كان ليا سؤال بقي احب اعرف اجابته.
انا كنت مرة ماشية بالعربية ووقفت في اشارة وكنت ناوية اخد يوتيرن شمال فإديت اشارة شمال وبعدين اتحركت ومسكت شمال وهديت عند اليوتيرن وفجأة لاقيت موتوسكيل دخل في الباب الشمال عندي والنتيجة كانت ان المتوسيكل بالاتنين اللي كانوا راكبينه اتنطروا كام متر قدام العربية (وده اعتقد نتيجة ان الموتوسكيل كان عايز يعديني وكان جاي على سرعة عشان كده الخبطة كانت شديدة) وحصل في عربيتي اصابات في الباب الشمال والمرايا. المهم واحد منهم قام سليم تماما والتاني كان بيتوجع جامد (لان المتوسكيل وقع علي رجله) وكان عنده جرح صغير في دراعه والناس تدخلت ووديته المستشفي بس ناس نصحوني مدخلش معاه وخلوني امشي بالعربية وخرجوني من الموقف ومعرفتش حصله ايه بعد كده.
طبعا الموقف زي ماحكيت انا مكنتش غلطانه فيه بس وانا بنقل المصاب اخدت بالي من ناس بتتكلم مع الشخص التاني اللي كان معاه علي الموتوسيكل وماسكين موبايلات فممكن يكون بيستعين بشهود مثلا وبايخد نمرتهم ولا حاجة.

السؤال هنا لو كانوا اخدوا رقم عربيتي وبلغوا وعملوا محضر في القسم المفروض كان يحصل ايه بالضبط؟
الحادثة دي كانت من اكتر من 3 او 4 شهور مثلا ومن وقتها محصلش اي حاجة ورحت طلعت شهادة مخالفات ومالقيتش غير مخالفة واحدة (طلعت من القانون القديم ياكسر اشارة ياموبايل ياحزام امان) وبيعت كمان ومالقيتش حاجة تاني على العربية هل ده معناه انهم مبلغوش ولا ممكن يكون البلاغ هايظهر في وقت تاني؟