اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة
أنا مش هقولك قارن الايفو بفيرارى أو ألفاروميو لأن تمن الايفو ميجيبش تمن مراية الفيرارى اليمين!!
قارنها بالفيات جراند بونتو أبارث. النسخة الرياضية من الجراند بونتو, مع انها أصغر منها, أو قارنها مع الفيات كوبيه التى أوقف انتاجها سنة 2000 و كانت تتسارع من 0-100 كلم فى 6.3 ثوانى(وقت حقيقى مش وهمى), يعنى تقف على عتبة السيارات الرياضية.
مش هقولك قارن الايفو مع البورش بوكستر(موديل القاعدة من بورش) أو أى حاجة.
حرام و الله الكلام الغريب الى أنا بسمعه فى المنتدى ده, ايفو ايه الى بتعتبرها سيارة رياضية تكتسح مش عارف ايه, بجد أنا شفت فى هذا المنتدى العجب العجاب, أولا لأول مرة فى حياتى أشوف واحد يقول على عربية "دى يابانى" دلالة على جودتها, ثانيا, أشوف واحد بيقولى انو تويوتا المفروض أحسن من مرسيدس, و أكثر اعتمادية منها!!!!
و دلوقتى واحد بيقول انو الايفو, الى هى عبارة عن لانسر محطوطلها موتور أكبر حبتين, سيارة رياضية من الفئة الأولى و تقطع مش عارف مين!!
و الله أنا جالى الضغط و السكر من الكلام الى بسمعو ده حرام عليكو أنا لسه مش متجوز!!!
أستاذ فادى انا الرد بتاعى كان واضح و محدد (الأداء + R32 ) فياريت متعقبش على كلام انا لم أكتبة.
بما أنة تم ذكر الفيات جراند بونتو أبارث, ال Evo 9 تتسارع من 0-100 كلم ف 4.6 ثوانى. و البورش بوكستر(موديل القاعدة من بورش) تتسارع من 0-100 كلم ف 5.8 ثوانى, حسب الموقع الرسمى لبورش : http://www.porsche.com/usa/. فطبعا من المقارنة دى ال Evo 9 الأفضل فى التسارع و الأداء.

بما أن حضرتك بتقول أن "لانسر محطوطلها موتور أكبر حبتين" فواضح ان حضرتك معلوماتك قليلة عن ال Evo. ال Evo فيها 3 LSD أمامى,و وسطى, و خلفى غير ال AYC بينما ال R32 فيها 2 open differential أمامى و خلفى. دة غير أن الموتور ال 4g63 صاحب تاريخ و أنجازات فى سباقات الرالى. و ناس كتير متعرفش أن ال Evo مختلفة تماما من الناحية الميكانيكية عن ال لانسر العادية عشان كدة محدش بيشوف 4g63 AWD swaps فى ال لانسر العادية. حاجة كمان كنت هنساها ال أيفو 286 حصان بينما ال R32 250 حصان.

كما قلت مسبقا و هقول ثانى stock to stock ال Evo 9 أحسن فى أى شئ متعلق بالاداء عن ال R32. لو تعديل بردة ال Evo 9 أحسن و التعديل بتاعها ملوش حدود.

دة رابط لأقوى Evo فى العالم 1130 حصان من غير nitrous oxide

http://www.amsperformance.com/main.php

مش هقول لحضرتك هات فيات ولا ألفا و لا حتى R32 بتعمل كدة بس انا بوضح الأمكانيات بتاعت تعديل ال Evo.

و أخيرا أنا أحترمت قدم حضرتك فى المنتدى و كبر سن حضرتك فياريت طريقة الرد تبقى متحضرة أكثر من كدة.