اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Sehsss مشاهدة المشاركة
ربنا يبارك فيك يا أبوحسام.. بص يا باشا، المشكلة مش في البطارية المشكلة في الضفيرة واضح إنها ما كانتش قادرة توصل كهرباء أكثر من أمبير البطارية الـ44 أمبير ولما الأمبير زاد وعلى فكرة الـ55 أمبير ده الطبيعي لأي عربية 1500 أو 1600 ظهرت المشكلة، بس أرجع وأقولك إن بيشوي مثلا ركب بطارية 70 أمبير وما حصلش معاه حاجة الحمد لله، وغيره كتير فأنا رأيي إنك تجرب بطارية 55 أمبير على العربية لو حصلت مشكلة اطلع على التوكيل، ما حصلش يبقى خلاص.. تحياتي
[mark=#faf18c]
كلامك صح.. لكن معنى كدة أن الواحد يدور على بطارية كبيرة (ولازم طبعاً تكون سليمة وشغالة تمام علشان نقدر نحكم على الضفيرة) وبعدين لازم تروج بيها التوكيل الأول علشان تعمل للعربية reset مش كدة؟ وبعدين تشوف بعد كدة ها تشتغل تمام ولا لأ وبعدين ترجعها لصاحبها أو للكهربائي وبعد ما تركب بطاريتك الأصلية ترجع تاني التوكيل علشان تعمل reset كمان مرة!
لفة طويلة شوية ولا إيه.. متهيألي المفروض يكون فيه وسيلة في التوكيل يقيسوا بيها قدرة تحمل الضفيرة مباشرة.. أو على الأقل يكون عندهم بطاريات كبيرة يجربوا بيها ويظبطوا العربية عليها وتتجرب وبعدين القديمة تتركب تاني.. بحيث يبقى كله في يوم واحد عندهم من غير ما الواحد يدور على بطارية ويروح لهم مرتين.. أتمنى يكون ده موجود عند أي مركز خدمة.. ولو مش موجود إيه رأيكم نطلب منهم كدة علشان اللي عاوز يتأكد من صلاحية ضفيرة عربيته لبطارية أكبر يلحق يعمل كدة وهو في الضمان ويكون التعامل مع التوكيل مباشرة من غير ما ندخل كهربائي أو بطارية أو أي طرف خارج التوكيل في العملية.
[/mark]