| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 35

  1. #1

    الصورة الرمزية AhmdDomar

    رقم العضوية : 41677

    تاريخ التسجيل : 02Jun2009

    المشاركات : 354

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: Dogan

    السيارة[2]: Nissan Tiida

    دراجة بخارية: yamaha

    الحالة : AhmdDomar غير متواجد حالياً

    افتراضي تقرير عن صيانة ال35000 كم وتركيب زينون بالفوجات بأوتو إيجيبت - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    بسم الله الرحمن الرحيم



    الأخوة الكرام


    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



    ذهبت لأوتو إيجيبت مع الصحبه الطيبة بدعوه من الدكتور إيهاب جزاه الله خيرا من خلال موضوعه رايحين أوتوإيجيبت يوم السبت مين يزود


    http://www.nilemotors.net/Nile/263098-a.html



    والذي كان له أبلغ الأثر بتجميع عدد لا بأس به من رواد قسم نيسان بالمنتدى ، حيث حجزت الساعه 12 ظهرا وكنت هناك في الميعاد بالضبط .


    والوصفه لأوتوإيجيبت سهله جدا تمشي على المحور فى إتجاه مدينة 6 أكتوبر وتنزل أول نزله يمين ( طريق مصر إسكندريه الصحراوي ) ، ثم تدخل أول دخله يمين التي توجد عليها يفطه يمين وشمال لأوتوإيجيبت هتمشي بعد كده 500 م وستجد أوتوإيجيبت على شمالك


    حينما وصلت وجدت الأستاذ أحمد مصطفي يقف مع بعض المهندسين في الخارج تعرفت عليه حيث لم أشرف بلقأه من قبل ، واستلم مني السياره الموظف وأعطاني شنطه هديه بعدها وجهني لمهندس الاستقبال وكان دمث الخلق ومتعاون لأبعد الحدود ولا تسعفني الذاكره لتذكر إسمه ، وكنت أعددت ورقه مكتوب فيها بعض الملاحظات والتي كانت :


    1) صوت تزييق في التابلوه ، وهنا تدخل الاستاذ أحمد مصطفى ووضح أن تابلوه التيدا مقسم لثلاث أجزاء وبالتالي معدل الاحتكاك بين الأجزاء يزيد بزيادة عددها وإن الكلام ده يعتبر طبيعي في الطرق غير الممهده والحل هو فك التابلوه وتركيب عازل ....وهنا تدخل المهندس وقال إن حتى التابلوهات القطعه الواحده أحيانا يحدث بها نفس الشيء

    2) حاسس إن العربيه مفشكله وده علشان الطريق بتاعي فيه تكسير في بعض أجزائه لتركيب مواسير المياه وده بيأثر على العفشه ، فرد المهندس إنهم بيربطوا العفشه بالكامل .

    3) باسمع صوت في الخلف من الناحيه اليمين وتقريبا جنب الباب ، فرد المهندس هيروح بعد تربيط العفشه .

    4) أحيانا لا أحس بالاستجابه الطبيعيه في دوسة البنزين ، فقالي هنشوف ، فسألت عن فلتر البنزين ممكن يكون السبب ويكون محتاج تغيير فقالي إن الفلتر داخل طلمبة البنزين ويتم تغييرهما معا ، صراحه إستغربت لأن البنزين عندنا في مصر فيه شوائب كتير وبالتالي تغيير الفلتر ده وارد يكون كل فتره ، يبقى الواحد يتكلف حق طلمبة بنزين علشان خاطر الفلتر ، بالتأكيد الصقور ممكن يوجدوا لها حل .

    5) طلبت غسيل الموتور بالفوم ، حيث أني متخوف من تنطيفه لدى أي مغسله نظرا للمشاكل المتعدده التي يذكرها الاعضاء من برجلة العربيه بعد الغسيل ، فقلت أغسلها بمركز الصيانه ، فأخبرني المهندس انهم يقومون بغسيل العربيه بالكامل .

    أخبرني المهندس أن التكلفه هي 20جنيه ، وأعطاني المهندس بونات المشاريب ، بعدها قام مهندس الاستقبال باستلام العربيه وتفحصها جيدا وسجل الخدوش الموجوده بها على نموذج الاستقبال ، ودخلت العربيه الصيانه .

    ذهبت مع الأستاذ أحمد لمقابلة الأعضاء اللي كانوا لسه جايين من كارفور لأن الكهرباء قطعت من الصبح وهم فضلوا عمل شوبنج في كارفور لحين رجوعها .

    وقابلت الصقور :


    1) الأستاذ يوسف y2y1500بلدياتي الذي وجدت فيه الأدب الجم والأخلاق العاليه واللي كان بدي أقوم أنا وهو بغزوه ولكن الوقت لم يسعفه ، علشان الليل كان دخل.


    2) عم الشيخ أيمن aiman0173 الراجل ده حبيته من أول نظره بهدؤه وحديثه الماتع .


    3) الأستاذ محمد togo الرجل المحترم الذي قابلته متأخرا لأن عمله بالقرب من أوتو إيجيبت وتحدثت معه ومع ا/أيمن عن الدوجان والشاهين ومدى ملائمتهما للطرق في مصر


    4) الدكتور إيهاب Ehabvet والذي عرفته بمجرد رؤيته لصورته بالمنتدى رجل هاديء قليل الكلام لكنه غيرذلك في قيادة التيدا وسألته عن بعض الأشياء في كاسيت التيدا فله مني كل شكر وتقدير


    5) الأستاذ حسام hossam_zaki المتحدث بلباقه في كل ما يخص السيارات وجدته متمسك بعدم تغيير زيت الفتيس لنوع آخر غير الموصى به من قبل المُصَنّع لاختلاف نسب الحامضيه وده كلام كبير أوي عليَّ.


    6) الأستاذ خالد الرجل المحترم المصري الأصيل والذي تبادلنا أطراف الحديث عن أنسب الطرق لتنظيف السياره.


    7) الأستاذ سامح samehoo7 الذي سعدت بالجلوس معه لفتره طويله وكنا آخر ناس تخرج من التوكيل واللي ربنا يوفقه في حل مشكلة ABS واللي فقدته بعد ما ذهبت لدفع قيمة الفاتوره ورجعت فلم أجده


    قمنا جميعا برفقة الأستاذ أحمد مصطفى بعمل جوله تفقديه بالمكان وزرنا ورشة الإصلاح الصغيره التي يتم بها الصيانات حاليا لحين إكتمال باقي الورش وورشة السمكره ، ورأينا الأجهزه الحديثة وتمتعنا بشرح لها ، وإسانسير توصيل قطع الغيار من المخازن إلى ورشة الصيانة مباشرة .


  2. #2

    الصورة الرمزية AhmdDomar

    رقم العضوية : 41677

    تاريخ التسجيل : 02Jun2009

    المشاركات : 354

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: Dogan

    السيارة[2]: Nissan Tiida

    دراجة بخارية: yamaha

    الحالة : AhmdDomar غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الاكسسوارات :

    في هذه الأثتاء بدأ مركز الخدمه بوضع بعض الاكسسورارات في باترينات العرض باستراحة الزوار ، حيث يوجد جهاز إنذار ماركة Spy ووحدة رفع إيطالي نالت إعجاب الأستاذ أحمد مصطفى وعقد العزم على تركيبها لاحقا ، وشنطة عده وسنسور بارك وعازل حراري ب 2000 جنيه ومسند راس ب DVD وزينون ماركة Virtual daylight

    الزينون :

    أنا كان في نيتي أركب زينون علشان كان عندي موديول محروق وسألت في السوق ولقيت واحد صاحبي بيبيع زينون HID صيني ب 250جنيه ونوع أفضل ب 350 جنيه 55 وات ، فكلمت الأستاذ أحمد مصطفى عن رأيه فيهم وقالي إن فيه معرض فيرميولا في شهر 2 والحاجات الأصلي بتكون موجوده وعليها خصم كويس وتشاورت معه بخصوص الصيني وقالي ممكن تجيبه معاك ونوريه لهم في أوتوإيجيبت ونركبه هناك ، فلما لقيت الزينون سألت عليه وحضر المهندس المسئول عن قطع الغيار فقالي إنه زينون تايواني مش صيني وأنه 35 وات ،فأكدت على حتة إنه تايواني بالكامل مش مثلا تايواني مجمع في الصين فقالي كله تايواني ومفيش فيه أي حاجه صيني ، وقالي كمان إنه يتم توصيله مباشرة بالبطاريه وبالتالي لا يؤثر إطلاقا على الضفيره ،فسألته على الوقت اللي بيحتاجه علشان يسخن قالي خمس ثواني في أول مره وبعد كده ثانيتين لو هتقلب به ، فقلت دي فرصه وطلبت تركيبه في الفوجات بعد مشاورة الأستاذ samehoo7 والأستاذ togo والأستاذ أحمد مصطفى ، فحصل لي الأستاذ أحمد مصطفى على خصم 5% بالرغم من عدم تمتع الاكسسوارات بالخصم ، كذلك خصم على المصنعيه فكانت فقط 75 جنيه ، وكان إجمالي تكلفة الزينون بالتركيب 593.71 جنيه


    المهم كانت العربيه خرجت من الصيانه والغسيل فطلبت تركيب الزينون فرجعت تاني للورشه وركبوه في حوالي ساعه تقريبا ، وكان الجميع غادر المركز وبقيت أنا والأستاذ samehoo7صاحب مشكلة ABS وخلال عملهم بالسياره دخلت الورشه لسؤالهم عن وقت الانتهاء فوجدت مكتوب على الكرتونه الخاصه بالزينون Made in China فصعقت ورجعت للمهندس المسئول عن قطع الغيار والذي أكد علي من قبل أنه تايواني بالكامل فقالي لأ إن الموديول هو اللي تايواني بصراحه مفرقش الموضوع معايا وندمت إني ركبت الزينون هناك لأن اللي كان عند صحبي كان HID ود نوع معروف والكل بيشكر فيه ، وكان كمان 55 وات مش 35 وات وأرخص كتير في السعر .





    نوع الإضأه






    الضمان






    بلد الصنع







    وبعد ما خرجت من المركز بيومين سألت كهربائي عندي في البيت هل الزينون موصول مباشرة بالبطاريه ، فشافه وقالي لأ موصول عادي بالضفيره بصراحه كانت نقطه تانيه زعلتني وحسيت بعدم مصداقيه من المركز بخصوص الزينون وندمت إني مطلبتش أشوف الزينون قبل التركيب .


    إنطباعي عن الزينون :


    في الفوجات أنه جيد وتشوف به المطبات الصغيره أفضل نظرا لقربه من الأرض وأحيانا ممكن تستغى عن الإضأه العاليه به ، ومش بيأذي المقابل ، بس مبيسخنش بنفس المعدل اللي المهندس قاللي عليه.


    أما عن إنطباعي عن الصيانه بمركز أتو إيجيبت :


    1) طريقة مهندس الإستقبال في إبدأ إهتمامه الكبير بالعميل

    2) لاحظت أن الفنييين لم يتركوا أماكنهم ولم يجلسوا إلى الأرض في نهاية اليوم إلا بعد إنتهاء ساعات العمل بالرغم من وجودي أنا samehoo7 فقط ولا يوجد معهم عمل.

    3) أعجبني نموذج مراجعة الصيانه بألوانه الثلاث وبالتالي يتم التشييك على أجزاء السياره بصفه دوريه ودون طلب العميل ، وكذلك تقديم توصيات بأعمار قطع الغيار المستهلكة وما يحتاج منها لتغيير .

    4) إستخدام المركز للمعدات الحديثه ميزه في صالح العميل من خلال حصوله على خدمه جيده ، ولصالح المركز من خلال تخفيض وقت الصيانه وبالتالي التكلفه وكذلك تحسين جودة الخدمه.

    5) أحسست بأن العربيه أصبحت جديده وكان هناك فرق واضح في العفشه والفرامل والبنزين.

    6) إختفت أصوات الدربكه اللي كنت باسمعها في المطبات الصغيره الناتجه عن وجود المياه والتراب على الأسفلت .

    7) الموضوع اللي كنت ذكرته من قبل بخصوص عدم إستجابة دواسة البنزين أحيانا ما زال قائم .


    أرجوا أن يكون تقريري هذا نال رضاكم ، فهو أول تقرير أقوم بعمله في أي منتدى ، فلا بد أن يشوبه النقص ، وحسبي سعة صدوركم ، وأعتذر عن التأخير لانشغالي بالعمل .

    وأشكر الأستاذ يوسف على موضوعه

    " دليلك الى كيفية رفع الصور ودعم موضوعاتك بمنتدى نايل موتورز .. هام"

    http://www.nilemotors.net/Nile/264509-a.html

    حيث أستفدت منه كثيرا في رفع صور الزينون .


  3. #3

    الصورة الرمزية Dr'AhmZZong

    رقم العضوية : 72112

    تاريخ التسجيل : 02Jun2010

    المشاركات : 6,052

    النوع : ذكر

    الاقامة : الجيزة ... المنوفية

    السيارة: Duster E2-Terios

    السيارة[2]: Nissan Sunny-Tiida

    دراجة بخارية: هوندا اليت

    الحالة : Dr'AhmZZong غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ألف ألف ألف مبروك يا باشا على الصيانة ..
    عقبال صيانة المليون ..
    تحياتي لحضرتك ..


  4. #4

    الصورة الرمزية AhmdDomar

    رقم العضوية : 41677

    تاريخ التسجيل : 02Jun2009

    المشاركات : 354

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: Dogan

    السيارة[2]: Nissan Tiida

    دراجة بخارية: yamaha

    الحالة : AhmdDomar غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmazong مشاهدة المشاركة
    ألف ألف ألف مبروك يا باشا على الصيانة ..
    عقبال صيانة المليون ..
    تحياتي لحضرتك ..
    الله يبارك لك شرفت ونورت الموضوع


  5. #5

    الصورة الرمزية Youssef.Awad

    رقم العضوية : 42730

    تاريخ التسجيل : 19Jun2009

    المشاركات : 6,353

    النوع : ذكر

    الاقامة : Riyadh - KSA // Banha - Egypt

    السيارة: NISSAN ALTIMA 2.5 SL '13

    السيارة[2]: FSO Polonez '88 - NISSAN SUNNY EX Saloon '10

    دراجة بخارية: 000

    الحالة : Youssef.Awad غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmddomar مشاهدة المشاركة

    وقابلت الصقور :


    1) الأستاذ يوسف y2y1500بلدياتي الذي وجدت فيه الأدب الجم والأخلاق العاليه واللي كان بدي أقوم أنا وهو بغزوه ولكن الوقت لم يسعفه ، علشان الليل كان دخل.


    الله يخليك يا استاذ احمد كان ليا الشرف وباذن الله تتعوض المرة الجاية


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmddomar مشاهدة المشاركة

    أرجوا أن يكون تقريري هذا نال رضاكم ، فهو أول تقرير أقوم بعمله في أي منتدى ، فلا بد أن يشوبه النقص ، وحسبي سعة صدوركم ، وأعتذر عن التأخير لانشغالي بالعمل .

    وأشكر الأستاذ يوسف على موضوعه

    " دليلك الى كيفية رفع الصور ودعم موضوعاتك بمنتدى نايل موتورز .. هام"

    http://www.nilemotors.net/Nile/264509-a.html

    حيث أستفدت منه كثيرا في رفع صور الزينون .
    تقرير مميز وهادىء مثل صاحبه ويقدم المختصر المفيد وعن نفسى وبكل امانة ما حستش وانا بقراه انه اول تقرير ولا حاجة
    طلعت محترف من ورانا يا استاذ احمد
    ولا شكر على واجب بالنسبة لموضوع رفع الصور لأنه اضاف لموضوعك ولكل القراء وزى ما بيقولوا الاخوة الصحفيين الصورة بتتكلم وتعبر افضل من الكلام
    و1000 مبرووووووووووووووك عليك الزينون اللى مش باحبه خالص .. اخرى اوسرام نايت برايكر

    Y2Y1500 سابقا


  6. #6

    الصورة الرمزية night_whisper

    رقم العضوية : 1277

    تاريخ التسجيل : 01Jul2007

    المشاركات : 2,199

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: coming soon

    السيارة[2]: Nissan Sunny - Super Salon

    دراجة بخارية: no

    الحالة : night_whisper غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ألف مبروك على الصيانة استاذ أحمد
    أشكرك جزيلآ على التقرير المفصل
    تحياتى


  7. #7

    الصورة الرمزية night_whisper

    رقم العضوية : 1277

    تاريخ التسجيل : 01Jul2007

    المشاركات : 2,199

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: coming soon

    السيارة[2]: Nissan Sunny - Super Salon

    دراجة بخارية: no

    الحالة : night_whisper غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بس أزاى الصنى مفيش فيها فلتر بنزين منفصل؟؟؟
    يعنى لو الواحد غير فلتر البنزين يغير معاة الطرمبة؟


  8. #8

    الصورة الرمزية M.Nabeeh

    رقم العضوية : 106953

    تاريخ التسجيل : 07Jul2011

    المشاركات : 1,420

    النوع : ذكر

    الاقامة : CAIRO

    السيارة: NISSAN SUNNY 2011

    السيارة[2]: Dogan 94

    دراجة بخارية: no

    الحالة : M.Nabeeh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ألف مبروك


    أوعاااااا الكلبش يعٌضك


  9. #9

    الصورة الرمزية M.Nabeeh

    رقم العضوية : 106953

    تاريخ التسجيل : 07Jul2011

    المشاركات : 1,420

    النوع : ذكر

    الاقامة : CAIRO

    السيارة: NISSAN SUNNY 2011

    السيارة[2]: Dogan 94

    دراجة بخارية: no

    الحالة : M.Nabeeh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmddomar مشاهدة المشاركة
    بسم الله الرحمن الرحيم



    الأخوة الكرام


    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته



    ذهبت لأوتو إيجيبت مع الصحبه الطيبة بدعوه من الدكتور إيهاب جزاه الله خيرا من خلال موضوعه رايحين أوتوإيجيبت يوم السبت مين يزود


    http://www.nilemotors.net/nile/263098-a.html



    والذي كان له أبلغ الأثر بتجميع عدد لا بأس به من رواد قسم نيسان بالمنتدى ، حيث حجزت الساعه 12 ظهرا وكنت هناك في الميعاد بالضبط .


    والوصفه لأوتوإيجيبت سهله جدا تمشي على المحور فى إتجاه مدينة 6 أكتوبر وتنزل أول نزله يمين ( طريق مصر إسكندريه الصحراوي ) ، ثم تدخل أول دخله يمين التي توجد عليها يفطه يمين وشمال لأوتوإيجيبت هتمشي بعد كده 500 م وستجد أوتوإيجيبت على شمالك


    حينما وصلت وجدت الأستاذ أحمد مصطفي يقف مع بعض المهندسين في الخارج تعرفت عليه حيث لم أشرف بلقأه من قبل ، واستلم مني السياره الموظف وأعطاني شنطه هديه بعدها وجهني لمهندس الاستقبال وكان دمث الخلق ومتعاون لأبعد الحدود ولا تسعفني الذاكره لتذكر إسمه ، وكنت أعددت ورقه مكتوب فيها بعض الملاحظات والتي كانت :


    1) صوت تزييق في التابلوه ، وهنا تدخل الاستاذ أحمد مصطفى ووضح أن تابلوه التيدا مقسم لثلاث أجزاء وبالتالي معدل الاحتكاك بين الأجزاء يزيد بزيادة عددها وإن الكلام ده يعتبر طبيعي في الطرق غير الممهده والحل هو فك التابلوه وتركيب عازل ....وهنا تدخل المهندس وقال إن حتى التابلوهات القطعه الواحده أحيانا يحدث بها نفس الشيء

    2) حاسس إن العربيه مفشكله وده علشان الطريق بتاعي فيه تكسير في بعض أجزائه لتركيب مواسير المياه وده بيأثر على العفشه ، فرد المهندس إنهم بيربطوا العفشه بالكامل .

    3) باسمع صوت في الخلف من الناحيه اليمين وتقريبا جنب الباب ، فرد المهندس هيروح بعد تربيط العفشه .

    4) أحيانا لا أحس بالاستجابه الطبيعيه في دوسة البنزين ، فقالي هنشوف ، فسألت عن فلتر البنزين ممكن يكون السبب ويكون محتاج تغيير فقالي إن الفلتر داخل طلمبة البنزين ويتم تغييرهما معا ، صراحه إستغربت لأن البنزين عندنا في مصر فيه شوائب كتير وبالتالي تغيير الفلتر ده وارد يكون كل فتره ، يبقى الواحد يتكلف حق طلمبة بنزين علشان خاطر الفلتر ، بالتأكيد الصقور ممكن يوجدوا لها حل .

    5) طلبت غسيل الموتور بالفوم ، حيث أني متخوف من تنطيفه لدى أي مغسله نظرا للمشاكل المتعدده التي يذكرها الاعضاء من برجلة العربيه بعد الغسيل ، فقلت أغسلها بمركز الصيانه ، فأخبرني المهندس انهم يقومون بغسيل العربيه بالكامل .

    أخبرني المهندس أن التكلفه هي 20جنيه ، وأعطاني المهندس بونات المشاريب ، بعدها قام مهندس الاستقبال باستلام العربيه وتفحصها جيدا وسجل الخدوش الموجوده بها على نموذج الاستقبال ، ودخلت العربيه الصيانه .

    ذهبت مع الأستاذ أحمد لمقابلة الأعضاء اللي كانوا لسه جايين من كارفور لأن الكهرباء قطعت من الصبح وهم فضلوا عمل شوبنج في كارفور لحين رجوعها .

    وقابلت الصقور :


    1) الأستاذ يوسف y2y1500بلدياتي الذي وجدت فيه الأدب الجم والأخلاق العاليه واللي كان بدي أقوم أنا وهو بغزوه ولكن الوقت لم يسعفه ، علشان الليل كان دخل.


    2) عم الشيخ أيمن aiman0173 الراجل ده حبيته من أول نظره بهدؤه وحديثه الماتع .


    3) الأستاذ محمد togo الرجل المحترم الذي قابلته متأخرا لأن عمله بالقرب من أوتو إيجيبت وتحدثت معه ومع ا/أيمن عن الدوجان والشاهين ومدى ملائمتهما للطرق في مصر


    4) الدكتور إيهاب ehabvet والذي عرفته بمجرد رؤيته لصورته بالمنتدى رجل هاديء قليل الكلام لكنه غيرذلك في قيادة التيدا وسألته عن بعض الأشياء في كاسيت التيدا فله مني كل شكر وتقدير


    5) الأستاذ حسام hossam_zaki المتحدث بلباقه في كل ما يخص السيارات وجدته متمسك بعدم تغيير زيت الفتيس لنوع آخر غير الموصى به من قبل المُصَنّع لاختلاف نسب الحامضيه وده كلام كبير أوي عليَّ.


    6) الأستاذ خالد الرجل المحترم المصري الأصيل والذي تبادلنا أطراف الحديث عن أنسب الطرق لتنظيف السياره.


    7) الأستاذ سامح samehoo7 الذي سعدت بالجلوس معه لفتره طويله وكنا آخر ناس تخرج من التوكيل واللي ربنا يوفقه في حل مشكلة abs واللي فقدته بعد ما ذهبت لدفع قيمة الفاتوره ورجعت فلم أجده


    قمنا جميعا برفقة الأستاذ أحمد مصطفى بعمل جوله تفقديه بالمكان وزرنا ورشة الإصلاح الصغيره التي يتم بها الصيانات حاليا لحين إكتمال باقي الورش وورشة السمكره ، ورأينا الأجهزه الحديثة وتمتعنا بشرح لها ، وإسانسير توصيل قطع الغيار من المخازن إلى ورشة الصيانة مباشرة .
    موضوع فلتر البنزين جوه الطرمبه ده مشكله لازم تحط بنزين كويس


    أوعاااااا الكلبش يعٌضك


  10. #10

    الصورة الرمزية AhmdDomar

    رقم العضوية : 41677

    تاريخ التسجيل : 02Jun2009

    المشاركات : 354

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: Dogan

    السيارة[2]: Nissan Tiida

    دراجة بخارية: yamaha

    الحالة : AhmdDomar غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة y2y1500 مشاهدة المشاركة
    [/font]

    الله يخليك يا استاذ احمد كان ليا الشرف وباذن الله تتعوض المرة الجاية


    الله يرزقك يا أستاذ يوسف ونروح المره الجايه بدري

    تقرير مميز وهادىء مثل صاحبه ويقدم المختصر المفيد وعن نفسى وبكل امانة ما حستش وانا بقراه انه اول تقرير ولا حاجة
    طلعت محترف من ورانا يا استاذ احمد
    ولا شكر على واجب بالنسبة لموضوع رفع الصور لأنه اضاف لموضوعك ولكل القراء وزى ما بيقولوا الاخوة الصحفيين الصورة بتتكلم وتعبر افضل من الكلام
    و1000 مبرووووووووووووووك عليك الزينون اللى مش باحبه خالص .. اخرى اوسرام نايت برايكر
    شكرا لك على التشجيع والإطراء ، والزينون كويس في الفوجات بس وإن شاء الله بفكر أركب الأوسرم

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة night_whisper مشاهدة المشاركة
    ألف مبروك على الصيانة استاذ أحمد
    أشكرك جزيلآ على التقرير المفصل
    تحياتى
    الله يبارك لك والله أنا مشفق عليكم من ضياع وقتكم الغالي في الكلام الكتير اللي أنا كاتبه ، بس كنت عايز أوصل الفكره كلها ، يمكن حاجه متنكونش مهمه بالنسبه لي وذكرها يكون مهم لعضو آخر


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة night_whisper مشاهدة المشاركة
    بس أزاى الصنى مفيش فيها فلتر بنزين منفصل؟؟؟
    يعنى لو الواحد غير فلتر البنزين يغير معاة الطرمبة؟
    أنا معايا تيدا 2010 مش صني ، وصراحه مش عارف فلتر البنزين في الصني زي التيدا ولا لأ ، بس أنا كنت مستغرب من موضوع إرتباط تغيير الفلتر بالطلمبه ، لأن خزانات البنزينات عندنا في مصر بتيقى مليانه شوائب ، يبقى كده كده هنحتاج تغيير الفلتر كل فتره ، وبالتالي إرتباط الفلتر بالطلمبه شيء غير عملي ومكلف وتحتاج لافتكاسات الصقور .



 
صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. مشاركات: 36
    آخر مشاركة: 10-06-2011, 11:40 AM
  2. تقرير بسيط عن صيانة 10000 وتركيب مجموعة البريك
    بواسطة ahmedbakr50 في المنتدى قسم خاص بالسيارة لـــوجـــــان
    مشاركات: 17
    آخر مشاركة: 01-03-2011, 12:09 AM
  3. صيانة ال 35000 للياريس وشكر وإحترام لتويوتا إيجيبت
    بواسطة KiNgMaX في المنتدى تـويوتـــا
    مشاركات: 19
    آخر مشاركة: 23-08-2009, 06:04 PM
  4. لو سمحتم يا جماعه كتالوج صيانة هيونداى جيتز او طريقه فك وتركيب الفانوس الخلفى فقط
    بواسطة dooody_2007 في المنتدى قسم كتالوجات الصيانة و الإصلاح
    مشاركات: 6
    آخر مشاركة: 17-08-2008, 01:08 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2