| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 11 من 13 الأولىالأولى ... 6 7 8 9 10 11 12 13 الأخيرةالأخيرة
النتائج 101 إلى 110 من 121

  1. #101

    الصورة الرمزية MOUSTAFA_SAAD

    رقم العضوية : 82574

    تاريخ التسجيل : 02Dec2010

    المشاركات : 5,207

    النوع : ذكر

    الاقامة : جده - السعوديه

    السيارة: الحمد لله

    السيارة[2]: FORD FOCUS 2012

    دراجة بخارية: nothing

    الحالة : MOUSTAFA_SAAD غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abou_ruqi مشاهدة المشاركة
    بس من غير ما ندخل في التفسير رغم انها المفروض واضحة حقولك اللي حيخليك تعيد نظر في اللي انت بتقوله :

    مفيش نبي ارسله الله لم تعدد زيجاته الا
    1- ادم علشان مكنش في غيرها !!
    2- يحيي وعيسى لانه لم يثبت انهما تزوجا اصلا !!!

    مفيش صحابي لم تتعدد زوجاته ومفيش من اهل البيت كذلك على حد ما قرأت

    حرام ازاي بقه ؟ دي تكاد تكون سنة مؤكده ؟؟؟
    حلوه حكاية سنه مؤكده
    انا برده مش مختلف معاكم ويمكن اكون غلطت فى التعبير بس انا مش قصدى انها حرام انا قصدى ان لما شرط العدل يختل منها سعاتها بس ممكن تكون مكروهه مش حرام يعنى يمكن انا غلطت فعلا مش عيب الواحد يعترف بغلطه
    بس برده ياجماعه احنا ماينفعشى نقارن نفسنا بالانبياء عليهم السلام والدليل ممكن حد يعرفنى ايه السبب فى تعدد ازواج سيدنا محمد حتلاقيه مختلف تماما عن السبب بتاع الرجاله بتوع اليومين دول

    [sor2]http://img266.imageshack.us/img266/2162/f04g.jpg[/sor2]


  2. #102

    الصورة الرمزية abou_ruqi

    رقم العضوية : 11020

    تاريخ التسجيل : 19May2008

    المشاركات : 3,938

    النوع : ذكر

    الاقامة : Kuala Lumpur-Malaysia

    السيارة: -

    السيارة[2]: Audi A6

    دراجة بخارية: -

    الحالة : abou_ruqi غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moustafa_saad مشاهدة المشاركة
    حلوه حكاية سنه مؤكده
    انا برده مش مختلف معاكم ويمكن اكون غلطت فى التعبير بس انا مش قصدى انها حرام انا قصدى ان لما شرط العدل يختل منها سعاتها بس ممكن تكون مكروهه مش حرام يعنى يمكن انا غلطت فعلا مش عيب الواحد يعترف بغلطه
    بس برده ياجماعه احنا ماينفعشى نقارن نفسنا بالانبياء عليهم السلام والدليل ممكن حد يعرفنى ايه السبب فى تعدد ازواج سيدنا محمد حتلاقيه مختلف تماما عن السبب بتاع الرجاله بتوع اليومين دول

    طب ايه سبب تعدد زوجات علي وعثمان ؟؟ دول كانوا متجوزين بنات سيدنا النبي في احلى من كده زوجات ؟؟؟

    وحنروح بعيد ليه ؟ ما السنة وضحت العدل اللي مش حتعدل فيه وهو حبك لوحدة اكتر من التانية !! وربنا حيسمحك على كده لان قلبك بين يديه هو ولا تملكه انت
    اما غير كده فالعدل فيه سهل ان شاء الله طالما كنت بتراعي ربنا


  3. #103

    الصورة الرمزية heshamzaky

    رقم العضوية : 66698

    تاريخ التسجيل : 31Mar2010

    المشاركات : 16,132

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر

    السيارة: fiat tipo

    السيارة[2]: fiat tempra

    دراجة بخارية: no

    الحالة : heshamzaky غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moustafa_saad مشاهدة المشاركة
    ا ويمكن اكون غلطت فى التعبير بس انا مش قصدى انها حرام انا قصدى ان لما شرط العدل يختل منها سعاتها بس ممكن تكون مكروهه مش حرام يعنى يمكن انا غلطت فعلا مش عيب الواحد يعترف بغلطه
    جل من لا يسهو أنا كنت بوضحلك الموضوع فقط و حصل خير و كلنا بيتعدى مننا أخطاء عادى يعنى مفيش أى مشكلة و الامور وضحت و أنا قصدت أنقل الشرح علشان ما يبقاش فية لبس
    تحياتى يا باشا لك


  4. #104

    الصورة الرمزية heshamzaky

    رقم العضوية : 66698

    تاريخ التسجيل : 31Mar2010

    المشاركات : 16,132

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر

    السيارة: fiat tipo

    السيارة[2]: fiat tempra

    دراجة بخارية: no

    الحالة : heshamzaky غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    سبب تعدد زوجات النبى .....................
    الموضوع دة حا يطول شوية بس حا بنتدى واحدة واحدة كدة .

    أولا :
    لنتسائل بداية كم هن عدد زوجات الرسول - صلى الله عليه وسلم - ؟
    عددهن 12 زوجة .
    والرسول - عليه الصلاة والسلام - توفي وعنده عشر زوجات .

    حيث توفيت في حياته السيدة خديجة والسيدة زينب بنت خزيمة ...رضي الله عنهما ...

    ثانيا ...

    سنذكر الآن أسماء الزوجات :

    1- خديجة بنت خويلد
    2-سودة بنت زمعة
    3-عائشة بنت ابي بكر
    4-حفصة بنت عمر
    5-زينب بنت خزيمة
    6-أم سلمة هند بنت عتبة
    7-زينب بنت جحش
    8-جويرية بنت الحارث
    9-صفية بنت حيي بن أخطب
    10-أم حبيبة رملة بنت ابي سفيان
    11-ماريا بنت شمعون المصرية
    12- ميمونة بنت الحارث


  5. #105

    الصورة الرمزية heshamzaky

    رقم العضوية : 66698

    تاريخ التسجيل : 31Mar2010

    المشاركات : 16,132

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر

    السيارة: fiat tipo

    السيارة[2]: fiat tempra

    دراجة بخارية: no

    الحالة : heshamzaky غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    السبب للزواج و تفاصيلة ........................

    هل كان سبب تعدد الزواج من قبل الرسول - صلى الله عليه وسلم - شهوة ؟

    إذا تأملنا مراحل حياة الرسول - صلى الله عليه وسلم - الزوجية نجد أن الشهوة اختفت من حياته .. والدليل عقلي هذه المره , لنتأمل :

    1-الرسول - صلى الله عليه وسلم -منذ نشأته و حتى سن 25 كان أعزبا .
    2-الرسول - صلى الله عليه وسلم من سن 25 إلى 50 (وهي فورة الشباب ) متزوج سيدة
    أكبر منه بـ 15 سنة ومتزوجة من قبل برجلين ولها اولاد .
    3-الرسول - صلى الله عليه وسلم - من سن 50 إلى 52 سنة من غير زواج حزنا ووفاء
    لزوجته الأولى .
    4- الرسول - صلى الله عليه وسلم - من سن 52 إلى 60 تزوج عدة زوجات لأسباب سياسية ودينية واجتماعية سنأتي على تفصيلها فيما بعد . إذاً ...

    وهل من المعقول للرجل المحب للزواج أن يتزوج في فورة شبابه من ثيب تزوجت مرتين
    من قبله ويمكث معها 25 سنة من غير أن يتزوج بغيرها .

    ثم يمكث سنتين من غير زواج وفاء وتكريما لها !

    ثم إنه عليه الصلاة والسلام عند زواجه بعد السيدة خديجة تزوج السيدة سودة وكان
    عمرها (80) سنة حيث كانت اول أرملة في الإسلام - واراد عليه الصلاة والسلام أن يكرمها ويكرم النساء اللواتي مثلها حيث ابتدا بنفسه ولم يأمر صحابته بزواجها , بل هو عليه
    الصلاة والسلام قام بتكريمها بنفسه ليكون هذا العمل الإنساني قدوة من بعده .

    بعد ما قلناه نخلص إلى النتيجة التالية :

    الرسول -صلى الله عليه وسلم - تزوج بطريقتين :
    1- محمد الرجل (تزوج بالسيدة خديجة ) .
    2- محمد الرسول (تزوج باقي نسوته ) .

    - صلى الله عليه وعلى آله وصحبه دائما وأبدا إلى يوم الدين .


  6. #106

    الصورة الرمزية heshamzaky

    رقم العضوية : 66698

    تاريخ التسجيل : 31Mar2010

    المشاركات : 16,132

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر

    السيارة: fiat tipo

    السيارة[2]: fiat tempra

    دراجة بخارية: no

    الحالة : heshamzaky غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الداعى لكل تلك الزيجات للنبى ..... منقول ........

    نأتي الى أن ذكر الدواعي السياسية والإجتماعية والدينية التي دعت الرسول لتعديد زوجاته :

    أولا : توريث الإسلام والدعوة بدقة تفاصيلهما وخصوصياتهما (كالصلاة وحركاتها ) فلا
    بد من دخول ناس لبيت الرسول - صلى الله عليه وسلم- لنقل التفاصيل المطلوبة لتعليم الأمة .

    فأراد الله - عزوجل - بزواج الرسول من السيدة عائشة حيث كانت صغيرة تتعلم منه الكثير بحكم سنها (والعلم في الصغر كالنقش على الحجر ) وعاشت بعده 42 سنة تنشر العلم .
    والحديث في علم السيدة عائشة يطول حيث أنها كانت أعلم الناس بالفرائض والنوافل .


    وإجمالي عدد الأحاديث المروية عن زوجات الرسول - عليه الصلاة والسلام - 3000 حديث
    أما زواج السيدة عائشة وهي صغيرة فقد كان متعارف عند العرب ما أن تبلغ الفتاة بسرعة حتى يقومون بتزويجها بل عن الروم والفرس أيضاً .

    ثانيا : تأصيل العلاقة بين الصحابة وتشبيكها مما يؤدي إلى تماسك الامة فها هو عليه
    الصلاة والسلام يتزوج بابنة أبي بكر رضى الله عنه .
    ويزوج ابنتيه لسيدنا عثمان رضى الله عنه .
    والبنت الثالثة لسيدنا علي رضى الله عنه .

    ثالثا : الرحمة بالارامل حيث تزوج الرسول - صلى الله عليه وسلم - من الأرامل (السيدة
    سودة وأم سلمة وأم حبيبة ) .

    رابعا: استكمال تشريع الإسلام حيث يقوم الرسول صلى الله عليه وسلم بالفعل بنفسه
    ليكون قدوة واسوة للمسلمين من بعده .

    سواء كان بتكريم الأرامل أو الرحمة بمن اسلم من غير المسلمين كزواجه بصفية بنت حيي بن أخطب رضي الله عنهما بعدما أسلم أبوها ورفعة لشأنه عند حاسديه من اليهود عليهم
    لعنة الله والملائكة والناس أجمعين .


    خامسا : محبة الرسول - صلى الله عليه وسلم - لعقد الصلة والرابطة بين أقطار الأرض كلها حيث أراد بزواجه من السيدة ماريا المصرية أن يؤلف بلدا بأكمله .

    والرسول عليه الصلاة والسلام تزوج السيدة جويرية حتى يسلم بنو المصطلق حيث كانوا أسرى بيد المسلمين بعد غزوة بني المصطلق . والقصة معروفة لديكم .


  7. #107

    الصورة الرمزية heshamzaky

    رقم العضوية : 66698

    تاريخ التسجيل : 31Mar2010

    المشاركات : 16,132

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر

    السيارة: fiat tipo

    السيارة[2]: fiat tempra

    دراجة بخارية: no

    الحالة : heshamzaky غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abou_ruqi مشاهدة المشاركة
    طب ايه سبب تعدد زوجات علي وعثمان ؟؟ دول كانوا متجوزين بنات سيدنا النبي في احلى من كده زوجات ؟؟؟

    وحنروح بعيد ليه ؟ ما السنة وضحت العدل اللي مش حتعدل فيه وهو حبك لوحدة اكتر من التانية !! وربنا حيسمحك على كده لان قلبك بين يديه هو ولا تملكه انت
    اما غير كده فالعدل فيه سهل ان شاء الله طالما كنت بتراعي ربنا
    حضرتك تقصد للسبب دة .............. منقول ..............

    مسوِّغات الحث على التعدد
    1- كونه من سنن الأنبياء والمرسلين:
    قال تعالى: ولقد أرْسَلْنَا رُسُلاً من قبْلِكَ وجَعَلْنا لهم أزواجاً وذُرِّيَّةً(الرعد/38).
    وعن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم: »قال سليمانُ بنُ داودَ –عليهما السلام- لأطوفنَّ الليلةَ على مائةِ امرأة أو تسعٍ وتسعين، كلهنَّ يأتي بفارسٍ يجاهدُ في سبيلِ اللهِ فقال له صاحِبُهُ: قل إنْ شَاءَ اللهُ، فلم يقلْ: إن شاء الله، فلمْ تَحْمِلْ مِنْهُنَّ إلاَّ امْرأَةٌ واحدةٌ جاءَتْ بِشِقِّ رَجُلٍ، والَّذِي نَفْسُ محمدٍ بيدِهِ لو قالَ: إنْ شاءَ اللهُ لجاهدوا في سبيل الله فرساناً أجمعون«.
    هذا مع قوله تعالى: أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللهُ فَبِهُدَاهُمْ اقْتَدِه(الأنعام/90).

    2- كونه من هدي النبي النبي صلى الله عليه وسلم وسنته، وبه إحياء لسنة المهجورة:
    ومنها قوله النبي صلى الله عليه وسلم: »النكاحُ سنتي، فمن لم يعمل بسنتي فليس مني، وتزوجوا فإني مكاثر بكم الأمم يوم القيامة، ومن كان ذا طولٍ فليَنكِح، ومن لم يجد فعليه بالصيام، فإن الصوم له وِجاءٌ«.

    3-كونه من سنة الخلفاء الراشدين:
    فهذا أبو بكر الصديق رضي الله عنه تزوج بخمس زوجات وهن: أم الخير سلمى بنت صخر، وقُتيلة، وأم رومان، وأسماء بنت عميس، وحبيبة بنت خارجة،غير من تسرّى بهن.
    أما عمر بن الخطاب –رضي الله عنه – فقد تزوج تسع نسوة.
    وعثمان رضي الله عنه كان قد تزوج سبع نسوة أو ثمان.
    أما علي ابن أبي طالب رضي الله عنه، فقد تزوج بثمان زوجات، وتسرَّى بأمهات أولاد يعني: السراري.
    وهذا طلحة بن عبيد الله أحد العشرة: تزوج بخمس زوجات، غير أمهات الأولاد.
    والزبير بن العوام –أحد العشرة- تزوج بست نسوة.
    وسعد بن أبي وقاص تزوج أحد عشرة امرأة، غير السبي.
    وعبد الرحمن بن عوف تزوج بخمس عشرة امرأة.
    وأما سعيد بن زيد فقد تزوج عشر نسوة.
    وكان عبدالله بن عمر تزوج ست نسوة.

    4- كونه سبب لبقاء لنوع وتكثير للأمة
    5- كونه علو وعزة للأمة:
    قال المروزي: قال أبو عبد الله –يعني: أحمد بن حنبل- ليس العزوبة من أمر الإسلام في شئ، النبي النبي صلى الله عليه وسلم تزوج أربع عشرة، ومات عن تسع، ولو ترك الناس النكاح لم يكن غزو، ولا حج، ولا كذا ولا كذا، وقد كان النبي النبي صلى الله عليه وسلم يصبح وما عندهم شئ، ومات عن تسع، وكان يختار النكاح ويحث عليه، ونهى عن التبتل، فمن رغب عن سنة النبي النبي صلى الله عليه وسلم فهو على غير الحق".
    6- كونه طهرة للمجتمع من الرذيلة:
    وفي الحديث المشهور عن النبي النبي صلى الله عليه وسلم في الزواج: »إنه أغض للبصر، وأحصن للفرج«،
    وتقول امرأة انجليزية: "ليت بلادنا كبلاد المسلمين فيها من العفة والطهارة".


  8. #108

    الصورة الرمزية heshamzaky

    رقم العضوية : 66698

    تاريخ التسجيل : 31Mar2010

    المشاركات : 16,132

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر

    السيارة: fiat tipo

    السيارة[2]: fiat tempra

    دراجة بخارية: no

    الحالة : heshamzaky غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الشيخ الشعراوى
    [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MWLkrx-M1DE[/youtube]


  9. #109

    الصورة الرمزية Haytham4ever

    رقم العضوية : 2174

    تاريخ التسجيل : 14Sep2007

    المشاركات : 235

    النوع : ذكر

    الاقامة : مدينة نصر

    السيارة: 128

    السيارة[2]: سيفيا

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : Haytham4ever غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ربنا يوفقك لما هو خير

    و تحية كبيرة اوي بجد للاستاذ هشام .. راجل محترم و فاهم و عنده قابليه للنقاش و الرجوع عن الرأي لو كان خطأ .. جزاه الله خيرا

    رأيي الذي اعتقد صوابه .. ان التعدد مباح مطقاً دون ادنى قيد في حالة توفر القدرة المادية و البدنية و العدل بين الزوجات في الانفاق و المبيت و حسن المعاملة
    و لم اجد اي كلام شرعي معتبر يخالف هذا

    الاستاذ اللي استدل بكلام ابن العثيمين فعلا زي ما حد رد عليه- تقريبا استاذ هشام- الكلام فعلا يحسب عليه مش ليه لانه بيقول ان التعدد بيبقى ضروري في حالات كذا و كذا
    مش معنى كده ان في غير الحالات دي يبقى حرام
    انما يبقى مباح .. عايز تتجوز اتجوز .. مش عايز انت حر

    في حاجة مهمة اتناقشت فيها كتير مع صحابي
    كوني مبحبش آكل الموز مثلا و هو حلال ده شيء و ان يتحرم عليا اكل الموز و هو حلال برضه ده شيء تاني
    مينفعش واحدة تحرم على زوحها حلال ابدا

    الوضع ده بالضبط لما زوجات الرسول عليه الصلاة و السلام حرموا عليه أكل العسل - على ما اذكر - ربنا سبحانه و تعالى عاتبه
    بالرغم من انه صلى الله عليه و سلم امتنع عن أكل الضب و ربنا سبحانه و تعالى معاتبوش
    تقريبا نفس الوضع بالضبط

    عموما ربنا يجوز المسلمين و يزود ذريتهم و ينصروا الاسلام و المسلمين


  10. #110

    الصورة الرمزية أبومعاذ

    رقم العضوية : 1862

    تاريخ التسجيل : 22Aug2007

    المشاركات : 5,726

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo Elobour

    السيارة: maruti

    السيارة[2]: Gen-2

    دراجة بخارية: no

    الحالة : أبومعاذ غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    أنا كمان كنت بفكر في التعدد .......قبل ما اتجوز

    ﻧﺤﻦ أﻓﻀﻞ ﺷﻌﺐ ﯾﺼﻨﻊ اﻟﺜﻮرات ﻟﻜﻨﻪ ﻻ ﯾﺤﺴﻦ ﺣﺮاﺳﺘﻬﺎ ﻓﯿﻌﻮد اﻟﻈﻠﻢ ﻟﯿﻠﺘﻒ ﻣﻦ ﺟﺪﯾﺪ , ﻓﻲ ﻛﻞ ﻣﺮة ﯾﺤﺪث ذﻟﻚ وﻻ ﻧﺘﻌﻠﻢ اﻟﺪرس



 
صفحة 11 من 13 الأولىالأولى ... 6 7 8 9 10 11 12 13 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. ههههههههههههه بفكر اتجوز....ايه اخبار الاهالي في اليومين دووول
    بواسطة ahmad--ezzat في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 50
    آخر مشاركة: 01-10-2012, 01:16 PM
  2. عاوز اتجوز.............. اة عاوز اتجوز فيها حاجة ؟؟؟
    بواسطة eng.octooo في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 194
    آخر مشاركة: 08-04-2010, 05:43 AM
  3. مشاركات: 8
    آخر مشاركة: 15-12-2009, 10:52 PM
  4. لو رجع بيك الزمن تاني. حتقول اتجوز برده !!!
    بواسطة Drift_Lover في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 20
    آخر مشاركة: 09-06-2009, 12:44 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2