رقم العضوية : 47356
تاريخ التسجيل : 16Sep2009
المشاركات : 349
النوع : ذكر
الاقامة : albhaira
السيارة: m11
السيارة[2]: تويوتا
دراجة بخارية: hjg
الحالة :
الف الف الف الف مليون مبروك لكل اللى استلم
الام11 وربنا يبارك ليه فيها
وياشباب العربيات الجديده
غير القديمه القديمه
افضل من الجديده
وانا هقول ليكم على حاجه
وحده بس اللى جاب جديد يفتح الشنطه ويبص على الجانب الشمال هايجد
ان الفرش الشمال ليس به فتحه من الجنب وهذه الفتحه
فيها جهز راكب دى طبعا فى
القديم وفى الجديد مش موجوده والثبات العربيات الجديده غير القديمه
القديمه ثبتها احسن مليون مره من الجديد نظرا لتخفيف
وزن العربيه وهذا يكفى
وحسبنا لله ونعم الوكيل
فى كل ظالم وعشان كده بنقول لابد من عمل وقفه
مع التوكيل ومقاطعه
جميع عربياته حتى يتم
تعديل العربيات وترجع الى
الموصفات الولى وحل جميع المشاكل
ومره تانيه الف مليون مبروك
الى كل اللى اشترا العربيه
وربنا يديكم خيرها
ويكفيكم شرها
رقم العضوية : 36962
تاريخ التسجيل : 31Mar2009
المشاركات : 2,315
النوع : ذكر
الاقامة : Zaton
السيارة: ما قولنا كله من نعم الله و الحمد لله
السيارة[2]: كله من نعم الله
دراجة بخارية: never
الحالة :
رقم العضوية : 86015
تاريخ التسجيل : 16Jan2011
المشاركات : 847
النوع : ذكر
الاقامة : Banha
السيارة: No
السيارة[2]: Speranza M11
دراجة بخارية: No
الحالة :
الله يبارك فيك يا باشا وامين يارب انه يحفظها من العين
انا نسيت بصراحة لكن لما رجعت تانى يوم فتحته ولقيت السوايل تمام وعامة انا عرفت ان فيه لمبات بتنور لو فيه سوايل ناقصة زى مياه الرادياتير فان شاء الله مفيش قلق
فيه موضوع انا عملته على الملاحظات اللى لاحظتها خلال اول 300 كم فياريت لو تراجعه ولو عندك اى معلومة تفيدنى بيها الله يخليك
الف شكر لمرورك وتقبل تحياتى
رقم العضوية : 97190
تاريخ التسجيل : 01May2011
المشاركات : 97
النوع : ذكر
الاقامة : Smouha, Alexandria
السيارة: Speranza M11
السيارة[2]: Kia Soul
دراجة بخارية: no
الحالة :
رقم العضوية : 3737
تاريخ التسجيل : 16Dec2007
المشاركات : 1,830
النوع : ذكر
الاقامة : cairo-makkah
السيارة: byd L3 Auto 2015
السيارة[2]: Ford explorer 2008
دراجة بخارية: i don't have
الحالة :
بدا الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدا
يعنى العقيقة وهى سنة مؤكدة اصبحت عادة قديمة
والحسد والعين علاجه تدبح حاجة ولا يوجد نص من حديث او اية تدل على ذلك
الله المستعان
لعمرك مـا الإنسـان إلا بدينـه فلا تترك التقوى اتكالاً على النسب
فقد رفع الاسلامُ سلمـانَ فـارسٍ وَقَدْ وَضَعَ الشِّرْكُ الشَّرِيْفَ أَبَا لَهَبْ
رقم العضوية : 80675
تاريخ التسجيل : 19Sep2010
المشاركات : 283
النوع : ذكر
الاقامة : فيصل الجيزة
السيارة: Fsv 1.5 Manual
السيارة[2]: Suzuki Alto 800
دراجة بخارية: لا
الحالة :
عذرا يا خالد, أنا عارف إن ده مش المنتدي الإجتماعي بس شايف إن الرد علي استفسارك هنا أفضل الخاص بموضوع الذبح للمولود:
العقيقة هي الذبيحة التي تذبح عن المولود يوم السابع من ولادته.
حكمها:
للعلماء في حكم العقيقة أربعة آراء هي: السنية، والوجوب، والإباحة، والنسخ.
أولا: السنية.
ذهب جمهور العلماء إلي أن العقيقة سنة مستحبة غير واجبة، فمن فعلها فله الأجر والثواب، والدليل ما يلي:
1- ما رواه ابن عباس أن رسول الله ( عق عن الحسن والحسين كبشًا كبشًا[أبو داود] ولقوله (:"من أحب أن ينسك عن ولده فليفعل[أحمد وأبو داود].
2- أن فعله يدل علي الاستحباب.
ثانيا: الوجوب.
وبه قال الحسن البصري والليث بن سعد والظاهرية، واستدلوا بحديث سمرة عن النبي ( أنه قال: "كل غلام رهينة بعقيقته، تذبح عنه يوم سابعه، ويسمي فيه، ويحلق رأسه"[رواه الخمسة وصحهه الترمذي] وقالوا: إن الولد محبوس عن الشفاعة لوالديه حتى يعق عنه، وهذا دليل الوجوب.
ثالثًا: الإباحة.
ويري أبو حنيفة أن العقيقة مباحة، فمن فعلها، فمن باب التطوع، وذلك لقول النبي ( لما سئل عن العقيقة، قال: "لا أحب العقوق" وورد أنه ( كره أن تسمي ذبيحة المولود عقيقة، لارتباطها بالعقوق.
رابعًا: النسخ.
ويري محمد بن الحسن صاحب أبي حنيفة أن الأضحية نسخت كل ذبيحة كانت قبل الإسلام، وعليه، فإن العقيقة من فعل الجاهلية.
ولكن هذا القول هو قول شاذ، والأرجح هو قول الجمهور: إن العقيقة سنة، ويؤجر الإنسان علي فعلها.
[img2]http://im14.gulfup.com/T9XO1.jpg[/img2]
رقم العضوية : 80675
تاريخ التسجيل : 19Sep2010
المشاركات : 283
النوع : ذكر
الاقامة : فيصل الجيزة
السيارة: Fsv 1.5 Manual
السيارة[2]: Suzuki Alto 800
دراجة بخارية: لا
الحالة :
أما عن حكم الذبح لمنع الحسد أو ما شابه:
فعن علي رضي الله عنه قال: " حدثني رسول الله صلى الله عليه وسلم بأربع كلمات: [لعن الله من ذبح لغير الله، لعن الله من لعن والديه، لعن الله من آوى محدثا، لعن الله من غير منار الأرض] رواه مسلم .
علي بن أبي طالب : هو الإمام أمير المؤمنين أبو الحسن الهاشمي ابن عم النبي صلى الله عليه وسلم وزوج ابنته فاطمة الزهراء.
قوله: " من ذبح لغير الله " قال شيخ الإسلام رحمه الله في قوله تعالى:.. سورة البقرة الآية 173 [وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللَّهِ] ظاهره: أنه ما ذبح لغير الله، مثل أن يقول: هذا ذبيحة لكذا. وإذا كان هذا هو المقصود فسواء لفظ به أو لم يلفظ.
[img2]http://im14.gulfup.com/T9XO1.jpg[/img2]
المفضلات