| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 11 من 14 الأولىالأولى ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 الأخيرةالأخيرة
النتائج 101 إلى 110 من 136

  1. #101

    الصورة الرمزية shaddadfalcon1

    رقم العضوية : 22704

    تاريخ التسجيل : 20Oct2008

    المشاركات : 6,911

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria-Sidi Bishr

    السيارة: ربنا يسهل

    السيارة[2]: Daweoo Lanos 1 model 99

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : shaddadfalcon1 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s a m a مشاهدة المشاركة
    بيقولك الجنة تحت اقدام الامهات
    يبقا مين اللى داخل الجنة ؟؟؟ :-)))
    ماهو ممكن تكون لسه مخلفتش


  2. #102

    الصورة الرمزية Samah AbdAllah

    رقم العضوية : 35540

    تاريخ التسجيل : 14Mar2009

    المشاركات : 26,487

    النوع : انثى

    الاقامة : Egypt_Alexandria

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: لا يوجد

    دراجة بخارية: -

    الحالة : Samah AbdAllah غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shaddadfalcon1 مشاهدة المشاركة
    ماهو ممكن تكون لسه مخلفتش
    دى ربنا يتولاها بقا
    احنا عدينا والحمدلله


  3. #103

    الصورة الرمزية د/أحمد ابراهيم

    رقم العضوية : 20668

    تاريخ التسجيل : 30Sep2008

    المشاركات : 503

    النوع : ذكر

    الاقامة : egypt

    السيارة: NOT YET

    السيارة[2]: NOT YET

    الحالة : د/أحمد ابراهيم غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SYD مشاهدة المشاركة
    اعوذ بالله ايه الي انت بتقوله دة ؟؟؟

    ليه يعني ؟؟

    انا شايف الموضوع سخن اوي والناس بتتخانق مع بعض
    وبعدين هو لو لم تكت معي فانت ضدي

    هتستفيد ايه حضرتك لما الناس تتجوز او تطلق ؟؟ او ما تتجوز خالص ؟؟؟

    انت فتحت موضوع مغلق من زمان اوي عند الستات

    كنت افتحه في الأربعينيات ولا الخمسينيات

    لكن في 2011 الأراء كلها ضد التعدد

    وبعدين انا بقول واقع
    لو انت مش عايشه يبقي انت حاجة غريبة
    لكن هاتلي النهاردة موظف حكومة وبيروح الشغل وبيزوغ الساعة 12 وقاعد في البيت من 12 الظهر لحد الساعة 7 الصبح لما ينزل تاني

    اعتقد حضرتك لازم تحترم اراء الغير

    الموضوع مفتوح للنقاش ومن الرجالة اكثر من الستات

    انا مش بغير شرع ربنا ولا هحط شرع جديد

    ولكن "أتؤمنون ببعض الكتاب وتكفرون ببعض" صدق الله العظيم

    زي ربنا ما قال مثني وثلاث ورباع
    قال فواحدة

    وزي ما قال فأضربوهن
    قال وعاملوهن بالمعروف

    هات حضرتك تفسير الأيات واسباب النزول ولو في ايات ناسخة او واضعة وبعد كدة تتكلم مش بتعمل زي "ولا تقربوا الصلاة"

    ربنا ماقالش الزواج فرض يبقي هيحكم علينا بالتعدد
    طب انا مش عايز اساسا وحتي لو كانت بالتي هي مين ابقي كفرت بشرع ربنا

    اتقي الله
    وربنا يسامحك علي رأيك فيا

    والله المستعان
    ،
    ،
    هداك الله وغفر لك

    بتستخدم الايات في غير محلها... وبتستخدم ايات خاصة بوصف حال اليهود في وصف اخيك المسلم

    وبعد ده كله بقيت انا الجاني والمهاجم والذي ارفع شعار "لو لم تكت معي فانت ضدي"

    ربنا ماقالش الزواج فرض يبقي هيحكم علينا بالتعدد
    طب انا مش عايز اساسا وحتي لو كانت بالتي هي مين ابقي كفرت بشرع ربنا
    جبت منين الكلام ده؟

    حضرتيك قريت المشاركة بتاعتى اصلا... انا لم اتهمك بشيء بل كلامي كان واضح انك حر في نفسك
    عايز تتجوز او لا الشرع بيسمحلك........ هو حضرتك بتبتكر كلام انا مقلتهوش وبعدين تهاجمني بيه؟!!!

    وده نص المشاركة:
    ممكن انت ظروفك ما تسمحش ......... الدين الاسلامي مبيفرضش عليك تتجوز اثنين او اكثر

    لاكن غيرك ليهم الحق في التحرك زي ماهم عايزين طالما الشرع مديهم الحق ده
    واضح انك عكست الادوار

    كمان هل تعبت نفسك وقريت التفسير اللى كان محطوط في اللينك (في مشاركتي السابقة في نفس الموضوع)

    التوفيق بين قوله تعالى: { فإن خفتم ألا تعدلوا } وقوله: { ولن تستطيعوا أن تعدلوا } - موقع مقالات إسلام ويب

    وبعدين انا بقول واقع
    لو انت مش عايشه يبقي انت حاجة غريبة
    لكن هاتلي النهاردة موظف حكومة وبيروح الشغل وبيزوغ الساعة 12 وقاعد في البيت من 12 الظهر لحد الساعة 7 الصبح لما ينزل تاني
    حضرتك عملت مسح احصائي لموظفي الحكومة في مصر ولا ده رأى اجتهادي منك؟

    بالمناسبة شكرا على الوصف "يبقي انت حاجة غريبة" ممكن اكون كائن فضائى وانا مش واخد بالى؟!

    اعتقد حضرتك لازم تحترم اراء الغير
    ياريت حضرتك تجرب لمدة 3 دقائق انك تبدل الادوار معايا وتخيل اني انا اللى كتبت المشاركة الطويلة دي وبوصفك فيها..... لو صدقت مع نفسك هتعرف كويس مين بيحترم الاخرين

    انت فتحت موضوع مغلق من زمان اوي عند الستات
    الظاهر حضرتك ماقراتش اول بوست .......... مش انا اللى فتحت الموضوع وان كنت وبوضوح أؤيد التعدد... وشكرا لصاحب الموضوع على اعطائى الفرصة لذكر رأيى

    ايا يكن انا معنديش وقت اكتر (عذرا) عشان ااستفيض اكتر

    وياريت اخي الفاضل انك تعتبر كلامي مجرد نصح من اخ لك ... لك ان تقبله ولك ان ترفضه

    هدانا الله واياكم الى مايحب ويرضى

    صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة.صيام يوم عرفة


  4. #104

    الصورة الرمزية إبراهيم المصرى

    رقم العضوية : 97092

    تاريخ التسجيل : 30Apr2011

    المشاركات : 1,457

    النوع : ذكر

    الاقامة : Abbasid, Cairo, Egypt

    السيارة: fiat 128 1985

    السيارة[2]: lancer shark 2016‬‏

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : إبراهيم المصرى غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يا جماعه عايزين نبقى واقعيين الموضوع فى أوله بيسأل توافقى جوزك يجوز عليكى إحنا متوقعين تكون إيه الاجابه تقولك موافقه بكل بساطه ويمكن كمان تزغرط ولا هو موضع التعدد واجب شراعا وفرض زى الصلاه
    الموضوع ميجيش كده لابد من الحكمه اللى قال عنها المولى عز وجل ما معناه من يؤتى الحكمه فقد أوتى خيراً كثيراً ، اللهم أتنا الحكمة
    الموضوع عامل زى القتال فاذا كان قدرا ومكتوب اذا لا مفر لكن ان لم يكن له داعى فلا داعى لان الزواج للمره التانيه مش رحله الى حديقة الحيوان
    على حد علمى الزواج زى ما سبق وقلت فى مشاركه سابقه فى نفس الموضوع له حكمه الشرعى اول او تانى او تالت مره ممكن يكون واجب وممكن يكون حرام وما بينهما من احكام حسب مقدرة كل واحد من الصحة والمال والقدره على العدل ويجب عدم الاسراف لان فيما معناه ان الله لا يحب المسرفين ( وكلوا واشربوا ولا تسرفوا )
    والله الموفق

    لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله


  5. #105

    الصورة الرمزية nonetta

    رقم العضوية : 9125

    تاريخ التسجيل : 18Apr2008

    المشاركات : 1,432

    النوع : انثى

    الاقامة : egypt

    السيارة: الحمدلله على كل حال

    السيارة[2]: kia picanto 2011

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : nonetta غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shaddadfalcon1 مشاهدة المشاركة
    انا شايف ان معظم الردود النسائيه بتتبلور حولين الشغل وان المراه بتقف جنبه والكلام ده

    ردي هو انك مش المفروض تشتغلي ولا تساعديه ولو هو مش قادر يفتح بيت يبقي مكنش ليه جواز اصلا من الأول لان الأستطاعه الماديه والجسديه شرط من شروط الجواز

    فمعني انك تسيبي بيتك وتنزلي تشتغلي عشان البيه مش قادر يصرف عليكي وعلي عيالك يبقي دي مشكلتك من الاول انك وافقتي ومينفعش تيجي بعد كده تمني عليه

    مين قال اني باشتغل عشان هوا مش قادر يصرف عليا
    هوا واخدني باشتغل
    ولو فرض اني باشتغل مش عشان اساعده عشان نعيش عيشة افضل مش عشان هوا اللي يعيش عيشة افضل
    ولو مش قادر يصرف عليا يبقى مش ذنبه ماهو انا ممكن اخده غني ومعاه فلوس و يتعسر يبقى اطلق منه عشان مش قادر يصرف عليا؟؟؟

    و انا مش بامن عليه ولا حاجة زي ما سيادتك بتقول .. المفروض اني شريكة في كل حاجة
    ينفع انت تبني بيت طوبة طوبة وتتعب فيه وتعرق و اول ما تخلصه وتيجي ترتاح تلاقي اللي جايلك عالجاهز يشاركك فيه ويقول لك زيي زيك ؟؟

    هوا لما الواحدة تتمسك باستقرارها تبقى اجرمت


    وزي ماقال احد الأخوه قبل كده ان الستات تخلو عن الفطره اللي فطر الناس عليها وسابو بيوتهم اللي ربنا امرهم يقرو فيها ونزلو الشغل وزاحمو الرجال وبالتالي بقو شايفين انهم لايقلو عن الرجال وانهم مينفعش ازواجهم يتجوزو عليهم عشان كده

    مين قال كدة
    انا واحدة من الناس متضايقة من شغلي بس اتعودت على الدخل اللي بيوفر لنا حياة افضل مش معنى كدة انه مش قادر يصرف عليا .. وهوا مش غاصبني على الشغل وكذا مرة طلب اني اقعد .. هوا حد يكره الراحة ..

    للاسف الشديد احنا بناخد من الشرع الحقوق وبنهتم اوي اننا نستفيد منها كاملة
    وبننسى اغلب الواجبات

    انا خايف كمان شويه الاقي ستات تطلع تقول احنا مش اقل منهم ولازم احنا كمان يبقي لينا جوز تاني وتالت ورابع

    [shfaf]http://img140.imageshack.us/img140/9236/nile5th2resize.jpg[/shfaf]


  6. #106

    الصورة الرمزية human

    رقم العضوية : 20140

    تاريخ التسجيل : 25Sep2008

    المشاركات : 6,879

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: مافيش عربيه تانيه!!

    السيارة[2]: ميجان

    دراجة بخارية: عجله شوبر

    الحالة : human غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s a m a مشاهدة المشاركة
    على فكرة احيانا الهروب من اماها الى ان تهدا دى بتزود عصبيتها مش بتهديها :))
    شوفتوا
    جبتش حاجه من عندى!!!!


    تمشى من ادامها عشان تهديها - يبقى الرد انك تزود عصبيتها
    تقف عشان تتكلم يبقى بتعصبها
    تتخانق تبقى بتعصبها

    فى العموم اى حاجه الواحد هيعملها هتزود فى عصبيتها

    الواحد يعمل اللى يجى فى دماغة و ربنا يسترها

    مصر هتفضل غالية عليا
    -------------------------------
    الديك الحلبي هايفضل يدن لغاية ما يتدبح


  7. #107

    الصورة الرمزية waelfarid

    رقم العضوية : 43173

    تاريخ التسجيل : 06Jul2009

    المشاركات : 1,402

    النوع : ذكر

    الاقامة : حاليا السعودية

    السيارة: مازدا 929 مو89

    السيارة[2]: فيات 1100 واتعلمت فيها كل حاجة وبعتها

    دراجة بخارية: no

    الحالة : waelfarid غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شايفين

    الحمد لله الذي عافانا مما ابتلي به غيرنا وفضلنا علي كثير ممن خلق وجعلنا مسلمين<!-- google_ad_section_end -->
    كن عالما أو متعلما أو محبا للعلم ولاتكن الرابع


  8. #108

    الصورة الرمزية yousef1978

    رقم العضوية : 46226

    تاريخ التسجيل : 05Sep2009

    المشاركات : 1,006

    النوع : ذكر

    الاقامة : ملوي

    السيارة: Mercedes 280E

    السيارة[2]: BMW 535

    دراجة بخارية: لا توجد

    الحالة : yousef1978 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة s a m a مشاهدة المشاركة
    هو انا حضرتك اللى قولت ولن تعدلوا
    ده كلام ربنا برضه مش من عندى
    واللى شايف فى نفسه القدرة على الانفاق والعدل يتجوز
    وميهموش من الزوجة ما دام بيرضى ربنا
    وزى ما بتستخدم حقك اللى ربنا اداهولك فى انك تتجوز
    متمنعهاش تستخدم حقها فى الطلاق او الخلع


    أختي الكريمة

    أعتقد فهم حضرتك للآية غير صحيح

    لما نزلت آية التعدد الأولى وجاء فيها تعحذير من الله سبحانه وتعالى لمن يريد التعدد أن يضمن العدل فقال سبحانه وتعالى: بسم الله الرحمن الرحيم "فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً" صدق الله العظيم

    مجتمع الصحابة مجتمع حريص على رضا الله سبحانه وتعالى والصحابة رضوان الله عليهم هم أكثر المسلمين خوفا من الله فتجنبوا التعدد مخافة الوقوع في المحظور ظنا منهم أن العدل يجب أن يكون مطلقا أبدا

    فنزلت الآيات الأخريات وفيها : بسم الله الرحمن الرحيم : "وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ " صدق الله العظيم

    وهذا تعليم من الله لنا أن الإنسان لا يستطيع أن يعدل عدلا مطلقا في كل شئ وكل لحظه وأن المطلوب هو العدل المستطاع وليس العدل المطلق

    لكن أكيد لو أن المطلوب هو العدل المطلق وأن فهم حضرتك للآية صحيح وهو أن الله يقر أن الإنسان لن يستطيع العدل المشروط عليه في التعدد
    فلماذا أحل الله له التعدد طالما أنه سبحانه وتعالى يعلم أنه لن يستطيع أن ينفذ شروطه ؟؟!!




    ثانيا : حضرتك بتتكلمي على حق المرأة في الطلاق وكأنه حق مطلق

    الرجل تحمل أعباء الزواج ومن حقه الطلاق لو كره وهذا الحق مقيد بأمرين

    أولهما أن يكون متضرر وغير متعسف في طلاقه ولو لم يكن في حاجة إلى الطلاق واستحالة من العشرة فإن الله سبحانه وتعالى سيحاسبه حسابا عسيرا على ذلك وقد حذرنا رسول الله صلى الله عليه وسلم من الرجال الذواقين الذين يتزوجون ويطلقون بغير حاجة ملحة

    وثانيهما أن الرجل إذا أقدم على قرار الطلاق فعليه أن يتحمل الأعباء المادية سواء بخسارته ما قدمه قبل وأثناء الزواج أو ما يترتب على الطلاق من حقوق للمرأة

    والحاجات المادية دي قد تكون بالنسبة لك أو لأي موسر أمور بسيطة وغير حاسمه لكن البعض تمثل له تحويشه العمر بل ويظل عليه حقوق يدان بها في المستقبل

    أما من الإنسانية فالرجل الذي يرغب في التعدد قد لا يكون كارها لزوجته ولذلك فهو يريد أن تعيش معه ويحبها ويحتاج إليها ولكنه يحتاج إلى إمرأة أخرى وهذا ما قلنا إنه حقه

    وبالنسبة للمرأة فالطلاق ليس أمرا هينا زي ما حضرتك بتقولي إنها تتطلق وتشوف طريقها مع حد تاني
    لأن غالبا بيكون عندها أولاد وعلاقة الأم بأولادها زي علاقة القطة باولادها هي تعتبرهم قطعة منها ولا تسمح لأحد أن يقترب منهم ولو حتى ليقدم لهم مساعدة أو طعام
    وأكييييييييد عمليا فرص المرأة التي لديها أولاد في الزواج قليلة
    وفيه نقطة تانية حضرتك مش واخدة بالك منها وهي إن زوجها الحالي ممكن يكون مناسب جدا لها وممكن تكون بتحبه ومرتبطه بيه وهو كل شئ في حياتها وممكن ما ترتاحش مع حد تاني وده غالبا اللي بيحصل حتى لو اتجوزت واحد كويس ومواصفاته أعلى من زوجها السابق وده نادرا

    أنا بأكلم بكل عقلانية وعلى أساس إن الرجل والمرأة كل واحد بيفكر في مصلحته

    لأن حضرتك بتفترضي إن مجرد تفكير الرجل في الزواج على زوجته فده معناه إنه ما يهمهوش مصلحتها ومش هيبكي عليها
    أنا أؤؤكد لحضرتك إن غاااااااااااااااااالبية الرجال يتمنون الزواج على زوجاتهم
    وأن السبب الرئيسيييييييييي في منعهم هو خوفهم على مصير زوجاتهم وخصوصا لأن المرأة المصرية متشربة فكرة أن ( قبر يلمه ولا حرمة تضمه ، وجوازته ولا جنازته )

    وأنا أتذكر إمرأة كانت باعته قصة للكاتب الراحل عبد الوهاب مطاوع رحمه الله - وهي تحكي له أنه قد حدثت بينها وبين زوجها مشادة بعد أن علمت برغبته في الزواج عليها وأخذت تدعو عليه بالموت وبعدها بوقت قليل توفاه الله في حادث
    وأخذت تقول في قصتها كيف إنها تتمنى أن يعود لها زوجها وأن يتزوج عليها ما شاء


    وعلشان كده اللي مش واخدين بالكم منه في موضوعي إني سألت أسئلة للنساء بخصوص هل لو كان موضوع التعدد في مصلحتهم سواء المرأة الغير متزوجة أو المرأة التي سيتزوج عليها زوجها
    هل هيوافقوا ويعملوا العقل

    ولا ضعف الشخصية هو اللي هيسيطر وخوف المرأة في مصر من أن يقال عليها خطافة رجالة أو أن يقال جوزها اتجوز عليها لييييييييه - ونلاقيها ترفض الزواج من شخص متزوج ولو في مصلحتها أو تطلب الطلاق من زوجها رغم إنها عايشه عيشه كريمة ما تحلمش بيها غيرها




    موضوع إن الست بتساعد الراجل فانا سمعت من قول عن الإمام ابن حزم معناه أن الله قد أمر الرجل الموسر أن يوسع على زوجته وعياله فكان بالمثل على المرأة الموسرة أن توسع على زوجها

    الحياة الأسرية مش حساب بالمسطرة وأنا صرفت على مراتي كام وهي جابت إيه

    الموضوع إن كل واحد بيحاول يوفر حياة أفضل للآخر ولا يقول المعاملة بالمثل

    يعني أنا زوجتي لو عاملتي كويس أو وحش هأصرف عليها وهأجيبلها كل ما أستطيع ولو فيه مشاكل وعايشه عند بيت أبوها

    والراجل في رأيي لا يفرض على زوجته العمل ولكن لا تكلف المرأة الرجل ما لا يستطيع من مصروفات ولو هي مش مستحملة ظروفه إما تساعده بإنها تبحث عن وظيفة محترمة لا تخل بها ولا تخل بمسئولياتها ولا أنوثتها أو إنها تخلعه وتبحث عن حياة أفضل

    وأقول هنا تخلعه مش تطلب منه الطلاق لأن الرجل لم يقصر ولم يأخذ منها حق ليس من حقه
    فمش معقولة تاخد كل ما يملك وتقوله فكك مني وتدور على مصلحتها بفلوسه - مش كده ولا إيه


    الشيخ القرضاوي ربنا يتقبل منه ويقبله كان بيقول ( جائتني إمرأة تسألني وتقول زوجي رجل شديد الحرارة وأنا إمرأة شديدة البرودة فماذا أفعل - فقلت لها زوجيه - ابحثي له عن زوجة بنفسك تكون مناسبه للحياة معك ولا تسئ إليكي - لماذا تدفعيه لكي يمشي في طريق خاطئ أو أن يعيش معكي تعيس )

    أنا بأقول الكلام ده للأخت الكريمة اللي بتقولي إن فطرة الله في الرجال طفاسة
    يا أختي الكريمة طبيعة الرجل غير طبيعة المرأة
    المرأة في علم الإجتماع يقال إنها لا تحب تقلب الوجوه - وهذا تعبير محترم ومعناه كبير
    أما الرجل فتفكيره وميوله ورغباته ومشاعره مختلفه
    المرأة تعتبر زوجها هو كل حياتها أما الرجل فيعتبر زوجته أهم قيمة في حياته لكن هناك امور أخرى كثيرة بجانبها
    المرأة حاجاتها مختلفة عن الرجل
    الرجل حوله في هذا الزمن إثارة لا تحتمل



    ونرجع تاني وأقول لحضراتكم هل التعدد في مصلحة المرأة ولا لأ وده المهم هنا

    غالبا الرجل ما يبحث عن إمرأة بكر لم يسبق لها الزواج
    حتى الرجل الأرمل أو المطلق او المنحرف يحرصون غالبا على الزواج من بكر خوفا من فشل تجاربهم القادمة ولميل الرجل الجرب إلى هذا الأمر
    والرجل البكر أكيد بيكون أشد حرصا على ذلك
    طيب إذا لم يكن هناك تعدد يزيد من طلب عدد الرجال الراغبين في الزواج ويزيد من عدد الشرائح التي يطرقون بابها فالمرأة المطلقة والأرملة وذات الحاجة وكبيرة السن من ينظر إليها
    هل نحكم عليهن بالعنوسة الأبدية

    هل نحكم على المرأة المتزوجة من زوج فاسد ولا يحتمل أن تتحمله وتعيش في تعاسة وجحيم لأنها لو طلقت منه فلن تجد من ينظر إليها لأن المجتمع عندنا يرفض فكرة التعدد

    كل إمرأة متزوجة حاليا غاااااااااااااالبا ما ستصبح في الغد إما أرملة أو مطلقة فهل سيكون رأيها في التعدد أنه جريمة لا تغتفر إذا وقفت نفس هذا الموقف في الغد أم أنها سترى أن التعدد هو رحمة للعالمين وستدافع بشدة عن زواج الرجل ولو بغير حاجة أو بغير تقصير من زوجته

    أكيد التعدد هو في مصلحة الرجل إذا أحسن التجربة
    وأكيد هو في مصلحة المجتمع
    وأكيد في مصلحة الزوجة الثانية حتى وإن كانت المرأة في مصر تخشى من نظرة المجتمع

    لكن هل هو في مصلحة الزوجة الثانية ؟؟ هذا ما نريد إجابة عليه من ضمن أسئلة ورقة الإمتحان



    أما موضوع إن الرجالة ما عندهمش القدرة يفتحوا بيت لما يفتحوا اتنين
    فانا أقول لحضراتكم اللي شايف نفسه مدهوك ومش قادر فأكيد مش هيقدم على كده

    لكن فيه ملاييييييييين من المصريين عندهم القدرة المادية والرغبة في التعدد لكن خايفين من هدم المعبد رغم إنهم ممكن يطلعوا بره المعبد ويعيشوا حياتهم مع الزوجة التانية والأولى تخبط دماغها في الحيط زي الأخوات الكريمات ما قالوا هنا

    وفيه ملايين من المصريين رجال اعمال متجوزين عرفي من السكرتيرات أو حتى عايشين حياتهم من غير ورقة العرفي الموقرة !!!!!!

    غير إن فيه ستات في مصر محتاجين راجل فقط بدون أي ماديات أخرى ومستعدين يتجوزوه ولو زواج مسيار ويمكن كمان يساعدوه في حياته الأولى ماديا او تكون محتاجة زوج أمين يراعي مصالحها ويسأل عليها بدل ما هي عايشه وحيدة مقهورة






    العالم كله يبحث عن حلول لمشاكله بما يتفق مع مبادئة

    العالم الغربي يقول إن الإنحلال هو الحل
    الحل الأمثل عندهم أن الرجل والمرأة يعيشون حياتهم بلا قيود ويتقابلون متى أرادوا ويغيرون العلاقات كلما أصابهم الملل ولا يرون في ذلك عيبا
    بل فيه جمعيات هناك في الغرب لكي توفر لمن يفشل في الحصول على علاقة فيساعدونه في البحث عن الشريك الذي يناسب طموحاته ورغباته وقدراته المادية وفترات المقابله

    هذا نوع من التقدم والعلمانية أحسدهم عليه
    لا أحسدهم على أفعالهم لأني أرفضها والحمد لله ولكني أحسدهم على أنهم يبنون نظاما يتناسب مع مبادئهم الفاسدة !!!!!!!

    في إيران والعراق يستحلون زواج المتعة ويقولون قاعدة فقهية غريبة ( كلما زاد تمتعك كلما زاد تقربك إلى الله ) هههههههه
    ووصل الأمر بوزير الداخلية الإيراني أن يعتلي منبر خطبة الجمعة وينصح الشعب الإيراني بنشر فكر المتعة لأنه الحل الوحيد مشلكة تورط نسبة كبيرة من الشباب الإيراني في الفاحشة !!!!!!

    زواج المتعة هو في رأيي مثل الدعارة القانونية لا أقل ولا أكثر

    لكن الجيد أنهم يبحثون عن حلول تتناسب مع معتقدات شعوبهم ومبادئه


    أما نحن في مجتمعاتنا النظيفة العفيفة التقية النقية فإننا نحرم ونضيق على أنفسنا الحلال
    فالمرأة تقول لزوجها لو فكرت في الجواز علي تعمل حسابك إنك هتطلقني قبلها وتنسى إنك تشوف عيالك تاني

    والقانون يطلب من الزوج ان يأتي بموافقة مكتوبة من زوجته بزواجه من إمرأة أخرى وإلا فإن المأذون سيخطرها على مسكنها ويحق لها طلب الطلاق وأخذ كل حقوقها بما فيهم أولاد المسكين


    الإعلام كله يثير الغرائز ويحض على الرزيلة ويصور الشهوات بأنها متعة وليست حراما

    وحتى لما المجلس الإسلامي العالمي أباح زواج المسيار والزواج بدون سكن زوجية قائم ( زواج الفرند ) فالمسلمين عندنا خربوا الدنيا وكأن المجلس الإسلامي أتى بهذا الكلام العجيب من دماغهم


    تقبلوا تحياتي

    بسم الله الرحمن الرحيم (حَتَّى إذا اسْتيْأسَ الرُّسُلُ وَظَنُّواْ أنَّهُمْ قدْ كُذِبُواْ جَاءَهُمْ نَصْرٌنَا فَنُجِّيَ مَن نَّشَاء ولاَ يُرَدُّ بَأسٌنَا عَن القوْمِ المُجْرِمِينَ ) صدق الله العظيم. سورة يوسف.110


  9. #109

    الصورة الرمزية Donzi

    رقم العضوية : 35815

    تاريخ التسجيل : 17Mar2009

    المشاركات : 3,715

    النوع : انثى

    الاقامة : Haram _ Giza

    السيارة: KIA Rio Auto 2011

    السيارة[2]: كانت هيونداي I10

    الحالة : Donzi غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yousef1978 مشاهدة المشاركة



    أنا كان نفسي أشوف واحدة تقول ما عنديش مانع أتجوز واحد متجوز طالما عجبني واتاحتله وطالما بيعامل مراته الأولى كويس وظروفه مرتاحة

    أو واحدة تقول لو جوزي محتاج يتجوز علي فأنا مش هأمنعه ولا هأطلب منه الطلاق وكفاية إنه بيدور على الحلال مش بيمشي مع السكرتيرة ولا بيعمل جو بره زي ناس تانية وكفاية إنه مسخر حياته كلها علشان يسعدني انا والعيال ويوفرلنا حياة كريمة

    أنا لي سؤال : ربنا سبحانه وتعالى يحذر الرجال من أن يضغطوا على زوجاتهم من أجل أن يحصلوا على حق ليس لهم ويقول ( ولا تعضلوهن لتذهبوا ببعض ما آتيتموهن ) صدق الله العظيم
    طيب هل الست اللي لو جوزها اتجوز عليها في الحلال فطلبت منه الطلاق هل ده مش إضلاع للزوج

    إذا كان أي واحد هيفكر يتجوز على مراته فمراته هتطلب الطلاق منه وبعد كده تطالبه بالنفقة وتحرمه من رؤية عياله
    طب ده مش إلغاء لتشريع التعدد من أصله وكأننا بنقول للراجل العب بديلك من ورا مراتك لكن قدامها لا تقرب لا لحلال ولا لحرام


    فيه نقطة مش عارف أوصلهالكم إزاي
    فيه حاجة إسمها شرع وقانون
    الواحد مننا لازم يحترم الشرع والقانون وياخده بصدر رحب ولو نوعيا
    بيقولوا دايما الرضا بالمقسوم عبادة
    فهل المرأة اللي تجزع أو تعيش تعيسه لمجرد إن زوجها إتجوز عليها هل دي عندها رضى بشرع الله ؟؟؟

    يعني مثلا انا لما ألاقي الإشارة حمرا بأضطر أقف الدقايق وانا سعيد وآخد الموضوع ببساطة طالما ده قانون منتهي
    مش أقعد أندب في حظي وأعيش الدقايق في ضيق وضجر

    هل من المستحيل إن الست تفكر بعقلانية وتشوف مصلحته فين ؟؟؟؟

    أنا عن نفسي شفت حالات كتير الراجل اتمسك بمراته الأولى تمسك رهييييييب وقدملها كل الإمتيازات وهي أصرت على الطلاق واتطلقت وفي النهاية بعد مرور سنة والتانية هي ندمت وهو كان هيأ ةنفسه إنه يعيش بدونها ولم تعد لها مكانا في قلبه
    وتحاول تخلي حد يكلمه علشان يردها لكن هو مشاعره بتكون استنفزت في محاولات إرضاها على حساب كرامته وهي ترفض وتبهدله

    يعني الموضوع مش موضع إن من مصلحتها الطلاق لكن الموضوع إن الزوجة المصرية ما عندهاش الشخصية القوية اللي تسمحلها إنها تدور على مصلحتها وراحتها وعلشان كده مش بتقدر تتحمل نظرات المجتمع لها وهي زوجة أولى وليست الثانية


    انا آسف طولت عليكم

    لكن هأرجع وأسأل نفس الأسئلة لكن بطريقة أخرى


    1- لو زواجك من رجل متزوج في مصلحتك وإنقاذ لك هل تقدري تاخدي القرار وتوافقي عليه ولا لأ ؟؟

    نعم

    2- لو استمرارك مع زوجك حبيبك وأبو ولادك واللي ما قصرش معاكي في حاجة وعمره كله قبل الزواج وبعده قدمهولك بدون أي عناء منك
    لو استمرارك معه -بعد أن تزوج عليكي - في مصلحتك ، هل هتستمري معاه وتحاولي تعيشي حياة سعيده لك وله
    ولا هتهدي المعبد عليه وعليكي وعلى العيال وعلى مراكش ؟؟

    هاحاول و اجاهد نفسي و استمر لو دا اللي فيه المصلحة العامة

    3- هل الأفضل للمرأة تعيش حياة نكدية مع زوجها لوحده أم انه الأفضل إنه يتجوز عليها طالما هيعاملها أفضل معنويا وماديا

    الافضل ان تستمر في الزواج طبعا


    لو عدد الستات الراغبين والقادرين على الزواج أكبر من عدد الرجال
    وكل واحد اتجوز واحدة فقط
    هيكون عندنا حل من ثلاثة
    - إما ننشر التعدد
    - إما ننشر الرزيلة
    - إما نفرض على الكثير من النساء إنهم يعيشوا لوحدهم حتى نهاية الحياة

    أي الحلول أفضل

    ولا فيه حد عنده حل رابع



    [size="4"]بسم الله ما شاء الله مشاركتك كبيرة اوي و معرفتش ارد تحت كل نقطة منفصلة بس هاقولك رائي و قناعتي :

    اولا انا بتجوز ليه ؟ لو علشان اتمتع في الدنيا و بس يبقى عمري ما هاتقبل اني اكون زوجة اولى و في بعدي تانية و لا هاتقبل اني اكون تانية بعد الاولى ، لو انا بتزوج عشان بزواجي دا ادخل الجنة و يكون زواجي سبب في رضا ربنا عني يبقى هاقبل كل ما احله الله حتى و ان كان صعب على نفسي هاجهد نفسي لارضي الله عز و جل

    لو انا زوجة اولى و صارحني زوجي انه يرغب في الزواج من اخرى ( لأي سبب كان ) اكييييييييييد هازعل و هاتسال انا قصرت في ايه و ناقصه ايه و لكن في النهاية ما دام ما يطلبه زوجي حلاااااااااا ل يبقى هاجي على نفسي و احاول ارضي ربنا عشان هدفي في النهاية ارضاء الله

    و لو في مصلحة اولادي اني استمر في الزواج و يبقى الزوج و الاب موجود في البيت و مع الاولاد و يربيهم يبقى هابدي مصلحة اولادي على مصلحتي الشخصية و هاستمر

    و لو كان زوجي طفس و عينه زايغة و عاوز يتزوج لمجرد الزواج من اخرى فالافضل عندي انه يكون رجل مسلم صالح و يتزوج بشرع ربنا على انه يغلط او يتزوج في السر او يخدعني او ..... او ..... و برضو انا اللي هاكسب الاجر مادمت نيتي لله

    ثانيا بقى لو انا اللي معروض عليا اكون زوجة ثانية و الراجل اللي عاوز يتزوجني دا فيه كل المواصفات اللي انا احبها في الرجل اللي هايكون شريك حياتي يعني بيتقي الله و ملا دماغي و قلبي و هايسعدني على الوصول لهدفي و ان انا ادخل الجنة بزواجي هاوافق بشرط رضا الزوجة الاولى و علمها و رضا اهلي و اهله ( احنا مابنعملش حاجة غلط و لا حرام )

    و الامر في الاول و في الاخر قدرات تختلف من شخص لاخر سواء قدرة المراءة على تقبل الامر او قدرة الرجل على العدل بين الزوجات

    و في امثلة كتيرة فيها الزواج التاني كان سبب لاستقرار الحياة و استمرارها في الزواج الاول و من الدراما و التلفزيون اللي مش عاجبكم كمان زي الفيلم بتاع احمد و منى ( شادية و صلاح ذو الفقار ) و فيلم عن العشق و الهوى مثلا و دور منة شلبي و ازاي كانت بتساعد زوجها على اسعاد زوجته الاولى و ماطلبتش منه يطلقها بل الاولى هي اللي طلبت الطلاق بعد ما عرفت ان اسعد سنتين في حياتها كانو بسبب ان زوجها متزوج عليها

    و طبعا في امثلة من الحياة الواقعية كتير لزواج ثاني بيعمل توازن في حياة الرجل و بيخليه قادر يعيش و يتعايش مع الاتنين بدل ما كان يخرب بيته الاول خالص

    ارجو ان تتقبلوا رائيي الخاااااااااااااااااص بصدر رحب

    ملحوظة : انا لا انا زوجة ثانية و لا حاطة عيني على راجل متجوز /size]

    "لا إله إلا انت سبحانك إني كنت من الظالمين"


  10. #110

    الصورة الرمزية Hany A Fattah

    رقم العضوية : 2207

    تاريخ التسجيل : 17Sep2007

    المشاركات : 6,188

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: لايوجد

    السيارة[2]: Nubira II 2004

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : Hany A Fattah غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة donzi مشاهدة المشاركة
    [size="4"]

    اولا انا بتجوز ليه ؟ لو علشان اتمتع في الدنيا و بس يبقى عمري ما هاتقبل اني اكون زوجة اولى و في بعدي تانية و لا هاتقبل اني اكون تانية بعد الاولى ، لو انا بتزوج عشان بزواجي دا ادخل الجنة و يكون زواجي سبب في رضا ربنا عني يبقى هاقبل كل ما احله الله حتى و ان كان صعب على نفسي هاجهد نفسي لارضي الله عز و جل

    لو انا زوجة اولى و صارحني زوجي انه يرغب في الزواج من اخرى ( لأي سبب كان ) اكييييييييييد هازعل و هاتسال انا قصرت في ايه و ناقصه ايه و لكن في النهاية ما دام ما يطلبه زوجي حلاااااااااا ل يبقى هاجي على نفسي و احاول ارضي ربنا عشان هدفي في النهاية ارضاء الله


    ملحوظة : انا لا انا زوجة ثانية و لا حاطة عيني على راجل متجوز /size]
    +1
    ده كلام الزوجه العاقله اللى عايزه ترضى ربنا ثم زوجها
    وممكن كمان هيا اللى تدورله على الزوجه التانيه

    إذا لم تزد فى الحياة شيئاً كنت أنت زائداً على الحياة


    )\\||//(
    -(@@)-
    ----o00---(_)---00o----


    Hany Abdelfattah


    razini89 سابقا



 
صفحة 11 من 14 الأولىالأولى ... 6 7 8 9 10 11 12 13 14 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. تتجوزي واحد مفلسسسسس
    بواسطة yousef1978 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 19
    آخر مشاركة: 20-09-2011, 06:47 PM
  2. حد متجوز يفهمنى حاجة مهمة لو سمحتم ......
    بواسطة amr.elsayed في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 65
    آخر مشاركة: 18-08-2011, 11:19 PM
  3. أوعى تتأثر بالاجنبى....أنت متجوز مصرية
    بواسطة dolly13 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 96
    آخر مشاركة: 21-04-2010, 11:21 AM
  4. واحد متجوز 4 زوجات....شوفو حصله ايه
    بواسطة AbO_FaRaH في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 29-03-2010, 02:46 PM
  5. ((قصه عقلين)) جامده ولو متجوز هتبقي موت
    بواسطة النوبي في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 32
    آخر مشاركة: 05-12-2009, 07:39 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2