أكد مصدر غير مسؤول عن أعادة أمتحان جميع رخص القيادة الخاصة والنقل والموتسيكلات والخاصة والعامة ...

هذا الخبر هو كدبت أبريل الشهر الي جي ... كتير مننا بيشتكي وجود كمية كبيرة من الحمير في الشارع والناس الي مبتعرفش تسوق ... لكن عندما نبحث في الموضوع ... نكتشف ان نسبة كبيرة من الناس مرحوش أمتحنوو أساساً ... لكن الي كان بيحصل ان خالو في المرور ولا باباه ولا ابن عمو ولا حتى عمو ولا صاحبو ... فيقوم يساعدو في أستخراج رخصة ...

طيب والي ميعرفش حد في المرور ... بيروح عند اي أمين شرطة ويديلو 500 جنية وصورتين وشهادت بطنة ونظر ... وهو عليه الباقي .

حتى مع الاسف مع الاسف كتير من الناس بتروح مدرسة خاصة لتعليم القيادة علشان هما ليهم سككهم في استخراج الرخص ولا امتحان ولا ديولوو .

طيب والغلبان بأه بيعمل أيه ... الغلبان باه ياسيدي بيروح يمتحن ... ويخوفوه من الامتحان ويقلو كده هيسقطوك .... حتى لو كنت بتعرف تسوق ويقلولك تعالة بعد شهر في السمر كورس ههههههههههههه


وقلك ياسيدي هيعملو امتحنات كتيرة واسئلة نظري
ومن ضمن الاسئلة لو انتا ماشي في الصحراوي والاستيبن فسا هتعمل ايه هههههههههههههههه
الي يقولك هركن على جنب واغيرو يسقطوه على طول
لأن الاستبن اساساً في الشنطة هتغيرو باي اذا هو استيبن


وشوية أسئلة دمها خفيف كده ... زي ماتعودنا على خفت دم الشعب المصري ، قال أيه يسئلو الي هيمتحن لو انتا راكن بالعربية وجيه واحد وراك زمرلك هتعمل ايه ؟؟؟
لو قال هوسعلو واركن على جنب ... برضو يسقطوة لأنك كده ولاكده ياحمار أنتا راكن واقفل العربية ههههههههه .

يعني حبت اشتغلات حلوة لكن انهم يعلموه أو يمتحنوه في المكانيكا ... ولا في الاشارات ولا يشفهوه شمام ولا مسطول أبداً ... ولا يختبروه في كيفية تغير الكوتش او الاسعفات الاولية أبداً ، وكانت النتيجة الناس كلها الي سايقة ... تعتبر ممعهاش رخص ... لكن الحياة والشوارع والتجارب هيا الي علمتهم ازاي يسوقوا ، علشان كده بنشوف حمير كتير بيجيلك من اقصى اليمين عاوز يلف ويرجع يوتيرن في الشمال ... والي يخشلك مرة وحده والي يكسر عليك بدون مايبص في المرايا ... ده اذا في مرايا أصلاً واذا كانت موجودة يكون قفلها علشان متتكسرش ههههههههه تقلش دي حليه للعربية مش حاجة مهمة .

فالمفروض يعيدوو كل أمتحنات رخص السواقين من جديد
بأمتحنات بحق وحقيقي وبجد ... مش ب 500 جنية .

[youtube]http://youtu.be/9dVI80ULC7s[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PEdJ-veLcvg[/youtube]