اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة r0xer مشاهدة المشاركة
أولاً ليس من حق أي حد اهانة شخص اخر يختلف معه في الفكر و الإعتقاد، يعني مش من حق حد يهين ريم ولا غيرها لمجرد أنها بتدعوا لحاجة مش على هواه، وإلا بكل بساطة يعني ممكن حد يجي ويقول إن اللي يدعوا لحذف الأفلام هو شخصية مريضة تتأثر بما تراه في الأفلام ولا تعتبرها مجرد وسيلة للترفيه وتضييع الوقت.

نيجي للموضوع نفسه..

العالم كله لم يجرم الأفلام ومفيش حاجة أسمها يشيلوا مشاهد البوس و الأحضان والمعرفش ايه دا..دا كلام ممكن نقوله واحنا قاعدين عالقهوة وضاربين حجرين قص ولا زغلول، لكن في الواقع الكلام دا مينفعش تطبيقه.

خلونا نتفق على الآتي :
الفيلم دا عمل فني و كل مشهد فيه بيكون له هدف ومدلول.

الناس بتقول إن هي بتتكسف تتفرج على الفيلم مع أهلها و كدا..ودا شيء كلنا بنتعرض له و لكن المشكلة مش في الفيلم ولكن في القنوات نفسها.

ازاي؟

العالم برة دلوقتي بيتبع نظام أسمه "تصنيف الأفلام" بمعنى أن في حاجة اسمها الفيلم دا family او pg او pg 15 او +18.. ودي تصنيفات وفي غيرها تصنيفات تانية للأفلام

بحيث أن انا دلوقتي لو جبت قناة ميلودي افلام مثلا هلاقي مكتوب على الفيلم من فوق family..يبقى اذن الفيلم دا مفيهوش اي مشهد خارج او بوسة او حضن او اي مشاهد عنف او دم او اي حاجة من دي..وبالتالي أقدر أتفرج عليه.

في مثلا فيلم +18 ودا معناه انه مخصص للكبار فقط، يعني لازم اللي يتفرج عليه يكون اكبر من 18 سنة، وطبعا الفيلم هيكون فيه مشهد خارج سواء عنف او مشهد ساخن.

وبكدا نبقى حلينا المشكلة وبرضو مقربناش لتراث السينما العظيم بتاعنا.

وبرضو بكدا نبقى خلصنا الحجة بتاعت الأخوة اللي بيقولو أترضاها ومترضاهاش والكلام الشخصنة دا كله.

انما لو لمسنا الافلام، فالخطوة الجاية هتكون أسوأ و أكثر تشدداً وهلم جرا..ونلاقي ان حصل زي ما حصل في ايران...اللي قام بالثورة هما الشيوعين أصلا و هوب الإسلامويين نطوا عليهم بالبراشوت بطيارة المخابرات الفرنسية ولاقينا ايران الإسلامية التي تحكم بأمر الفقيه.

ومش بعيد نلاقي قانون يطلع ان اللي يبص لوش واحدة يتعدم ولاحاجة لحسن شاف القمر بالنهار :d

كنت داخل اكتب نفس الكلام .....


أنا ضد المشاهد الخارجة في السينما و التلفزيون و لا أرضى لزوجتي أو ابني مشاهدة تلك المشاهد


و فيه سينما جيدة جداً تقدم حتة في مصر و سينما نظيفة


بس أنا كمان ضد الوصاية ..... مش من حق حد يحددلي أشوف إيه و مأشوفش إيه


صنف الأفلام ....... و سيب كل واحد يختار إلي هو عايزة ......


زمن المنع إنتهى ...... مافيش حد حيقدر أصلاً يمنع حاجة عن الناس


إنهردة أنا بمنع المشاهد دي ...... بكرة أمنع مواقع سياسية عشان بتدعو لأفكار مخالفة للدين الصحيح على النت ....... بعده أراقب تلفونات الناس




و أهلاً بالحزب الوطني الجديد