| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 21 إلى 30 من 34

  1. #21

    الصورة الرمزية محمد المرسي

    رقم العضوية : 48

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 255

    الاقامة : السويس - الجيزة (فاتحهم على بعض)

    الحالة : محمد المرسي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    د.إيهاب .. أشكر لحضرتك كلامك المشجع ..
    أولاً ده مركز جسر السويس ..
    ثانياً العيوب متنوعة فى الموديلين يعنى مو2006 بمشاكله المعروفة وغير المعروفة مثل العفشة وعلبة الدريكسيون والتكييف وبعض العيوب الآخرى وإن كنت أرجح أن معظمها مشاكل كهربا مثل المرايات والزجاج بتعلق .. وكان واحد من اللى كان بيشتكى من التكيف بعد ما عمل التعديل قال أن التكيف أصبح ثلاجة بس كان عنده مشاكل كتير تانية .. وبالنسبة للموديل 2007 أنا مقابلتش إلا واحد بس وكان عصبى جداً على الرغم أنه كان مروش العربية وعامل فيها شغل كويس واللى أنا فهمته من كلامه أنه راح التوكيل 7 مرات علشان يغير دسك واسطوانة وفى كل مرة بيرجع نفس العيب وبصراحة كان عنده حق إنه يكون عصبى ..
    ثالثاً أنا من خلال ملاحظتى لطقم المركز بصراحة الكل بيعمل بكل جدية حتى مدير المركز خلال فترة تواجدى لم يجلس فى مكتبه إلا أوقات قليلة .. لكن الواضح أن معرفتهم بالسيارة غير مكتملة وده كان ملاحظ من خلال العيوب التى تعالج ثم تظهر ثانية ..
    رابعاً أنا كنت فى الأساس رايح أعمل الصيانة الدورية من تغير زيت والفلتر والمشاكل اللى عندى نسيت أبلغ عن بعضها مثل صوت الصفارة مع الفرامل والحدفة اليمين .. لكن بعد اللى أنا سمعته عن مشاكل العربيات التانية حسيت ان عربيتى طلعت فلته .. لكن على العموم اللى أنا كنت بشتكى وقلت لهم عليه إتعالج ..
    خامساً مستوى المركز بصراحة لم يعجبنى حاسس ان فيه لخبطة وكله سايح على كله يعنى من الأخر مفيهوش تنظيم (على فكرة دى تانى مرة أدخل فيها مركز خدمة فى حياتى)

    تفاصيل الكلام مع مدير المركز د.شوقى نصير (وليست مقابلة)..
    فى الأول حبيت أستفسر عن كلام المحترم ا.بايو .. وبعد المفاجأت اللى أخذتها عن الأنسة بسمة .. وجهت كلامى مع د.شوقى وأوضحت له أن المنتدى به ما يقرب من 1000 عضو والرابطة تضم مايقرب من 50 إلى 60 عضو .. وكنا عايزين أنه يكون هناك تعاون بين المنتدى والمركز فرحب الرجل وقال مفيش مشكلة بس كان عايز يعرف تفاصيل فرديت بأننى سأنقل هذا الكلام وقد أعطانى كارت خاص له .. وحبيت استفسر منه على آخر أخبار السيارات ومشاكلها والحلول وقطع الغيار وخلافة (متقولش صحفى) وأجاب الرجل بكل بساطة على كل الأسئلة .. بالنسبة للمركز فهو يعتبر الثانى بعد مركز الصحراوى .. بالنسبة للعيوب المزمنة فالمركز قد عالج حوالى 300 عربية عنده والعمل مستمر لتعديل باقى السيارات (التعديل المقصود علبة الدريكسيون والعفشة) أما بالنسبة للتكييف فالعمل بدأ من امبارح وعملنا 15 عربية .. بالنسبة لقطع الغيار فمعظمها موجود ولا قلق من هذه الناحية الأن .. بالنسبة لخلافة عندما ذكرت له على عدد ا‘ضاء الرابطة قال لى أنه يحمل هم اى واحد .. وبصراحة الرجل كان فى منتهى النشاط طوال فترة تواجدى بالمركز .. على فكرة أنا لا أعمل دعاية للمركز ولا حتى للعربية لكنى أنقل الصورة التى رأيتها من وجهة نظرى عن تجربتى ..

    تفاصيل الكلام مع المهندس وليد الشربينى ..
    واضح من أن المهندس وليد متابع للمنتدى منذ فترة كبيرة لأنه ذكر لى أم أ.آمر والمعروف أن أ.آمر غائب عن المنتدى منذ فترة بسبب الأمتحانات .. وقد حاولت أن أجعله يشارك معنا فى المنتدى ليس بصفته مهندس فى شركة أبو الفتوح ولكن بصفته مهند متمرس لكنه رفض وقال إنه يدخل كزائر (بصراحة أنا أشك فى هذا الكلام) .. المهم الحديث دار بشكل كبير عن السيارة وما فيها من مشاكل وقد قلت لكم من قبل أنه أعطانى سيارته الـ BMW لمقارنتها بالمشاكل التى ذكرتها فى سيارتى .. وفى الحقيقة نفس أحساس السواقة واحد فى السيارتين لكن مع إختلاف الجلسة المريحة جداً فى سيارته .. وقد قال لى أنه عندما علم أن أبو الفتوح سوف يعمل مع سيارات صينية أنه سيترك العمل لكن عندما علم بالمواصفات الفنية الخاص بالسيارة تراجع عن قراره ولأنه يحب العمل مع أبو الفتوح .. وقد قال لى أن السيارة رقم واحد فى فئتها وعن المشاكل أن الناس مستعجلة على الحكم على السيارة .. وأن هناك حكم خاطئ عن السيارة .. وبعد هذا الكلام رجعنا إلى المركز ثانية فطلبت منه أن نكمل حديثنا وأن يعطينى الفرصة لتصوير عمليات الصيانة للسيارات لنشرها فى المنتدى فقال لى بعد فترة سنكمل الكلام .. وجت الفترة دى أكتر من مرة وكل ما أشوفه ألقيه مشغول فقول أستنى شوية لغاية مكلمته وهو ماشى ومستعجل علشان بيجرب عربية عن فرصة التصوير داخل المركز فرد إنه ممنوع وسابنى ومشى .. ومشوفتوش تانى إلا فى فترات متقطعة ومكانش فى فرصة أكلمه لغاية ما مشيت من المركز ..
    ملحوظة صغيرة قالها لى واحد من اللى بيعمل صيانة أنه فى مرة كان بيعمل صيانة وسئل المهندس عن حل المشكلة فرد عليه المهندس أن العربية كويسة كدة على قد فلوسها وأنه لا ينتظر حاجة جديدة فالرجل راح باعت إيميل لمركز خدمة العملاء عن اللى حصل من المهندس ده .. وراح بعد فترة للمركز تانى لقى المهندس ده شلوه من صيانة الأسبرانزا وخلوه مع عربيات الـ BMW فقط ..
    تقريباً هذا هو كان يومى فى مركز خدمة أبو الفتوح بجسر السويس ..

    وآسف على الأطالة ..
    وتقبلوا تحياتى ..

    محمد المرسي
    اسبرانزاوى 45
    Be or not to Be


  2. #22

    الصورة الرمزية محمد صبري ابراهيم

    رقم العضوية : 77

    تاريخ التسجيل : 22Apr2007

    المشاركات : 220

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة - التجمع الخامس / الإسكندرية

    السيارة: Opel Insignia Top Line

    السيارة[2]: Fiat 128 / Speranza A516/ Renault Fluence

    الحالة : محمد صبري ابراهيم غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شكرا ليك يا أستاذ محمد المرسي


    بجد نقلتلنا كل حاجة و بالتفصيل، احيك على مجهودك، جزاك الله كل خير

    بالنسبة لما يحدث، بجد مش عارف ، أنا إحساسي إن فيه معركة و غبار المعركة متصاعد في السماء و مغطي عليها، لما تنتهي المعركة ديه و الغبار يهدي كل حاجة هاتبان إن شاء الله ، إما خير يا إما خير بردة إن شاء الله :lol: :lol: :lol: :lol:

    رأيي صواب يحتمل الخطأ و رأي غيري خطأ يحتمل الصواب

    م/ محمد صبري
    اسبرانزاوي رقم 25
    A516 فيراني


  3. #23

    الصورة الرمزية وائل عطية

    رقم العضوية : 306

    تاريخ التسجيل : 28Apr2007

    المشاركات : 3,303

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: فورد فوكاس

    السيارة[2]: سيينا - سبيرانزا

    الحالة : وائل عطية غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أستاذ محمد المرسي شكراً لك على هذا الموضوع
    وفعلاً انت نقلتلنا نبض المركز ده وهو ما شاهدته أنا أكثر من مرة خلال زياراتي لهم
    بس هم ناقصهم بعض الحرفية في العمل والتنظيم
    يعني أنا رحت قبل كده 3 مرات على فترات لأن الغطاء الخارجي لتنك البنزين ماكانش بيقفل وكل مرة يعملوه ويرجع تاني زي ما كان مع قفله شديده شوية من عامل بنزينة وأنا دلوقتي قافله بمديل ورق لغاية لما ألاقي وقت أروح المركز دا



    ------------------------------


    مع خالـــــــــص حبـــــــــي وتقديــــــــري


    وائل عطـــــــــــــــــــــــ ـية


    "Je pense; donc je suis"


    "أنا أفكر إذاً أنا موجـــــــــــــــــــود"


  4. #24

    Abonora

    الصورة الرمزية Abonora

    المشاركات : n/a

    الحالة :

    افتراضي -

    والله يا استاذ محمد مرسى حضرتك تشكر على المجهود الكبير اتلذى قمت بة وشرحك كل شىء بالتفصيل-شكرا لك لكن حضرتك مش شايف ان المشكلات المزمنة مرتبطة بموديل 2006وبالنسبة لموضوع التعديلات لابد ان تنتظر حتى يأتى ميعاد الصيانة ومن ثم يتم التغيير او ممكن عمل ميعاد مخصوص من اجل التغييرات -وشكرا جزيلا لحضرتك


  • #25

    الصورة الرمزية محمد المرسي

    رقم العضوية : 48

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 255

    الاقامة : السويس - الجيزة (فاتحهم على بعض)

    الحالة : محمد المرسي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أنا نسيت أقول لكم حاجة بخصوص الإنذار .. واحد من اللى كنت بتكلم معاهم فجبنا سيرة الإنذار فقال لى أنه سيارته أتسرق منها الكاسيت بدون يسمع الإنذار ولا حتى البواب .. ومرداش يغير الإنذار لعدم اللعب فى الدفيرة ولكنه ركب مكبر صوت (بوق) عند كلاريون وبسعر بسيط حوالى 80 جنيه .. وطبعاً أنا مسكتش ورحت أسأل المهندس وليد على موضوع الإنذار وصوته المنخفض فرد على وقال أنه هو كده وسألته إذا كان ممكن أجيب مكبر صوت وأركبه فرد بالإيجاب .. وكان سؤالى علشان اعرف اللى هاعملوا هيخرجنى بره الضمان ولا لأ ..
    فلو حد عنده فكرة عن الموضوع ده ياريت يقول ..

    وتقبلوا تحياتى ..

    محمد المرسي
    اسبرانزاوى 45
    Be or not to Be


  • #26

    الصورة الرمزية noon_eg

    رقم العضوية : 130

    تاريخ التسجيل : 24Apr2007

    المشاركات : 390

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Suzuki Alto 2009

    السيارة[2]: Nissan Sunny 2010

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : noon_eg غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وائل عطية
    أستاذ محمد المرسي شكراً لك على هذا الموضوع
    وفعلاً انت نقلتلنا نبض المركز ده وهو ما شاهدته أنا أكثر من مرة خلال زياراتي لهم
    بس هم ناقصهم بعض الحرفية في العمل والتنظيم
    يعني أنا رحت قبل كده 3 مرات على فترات لأن الغطاء الخارجي لتنك البنزين ماكانش بيقفل وكل مرة يعملوه ويرجع تاني زي ما كان مع قفله شديده شوية من عامل بنزينة وأنا دلوقتي قافله بمديل ورق لغاية لما ألاقي وقت أروح المركز دا
    تصدقوا بالله انا مستغرب من اللى باسمعه منكم

    انا مش باتريق على العربيه ولا على من اشتراها بالعكس لان اى واحد فيان كان ممكن يشتريها ويقع فى هذه المشاكل التى لا حصر لها
    العجيب انكم بتدافعوا عنها بحماس شديد وكان كل البلاوى اللى فيها شىء عادى

    انا بس مستغرب فى منطق الناس فى بلدنا فى الحكم على الامور

    ازاى حتى غطاء تنك بنزين فيه مشكله ( الله يرحم صلاح ذو الفقار لما خد دكتوراه فى حتى )

    انا عايز حاجه واحده توحد ربنا سليمه فى العربيه دى !!!

    سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم


  • #27

    الصورة الرمزية PAYOO

    رقم العضوية : 50

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 1,532

    الاقامة : CAIRO

    الحالة : PAYOO غير متواجد حالياً

    افتراضي Re: مفاجأت صيانة الألف !! -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد المرسي
    وخلال إنتظارى لعمل الصيانة قلت أخد جولة وأشوف الأنسة بسمة اللى كلمها الأستاذ بايو .. علشان أعرفها أن فيه ناس من المنتدى موجودة وبتسأل وكانت المفاجأة الأولى أنها سابت الشغل من أسبوع ولما حبيت أسأل على موضوع المنتدى وكأنى محدش يعرف حاجة والكل قالى روح لمدير المركز .. روحت لمدير المركز د.م.شوقى نصير ومكدبتش خبر ورحت قايل له على اللى حصل مع الأنسة بسمة فكان جوابة المفاجأة الثانية أن الأنسة بسمة عاملة تليفون وليس فى يديها أى شئ ...
    يا داهية دوقي يا داهيه دوقي يا داهيه دوقي

    طبلت على دماغك يا "بايوو" ... أشتريت التروماي يا "بايوو" ... ماكانش يومك يا "بايوو" ... أنضحك عليك يا "بايوو" ... ومن مين موظفه في شركة أبو الفتوح ياشماتة أبله ظاظا فيا .... حسبي الله ونعم الوكيل

    انا جاتللي هيسترية ضحك .... لا .... انا جاتللي نوبة صرع ... لا لا ... أنا حاسس أني أسماعيل ياسين في فيلم العتبة الخضرا

    بقى بعد ما عملت فيها "عنتر بن شداد" وعملت فيها فاتح الاندلس "طارق بن زياد" وعملت فيها العفريت إللي بحاول يساعد الناس أخد الخازوق ده من شركة أبو الفتوح ومن موظفينه ياااااااااااااااااااااه خبطه جامده قوي عليا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!



    ================================================== =============================

    هاتكلم جد بقى عشان أوضح حاجه مهمه جدا


    شوفوا يا جماعه

    الشغل مش عيب أبدا ابدا وأنا والله لو باشتغل عامل نظافه هاقولها لكل البشر وأنا كلي فخر بعملي

    لكن أنسة بسمه مع احترامي لها كذبت عليه وعليكم وعلى الجميع (وكنت أعتقد أن الكذب يكون من أصحاب الشركات الغشاشه فقط وماكنتش أعرف أن العدوى منتشره كده في الشركات الغشاشه دي)

    أنسة بسمه لما كلمتها قالت لي أنها مسئولة العلاقات العامه بالشركة وهذا الفرع بالتحديد (وكان ذلك تليفونيا) وكلما اتصل ويرد علي أحد غيرها لا أتحدث معه أحتراما لها ولوعدها لي بان تتباع الأمر خصوصا بعد أن أرسلت لها القائمة الخاصة بأعضاء الرابطه

    بصراحة يا جماعه انا متضايق فعلا من الكذب والغش واحترامي بينعدم لأي غشاش وكذاب وعشان كده أن بعتذر لكم جميعا عن كل ما قمت به في الأتجاه الخاطئ وأرجو أن لا أكون قد أضعت وقتكم الثمين في الموضوعات السابقة بالأنسة بسمة مسئولة العلاقات العامه بشركة أبو الفتوح

    وأستأذنكم في أن أقوم بحذف الموضوعات التي بشرتكم فيها بالفرج القريب

    وللا أقول لكم أنا هاشيل التثبيت عنهم بدل ما أحذفهم عشان بصراحة أنا برضه تعبت في الموضوعات دي ودفعت فلوس مكالمات يجي بـ 7 جنيه كده


    أضغط هنا عشان تتفرج على فيلم "العتبة الخضراء" بطولة "بايوو ياسين" و "زينات صدقي"


  • #28

    الصورة الرمزية Driver

    رقم العضوية : 823

    تاريخ التسجيل : 30May2007

    المشاركات : 274

    الحالة : Driver غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    تعيش و تاخد غيرها يا ريس.........ثبت موضوع:

    ولا عزاء لاصحاب الاسبرانزا بقى :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


    http://www.nilemotors.net/Forum/viewtopic.php?t=2136


  • #29

    الصورة الرمزية حلواني

    رقم العضوية : 870

    تاريخ التسجيل : 04Jun2007

    المشاركات : 203

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة الجديدة

    السيارة: كيا كرنفال

    السيارة[2]: كيا سبورتاج

    الحالة : حلواني غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يا زيزو ارحم شوية :) :)

    االلهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك ولعظيم سلطانك


  • #30

    الصورة الرمزية محمد المرسي

    رقم العضوية : 48

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 255

    الاقامة : السويس - الجيزة (فاتحهم على بعض)

    الحالة : محمد المرسي غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    أ.بايو .. فى البداية أحب أشكر لحضرتك الأهتمام بتقديم الخدمات لأعضاء المنتدى والمتابعة المثمرة ..
    لكن المهم هل سيتم التفاوض من جديد مع د.شوقى مدير المركز .. أنا فتحت الموضوع والرجل أبدى الموافقة وعملت اللى عليا .. والباقى عليكم ..

    كان لى تعليق على موضوع الأنسة بسمة .. أنه الواضح أن المركز شاف حاجة منها أو يمكن كانت عاملة مشاكل لذلك فقد تركت العمل ..

    محمد المرسي
    اسبرانزاوى 45
    Be or not to Be



  •  
    صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

    المواضيع المتشابهه

    1. صيانة الألف ؟؟؟
      بواسطة M!SHO في المنتدى ميتـسوبيـشى
      مشاركات: 4
      آخر مشاركة: 24-02-2010, 07:19 PM
    2. مفاجأت .....مفاجأت .....مفاجأت...حصريا على نايل موتورز
      بواسطة ahmed_su في المنتدى كـــــيا
      مشاركات: 68
      آخر مشاركة: 15-02-2010, 10:26 AM
    3. صيانة الألف
      بواسطة matta في المنتدى هيــونــداى
      مشاركات: 12
      آخر مشاركة: 30-06-2009, 02:17 PM
    4. صيانة الألف
      بواسطة humhum في المنتدى الصيــــــنى العـــــــام
      مشاركات: 0
      آخر مشاركة: 16-05-2009, 06:49 PM
    5. صيانة الألف
      بواسطة Engesso في المنتدى ميتـسوبيـشى
      مشاركات: 10
      آخر مشاركة: 05-05-2008, 03:19 AM

    الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

    المفضلات

    المفضلات

    ضوابط المشاركة

    • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
    • لا تستطيع الرد على المواضيع
    • لا تستطيع إرفاق ملفات
    • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
    •  

    Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2