| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 11 إلى 17 من 17

  1. #11

    الصورة الرمزية Ashraf_Ibrahim

    رقم العضوية : 73872

    تاريخ التسجيل : 26Jun2010

    المشاركات : 5,623

    النوع : ذكر

    الاقامة : Shubra

    السيارة: Fiat 131, 1300, 1976

    السيارة[2]: Hyundai Verna 2010 Gl

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : Ashraf_Ibrahim غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    هو مش حرام
    ومن أفسد شيئا فعليه اصلاحه
    بس لما الامور بتكون بسيطة بنسيبها تعدي بدون مشاكل
    اما لما الدنيا بتكبر مش دايما اللي اتخبط يقدر يتحمل ثمن الاصلاح وحتى لو يقدر ليه يتحمل شيء هو مغلطش فيه
    اهم حاجة اننا منفتريش على الناس
    وربنا يحمينا جميعا من حوادث الطريق يارب

    Ashraf_Ibrahim


  2. #12

    الصورة الرمزية tamatemo

    رقم العضوية : 33581

    تاريخ التسجيل : 21Feb2009

    المشاركات : 734

    النوع : ذكر

    الاقامة : Benha

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Verna 1.6 MT Gls

    دراجة بخارية: لا يوجد بس نفسي

    الحالة : tamatemo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بص يا باشا

    "من افسد شيئا فعليه اصلاحه"


    اما العوض بقي وكلام الشحاته اللي الناس بتكال بيه الناس في الحادثة دا ما ينفعش

    لو انتا شايف انها حاجة صغيرة وعاوز تعديها خلاص

    Hatem Sobieh..System Admin


  3. #13

    الصورة الرمزية ahmed1981

    رقم العضوية : 778

    تاريخ التسجيل : 24May2007

    المشاركات : 6,693

    النوع : ذكر

    الاقامة : العالم الإسلامي

    السيارة: C

    السيارة[2]: G

    الحالة : ahmed1981 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لا ضرر ولا ضرار

    ومن أفسد شيئاً فعليه أن يعيده إلى أصله

    ومن قتل إنسان خطأ فعليه الدية مائة جمل
    ومن قطع أذن إنسان عن طريق الخطأ عليه نصف دية خمسين جمل
    رغم أنه مخطئ
    إلا أن الشرع أوجب عليه التعويض لأصحاب الدم أو القصاص
    ولو عفوا فأجرهم على الله

    الخلاصة بالنسبة للسيارات
    المخطيء يتحمل خطأه ويعيد الشيء لأصله على حسابه

    مثلاً:
    واحد خبط عربيتك وهو مخطيء 100%
    عليه تحمل تكاليف إصلاحها حتى تعود لأصلها وتكاليف توقفها وتكاليف الوقت الضائع في إصلاحها

    تماما كده

    إنت لو خبطت واحد وانت غلطان عليك نفس الكلام

    لو إثنين خبطوا بعض وكل واحد غلطان بنسبة على كل واحد دفع نفس نسبة خطأه في إصلاح السيارة الأخرى


    السؤال :
    لماذا الناس دائما تقول : العوض وحش أو بلاش العوض أو معقول هتقبل العوض ؟

    لعدة أسباب:
    منها
    ـــــــــــــــــــــــــ ـ
    1-
    التورع:
    التورع هو ترك بعض الحلال خشية من الوقوع في الحرام
    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    لكن إنت مش متأكد إن هو المخطئ 100%
    أو نفسك مش مرتاحة إنه هو الغلطان تماماً
    أو كما يحدث كثيراً في مصر المهروسة أنه لا يوجد من يحكم بين المتصادمين حكم عادل نتيجة لرجال المرور المرتشين وللجهل العام والمروري المنتشر بين المواطنين

    وفي هذه الحالة إنت تخاف تاخد العوض حتى لا يكون فيه ولو بعض الحرام
    وطبعاً المال الحرام بخرب
    ومن أكل لقمة حرام لم تقبل له صلاة أربعين يوماً
    وغير ذلك

    ففي هذه الحالة بلاش العوض وربنا يعوض عليك

    ـــــــــــــــــــــــــ ـ
    2-
    أن الطرف الآخر حالة إنسانية (فقير أو مسكين ...):
    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    وهو مخطئ بنسبة 100%
    واعترف بخطئه
    وأنت مقتنع أنه هو المخطئ

    وعند تقييم الخسائر شكا ذلك الرجل حاجة وعيال وفقر وأنه مش لاقي وحالته تصعب على المنافق والمشرك
    وإنت من نفسك تركت مبلغ العوض صدقه عليه حراً مختاراً

    ـــــــــــــــــــــــــ ـ
    3-
    بعض الناس بيعمل بمكارم الأخلاق ومسامحة المخطيء والعفو عنه
    وهذا أمر طيب طالما حر مختار
    وقد دعانا الإسلام إلى ذلك

    وغير ذلك

    ـــــــــــــــــــــــــ ـ


    للأسباب السابقة وغيرها تعود الناس على قول بلاش العوض
    ثم أصبحت كلمة في أفواه الناس كلها بلا تفكير

    النقطة المهمة
    أنا لو عايز يكون مبدئي هو أن لا أأخذ العوض
    فما هي النية
    هي العفو عند المقدرة لأنال رضى الله سبحانه وتعالى

    طيب لو أنا المخطيء
    هل أطلب من الناس العفو كما أفعل أنا ؟؟؟؟؟؟

    ليه ؟
    هو أنا كنت بعفو عشان خاطرهم رياء يعني
    ولا كان لله؟
    كان لله

    يبقى لا أطلب منهم معاملتي بالمثل
    طالما أنا المخطيء
    أعرض الإصلاح الكامل للسيارة التي خبطها وأنا المخطئ
    ولا أطلب الإحسان منهم

    ولو هم عرضوا السماح والعفو بطيب خاطر فلا مانع من القبول


    وهناك عدة مشاكل في هذا الموضوع:

    1- من الذي يحدد المخطيء إذا كنا نعيش في المجتمع المصري الجاهل تمام الجهل بأصول المرور
    ورجال المرور هم أكبر مرتشين في البلد
    وواحد يخبطك وهو الغلطان وينزل عايز يركبك الغلط وبسلامته مش مسامح

    2- بعض الناس عندما يخبط سيارة وهو المخطي
    يتقمص فوراً دور المسكين
    ويتحدث عن فضل المسامح رغم أنه غني
    وإنت هتاخد عوض ولا إيه
    مع أنه في هذه الحالة يعتبر في موقف الشحاته
    لأن العوض الموضوع عليه هو دين في عنقه
    وهو يطلب من صاحب الحق أن يتصدق عليه بهذا الحق

    حاجه غريبة والله العظيم

    المهم في النهاية
    أجر العفو هو من أعظم الأجور على الإطلاق في ميزان المسلم
    لماذا؟
    لأن من عفا وأصلح فأجره على الله
    طيب
    أجري على الله كام يعني ؟
    سؤال غبي فعلاً

    لما يكون أجرك على الكريم سبحانه وتعالى فلا تسأل
    لأن الكريم يعطي على قدره
    فلا نستطيع أن نتخيل مقدار العطاء

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
    facebook.com/AHMED1981MECHANICAL


  4. #14

    الصورة الرمزية No Comment

    رقم العضوية : 11902

    تاريخ التسجيل : 30May2008

    المشاركات : 4,959

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: Now : Honda Civic 4G A/T F/O

    السيارة[2]: Was:Peugeot-Fiat-Mazda

    دراجة بخارية: God Willing Dodge Tomahawk

    الحالة : No Comment غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة
    المهم في النهاية
    أجر العفو هو من أعظم الأجور على الإطلاق في ميزان المسلم
    لماذا؟
    لأن من عفا وأصلح فأجره على الله
    طيب
    أجري على الله كام يعني ؟
    سؤال غبي فعلاً

    لما يكون أجرك على الكريم سبحانه وتعالى فلا تسأل
    لأن الكريم يعطي على قدره
    فلا نستطيع أن نتخيل مقدار العطاء

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    مقالة شاملة كاملة:018a1d~146: .

    وَمَا رَبُّكَ بِظَلَّامٍ لِّلْعَبِيدِ
    All The Power On Earth Can't Change Destiny
    アフマド アミン


  5. #15

    الصورة الرمزية sharpvision

    رقم العضوية : 91707

    تاريخ التسجيل : 18Mar2011

    المشاركات : 218

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo-Qina

    السيارة: fiat 128

    السيارة[2]: Cerato EX 2010

    دراجة بخارية: ksb

    الحالة : sharpvision غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هو العوض فى نظرى مشروع بس فيه نقطه هنا وهى العوض كمبلغ بيتحدد ازاى يعنى ؟؟ لو حاجه تتكلف قرشين والراجل فى نظره يدفع قرش واحد او العكس فهى مسأله فى النهايه تقديريه الا اذا اخدت الراجل اللى خبط العربيه ( لا قدر الله ) ورحت بيه على السمكرى هو اللى يقدر المبلغ ومعتقدش انك هتبقى فاضى لمشوار زى ده فى اللحظه دى..

    [mtohg=#ff0000]http://www.danasoft.com/vipersig.jpg[/mtohg]gamal radwan





  6. #16

    الصورة الرمزية otefa

    رقم العضوية : 27285

    تاريخ التسجيل : 10Dec2008

    المشاركات : 11,282

    النوع : ذكر

    الاقامة : الكرة الأرضية

    السيارة: -Cabrice-LTZ

    السيارة[2]: ِAlfa156 seles-جيب جراند شيروكي

    الحالة : otefa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة
    لا ضرر ولا ضرار

    ومن أفسد شيئاً فعليه أن يعيده إلى أصله

    ومن قتل إنسان خطأ فعليه الدية مائة جمل
    ومن قطع أذن إنسان عن طريق الخطأ عليه نصف دية خمسين جمل
    رغم أنه مخطئ
    إلا أن الشرع أوجب عليه التعويض لأصحاب الدم أو القصاص
    ولو عفوا فأجرهم على الله

    الخلاصة بالنسبة للسيارات
    المخطيء يتحمل خطأه ويعيد الشيء لأصله على حسابه

    مثلاً:
    واحد خبط عربيتك وهو مخطيء 100%
    عليه تحمل تكاليف إصلاحها حتى تعود لأصلها وتكاليف توقفها وتكاليف الوقت الضائع في إصلاحها

    تماما كده

    إنت لو خبطت واحد وانت غلطان عليك نفس الكلام

    لو إثنين خبطوا بعض وكل واحد غلطان بنسبة على كل واحد دفع نفس نسبة خطأه في إصلاح السيارة الأخرى


    السؤال :
    لماذا الناس دائما تقول : العوض وحش أو بلاش العوض أو معقول هتقبل العوض ؟

    لعدة أسباب:
    منها
    ـــــــــــــــــــــــــ ـ
    1-
    التورع:
    التورع هو ترك بعض الحلال خشية من الوقوع في الحرام
    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    لكن إنت مش متأكد إن هو المخطئ 100%
    أو نفسك مش مرتاحة إنه هو الغلطان تماماً
    أو كما يحدث كثيراً في مصر المهروسة أنه لا يوجد من يحكم بين المتصادمين حكم عادل نتيجة لرجال المرور المرتشين وللجهل العام والمروري المنتشر بين المواطنين

    وفي هذه الحالة إنت تخاف تاخد العوض حتى لا يكون فيه ولو بعض الحرام
    وطبعاً المال الحرام بخرب
    ومن أكل لقمة حرام لم تقبل له صلاة أربعين يوماً
    وغير ذلك

    ففي هذه الحالة بلاش العوض وربنا يعوض عليك

    ـــــــــــــــــــــــــ ـ
    2-
    أن الطرف الآخر حالة إنسانية (فقير أو مسكين ...):
    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    وهو مخطئ بنسبة 100%
    واعترف بخطئه
    وأنت مقتنع أنه هو المخطئ

    وعند تقييم الخسائر شكا ذلك الرجل حاجة وعيال وفقر وأنه مش لاقي وحالته تصعب على المنافق والمشرك
    وإنت من نفسك تركت مبلغ العوض صدقه عليه حراً مختاراً

    ـــــــــــــــــــــــــ ـ
    3-
    بعض الناس بيعمل بمكارم الأخلاق ومسامحة المخطيء والعفو عنه
    وهذا أمر طيب طالما حر مختار
    وقد دعانا الإسلام إلى ذلك

    وغير ذلك

    ـــــــــــــــــــــــــ ـ


    للأسباب السابقة وغيرها تعود الناس على قول بلاش العوض
    ثم أصبحت كلمة في أفواه الناس كلها بلا تفكير

    النقطة المهمة
    أنا لو عايز يكون مبدئي هو أن لا أأخذ العوض
    فما هي النية
    هي العفو عند المقدرة لأنال رضى الله سبحانه وتعالى

    طيب لو أنا المخطيء
    هل أطلب من الناس العفو كما أفعل أنا ؟؟؟؟؟؟

    ليه ؟
    هو أنا كنت بعفو عشان خاطرهم رياء يعني
    ولا كان لله؟
    كان لله

    يبقى لا أطلب منهم معاملتي بالمثل
    طالما أنا المخطيء
    أعرض الإصلاح الكامل للسيارة التي خبطها وأنا المخطئ
    ولا أطلب الإحسان منهم

    ولو هم عرضوا السماح والعفو بطيب خاطر فلا مانع من القبول


    وهناك عدة مشاكل في هذا الموضوع:

    1- من الذي يحدد المخطيء إذا كنا نعيش في المجتمع المصري الجاهل تمام الجهل بأصول المرور
    ورجال المرور هم أكبر مرتشين في البلد
    وواحد يخبطك وهو الغلطان وينزل عايز يركبك الغلط وبسلامته مش مسامح

    2- بعض الناس عندما يخبط سيارة وهو المخطي
    يتقمص فوراً دور المسكين
    ويتحدث عن فضل المسامح رغم أنه غني
    وإنت هتاخد عوض ولا إيه
    مع أنه في هذه الحالة يعتبر في موقف الشحاته
    لأن العوض الموضوع عليه هو دين في عنقه
    وهو يطلب من صاحب الحق أن يتصدق عليه بهذا الحق

    حاجه غريبة والله العظيم

    المهم في النهاية
    أجر العفو هو من أعظم الأجور على الإطلاق في ميزان المسلم
    لماذا؟
    لأن من عفا وأصلح فأجره على الله
    طيب
    أجري على الله كام يعني ؟
    سؤال غبي فعلاً

    لما يكون أجرك على الكريم سبحانه وتعالى فلا تسأل
    لأن الكريم يعطي على قدره
    فلا نستطيع أن نتخيل مقدار العطاء

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    +1
    كفيت ووفيت
    أنما لو جيت للحق بلدنا لازم تتغير بعد الثورة وتفعل دور التأمين الأجباري في أصلاح الحوادث
    ده دوره الأساسي مش عمالين يلمو فلوس من كل عربية أتاوة
    المفروض والله عصام شرف ووزير الداخلية يفعلو الموضوع ده في أسرع وقت

    إِن يَنصُرْ.كُمُ اللَّـهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُ.كُم مِّن بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّـهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿160)
    م/محمد


  7. #17

    الصورة الرمزية ahmedbatoos

    رقم العضوية : 57259

    تاريخ التسجيل : 28Dec2009

    المشاركات : 592

    النوع : ذكر

    الاقامة : alex

    السيارة: skoda

    السيارة[2]: Nissan Livina

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : ahmedbatoos غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة
    لا ضرر ولا ضرار

    ومن أفسد شيئاً فعليه أن يعيده إلى أصله

    ومن قتل إنسان خطأ فعليه الدية مائة جمل
    ومن قطع أذن إنسان عن طريق الخطأ عليه نصف دية خمسين جمل
    رغم أنه مخطئ
    إلا أن الشرع أوجب عليه التعويض لأصحاب الدم أو القصاص
    ولو عفوا فأجرهم على الله

    الخلاصة بالنسبة للسيارات
    المخطيء يتحمل خطأه ويعيد الشيء لأصله على حسابه

    مثلاً:
    واحد خبط عربيتك وهو مخطيء 100%
    عليه تحمل تكاليف إصلاحها حتى تعود لأصلها وتكاليف توقفها وتكاليف الوقت الضائع في إصلاحها

    تماما كده

    إنت لو خبطت واحد وانت غلطان عليك نفس الكلام

    لو إثنين خبطوا بعض وكل واحد غلطان بنسبة على كل واحد دفع نفس نسبة خطأه في إصلاح السيارة الأخرى


    السؤال :
    لماذا الناس دائما تقول : العوض وحش أو بلاش العوض أو معقول هتقبل العوض ؟

    لعدة أسباب:
    منها
    ـــــــــــــــــــــــــ ـ
    1-
    التورع:
    التورع هو ترك بعض الحلال خشية من الوقوع في الحرام
    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    لكن إنت مش متأكد إن هو المخطئ 100%
    أو نفسك مش مرتاحة إنه هو الغلطان تماماً
    أو كما يحدث كثيراً في مصر المهروسة أنه لا يوجد من يحكم بين المتصادمين حكم عادل نتيجة لرجال المرور المرتشين وللجهل العام والمروري المنتشر بين المواطنين

    وفي هذه الحالة إنت تخاف تاخد العوض حتى لا يكون فيه ولو بعض الحرام
    وطبعاً المال الحرام بخرب
    ومن أكل لقمة حرام لم تقبل له صلاة أربعين يوماً
    وغير ذلك

    ففي هذه الحالة بلاش العوض وربنا يعوض عليك

    ـــــــــــــــــــــــــ ـ
    2-
    أن الطرف الآخر حالة إنسانية (فقير أو مسكين ...):
    مثال أن أحد الناس خبط عربيتك
    وهو مخطئ بنسبة 100%
    واعترف بخطئه
    وأنت مقتنع أنه هو المخطئ

    وعند تقييم الخسائر شكا ذلك الرجل حاجة وعيال وفقر وأنه مش لاقي وحالته تصعب على المنافق والمشرك
    وإنت من نفسك تركت مبلغ العوض صدقه عليه حراً مختاراً

    ـــــــــــــــــــــــــ ـ
    3-
    بعض الناس بيعمل بمكارم الأخلاق ومسامحة المخطيء والعفو عنه
    وهذا أمر طيب طالما حر مختار
    وقد دعانا الإسلام إلى ذلك

    وغير ذلك

    ـــــــــــــــــــــــــ ـ


    للأسباب السابقة وغيرها تعود الناس على قول بلاش العوض
    ثم أصبحت كلمة في أفواه الناس كلها بلا تفكير

    النقطة المهمة
    أنا لو عايز يكون مبدئي هو أن لا أأخذ العوض
    فما هي النية
    هي العفو عند المقدرة لأنال رضى الله سبحانه وتعالى

    طيب لو أنا المخطيء
    هل أطلب من الناس العفو كما أفعل أنا ؟؟؟؟؟؟

    ليه ؟
    هو أنا كنت بعفو عشان خاطرهم رياء يعني
    ولا كان لله؟
    كان لله

    يبقى لا أطلب منهم معاملتي بالمثل
    طالما أنا المخطيء
    أعرض الإصلاح الكامل للسيارة التي خبطها وأنا المخطئ
    ولا أطلب الإحسان منهم

    ولو هم عرضوا السماح والعفو بطيب خاطر فلا مانع من القبول


    وهناك عدة مشاكل في هذا الموضوع:

    1- من الذي يحدد المخطيء إذا كنا نعيش في المجتمع المصري الجاهل تمام الجهل بأصول المرور
    ورجال المرور هم أكبر مرتشين في البلد
    وواحد يخبطك وهو الغلطان وينزل عايز يركبك الغلط وبسلامته مش مسامح

    2- بعض الناس عندما يخبط سيارة وهو المخطي
    يتقمص فوراً دور المسكين
    ويتحدث عن فضل المسامح رغم أنه غني
    وإنت هتاخد عوض ولا إيه
    مع أنه في هذه الحالة يعتبر في موقف الشحاته
    لأن العوض الموضوع عليه هو دين في عنقه
    وهو يطلب من صاحب الحق أن يتصدق عليه بهذا الحق

    حاجه غريبة والله العظيم

    المهم في النهاية
    أجر العفو هو من أعظم الأجور على الإطلاق في ميزان المسلم
    لماذا؟
    لأن من عفا وأصلح فأجره على الله
    طيب
    أجري على الله كام يعني ؟
    سؤال غبي فعلاً

    لما يكون أجرك على الكريم سبحانه وتعالى فلا تسأل
    لأن الكريم يعطي على قدره
    فلا نستطيع أن نتخيل مقدار العطاء

    والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    جزاك الله خيرا

    واضيف ايضا كلام الاخ

    أنه يجوز شرعاً أخذ التعويض المالي إذا كان للتعويض سبب مشروع كما هو الحال في الدية والتعويض عن حوادث الاعتداء على الممتلكات ونحو ذلك وأما من اختار العفو فله الأجر والثواب إن كانت نيته في العفو خالصة لله تعالى لقوله جل جلاله { وجزاء سيئة سيئة مثلها فمن عفا وأصلح فأجره على الله إنه لا يحب الظالمين} سورة الشورى الآية 40 . ولقوله تعالى { وإن تعفوا وتصفحوا وتغفروا فإن الله غفور رحيم } سورة التغابن الآية 14 .
    ولا ننسي ان صفة الحلم والعفو عند المقدرة . . صفتان يحبهما الله ورسولة . .


    يعني لو ربنا رازقك والفلوس مش تفرق او حالة الي قدامك مش ولابد او الخطأ مش عن اهمال عمدي يعني مثلا مش ماشي يشد و بيجري ويغرز و و و و . . .

    وقادر تعفوا . . يبقي العفو افضل حتي لو هوا الغلطان بسبب انة نسي او سهي . . . :)




 
صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

المواضيع المتشابهه

  1. -*|| هل أخذ العوض في حوادث السيارت جائز أم مكروه أم حرام أم أم .... ||*-
    بواسطة ahmed1981 في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 12
    آخر مشاركة: 07-10-2013, 07:05 PM
  2. اقبل العوض؟ ولا ده مش عوض ولا ده مين
    بواسطة rawhany في المنتدى هيــونــداى
    مشاركات: 28
    آخر مشاركة: 04-05-2012, 12:54 AM
  3. هتقبل العوض ولا ايه
    بواسطة tarek_2005 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 21
    آخر مشاركة: 16-10-2011, 07:55 PM
  4. العوض جروب
    بواسطة zanativich في المنتدى شــيفـرولــيه
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 21-06-2010, 10:43 AM
  5. عليه العوض و منه العوض
    بواسطة Col. Eng. Khaled في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 11-12-2009, 12:15 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2