| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3
النتائج 21 إلى 28 من 28

  1. #21

    الصورة الرمزية samihanwar

    رقم العضوية : 16400

    تاريخ التسجيل : 14Aug2008

    المشاركات : 1,958

    النوع : ذكر

    الاقامة : حلوان

    السيارة: لانسر شارك 2015

    السيارة[2]: ألنترا 2007

    الحالة : samihanwar غير متواجد حالياً

    افتراضي thanxxx -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrelsaqqa مشاهدة المشاركة
    واحدة واحدة كدة عشان واضح ان في لبس في الموضوع وناس دخلت شمال في صاحب الموضوع مع انه عنده حق في كتير من كلامه وطلبه مشروع جدا

    دلوقتى السواقة عمرها ماكانت مرتبطة برؤية الكبوت من عدمه ، تمام ؟ ، دى حاجة .. ، ودى حاجة بتيجى بالتعود وكل ما اكون مش شايف الكبوت اكتر كل ما اكون شايف الطريق اكتر !ّ مش العكس ! ، ولو كل واحد جرب واستحمل في الاول هيعرف ان ده الصح ، هى بالممارسة اولا واخيرا

    الحاجة التانية ، اه غلط انام على الكرسى وارجعه اوى وابقى راسى مش باينة اساسا ، بس غط برضه الزق في البربريز ! ( زي سواقة الجداد وسواقة بعض السيدات !)

    ( كمثال اخر : غلط مثلا ابص على شاشة الكمبيوتر من على بعد 16 متر او اقعد تحت المكتب ! ، بس برضه غلط اقرب اوى لدرجة انى اكون تايه في الشاشة و شايف نصها او ربعها ومش شايفها على بعضها بصورة اجمالية ، زي واحد مثلا اول مرة يتعلم كمبيوتر تلاقيه سرحان في الشاشة ، لو طلعله notification ما ياخدش باله منه ! ، اللى بيركز في البربريز بس بيعمل كدة بالظبط ! لو حاجة ظهرتله في الطريق مش في الحتة اللى زانق نظره فيها مش بياخد باله منها )



    الحاجة التالتة ، نظبط البعد المناسب للكرسى بحيث يرجع شوية عند القايم الوسطانى تقريبا او واره بحاحة بسيطة والضهر بزواية على الاقل 110 درجة ، وطبعا الطول بيفرق في موضوع بعد الكرسى بس الضهر من رأيي ما يقلش عن 110 الى 120 درجة ، 130 ، بس مش اكتر من كدة .. وهو ده اهم ما في الموضوع

    بعد ما تظبط الكرسى هتكون يدوب شايف اخر التابلوه ومش شايف الكبوت ( في اغلب العربيات ) بس في نفس الوقت لازم تكون رجلك طايلة الدواسات ومتحكمة فيها بسهولة وايدك مش متشعلقة وهى ماسكة الدركسيون ( الحاجات دى بتفرق جدا في سفر المسافات الطويلة )

    بعد ما نظبط الوضع ده :

    زي ما قلنا مثال شاشة الكمبيوتر ، في العربية برضه هتشوف برؤية زي ما تكون بانوراما ، يعنى شايف الازاز اللى قدام كله ، وشايف جزء من الازاز اليمين والشمال ( الناس اللى بتقول نقط عمياء ) بدون ما تبص يمين او شمال كل شوية (الى حد ما )
    ووضعية الراس غالبا هتشوف المرايات الجانبية ومراية الصالون بطريقة افضل

    مش هتلاقى حد طالعلك من اليمين او من الشمال من غير ما تاخد بالك منه ! ، مستحيل تحصل لو اتعودت على القعدة دى

    يعنى انت دلوقتى هتبقى ماشى على الطريق ومجال رؤيتك الجانبية افضل بكتير واي حد معدي جنبك او حاجة على جنب الطريق هتحس بيها وتتخايل بيها بسرعة ، من غير ما تشوف بالمراية الجانبية ده غير ان المراية اصلا بقت تجيب مدى اكبر وتقدر تظبطها بزاوية قايمة بالظبط ( تقلل النقط العمياء ) وعينك بقت طبيعى كأنها باصة ناحيتها على طول

    رؤيتك للجوانب افضل بكتير جدا صدقنى ، بدل ما انت مركز على الكبوت والرفارف اللى قدام ، انت قاعد حاسس بالجنبين كلهم قدامك

    يعنى في اي حتة ضيقة شايف نص العربية القدمانى الرفارف بالابواب والنص اللى ورا تجيبه بلمحة في المرايات ، فتقدر تعدى بين عربيتين مثلا مهما كانت المسافة ضيقة بمنتهى السهولة وبلمحة في المراية تقدر تعرف هتجيبك ولا لا، بالاعتماد على الرؤية الاجمالية والمرايات بدل ما تفضل تشب كل شوية وتبص على الكبوت والرفارف بس وما تقدرش تتابع المرايات في نفس الوقت ، وفي الاخر تلاقى العربية حكت من ورا ! عشان لفيت على الضيق اكتر من اللازم مثلا !


    طبعا في الاول الموضوع بيتطلب حرص شديد ، ومفيش مانع في بعض الاماكن الضيقة جدا وخصوصا في الاول ، انك تقوم تبص على جنبك اليمين مثلا او تبص لقدام شوية لو بتاخد يوتيرن مثلا في حتة ضيقة ومش عارف هتجيبك ولا لا ، مفيش مانع ، بس بجد مش هتاخد وقت وهتتعود وكمان هتسوق اي عربية تانية ولاول مرة بنفس الطريقة ،( طالما اتعلمت قواعد يبقى هتعرف تطبقها على اي حاجة ، عكس ما تكون حافظ عربيتك وبس )

    امثلة كدة وتلميحات سريعة بتساعد في الموضوع وخصوصا في الاول :

    * وانت داخل حتة ضيقة مثلا ، حاول تقدر بالنظر من بعيد هتجيبك اصلا ولا لا وبتبقى سهلة جدا من بعيد قبل ما تقرب وتزنق نفسك، لو هتجيبك يبقى خليك في اللى انت تقدر تشوفه ، يعنى حاول تدخل وانت جايبها ناحية الجنب الشمال بالمللى ، وبما انك كنت مقدرها صح من بعيد ، وفي نفس الوقت لازق في الشمال ( اللى انت شايفه كويس اوى ) ، فاكيد مش هتخبط من اليمين ( لان فعلا صعب تظبط رؤية الجنب اليمين بالمللى من قدام وده من الاسباب اللى بتخلى الناس تلزق عشان تشوف الرفرف اليمين .. )


    * وانت بتركن عمودى ، قبل ما تدخل تخيل العربية هتقف في مساحة قد ايه ومكان باب السواق هيبقى فين ، ساعتها تقدر تخش بقلب جامد من غير ما تشوف الرصيف ولا الكبوت وتقف قبل ما الاكصدام يلمس الرصيف ..،بمجرد ما تلاقى نفسك بقيت في المكان اللى انت تخيلت نفسك واقف فيه ..

    دى شوية حاجات كدة ، بتسهل كتير على الواحد

    الخلاصة:
    رجع الكرسى عادى ، ما تخافش ، واحدة واحدة وبحرص شديد هتتعود وهتلاقى ده الصح والاسلم والايام هتثبتلك ، بس طبعا مش لدرجة انك تنيم الكرسى .

    عايز تخلى الكرسى قدام وتشوف الكبوت عادى برضه ، ، بس اهم حاجة ماحدش يلززق في البربريز ويفضل باصص لللكبوت ومش شايف اي حاجة جنبه ولا قدامه وقاعد راسه في مستوى افقى بعيد عن المرايات وعمال يعوج راسه لورا وللجنب عشان يبص كل شوية وبعد ده كله يفتكر انه كدة بيركز و اللى بيعمل غير كدة هو اللى مستهتر !

    اسف جدا جدا للاطالة ، تصبحوا على خير ::)
    كلامك ميه ميه
    انت استاذ ماشاء الله عليك
    بس عندى استفسار فى حاجتين هما:

    يعنى في اي حتة ضيقة شايف نص العربية القدمانى الرفارف بالابواب والنص اللى ورا تجيبه بلمحة في المرايات ، فتقدر تعدى بين عربيتين مثلا مهما كانت المسافة ضيقة بمنتهى السهولة وبلمحة في المراية تقدر تعرف هتجيبك ولا لا، بالاعتماد على الرؤية الاجمالية والمرايات بدل ما تفضل تشب كل شوية وتبص على الكبوت والرفارف بس وما تقدرش تتابع المرايات في نفس الوقت ، وفي الاخر تلاقى العربية حكت من ورا ! عشان لفيت على الضيق اكتر من اللازم مثلا !



    * وانت بتركن عمودى ، قبل ما تدخل تخيل العربية هتقف في مساحة قد ايه ومكان باب السواق هيبقى فين ، ساعتها تقدر تخش بقلب جامد من غير ما تشوف الرصيف ولا الكبوت وتقف قبل ما الاكصدام يلمس الرصيف ..،بمجرد ما تلاقى نفسك بقيت في المكان اللى انت تخيلت نفسك واقف فيه

    معلش عاوز توضيح أكتر
    ومشكووووررررررررر جدا


  2. #22

    الصورة الرمزية dr.hazem

    رقم العضوية : 68443

    تاريخ التسجيل : 20Apr2010

    المشاركات : 7,562

    النوع : ذكر

    الاقامة : الأردن

    السيارة: chery QQ3

    السيارة[2]: suzuki maruti

    دراجة بخارية: suzuki 2002

    الحالة : dr.hazem غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrelsaqqa مشاهدة المشاركة
    انا ما قلتش كدة
    محدش قال ان حضرتك قلت كده!!


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amrelsaqqa مشاهدة المشاركة
    زمان كانوا بيقولوا الجلسة الصحيحة 90 درجة ـ وبعد سنين من الابحاث ثبت ان الصح 110

    طبعا اكتر من 130 غلط ، وانا قلت بالكتير اوى 130 وده في حالة واحد طويل جدا والمكان بيبقى ضيق عليه او العربية اصلا ضيقة شوية

    بالنسبة للبعد والقرب او الارتفاع ومستوى الضهر

    بيفرق في رؤية الكبوت ، لان لما تكون مرجع الكرسى والضهر على الاخر اكيد هتكون بعيد ومستوى الراس منخفض ( كانك عدلت الارتفاع ) بحيث ما تشوفش الكبوت او تقلل الجزء الظاهر منه ، انما لما تقرب او تقلل زاوية الضهر هيبقى كانك باصص على الكبوت من فوق فطبعا هتشوف جزء كبير منه حسب نوع العربية

    وانا كمان قلت ( في اغلب العربيات ) مش كل العربيات عشان في عربيات مهما عملت لازم كدة كدة هتشوف الكبوت وعربيات لو وقفت على راسك عمرك ما هتشوفه ( بيجو 307 وتويوتا كورولا شكل 2001-2007 مثلا )

    انا عن نفسى لما ببقى قاعد شايف الدنيا كدة



    او كدة




    احسن بكتير من كدة


    او كدة مثلا




    والقعدة نفسها بتفرق معايا في الموضوع ده وخصوصا مستوى الضهر ،


    في اخر صورتين دول ببقى حاسس انى مش شايف اي حاجة ولو الكبوت طالع في الصورة بتبقى حاجة تيت ( عربية مثلا زي الفيرنا ، لما اركبها الاقى نفسى مش شايف قدامى غير كبوت ، ويبدأ يختفى شوية لما ارجع الكرسى ، وابدأ اشوف الدنيا بقى :d )

    يمكن يكون الكلام ده بيحصل معايا انا بس ومش قاعدة عشان انا طويل 184 سم ( يعنى الناس العادية ممكن يكونوا بيشوفوا زي الصورة الاولى حتى لو مقدمين الكرسى وقافلين الضهر مثلا ) الله اعلم

    من الاخر مش كل اللى مرجع الكرسى بيبقى تركيزه اقل او مش شايف حاجة
    ومش كل اللى مقدمه يبقى هو الصح على طول او هو الغلط على طول

    الصح هو الوضع المناسب للسواق حسب طوله وملاءمة العربية لجسمه وبالوضع اللى يخليه شايف الطريق بأفضل طريقة ممكنة
    عزيزي انا بقولك البعد والقرب لا يؤثر ومجبتش سيرة الظهر اللي اكيد لما بينام زاوية الرؤيه بتقل!!

    ثم ان كل الكلام اللي بتقول عليه في حالة حضرتك مش لاقيله تفسير بسبب
    انا طولي 197 سم وركبت عربيات واسعه وضيقه جدا وعمري مقدرت انزل الكرسي لانه مبيبقاش مناسب
    اه برجع الكرسي عالأخير عشان رجليا تبقى مفروده لكن مش بنيم الظهر اكتر من 110 وببقى كاشف المنظر اللي انت حاطه في اول صوره
    بغض النظر يعني انت كل حاجه بررتها لقيت عكسها معايا انا شخصيا... وبغض النظر برضو كل واحد بينام عالجنب اللي يريحه لكن مفيش كتاب تعليم سواقه ولا اي دليل سواقه ولا مدرسة سواقه بتقول حط الكرسي زي محضرتكم عايزين!! واتحدى!!!!
    وبجد خلاص كل واحد يعمل اللي يريحه انا مالي ياعم
    هههههههههههههههههههههه


    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mailo مشاهدة المشاركة
    لما تحب تتفزلك وتكتب بيت شعر ابقى اكتبه صح الأول

    وأنا قلتلك قبل كده مشكلة الفهم عندك إنت مش عندي

    أنا واحد من الناس بريح الكرسي عشان ضهري يستريح وفنفس الوقت رقبتي متتعبش

    إنت بقى عندك مشكلة أو منفسن من حد مركب زينون أو مفيم متجيش تطلعها علينا بقى

    الناس قالولك 130 بالكتير بطل جدال بقى عالفاضي بقي

    ياريت إنت تقرأ البيت اللي إنت كاتبه ده كويس وتحاول تفهمه و تحكم عقلك شوية قبل متخوش فالناس شمال بالغلط
    عزيزي انا يا سيدي عديم الفهم شاكر ليك انك خليتني اعرف اني مبفهمش يا اخي فعلا كتر ألف خيرك

    وطبعا لاني مش فاهم مش هكمل الجدال العقيم الحاصل وطوبى لمن ترك الجدال وهو محق وانت بقى اعمل اللي يريحك جزاك الله خير ياسيدي انا مش عايز مصلحتك انما انا منفسن منك بقا ومتغاظ يا حرام وبغلي والزينون هموت واركبه بقا ومش هقولك عالفاميه اللي مستعد ابيع نفسي عشان يركب!!!
    ههههههههههههههههه

    والله عجب

    ده اخر رد ليا في الموضوع

    تحياتي للجميع

    don't judge a car unless you have driven it

    hm414 سابقا


  3. #23

    الصورة الرمزية amrelsaqqa

    رقم العضوية : 50133

    تاريخ التسجيل : 17Oct2009

    المشاركات : 4,727

    النوع : ذكر

    الاقامة : Menofia

    السيارة: Toyota Corolla 2001 1.3 A/T

    السيارة[2]: Peugeot 301 M/T 2014

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : amrelsaqqa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hm414 مشاهدة المشاركة
    محدش قال ان حضرتك قلت كده!!




    عزيزي انا بقولك البعد والقرب لا يؤثر ومجبتش سيرة الظهر اللي اكيد لما بينام زاوية الرؤيه بتقل!!

    ثم ان كل الكلام اللي بتقول عليه في حالة حضرتك مش لاقيله تفسير بسبب
    انا طولي 197 سم وركبت عربيات واسعه وضيقه جدا وعمري مقدرت انزل الكرسي لانه مبيبقاش مناسب
    اه برجع الكرسي عالأخير عشان رجليا تبقى مفروده لكن مش بنيم الظهر اكتر من 110 وببقى كاشف المنظر اللي انت حاطه في اول صوره
    بغض النظر يعني انت كل حاجه بررتها لقيت عكسها معايا انا شخصيا... وبغض النظر برضو كل واحد بينام عالجنب اللي يريحه لكن مفيش كتاب تعليم سواقه ولا اي دليل سواقه ولا مدرسة سواقه بتقول حط الكرسي زي محضرتكم عايزين!! واتحدى!!!!
    وبجد خلاص كل واحد يعمل اللي يريحه انا مالي ياعم
    هههههههههههههههههههههه




    عزيزي انا يا سيدي عديم الفهم شاكر ليك انك خليتني اعرف اني مبفهمش يا اخي فعلا كتر ألف خيرك

    وطبعا لاني مش فاهم مش هكمل الجدال العقيم الحاصل وطوبى لمن ترك الجدال وهو محق وانت بقى اعمل اللي يريحك جزاك الله خير ياسيدي انا مش عايز مصلحتك انما انا منفسن منك بقا ومتغاظ يا حرام وبغلي والزينون هموت واركبه بقا ومش هقولك عالفاميه اللي مستعد ابيع نفسي عشان يركب!!!
    ههههههههههههههههه

    والله عجب

    ده اخر رد ليا في الموضوع

    تحياتي للجميع
    هههههههه الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية
    وده اللى انا عاوز اوصل له ان محدش قال لازم الكرسى يبقى في زاوية معينة ، انما في رينج بتتحرك فيه وعشان كدة اصلا الكرسى بيتغير وضعيته
    بس اهم حاجة لا ننام اوى ولا نلزق اوى ، وبس
    و110 زاوية كويسة
    انا بتكلم في اللى بيخليه 90 مع تقديم الكرسى و في ناس كمان بتخليه 80 ! ، دول فعلا في خطر !


  4. #24

    الصورة الرمزية ashrafmahmoud93

    رقم العضوية : 53977

    تاريخ التسجيل : 26Nov2009

    المشاركات : 186

    النوع : ذكر

    الاقامة : egypt

    السيارة: مفيش

    السيارة[2]: مفيش

    دراجة بخارية: مفيش

    الحالة : ashrafmahmoud93 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا بقى للاسف لسة متعلم السواقة جديد زكمان الاصغب من كدا انى طويل شويتين فاما بركب العربية بحس انى مخنوق اوى ومش متحكم ف الدواسات حلو ورجلى متنية جامد فغصب عنى برجع الكرسى لورا خالص اخر حاجة فية ع فكرة العربية ام 11 بس انا اكتشفت ان دا فعلا احسن من القاعدة قدام مع انى لسة متعلم بس الحمد لله تحس انك متحكم جامد شايف الجوانب كويس ومرياتك متظبطة كاشف المنطقة كلها وقدامك بتتعامل معاه بهدوء انا كنت مفكرها حركة جامدة ترجيع الكرسى دا بس اما اتعلم وسوقت اكتشفت انى مش هعرف اسوق الا كدا وبجد فرق كبير لانى اول مرة مكنتش مرجعه كنت خايف وحاسس انى مش كاشف الطريق وكنت فعلا هخبط ف واحد جنبى لكن اما رجعتة كان جامد فنصيحتى لك جرب ترجعه وتظبط مرياتك الجانبية وكلة هيبقى تمام معاك


  5. #25

    الصورة الرمزية samihanwar

    رقم العضوية : 16400

    تاريخ التسجيل : 14Aug2008

    المشاركات : 1,958

    النوع : ذكر

    الاقامة : حلوان

    السيارة: لانسر شارك 2015

    السيارة[2]: ألنترا 2007

    الحالة : samihanwar غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أنا من رأيك


  6. #26

    الصورة الرمزية moh19227

    رقم العضوية : 57005

    تاريخ التسجيل : 26Dec2009

    المشاركات : 1,412

    النوع : ذكر

    الاقامة : El Minya

    السيارة: بردو لسا

    السيارة[2]: لسا

    دراجة بخارية: لا يوجد

    الحالة : moh19227 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    علي فكرة تعود وبعد كده مش هتعرف تتطلع الكرسي تاني قدام
    في وجهة نظري انك ترجع الكرسي لورا -- بس بطريقة معقوله شويه -- اامن كتير في حالة الحوادث لا قدر الله
    وبتسوق العربيه بالتقدير وعن نفسي بكون متحكم اكتر

    صورة التوقيع كبيرة جداً بما يخل بتنسيق الصفحة.
    الرجاء تصغير الصورة و إعادة رفعها مرة أخرى.


  7. #27

    الصورة الرمزية amrelsaqqa

    رقم العضوية : 50133

    تاريخ التسجيل : 17Oct2009

    المشاركات : 4,727

    النوع : ذكر

    الاقامة : Menofia

    السيارة: Toyota Corolla 2001 1.3 A/T

    السيارة[2]: Peugeot 301 M/T 2014

    دراجة بخارية: لايوجد

    الحالة : amrelsaqqa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    في العربيات اللى فيها ايرباج بيبقى فيه تحذير من خطورة انك تلزق في الدركسيون


  8. #28

    الصورة الرمزية samihanwar

    رقم العضوية : 16400

    تاريخ التسجيل : 14Aug2008

    المشاركات : 1,958

    النوع : ذكر

    الاقامة : حلوان

    السيارة: لانسر شارك 2015

    السيارة[2]: ألنترا 2007

    الحالة : samihanwar غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">



 
صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3

المواضيع المتشابهه

  1. نفسى أعرف ارجع لورا لانى جديد فى السواقه وياريت محدش يتريق
    بواسطة Dr Kento في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 16
    آخر مشاركة: 28-11-2012, 05:28 PM
  2. عاوز حلا الى مشكله العرق الكرسى
    بواسطة rasim في المنتدى ورشـــة نــايل مــــوتـــورز
    مشاركات: 20
    آخر مشاركة: 12-07-2011, 01:41 AM
  3. بتعلم السواقه ...ممكن شوية مساعده ؟؟
    بواسطة Reem_11691 في المنتدى القــــسم التعلــــيمى
    مشاركات: 29
    آخر مشاركة: 02-04-2011, 03:49 PM
  4. هشام الجخ: عاوز ارجع فى بق حسنى مبارك
    بواسطة samo9992003 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 21
    آخر مشاركة: 23-02-2011, 01:55 AM
  5. تسقيط الكرسى على الارض وتوسيع مساحته ممكن وفين ؟
    بواسطة jant في المنتدى كــماليــات السيـــارات و الإكسسوارات
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 16-01-2009, 09:31 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2