اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meza مشاهدة المشاركة
حضرتك أنا وضحت موقفى من خلال الردود

هوضحها تانى

1 - أنا مع الحرية الدينية تماماً سواء من الإسلام للمسيحية أو من المسيحية للإسلام أو أى دين سماوى آخر ... و أشك أن من يطالبون بالحرية الدينية لعبير أو لكاميليا, أنهم يؤمنون بها أصلاً!

2 - لا أقبل إحتجاز أى شخص بناء على اختياراته و لكل شخص الحق فى اختيار عقيدته بدون أى قيود.

3 - أؤمن أن ما حدث هو نتيجة لمشكلة الطائفية و تم إستغلال هذه القضية لإشعال الفتنة ... و سبب إحتجاز عبير هو عادات العائلات فى مصر و زى ما وضحت قبل كده تخيل حضرتك لو بنت مسلمة قررت تتحول للمسيحية .. هل أهلها هيسيبوها عادى كده؟! ... ولا فيه عادات و تقاليد بتحكمنا و ده كان السبب الفعلى لإيداعها فى بيت تابع للكنيسة.
للتوضيح: البيوت التابعة للكنيسة دى مش للإحتجاز .. دى بتبقى للطلبة المغتربين و يتم تأجيرها ... و ما حدث هو من أهل السيدة عبير ربما خوفاً عليها فقط ... و تلاحظوا كلام الراهبة ليها قبل ما تمشيها إنها قالتلها تمشى و إحنا أبرياء من دمك! ... يعنى سبب إحتجازها هو حمايتها حتى لو ده فى إعتقادهم فقط.

و أستغرب حقاً إنك و أستاذ otefa تبررون القتل فى الرد الآن ... إنه هيكون مقبول لو أهل عبير قتلوها و أهو يبقى دفاعاً عن الشرف لكن ميحتجزوهاش؟!!! ... أيهما أكثر جرماً القتل أم الإحتجاز بالله عليكم!

محدض برر القتل و ده لو حصل هتبقى مشكلة عائلة فى بعضها مش تفضل تتنقل من كنيسة فى أسيوط لحد اما توصل إمبابة يعنى الكنيسة هى اللى بتنقلها مش أهلها و ده معناه تواطؤ الكنيسة فى الأحداث مش بتخبى البنت علشان تحميها زى ما حضرتك بتقول
أنا مشكلتى الوحيدة هو إن معظم المسيحيين مش مقتنعين إن القساوسة و القيادات الكنسية ألهة مش بيغلطوا و للأسف القساوسة بيستغلوا الموضوع ده إستغلال سيئ لإثارة الصراع و حطه المسيحيين دايما فى خانة المجنى عليه اللى بيدافع عن نفسه ضد أى حد (شرطة , جيش , مسلمين) و ده اللى بيحسس المسيحيين نفسهم بإنهم مضطهدين مع إن المسيحيين فى حياتهم بياخدوا كل حقوقهم زى المسلمين بالظبط من غير تفرقة