| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 5 من 14 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 41 إلى 50 من 136

  1. #41

    الصورة الرمزية أحمد كمال

    رقم العضوية : 33438

    تاريخ التسجيل : 19Feb2009

    المشاركات : 14,563

    النوع : ذكر

    الاقامة : استراليا

    السيارة: None

    السيارة[2]: Toyota Camry

    دراجة بخارية: Harley-Davidson

    الحالة : أحمد كمال غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nevozaky مشاهدة المشاركة
    استاذ احمد كمال

    اديك حضرتك قولتها فى الحديث .من غير باْس .

    اعتقد ان من غير باْس على حسب فهمى والله اعلم من غير ضرر .

    وغالبا المساْلة دى فيها ضرر .

    وليا راْى اخر هل علشان نشم رائحة الجنة لازم تقبل متضرر بذلك وتوافق على العيش .

    شم رائحة الجنة لها طرق متعددة . ممكن ان نفقد واحدة من هذه الطرق .

    واعتقد ان الرسول صلى الله عليه وسلم قال هذا الحديث للترغيب ومنع استنفار الزوجة من الزواج التانى .

    يعنى مثلا انا مش حافظة اوى منطوق الحديث
    لما الرسول صلى الله عليه وسلم قال

    خيركم من بكر بالبنات . للترغيب لان وقت الجاهلية اشتهروا بواْد البنات

    هل السيدة التى سوف تلد ولد .تقتله مثلا .
    ولكن غرض الحديث واضح للترغيب للبنات .


    وعلى العموم انا لا انكر شرع الله ولا اقدر على ذلك
    ولكنى اعمل بالاية الكريمة
    امساك بمعروف او تسريح باحسان

    احب فى هذه الحالة التسريح باحسان .
    شرعى بردو


    خيركم من بكر بالأنثى حديث مكذوب أصلا .....


    و مش فاهم يعني - حتى لو كان صحيح و هو مش صحيح - ايه العلاقة بين "خيركم" و دي صيغة تفضيل و بين "لا تشم" يعني صيغة نفي مؤكد ......

    و موضوع البأس يترك تأويله للعلماء و الا ممكن واحدة تقول ريحة شراباته وحشة و ده بأس و التانية تقول عنده انتفاخ مزمن الخ الخ الخ



    و اجمع العلماء ان الجمع بزوجة اخرى ليس ببأس



    يا ريت بقى نبطل نفصل و نفسر الدين على مزاجنا و وقت ما يبقى في حقوق المرأة كل واحدة بتفسره صح ........



    و تيجي في حقوق الراجل و تفسر على كيفها




    هو من الدين ان المرأة تحرم مطلقها من رؤية اولاده او تحرم ابوه و امه (القانون المصري القذر كده ...... اهل المطلق مالهمش حق الرؤية !!!!!!!) .......


  2. #42

    الصورة الرمزية nevozaky

    رقم العضوية : 82436

    تاريخ التسجيل : 01Dec2010

    المشاركات : 1,167

    النوع : انثى

    الاقامة : مدينة نصر

    السيارة: FIAT TEMPRA

    السيارة[2]: FIAT TIPO

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : nevozaky غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد كمال مشاهدة المشاركة
    خيركم من بكر بالأنثى حديث مكذوب أصلا .....


    و مش فاهم يعني - حتى لو كان صحيح و هو مش صحيح - ايه العلاقة بين "خيركم" و دي صيغة تفضيل و بين "لا تشم" يعني صيغة نفي مؤكد ......

    و موضوع البأس يترك تأويله للعلماء و الا ممكن واحدة تقول ريحة شراباته وحشة و ده بأس و التانية تقول عنده انتفاخ مزمن الخ الخ الخ



    و اجمع العلماء ان الجمع بزوجة اخرى ليس ببأس



    يا ريت بقى نبطل نفصل و نفسر الدين على مزاجنا و وقت ما يبقى في حقوق المرأة كل واحدة بتفسره صح ........



    و تيجي في حقوق الراجل و تفسر على كيفها




    هو من الدين ان المرأة تحرم مطلقها من رؤية اولاده او تحرم ابوه و امه (القانون المصري القذر كده ...... اهل المطلق مالهمش حق الرؤية !!!!!!!) .......
    انا مالش علاقة بالقانون المصرى
    انا باتكلم عن شرع ربنا


    ومش بافسر الاحاديث والقراْن على مزاجى



    بدليل انى قلت انا لا اقدر انا انكر شرع الله .

    ولكن ربنا لم يجبرك على شىْ وبالتالى شرع الطلاق
    سواء حق للمراْة او الرجل

    حضرتك ليه بتاخد ايات وتترك الاخرى

    مش القراْن قال امساك بمعروف او تسريح باحسان

    حضرتك كده اللى بتاخد الاحاديث والقراْن اللى يتفق مع ارائك وتترك الاخر

    http://www.nilemotors.net/Nile/signaturepics/sigpic82436_28.gif

    اللهم انك تعلم سري و علانيتي فاقبل معذرتي و تعلم حاجتي فأعطني سؤالي و تعلم ما في نفسي فاغفر لي ذنوبي،اللهم إني أسالك إيمانا يباشر قلبي و يقينا صادقا حتي اعلم انه لن يصيبني إلا ما كتبته علي و الرضا بما قسمته لي يا ذا الجلال و الإكرام


  3. #43

    الصورة الرمزية MNabeih

    رقم العضوية : 79502

    تاريخ التسجيل : 04Sep2010

    المشاركات : 1,364

    النوع : ذكر

    الاقامة : الهرم

    السيارة: مرشيدس

    السيارة[2]: Fiat Linea T-jet

    دراجة بخارية: honda cbr 2000

    الحالة : MNabeih غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يا جماعة بردو ما ينفعش نعمم المسالة عشان الواحد ما يطقش اكيد فيه زوجات مافيهمش اللي احنا ( 99.9) بنعاني منه
    هي بردو اكيد هاتبقي مؤلمة جدا علي اازوجة ان جوزها يتجوز عليها بس لازم يبقي فيه سبب و يتناققشوا فيه ممكن اازوجة تغير من نفسها و الموضوع يتحل.
    بس, و حتت امراة واحدة لا تكفي انا بردو مش معاهه خالص هو مش مبدا يعني الواحد لو بيفكر في ااجواز للمرة التانية بيبقي عنده مشكلة ملحه و حطوا تحتيها ميت خط و اكيد المشكله دي زوجته حاسه بيها و مش قادرة تغير من نفسها و تكفيها عند اازوج ايا كانت اامشكلة دي

    لا اله الا الله محمد رسول الله


  4. #44

    الصورة الرمزية أحمد كمال

    رقم العضوية : 33438

    تاريخ التسجيل : 19Feb2009

    المشاركات : 14,563

    النوع : ذكر

    الاقامة : استراليا

    السيارة: None

    السيارة[2]: Toyota Camry

    دراجة بخارية: Harley-Davidson

    الحالة : أحمد كمال غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nevozaky مشاهدة المشاركة
    انا مالش علاقة بالقانون المصرى
    انا باتكلم عن شرع ربنا


    ومش بافسر الاحاديث والقراْن على مزاجى



    بدليل انى قلت انا لا اقدر انا انكر شرع الله .

    ولكن ربنا لم يجبرك على شىْ وبالتالى شرع الطلاق
    سواء حق للمراْة او الرجل

    حضرتك ليه بتاخد ايات وتترك الاخرى

    مش القراْن قال امساك بمعروف او تسريح باحسان

    حضرتك كده اللى بتاخد الاحاديث والقراْن اللى يتفق مع ارائك وتترك الاخر


    لا تعليق ....... طالما الاهواء دخلت في الدين مش هينفع نتكلم


  5. #45

    الصورة الرمزية human

    رقم العضوية : 20140

    تاريخ التسجيل : 25Sep2008

    المشاركات : 6,879

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: مافيش عربيه تانيه!!

    السيارة[2]: ميجان

    دراجة بخارية: عجله شوبر

    الحالة : human غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يعنى الايات و الاحاديث اللى كلها حث على اكرام النساء و معاملتهن معاملة حسنه لدرجه انك تحس انك وحش مش بنى ادم لما تعرف ان فيه ناس بتعمل الكلام اللى فى الشرع

    و فى الاخر من المفترض انى اقنع نفسى ان الاسلام بيقول ان النساء يتعاشروا بالعافيه و يفضلوا متزوجين بالعافيه طالما بيصرف عليها و بيبات عنده !!! ده كلام يعنى ممكن الواحد يفهمه؟؟

    و حديثك يا ابو كمال يا صاحبى اللى بتكتبه فى كل مشاركه فيها طلاق و جواز :)


    قال رسول الله صلي الله عليه وسلم، أيما امرأة سألت زوجها الطلاق من غير بأس فقد حرم الله عليها الجنة صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم، ما معنى حرم عليها؟
    وما هو البأس الذي يجوز للمرأة طلب الطلاق من أجله؟
    وما يجب أن تطلب الطلاق به ؟



    الفتوى :




    الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:
    فقد روى أبو داود والترمذي وابن ماجه وصححه ابن خزيمة وابن حبان وحسنه الترمذي عن ثوبان رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: أيما امرأة سألت زوجها طلاقاً من غير بأس فحرام عليها رائحة الجنة.
    ومعنى حرام عليها رائحة الجنة تقدم الكلام عنه في الفتوى رقم: 40543.
    وأما البأس: فيقول الأحوذي في شرحه على الترمذي: (من غير بأس) أي من غير شدة تلجئها إلى سؤال المفارقة. اهـ
    ومن أمثلة هذا البأس: سوء العشرة، وكرهها له بحيث لا تطيق العيش معه، والإضرار بها من حيث الوطء ونحو ذلك.

    وأما ما يجب أن تطلب الطلاق به فأمور ومنها:
    -أن يأمرها بالمعاصي والذنوب ويلزمها بطاعته في ذلك.
    -أن يكون الرجل زانياً ونحو ذلك.
    ولمزيد فائدة راجع الفتاوى التالية: 14779/26915/1114.
    والله أعلم.

    ط´ط±ط. ط.ط¯ظٹط« ط£ظٹظ…ط§ ط§ظ…ط±ط£ط© ط³ط£ظ„طھ ط²ظˆط¬ظ‡ط§ ط·ظ„ط§ظ‚ط§ - ط¥ط¬ط§ط¨ط©

    ده تفسيره برضه!! يعنى مش لازم اخد تفسيرك ليه
    عشان ده شارح ما هو البأس :)

    والحالات التي يجوز للمرأة طلب الطلاق فيها هي:
    1- أن تكره خلق الزوج أو خُلقه وتبغضه بحيث لا تطيق العيش معه وإن كان صالحا في دينه ويكون في نظرها بمنزلة المحارم فيحل لها طلب الطلاق منه فإن فعل إحسانا منه كان طلاقا وإن طالبها العوض كان ذلك خلعا لحديث ابن عباس رضي الله عنهما: (أن امرأة ثابت بن قيس أتت النبي فقالت : يا رسول الله ثابت بن قيس ما أعتب عليه في خلق ولا دين ولكني أكره الكفر في الإسلام .فقال رسول الله : أتردين عليه حديقته ؟ قالت : نعم .قال رسول الله : اقبل الحديقة ، وطلِّقها تطليقة). رواه البخاري.

    2- أن تكره دين الزوج ويكون في بقائها معه ضرر في دينها بحيث يكون الرجل فاسقا لا يؤدي الفرائض أو يتعاطى المسكرات أو يعرف بفعل الفواحش أو يأمرها بالتبرج وفعل المنكرات ونحو ذلك من الكبائر الخطيرة فتحاول وتسعي في إصلاحه وإن لم يصلح فيحق لها طلب الطلاق منه وقد يجب حفظا لدينها فإن امتنع رفعت أمره للحاكم ليفسخها منه. لحديث: (لا ضرر ولا ضرار). رواه ابن ماجه.

    3- أن يكون في عيشها معه ضرر عليها من الناحية الجسدية أو النفسية كأن يكون ظالما يعتدي عليها بالضرب والسب والشتم ولا يقيم لها أي حرمة أو يؤذيها نفسيا بالإهانة والتعنيف وجرح كرامتها والطعن بعرضها ويعاملها معاملة العبيد ويكون ذلك سلوك دائم منه فتنصحه وتعظه وتحاول استصلاحه وتستعين بأهل الفضل فإن صلح فالحمد لله وإن لم يصلح طلبت الطلاق منه وتخلصت من شره.

    4- أن يترك القيام بحقوقها الواجبة كأن يكون بخيلا مقترا عليها في النفقة أو يمنعها النفقة بالكلية لإعسار أو غيره أو يكون تاركا لوطئها بالكلية مما يلحق الضرر بها ويعرضها للفساد أو لا يهيئ لها سكنا صالحا لمثلها عرفا أو يهجرها ويترك المبيت عندها لغير سبب موجب فتطالبه بحقوقها وتخوفه الله فإن لم يؤتها حقوقها أو لم يصالحها جاز لها طلب الطلاق لفوات حقوقها.

    أما ما سوى ذلك من الأحوال والهفوات التي تقع غالبا بين الزوجين في الحياة اليومية من خصومة ونوع غم وكدر واختلاف في الرأي وجفاء في علاقة الأهل أو نقص في المودة والمحبة فلا يحل للمرأة أن تطلب الطلاق من زوجها لأن البيوت غالبا قائمة على المروءة وحسن العشرة لا المحبة كما حكاه الشافعي ولأن الحياة الزوجية لا تسلم غالبا من المنغصات والمكدرات حتى في بيت النبوة والصحابة.

    ولذلك ورد النهي الأكيد والوعيد الشديد في طلب المرأة الطلاق من غير سبب مقنع وعذر مرضي قال رسول الله : (أيما امرأة سألت زوجها طلاقاً من غير بأس فحرام عليها رائحة الجنة). رواه أبو داود والترمذي وابن ماجه. فالواحب على المرأة أن تخش الله وتقف عند حدوده في طلب الطلاق حتى لا تدخل في هذا الوعيد وتعرض نفسها لسخط الله.

    ولا يحل للمرأة أيضا طلب الطلاق من زوجها إذا تزوج عليها امرأة أخرى لأن هذا حقا مشروعا للزوج ولا يعد ذلك ضررا في الشرع إلا إذا اشترطت بأن لا يتزوج عليها في صلب العقد أو حصل لها ضرر ظاهر من جراء ذلك في دينها أو دنياها كما سبق بيانه.

    والكلام هنا عن الجواز هذا في بيان الحكم أما تنفيذ المرأة لذلك واختياره يرجع إلى الموازنة بين المصالح والمفاسد المترتبة على ذلك من مراعاة لحال المرأة بعد الطلاق وأحوال الأولاد ووضعها الإجتماعي والبيئي.

    والمرأة العاقلة لا تقدم على اتخاذ هذا القرار إلا بعد استخارة واستشارة لأهل الفضل والعلم وروية وتأمل وبعد نظر في العواقب خاصة إذا كان لها أولاد صغار فلا ينبغي لها أن تقدم على ذلك إلا حالة الضرورة القصوى حفاظا على ذريتها خشية تعريضهم للضياع زالانحراف الاجتماعي والسلوكي والديني كما هو مشاهد في كثير من الحالات.

    ومما يؤسف له أن المتأمل في كثير من دعاوى وشكاوى الرجال والنساء يجد المبالغة وعدم مطابقة الواقع وطلب المثالية والكمال في الحياة الزوجية وهذا مطلب عسير صعب تحققه.

    أما بالنسبة لأهل الزوج فيمكن إيجاد حلول مناسبة لهذه المشكة فإن كان التقصير من قبلهم والجفاء حاصل منهم وقد بذلت المرأة الأسباب وحسن العشرة فلتحاول نصيحتهم ومصارحتهم فإن استقاموا فالحمد لله وإلا لم يلزمها صلتهم شرعا إلا من باب الإحسان فلا تزورهم إلا يسيرا في المناسبات العامة ولتقم بالواجب عرفا لتدرء عن نفسها كلام السفهاء.

    والحاصل إن كان ينطبق عليك إحدى هذه الحالات الأربع وما كان من جنسها مما يتحقق فيه الضرر وتشتد الأحوال عليك جاز لك طلب الطلاق وإن لم ينطبق عليك تلكم الحالات لم يحل لك طلب الطلاق وعليك بالصبر والدعاء وحسن العشرة لعل الله يغير الأمور من حال إلى حال.
    والله أعلم وصلى الله على نبينا محمد وآله وصحبه وسلم.
    فتح الله عليك




    تانى الستات مش روبوت تدوس على الزرار يشتغل


    طيب سؤال - كام واحد يرضى تبقى اول جوازته امراءة متزوجه من قبل؟؟!!!!

    الحياة مش صراع و الجواز مش غصب و افترا

    ما ياما الواحد بيشوف و مش كل مره الست تقول طلقنى يقوم مطلقها ماهم ياما بيقولوا و ياما بتخطرف منهم - بس الفكره انك كراجل عقلانى التفكير عن الست فتقدر تفهم
    بس لو اتبعنا القران فى الصلح حتى الاخر و فشل يبقى خلاص تسريح باحسان


    ممكن نكتفى بالرؤية الشرعيه و تحليل الحديث

    و نعرف كيف ترضى المرأة ان تكون زوجه ثانية و تحت اى شروط

    مصر هتفضل غالية عليا
    -------------------------------
    الديك الحلبي هايفضل يدن لغاية ما يتدبح


  6. #46

    الصورة الرمزية nevozaky

    رقم العضوية : 82436

    تاريخ التسجيل : 01Dec2010

    المشاركات : 1,167

    النوع : انثى

    الاقامة : مدينة نصر

    السيارة: FIAT TEMPRA

    السيارة[2]: FIAT TIPO

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : nevozaky غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد كمال مشاهدة المشاركة
    لا تعليق ....... طالما الاهواء دخلت في الدين مش هينفع نتكلم
    بالعكس والله
    الاهواء لم تدخل فى الدين او حاجة

    بدليل انى باقول لحضرتك انى لا انكر شرع الله

    ولكن دائما النساء ترفض الزواج الثانى .لما يقع عليها من ضرر نفسى .

    لكن اللى اقصده ان لو ربنا اعطى لك اكتر من اختيار ان تكمل الحياة مع الزوج او ترفضها .

    فطبيعة الحال اكيد اغلب النساء سوف يختاروا الطلاق .


    وعلى العموم انا اقدم الاعتذار لو كنت ضايقت حضرتك او اى اساءة غير مقصودة .

    تحياتى لحضرتك

    http://www.nilemotors.net/Nile/signaturepics/sigpic82436_28.gif

    اللهم انك تعلم سري و علانيتي فاقبل معذرتي و تعلم حاجتي فأعطني سؤالي و تعلم ما في نفسي فاغفر لي ذنوبي،اللهم إني أسالك إيمانا يباشر قلبي و يقينا صادقا حتي اعلم انه لن يصيبني إلا ما كتبته علي و الرضا بما قسمته لي يا ذا الجلال و الإكرام


  7. #47

    الصورة الرمزية hobby10

    رقم العضوية : 18118

    تاريخ التسجيل : 06Sep2008

    المشاركات : 1,323

    النوع : انثى

    الاقامة : alex

    السيارة: لوجان رومانى 2009

    السيارة[2]: لادا سمارة

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : hobby10 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هو ليه لازم الست تبقى هى اللى لازم تستحمل وتقبل بالراجل زى ما هو وملهاش حل تانى لكن الراجل يتقدر يتجوز تانى وتالت وعادى

    عموما الحاجات دى ملهاش قواعد وكل حالة بتبقى ليها ظروفها

    ربنا ارضى عنا وارحمنا .. امين


  8. #48

    الصورة الرمزية إبراهيم المصرى

    رقم العضوية : 97092

    تاريخ التسجيل : 30Apr2011

    المشاركات : 1,457

    النوع : ذكر

    الاقامة : Abbasid, Cairo, Egypt

    السيارة: fiat 128 1985

    السيارة[2]: lancer shark 2016‬‏

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : إبراهيم المصرى غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ممكن يكون الزواج للمره التانيه واجب شرعا او مستحب او مندوب او مكروه او حرام كحمه شرعا بالنسبه لاول مره وكل واحد حسابه مع ربنا وكل زوج وزوجه ليهم ظروف مختلفه واللى واحده مستحيل تقبله ممكن غيرها كتير يقبلوه والله اعلم بمراده من اباحة التعدد لكن بالنسبه للمجتمع التعدد احسن من الرزيله
    انا بقول كده وانا عن نفسى لا افكر فيه على الاطلاق ولا يناسبنى وفيه ستات ارامل ظروفهم تخليهم مضطرين ليه وانسب ليهم يبقى ليه نوحشوا ففى رأىى المتواضع كل واحد وظروفه والرقيب ربنا هو اللى هيحاسب
    اللهم لا تجعلنا من المسرفين

    لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله


  9. #49

    الصورة الرمزية yousef1978

    رقم العضوية : 46226

    تاريخ التسجيل : 05Sep2009

    المشاركات : 1,006

    النوع : ذكر

    الاقامة : ملوي

    السيارة: Mercedes 280E

    السيارة[2]: BMW 535

    دراجة بخارية: لا توجد

    الحالة : yousef1978 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hobby10 مشاهدة المشاركة
    هو ليه لازم الست تبقى هى اللى لازم تستحمل وتقبل بالراجل زى ما هو وملهاش حل تانى لكن الراجل يتقدر يتجوز تانى وتالت وعادى

    عموما الحاجات دى ملهاش قواعد وكل حالة بتبقى ليها ظروفها



    لو سمحتم يا جماعة يا جماعة سوف أعطيكم المجال سوف أعطيكم المجال ههههههه

    انتوا حسستوني إننا في برنامج الإتجاه المعاكس

    بصوا يا اخواتنا واخوانا

    أنا فتحت الموضوع للنقاش العملي بعيدا عن الآراء الدينية التي عليها جدال

    وما فيش داعي حد ينسخ أي فتوى دينية ويعرضها لأن مجال الفتوى واسع جدا والإختلاف رحمة لكن لو كان على منتدى مش متخصص في الفتوى هيبقى الإختلاف زحمة والموضوع يتوه

    أنا عندي لفتة صغيره دينية من سنة النبي عليه الصلاة والسلام

    سيدنا محمد تزوج السيدة خديجة وهي أرملة مرتين وأكبر منه بخمسة عشر عاما لأنه رأى فيها الجمال الإنساني الذي يحتاجه وعاطفة الأمومة التي حرم منها
    وعاش معها وأنجب منها أغلب أبناءه ولمدة تقريبا خمسة وعشرين سنة لم يفكر في الزواج عليها رغم أن التعدد كان هو الشائع في هذا العصر
    وحتى بعد وفاتها رفض فكرة الزواج رغم انه حبب الناس ودعى الناس إليها وظل في حزن حتى بعث الصحابة له من يفاتحة في موضوع الزواج فقال قولته المشهورة صلوات الله وسلامه عليه ( أزوجة بعد خديجة ) - وعرضوا عليه السيدة عائشه فقال ( فمن لبنات رسول الله حتى تكبر عائشة ) فعرضوا عليه أمنا السيدة سودة بنت زمعة وكانت ارملة كبيرة السن وليس لها حظ من الجمال فتزوجها وعاشت سعيدة معه وخطب أمنا السيدة عائشة - ولما بلغت السيدة عائشة سن يسمح لها بالزواج تزوجها وهي البكر الوحيدة في زوجاته
    ولكن هذا لم يمنعه من الزواج عليها

    يعني لم يتزوج على السيدة خديجة وهي ارملة مرتين قبله وتزوج على السيدة عائشة رغم زواجه منها بكر

    وهذا يعني أن الرسول الكريم قد شرع لنا جميع الحالات

    من أراد أن لا يتزوج على زوجته فله ذلك
    ومن أراد الزواج عليها فله ذلك

    من اراد ان يتزوج بكرا فليفعل ومن أعجبته الثيب فلا حرج عليه

    والرسول صلوات الله وسلامه عليه غالبية زيجاته لها أسباب دعوية ولكن هناك زيجات له قام بها لمجرد رغبته في التزوج من إمرأة معينة

    أما موضوع العدل فالآيات واضحات ( ولن تستطيعوا أن تعدلوا بين النساء ولو حرصتم فلا تميلوا كل الميل )

    وهذه الآية خففت شروط التعدد على عكس ما الناس فاكرة








    نيجي بقى للمهم

    أنا كنت عاوز أعرف هل التعدد في مصلحة المرأة الثانية والأولى ولا لأ

    أنا في رأيي إنه أكيد في مصلحة الثانية وإن فكرة إن الزوجة الثانية خطافة رجالة دي فكرة عبيطة ومخالفة للشرع
    لأنه طالما ربنا أحل لها أن تتزوج من رجل متزوج فلا حرج عليها ولا ذنب عليها حتى لو كان فيه ضرر بالزوجة الأولى لأن هي بردو إنسانة ومن حقها تتزوج وربنا شرع هذا الأمر لمعرفته بحاجات البشر

    هل الزوج يجب أن يكون عنده سبب للزواج الثاني والثالث
    أعتقد إن الراجل الناجح في حياته الزوجية فقط هو الذي يجب أن يفكر في التعدد لكن لو كان زواجه الأول فاشل فالأولى بيه إنه يصلح الفشل اللي عنده
    التعدد مش إن الواحد يجيب لمراته دره تربيها
    هو لو مش قادر يعيش معاها يسيبها وساعتها يغني الله كلا من سعته ولو كان بيتلككلها فحسابه على الله في الدنيا والآخرة ودي حاجة بينه وبين ربنا

    وطبعا رأيي ده عكس ما الناس فاهمه وهي إن لو انت مش مبسوط مع مراتك ولا مش قادر توفق أمور بيتك روح اتجوز لكن طالما مبسوط يبقى ناقصك إيه للجواز


    طيب هل التعدد في مصلحة الزوجة الأولى
    ده حسب بقى ظروف كل واحدة
    يعني لو واحدة جوزها نكدي وقارفها في عيشتها ولو اتجوز عليها ممكن حاله ينصلح والوقت اللي يدخل فيه البيت يبقى مبسوط آخر انبساط
    فعمليا أنهي الأفضل
    إنها تعيش حياه نكد مع زوج خالص لها
    ولا تعيش حياه أفضل مع زوج متجوز عليها


    هل زواج زوجك عليكي يعني أن بك عيب أو مقصرة في حقه
    طيب ما زوجات النبي صلى الله عليه وسلم كانوا كاملات مكتملات وبهم كل الصفات ورغم ذلك اتجوز عليهن
    أنا سمعت ان واحد أجنبي - رغم إني مش بأحب أضرب أمثال بيهم لأنهم ليهم مقاييسهم الخاصة - المهم سمعت إنه بيستغرب لما سأل مواطن هنا وعرف إنه عايش مع إثنين من النساء وقاله انا عاشرت أكثر من ثلاثين إمرأة مختلفة حتى الآن
    وعلى فكرة ممكن عادي جدا يكون متجوز وله عشيقات


    التعدد في رأيي ده نموذج من نماذج الحياة الإجتماعية اللي أقرها الإسلام لسد حاجات كثيرة في المجتمع
    وفيه حكمة بتقول إن فشل التجربة لا يعني فشل النموذج

    فممكن تكون غالبية تجارب التعدد وخصوصا في مصر تجارب فاشلة أو لها تبعات قاسية لكن ده ما يمنعش إن فيه تجارب ناجحة وكمان إن ممكن المجتمع يعمل على أن تكون التجارب القادمة كلها ناجحة


    أنا في رأيي إن ثقافة المجتمع عليها العامل الأكبر في فشل نموذج التعدد
    المجتمع سائدة فيه ثقافة تشعرك إن اللي تتجوز واحد متجوز دي ست مش محترمة وخطافة رجالة ومشردة كمان
    والراجل اللي يتجوز على مراته فده راجل شهواني وبصباص وعينه فارغة ودايما بكرش ولابس جلابية بلدي حاطط إيد من إيديه الإتنين في فتحة الجلابية اللي فوق بدل ما يحطها في جيب الجلابية ههههههههه

    وثقافة المجتمع خلت الراجل المودرن في بعض الفئات يقبل إن مراته واحد يرقص معاها وياخدها في حضنه وهو قاعد على الطاولة يبصلهم ويبتسم من الفرحة

    وخلت ان الشاب اللي ماشي مع أكثر من بنت أو كل يوم بيغير بنت فده واد دونجوان وعفريت في حين اللي يفكر يتجوز على مراته فده راجل بيئة خالص



    أنا كان نفسي أشوف واحدة تقول ما عنديش مانع أتجوز واحد متجوز طالما عجبني واتاحتله وطالما بيعامل مراته الأولى كويس وظروفه مرتاحة

    أو واحدة تقول لو جوزي محتاج يتجوز علي فأنا مش هأمنعه ولا هأطلب منه الطلاق وكفاية إنه بيدور على الحلال مش بيمشي مع السكرتيرة ولا بيعمل جو بره زي ناس تانية وكفاية إنه مسخر حياته كلها علشان يسعدني انا والعيال ويوفرلنا حياة كريمة





    أنا لي سؤال : ربنا سبحانه وتعالى يحذر الرجال من أن يضغطوا على زوجاتهم من أجل أن يحصلوا على حق ليس لهم ويقول ( ولا تعضلوهن لتذهبوا ببعض ما آتيتموهن ) صدق الله العظيم
    طيب هل الست اللي لو جوزها اتجوز عليها في الحلال فطلبت منه الطلاق هل ده مش إضلاع للزوج

    إذا كان أي واحد هيفكر يتجوز على مراته فمراته هتطلب الطلاق منه وبعد كده تطالبه بالنفقة وتحرمه من رؤية عياله
    طب ده مش إلغاء لتشريع التعدد من أصله وكأننا بنقول للراجل العب بديلك من ورا مراتك لكن قدامها لا تقرب لا لحلال ولا لحرام


    فيه نقطة مش عارف أوصلهالكم إزاي
    فيه حاجة إسمها شرع وقانون
    الواحد مننا لازم يحترم الشرع والقانون وياخده بصدر رحب ولو نوعيا
    بيقولوا دايما الرضا بالمقسوم عبادة
    فهل المرأة اللي تجزع أو تعيش تعيسه لمجرد إن زوجها إتجوز عليها هل دي عندها رضى بشرع الله ؟؟؟

    يعني مثلا انا لما ألاقي الإشارة حمرا بأضطر أقف الدقايق وانا سعيد وآخد الموضوع ببساطة طالما ده قانون منتهي
    مش أقعد أندب في حظي وأعيش الدقايق في ضيق وضجر

    هل من المستحيل إن الست تفكر بعقلانية وتشوف مصلحته فين ؟؟؟؟

    أنا عن نفسي شفت حالات كتير الراجل اتمسك بمراته الأولى تمسك رهييييييب وقدملها كل الإمتيازات وهي أصرت على الطلاق واتطلقت وفي النهاية بعد مرور سنة والتانية هي ندمت وهو كان هيأ ةنفسه إنه يعيش بدونها ولم تعد لها مكانا في قلبه
    وتحاول تخلي حد يكلمه علشان يردها لكن هو مشاعره بتكون استنفزت في محاولات إرضاها على حساب كرامته وهي ترفض وتبهدله

    يعني الموضوع مش موضع إن من مصلحتها الطلاق لكن الموضوع إن الزوجة المصرية ما عندهاش الشخصية القوية اللي تسمحلها إنها تدور على مصلحتها وراحتها وعلشان كده مش بتقدر تتحمل نظرات المجتمع لها وهي زوجة أولى وليست الثانية


    انا آسف طولت عليكم

    لكن هأرجع وأسأل نفس الأسئلة لكن بطريقة أخرى


    1- لو زواجك من رجل متزوج في مصلحتك وإنقاذ لك هل تقدري تاخدي القرار وتوافقي عليه ولا لأ ؟؟

    2- لو استمرارك مع زوجك حبيبك وأبو ولادك واللي ما قصرش معاكي في حاجة وعمره كله قبل الزواج وبعده قدمهولك بدون أي عناء منك
    لو استمرارك معه -بعد أن تزوج عليكي - في مصلحتك ، هل هتستمري معاه وتحاولي تعيشي حياة سعيده لك وله
    ولا هتهدي المعبد عليه وعليكي وعلى العيال وعلى مراكش ؟؟

    3- هل الأفضل للمرأة تعيش حياة نكدية مع زوجها لوحده أم انه الأفضل إنه يتجوز عليها طالما هيعاملها أفضل معنويا وماديا

    لو عدد الستات الراغبين والقادرين على الزواج أكبر من عدد الرجال
    وكل واحد اتجوز واحدة فقط
    هيكون عندنا حل من ثلاثة
    - إما ننشر التعدد
    - إما ننشر الرزيلة
    - إما نفرض على الكثير من النساء إنهم يعيشوا لوحدهم حتى نهاية الحياة

    أي الحلول أفضل

    ولا فيه حد عنده حل رابع


    بسم الله الرحمن الرحيم (حَتَّى إذا اسْتيْأسَ الرُّسُلُ وَظَنُّواْ أنَّهُمْ قدْ كُذِبُواْ جَاءَهُمْ نَصْرٌنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاء ولاَ يُرَدُّ بَأسٌنَا عَن القوْمِ المُجْرِمِينَ ) صدق الله العظيم. سورة يوسف.110


  10. #50

    الصورة الرمزية د/أحمد ابراهيم

    رقم العضوية : 20668

    تاريخ التسجيل : 30Sep2008

    المشاركات : 503

    النوع : ذكر

    الاقامة : egypt

    السيارة: NOT YET

    السيارة[2]: NOT YET

    الحالة : د/أحمد ابراهيم غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moustafa_saad مشاهدة المشاركة
    متفق معاك بس فيه تشديد عل شرط العدل
    وفيه تاكيد انه مستحيل يتم
    يبقى حرام تظلم واحده معاك وتجيبلها زوجه تانيه وتقول الاسلام بيحلل تعدد الزوجات
    الراجل يحط نفسه موقف الست ويشوف شعوره حيبقى ايه
    العدل قدر الاستطاعة وفي نقاط معينة

    والا من كلامك الاية الخاصة بالعدل تلغى الاية الاخرى المبيحة للتعدد!

    انا عارف قصدك لاكن كلمة حرام دي تودي في.......................... (غفر الله لنا ولك)

    ياريت كل الاعضاء الافاضل اللى خاضو ا النقاش يقراوا الموضوع ده بالتفصيل (5 دقائق مش هيخسروا)

    التوفيق بين قوله تعالى: { فإن خفتم ألا تعدلوا } وقوله: { ولن تستطيعوا أن تعدلوا } - موقع مقالات إسلام ويب





    .
    .

    صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة



 
صفحة 5 من 14 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. تتجوزي واحد مفلسسسسس
    بواسطة yousef1978 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 19
    آخر مشاركة: 20-09-2011, 06:47 PM
  2. حد متجوز يفهمنى حاجة مهمة لو سمحتم ......
    بواسطة amr.elsayed في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 65
    آخر مشاركة: 18-08-2011, 11:19 PM
  3. أوعى تتأثر بالاجنبى....أنت متجوز مصرية
    بواسطة dolly13 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 96
    آخر مشاركة: 21-04-2010, 11:21 AM
  4. واحد متجوز 4 زوجات....شوفو حصله ايه
    بواسطة AbO_FaRaH في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 29-03-2010, 02:46 PM
  5. ((قصه عقلين)) جامده ولو متجوز هتبقي موت
    بواسطة النوبي في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 32
    آخر مشاركة: 05-12-2009, 07:39 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2