قرآن .. المُلتحي اللي بطل يصاحب بنات ..
المُلتحي البار لوالديه .. المُلتحي الخلوق ابو ابتسامة الجميلة ..
دايماً كلامهم بيبقى على الصنف الآخر
هو احنا لية بنعمل دعاية سيئة عن المُلتحين ؟
لية نحط المُلتحين كلهم في سلة واحدة .. اصلاً لية نقول مُلتحي
وغير مُلتحي ؟؟!!! .. لية حاطين في دماغنا انه المُلتحي
دة ملاك بجناحات وبيطير .. ولية بنقوله يا شيخ ونديله لقب
ثقيل زي دة .. لية منعتبروش مُسلم عادي بشر بيغلط ويصحح ..
ويغلط تاني ويستغفر ولسة مُقيم على ذنب ومش عارف يتخلص منه ..
وهكذا
حتى الرسول صلى الله عليه وسلم قال
ما من عبد ((((مؤمن)))) إلا و له ذنب يعتاده الفينة بعد الفينة ،
أو ذنب هو مقيم عليه لا يفارقه حتى يفارق الدنيا ، إن المؤمن
خلق مفتنا توابا نساء ، إذا ذكر ذكر -
السلسلة الصحيحة للشيخ الألباني
عايزين المُلتحي يذوب وسط ملايين المُلتحيين ..
عشان متبقاش اللحية سمة فئة معينة قليلة ويحس انه عليه
كاميرات مراقبة .. لو فعل معصية او خطأ .. الناس ترفع عليه السيوف ..
ولو فكر يعمل حاجة حلال زي البلاي ستاشن مثلاً .. الناس تقوله ..
في شــــيخ يلعب بلاي ستاشن !! ولو اقنعته ..
يفضل حاسس انه في حاجة غلط !! ..
طبعاً لأنه حاسس انك جاي بطبق من المريخ :d
وآخر القول .. رفقاً بالمُلتحي .. لأنه بشر خطاء
كما قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كــــــــل بنـــي آدم خطــــــــاء وخيـــر الخطائــين التوابـــون
مش عايزين تعميم .. عايزين نبص دايماً لصورة الشاب المُلتحي
المُتدين بجد .. واللي لسة بيطلع السلم .. ندعيله بدل ما نقوله ..
أحلقها ملهاش لزمة .. او احلقها عشان انت بتسئ للإسلام ..
يبقى احنا بالظبط بنقوله - استسلم -
زي اللي بيشوف المصحف عليه تراب ويحس انه هاجر
القرآن بقاله كثير .. فيجي فكر الشيطان يقوله
حطه تحت المخدة عشان ميتربش :)
وجزاكم الله خيراً :)
يا سلام
و جوووووووووووووووووووووووو وووووووووووون
و ادي واحد كمان انضم الي القافله
يا بختك يا سيدي
و الله اصبر و هتشوف ان شاء الله ربنا هيكرمك اوي
سيبها و اتفرج علي حياتك
صدقني مش معني ان واحد يلتحي انه هيبقي بوزه شبرين و يزعق و يكشر و يقعد يقول فلان كافر فلان زنديق
لا بالعكس
دنتا هتحس بمعاني جديده و لذيذه
هتحس انك بتقدم شيء بارادتك لله
بمنتهي الاخلاص و الحب----و هتنتظر من الله الجزاء
و ربنا هيكافئك ان شاء الله في الدنيا و الاخره
المهم يا زعيم
اضم صوتي لصوت الدكتور احمد سعيد
و ايدك علي الحلاوه يا زعيم
بس كل واحد يطلب اللي هو عاوزة
الدكتور عاوز حاجه ساقعه هو حر
انما انا مش هتقل عليك علشان ميصحش
المهم
عاوز كرتونه كانز راني نصها خوخ و نصها اناناس
و عاوز عزومه حلوة عند قدورة اللي في جامعه الدول
و بس كده
مش تقولي بيبسي
الظاهر إن لسه في حد حيجيبك بليل عشان مربيها
http://www.nilemotors.net/Nile/211771-a.html
أنا مش فاهم المفروض نعمل إيه عشان نخلص من أمن الدولة أكتر من الثورة ..... نجيب aliens من الفضاء ؟؟؟؟؟!!!!
اكيد فيه اختلاف فى الرأى من الناحيه الشرعيه فى الموضوع ده وهنا اهل العلم بعلمهم الغزير يقدرو يناقشو ويجادلو بالعلم اما احنا للاسف مينفعش
ودليل الاختلاف ان فيه علماء ازهر وهم من كبار اهل العلم ولم يطلقو الحيه اطلاقا !!! اكيد فيه سند وحجه شرعيه بعدم الاثم فى حال عدم اطلاقها والله اعلم ....
من موقع القرضاويظ…ظˆظ‚ط¹ ط§ظ„ظ‚ط±ط¶ط§ظˆظٹ - ط§ظ„ط.ظ„ط§ظ„ ظˆط§ظ„ط.ط±ط§ظ… ظپظٹ ط§ظ„ط¥ط³ظ„ط§ظ…
وبهذا نرى أن في حلق اللحية ثلاثة أقول: قول بالتحريم وهو الذي ذكره ابن تيمية وغيره. وقول بالكراهة وهو الذي ذكر في الفتح عن عياض ولم يذكر غيره. وقول بالإباحة وهو الذي يقول به بعض علماء العصر. ولعل أوسطها أقربها وأعدلها -وهو القول بالكراهة- فإن الأمر لا يدل على الوجوب جزما وإن علل بمخالفة الكفار، وأقرب مثل على ذلك هو الأمر بصبغ الشيب مخالفة لليهود والنصارى، فإن بعض الصحابة لم يصبغوا، فدل على أن الأمر للاستحباب.
صحيح أنه لم ينقل عن أحد من السلف حلق اللحية، ولعل ذلك لأنه لم تكن بهم حاجة لحلقها وهي عادتهم
لأ طبعا ما اتلغتش ولكني اقصد الأراء المؤيدة بالدليل والحجة وليس اجتهاد العلماء.
وراجع هذا الرد لتفهم مقصدي
اقتباس:
اخواني الفضلاء
نحن لسنا علماء ولكننا ننقل كلامهم وننشره وهذا النقل مسؤولية فأما ان ننقل خيرا او ننقل شرا و نحن مسؤولون عن هذا النقل ...لابد عندما ننقل شيء متعلق بحكم شرعي يجب ان يكون مؤيدا بالدليل من الكتاب والسنة فأذا اختلفنا نرد الأمر الى اهل العلم...لا يجب ان نجادل او ان نسيء الظن او ان يقوم احدنا بتجريح الأخر فنحن لم نخلق علماء ولسنا علماء بل طول حياتنا نتعلم ونبحث ولا بد ان تقابل الحجة بالحجة لاغير ذلك.
المهم استكمالا لحوارنا الراقي الهاديء هناك اشكال واختلاف اثير حول الحكم الشرعي في مسألة اللحية كنت اتمني الا يثار حتي لا نطول في الحديث .
في البداية اود ان اوضح ان لا يجوز ان يكون هناك اجتهاد مع نص..وهناك قاعدة فقهية وهي مهمة جدا جدا تقول ( العمل بالظاهر واجب الا بدليل يصرفه عن ظاهره) طب يعني ايه الكلام ده.
الأدلة التي نقلت عن ان اللحية سنة مستحبة او او ان حلقها مكروه ليست ادلة وانما هي اجتهادات وهذه الأجتهادات كانت دون دليل و تعارضت مع نص فكيف يحتج بأجتهاد ورأي عالم مع وجود دليل خاصة ان هذا الدليل يعارضه؟
هناك امر اخر...وهو مهم جدا لكي يتحول الأمر من امر واجب الى سنة مستحبة لا بد ان يكون هناك صارف...يعني ايه صارف؟
يعني مثلا نهي النبي صلي الله عليه وسلم ان يبول الرجل واقفا..كده النهي ده يفيد التحريم ..تمام كده بس النبي صلي الله عليه وسلم بال واقفا ...الفعل الثاني هو ده بقي الصارف يبقي كده النهي يفيد الكراهة مش التحريم.
طب نطبق المثال علي موضوع اللحية النبي امر بها بقوله( اعفوا, وفروا) ده طلب نوعه امر يفيد الوجوب...طب فيه صارف يخللينا نقول ان اللحية سنة مستحبة ؟!يعني فيه دليل صحيح ان النبي عليه الصلاة والسلام حلق لحيته او اخذ منها حتي؟ بالتأكيد لا يوجد والا كان حجة قوية لمن قال بأنها سنة مستحبة.
الأحاديث معروفة ولا جدال عليها
النقطة في التفسير وليس صحة الأحاديث
أرجو أن تكون فكرتي وصلت
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
علي حد علمي راي حمهور الفقهاء علي الوجوب والشافعية علي الكراهه والمعاصرين بالاستحباب وانا عن نفسي اري الوجوب
واعتقد انه لا يجوز الانكار علي من يري بالوجوب او يري عدم الوجوب
بمعني نتناقش في ادلة الوجوب او عدمه من غير الزام اي طرف بوجهه النظر التي نتبناها
الله يفتح عليك
http://www.nilemotors.net/Nile/212089-a.html
وعليك سيدي الفاضل otefa :)
استاذ اشرف و الاستاذ اوتيفا
الف شكر و احييكم علي حواركما البناء
و اتمني تماشيا مع دعوة الشيخ حسان كلنا نلقي ايد واحده
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
حبايبي في الله ..... كيف حالكم
أسال الله لكم دوام الصحة والعافية ويثبتكوا علي الحق ويهيدكم الي سواء السبيل
اولا انا عايز اعتذر منكم بشده لاني شاركت في اول الموضوع ومتابعتهوش بعد كده ... الا قدر النهارده بفتح لوحة التحكم خاصتي وافتكرت الموضوع الجميل ده
فعاقبت نفسي اني لازم اقرأ المشاركات مشاركة مشاركة لغاية الاخر ... ووالله ندمت كل الندم اني متابعتش الموضوع ده
وصدقا لو قلت انه احب موضوع الي قلبي منذ خطوت نايل موتورز
اللهم ارزقك من قام عليه ومن شارك فيه ومن نصح فيه ومن اهخذ بيد اخيه فيه ومن تعمتد الرقي في الحوار وتوضيح وتصليح صور اللحية والنقاب ... الاخلاص في القول والعمل والثبات علي الحق والاسلام حتي يلقاك يارب العالمين
انا عايز اقول كلمة واحده بس دلوقتي
ووالله اني لاتمني من الله اني اكون اخا لكم قبل ان اكون صديق .... انا بحبكم في الله كل من خطت يداه هذا الموضوع الكريم
وربنا يحشرنا مع النبي في الفردوس الاعلي ونسقي من يديه شربة هنيئة مريئة لانظمأ بعدها ابدا .
وكنا نفسي ارد علي مشاركة مشاركة والله .... فسامحوني كل من لا استطعت ان ارد علي مشاركته الطيبة
واخص بالذكر ... كل اخواني اللي شاركوا في الموضوع
سبحان الله بمجرد ما قرأت الموضوع ...افتكرت وحسيت باول ايام الالتزام ... اللي لو عملت ايه مش هاعرف ارجعلها تاني
كانت ايام طيبه ولا تعوض بثمن والله ... نفسي ابدل حياتي كلها بيوم من الايام ديه والله.... حسبي الله ونعم الوكيل
ثانيا : أسألكم لي الدعاء بالزوجة والذرية الصالحة والثبات علي طريق الله وطريق الحق ... لتلاطم الفتن من حولي حتي ان قاربت ان انسي هذا الطريق لولا فضل الله ورحمته بي ... بانه عز وجل يأخذ بيدي اليه اخذ الكرام عليه حتي ولو كنت في غفله عنه (سبحانه وتعالي العلي القدير).
والله اتمني ان يثبت هذا الموضوع الطيب ... حتي ولو علي الفيس بوك لان يكون تذكرة للناس اجمعين وحتي لا يذهب في طي النسيان ... حتي وان رجعت أمن الدولة فاللع اعلي واكبر ولا اعتقد بعد هذا النصر الطيب من الله ... ان يذهبنا الله عن طريقه ....... الحمد لله رب العالمين .
جزاك الله خيرا صديقي وحبيبي في الله د/أحمد .... والله اني احبك في الله وما احلاها من دعوة اللهم أمين يارب العالمين
صدقت والله .... العجب كله ولو فضل الله ورحمته لشاب الخلق اجمعين.
أسألك الدعاء تاني يادكتور ... بنفس الدعوة الله يكرمك (بحبها اووووووووي ) هههههههههههه
كلام ولا أروع ........ جزاك الله خيرا وربنا يعينك علي طاعته وايانا .
ماشاء الله لا قوة الا بالله ...... ربنا يتم عليك نعمته ويثبتك علي الحق حتي تلقاه يارب العالمين
. حبيبي في الله شيخ خالد ....... والله اني لاحبك في الله واتمني اقابلك في يوم من الايام وأسألك دعوة طيبة زي ديه
ولا تنساني من صالح دعائك بالزوجة والذرية الصالحة و العمل الطيب... جزاك الله خيرا ونفع الله بك وثبتك علي طريق الحق ويرزقك مرافقة النبي في الجنة ورؤية وجة الله الكريم.
ماشاء الله لا قوة الا بالله ....... ربنا يباركلك ويثبتك علي الحق وتذكر انها لله ولا تخاف في الله لومة لائم واثبت عليها ودعك من كلام اي شخص يحاول فقط محادثك علي لحيتك
انا والله وصل بيا الحال ان بواب العمراة كان بيوقفني ويقولي احلقها .. فضلا عن العائلة بأكملها واقارب لي لم اسمع بهم من قبل وكان يهاتفونني لاحلقها .... استعن بالله وعليك بدعاء النبي " اللهم يامقلب القلوب والابصار ثبت قلبي علي دينك" في كل سجده واوقات استحباب الدعاء وطبعا طبعا مجالسة ومصاحبة الصالحين .. اهم اهم اهم حاجة وربنا يرزقك الصحبة الصالحة.. ولاتنساني من صالح دعائك. :_Alshmokh22[1]:
حبيبي في الله كيف حالك .... سبحان الله نفس اللي حصل معايا بالظبط ... انا كمان كانت لحيتي مش كثيفة وكانت بتطلع في مناطق ومناطق ..... وحاولت بشتي الطرق ادور علي اي حاجة احاول اخليها كثيفة ... بس متوصلتش لحاجة .. هي بقت تتطول براحتها .
وتصدق بالله ان الخروجات بقي ليها طعم عن الاول بكتير ... بقت في حدود الادب وادب الحوار حتي الصحبة اللي معاك بتتأدب باخلاق ومفيش معاكسات الكلام ده كله ... حتي التهريج ليه طعم تاني خالص بالادب وكل حاجة
وبنزل اقف في الشارع وبروح وباجي وبخرج في اي مكان تتخيلوا برده باللي ميسيئش للاسلام وليا.
وفي الكليه هتلاقي نفسك يتميل للصحبة الطيبة لوحدك وهما بيستريحولك نفسيا وناس بتحب تتكلم معاك
ده غير الكلية نفسها معرفش ظروفها ايه ... يعني لو جامعه عين شمس يبقي لااااااااااازم تربيها هههههههههه
انا رحت هناك مره ... والله شعري وقف ههههههه ........ كليتي كات في عبده باشا وبعيده عن الجامعه الحمد لله
واغلبية الشباب هناك ملتحين والبنات منتقبات ...... الحمد لله رب العالمين.
توكل علي الله واستعن بالله ...... وربنا يعينك ان شاء الله وميهمكش كلااااااام اي حد وتذكر انها لله ... ومن ترك شيءا لله ابدله الله خيرا منه .... والله هاتحس بيها بعدين ان شاء الله بلذة الايمان ونور الوجه وراحة في القلب ربنا يذقهالك ان شاء الله.
بصراحة كلام لا يعلي عليه ماشاء الله .... وانا دلوقتي فهمت ازاي افرق بين قول سنة واجبه ومستحبة ويعني ايه صارف
علشان لما اعرف ارد ... ابقي فاهم ...... جزاك الله عنا كل خير اخي الكريم .
ههههههههههههههه ......... زي العسل ماشاء الله
انا اسف اطلت عليكما بس ... من حبي ليكوا ..... نفسي اشوفكم كلكم والله ونقعد مع بامر الله ... وياريت في المقابلة اللي جاية للمنتدي
جزاكم الله خيرا ........ واقعدوا بالف عافية
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .
sonasteel
و الله انت اللي نورت الموضوع
و سعيد و الله جدا بكلامك
و سعيد اوي انك عجبك كلامي
ده شرف ليا
و اتمني اننا نبقي اصدقاء
يانهار ابيض ....... ده شرف ليا والله ياميدو
جزاك الله خيرا ... انا اخوك كمان مش صديقك بس ... ربنا يديم المعروف
وان شاء الله اشوفك في مقابلم المنتدي ... زتنورنا في نيسان هتلاقيني منتشر هناك ههههههههههه
انا والله مش بخش الاجتماعي كتير الا في المواضيع اللي بحس ان الاعضاء محترمين وفي رقي في الحوار بشكل راااااااااااااقي اوي زي الموضوع ده ....... اقعد بالعافية :bye2:
sonasteel
ربنا يبارك فيك يا اخي الكريم
و جزاكم الله خيرا
و الله مش عارف انا نفسي اروح المقابله بتاعات المنتدي بس و الله ظروفي لا تسمح
بس حضرتك شخللت الفكره في نفوخي
و انا سعيد جدا بمعرفه حضرتك
و و الله شرف ليا اكيد
للرفع و التذكير
و انه من دواعى الحزن و الفرح هذا الموضع
الفرح بعدم ظهور منافقين يتشكلوا بشكل الدين و يظهرا فى زى الملتحين
و الحزن على وجود فرصة جيدة بدون تخوفات اطلاقا من ان يلتحى الفرد بعد ان كان يتعلل بالامن و عدم الحصول على الوظيفة و لذلك لا يطلق لحيته
فها هى الفرصة سنحت و الآيه الفاضحة كشفت ان من يغالط يغالط نفسه وان من يتحجج بالاعذار يعلم مدى ضعف الاعذار "قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّـهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّـهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّـهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿آل عمران: ٣١﴾"
و عذرا على الكلام لو حد هيزعل و ربنا يهدينا الى ما يحب و يرضى
جزاكم الله خيراً يادكتور وذكرك بالخير ورزقنا سنة حبيبنا ونور عيوننا سيدنا رسول الله عليه الصلاة والسلام
عاوزين نعمل حمله يا شباب و تبقي حمله المليون لحيه
و تبقي عباره عن مليون مسلم اطلق لحيته حبا في رسول الله صلي الله عليه و سلم
بجد كلنا لازم نشارك
و الموضوع ده لازم يستمر و ايدينا في ايدين بعض و اشكر الاخوة القائمين علي الموضوع فردا فردا و مش عاوز اقول اسماء لحسن انسي حد لان الاعضاء دول ما شاء الله كتير و هما عارفين نفسهم
بارك الله فيكم
كان فى فعلا حملة طلعت كده .. و بعدين لقيت حد فى الجورنال كاتب "مش اننا نعمل حملة لاطعام مليون فقير أفضل من اننا نعمل حملة لاطلاق مليون لحية" .. دايما اسلوبهم كده .. طيب ما تعمل الاتنين .. ماهى دى لها ثواب و دى لها ثواب .. ايه المشكلة لما أطلع صدقة و أصوم اتنين و خميس .. ولا مينفعش الاتنين .. و ربنا سبحانه و تعالى لما تكلم عن أمور الاخره قال "و سارعوا" و "وسابقوا" و لما تكلم عن الدنيا قال "فامشوا فى مناكبها و كلوا من رزقه"
اللى فكرنى بالموضوع ده ان كان فى حد من فترة بسيطة بعت لى موقع دار الافتاء المصرية .. و انا بقلب فى الفتاوى شفت حد بيسأل عن حلق اللحية و كان الرد كالتالى.
اقتباس:
الجواب: فضيلة الاستاذ الدكتورعلي جمعة محمد
حلق اللحية من الأمور المختلف فيها بين الفقهاء؛ فبينما يرى الجمهور أن حلقها حرام، يرى الشافعية أن حلقها مكروه؛ حملا للأمر بإطلاقها وإعفائها وتوفيرها على الندب؛ لتعلقه بالعادات كالأكل والشرب واللبس والجلوس والهيئة، ومثلوا ذلك بالأمر بالخضاب والصلاة في النعلين ونحو ذلك.وكذلك الحال في أخذ الوجه بالفتلة؛ فإن العلماء مختلفون في دخول غير الحاجبين من شعر الوجه في النمص المنهي عنه شرعًا: حيث يرى بعض علماء المذاهب والمالكية في المعتمد عندهم أن نتف غير الحاجبين من شعر الوجه جائز لا حرمة فيه، خلافًا للجمهور القائلين بدخول ذلك في النمص المتوعَّد على فعله في الحديث الشريف، وقول الجمهور هو ما نرجحه ونميل إلى الأخذ به.
يعنى جمهور العلماء -معظم العلماء- بيقولوا انه حرام .. و الشافعية بيقولوا انه مكروه (مكروه -للى مش عارف- يعنى ربنا سبحانه و تعالى بيكرهه) .. و دار الافتاء بتاعتنا كمان بتقول نرجح رأى الجمهور.
يعنى حلق اللحية يا اما حرام عليه ذنوب .. يا اما حاجه ربنا سبحانه و تعالى بيكرهها.
و الله أنا شفت ناس عشان خطيبته بتحب تشوفه بسكسوكه .. كان بيربى سكسوكة .. تخيل بأه ان ربنا سبحانه و تعالى بيحب يشوفك بالهيئه دى - لحكمة لا يعلمها الا هو سبحانه - و لهذا السبب أوجد لنا لحية و ميزنا بها.
و ربنا يهدينا جميعا لما يحب و يرضى و الى الفطرة السليمة.
واللى ممكن يخسر وظيفته . حكم الشرع ايه ؟
يستفتى شيخ فى الموضوع ده طبعا .. اللى بيشرب خمره عشان هيموت من العطش ليس عليه شىء .. و الحمد لله الدين بتاعنا يسر (يريد الله بكم اليسر ولا يريد بكم العسر).
بس أنا عن نفسى مش هرضى على نفسى انى اشتغل فى عمل يتحكم فى مظهرى .. و ده مش موجود فى أى مكان فى العالم .. لو سافرت أى دولة أجنبية هتلاقى الهنود و الباكستانيين و البنغال شغالين فى شركات أجنبية و كله عامل فى شعره و دقنة اللى هو عايزه.
فاللى عنده الحاله دى يستفتى شيخ طبعا .. بس دى حاله استثنائية .. معتقدش ان كل الناس عندها العذر ده :original:
جزاك الله خير يا بشمهندس
والله موضوع جميل جدا وانا على فكرة ملتحى بس ذقنى صغيروة شوية على قدى اعمل ايه هيا اخرها كده
من اشرف المواضيع على نايل موتورز حيث ان النصيحه فى الله و المحبه فى الله.
اللهم جمعنا على طاعتك و اعنا على نصره دينك.
انما ارت ان ازيد البستان زهرة بهذا الشريط للشيخ محمد اسماعيل المقدم و فيه يرد على كل الاسئله و الشبهات فى هذا الموضوع.
ط§ظ„ظ„ط.ظٹط© ظ„ظ…ط§ط°ط§ طں - ظ…ط.ظ…ط¯ ط¥ط³ظ…ط§ط¹ظٹظ„ ط§ظ„ظ…ظ‚ط¯ظ… | ط·ط±ظٹظ‚ ط§ظ„ط¥ط³ظ„ط§ظ…
ووفقنا الله و اياكم لما يحب و يرضى