اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Goodle مشاهدة المشاركة
الموضوع ده أوحى لي بيه موضوع: هل تم تجريح عربيتك عن قصد؟

http://www.nilemotors.net/Nile/showthread.php?p=323309

ومن مشاركاتي بيه طلع في دماغي مصطلح الفن المسماري المتعلق بتجريح العربية من اللي إلهي ينشكوا في إيديهم ورجلهم وعينيهم (وسائر الأعضاء الداخلية والخارجية) اللي بيجرحوا العربيات على سبيل التسلية البريئة..

وطقت في دماغي إني أشرحلكم تاريخ هذا الفن وأعرفك أصوله ومعلومات عنه (ده طبعا عشان أنا موسوعة.. وده تواضع العلماء) :) :)

يطلق على هذا النوع الفن اسم "الفن المسماري" .. نسبة للمسمار اللي الواد "بصلة" بيمسكه وهو بيكحت في أم الصاج..
ويظن المؤرخون أنا الفن المسماري نشأ فيذ عصر الكتابة المسمارية في بلاد النهرين وإبان ابتكار العجلات الحربية في مصر القديمة :) :)


وبالنسبة لأصول الفن المسماري فهي ما حدش من اللي بره مصر يقدر يتحايل وينسبها لنفسه. لأن الأصول دي "متمسمرة" في الوجدان المصري.. وزي ما كلنا عارف... التعليم في الصغر.. كالكحت في الصاج..

فليسمح لي قرائي الأعزاء بإفراد الفقرة التالية لنبذة عن تاريخ هذا الفن:
كنا قد شرحنا أحد رواد هذا الفن الذي لم يندثر... وجدير بالذكر أن مدرسة "الواد بصلة" تعد واحدة من المدارس للفن المسماري. وأساس هذه الحركة الفنية مسمار (يتراوح عادة مابين 3 ملم و8 ملم... عشان يملك يمسكه حلو).. ويتراوح عمر الفنان الناشئ ما بين الثمان سنوات والإثنى عش سنة (مطينين على دماغه هو واللي علمه الفن ده)

ولا تتقيد أسس مدرسة "الواد بصله" بموديل معين للسيارة لتكون لوحته الجديدة، بقدر ما تميل لاختيار شارع معين أو منطقة سكنية بأكملها لتكون ساحة للوحاته الصاجية (أو ما درج نقاد هذا الفن على تسميتها بالصاجيات (حاجة زي الجداريات كده..بس على الصاج).

ومن ضمن المدارس الأخرى لهذا الفن الأصيل، مدرسة "البوب الشنكوت"
ولهذا حديث آخر.. في الحلقة القادمة..

تابعونا :)
يا ريت يا باشا تدينا نبذه عن مدى تأثر الحضارات المجاورة بالتجربة الرائدة للواد بصلة