| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube

مشاهدة نتائج الإستطلاع: الموضوع زاد عن الحد-أسمع خالد يوسف و قول هتقاطع أفلامه؟ولا لأ

المصوتون
57. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • هتقاطع أفلامه

    29 50.88%
  • لن تقاطع أفلامه

    13 22.81%
  • لاأهتم

    15 26.32%
صفحة 4 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 69

  1. #31

    الصورة الرمزية AhmedElsayed

    رقم العضوية : 51

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 276

    الحالة : AhmedElsayed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    المشكلة ان الناس دى بقت (بجحة) بشكل غريب
    يعنى الواحد يعمل بلاوى وينقلك شوية قاذورات ومش يدافع عن نفسه ولا يتكتم
    لا كمان طالع يهاجم اللى مبيعملش زيه
    يعنى اللى يعملوا سينما نظيفة طلعوا هما اللى معقدين ومتخلفين

    بس برده حقول دايما احنا اللى بنعمل فى نفسينا كده
    لما ندى الفنانين والمطربين ولاعيبة الكورة المكانة دى


  2. #32

    الصورة الرمزية meza

    رقم العضوية : 2167

    تاريخ التسجيل : 14Sep2007

    المشاركات : 1,425

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: 00

    السيارة[2]: Hyundai new accent 2011

    دراجة بخارية: 00

    الحالة : meza غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لست من انصار المشاهد الخارجة حتى لا يساء فهمى ولكنى فى نفس الوقت ضد اختزال مسائل عميقة تستحق الجدل والمناقشة الى مساحات بسيطة محسومة مسبقا
    هذا ما أقوله يا أستاذ سبعاوى
    الفيلم مش كله مشاهد خارجة .... الهدف من الفيلم أعمق من كده بكتيييير و فكرته عبقريه .. لكن لو اللى فى دماغنا عن الفيلم هو الكام مشهد دول ... يبقى إحنا مقدرناش نستوعب الهدف الحقيقى من الفيلم لأن كل تركيزنا على كلام فاضى ... و تركنا الهدف الرئيسى أو الفكرة الرئيسية للفيلم.

    أفلام خالد يوسف الأخيرة .. عبقرية بمعنى الكلمة .... الهدف منها أعمق من اللى فى دماغنا ...
    وانا اعتقد ان خالد يوسف حاليا وداوود عبد السيد منذ عدة سنوات اصابهما ما اصابنى فى اسوان حين اتعب كل منهما راسه فى طرح فكرة قد يوافقه المجتمع عليها وقد تسبب ثورةن اجتماعية عليهما، ومع ذلك ترك المجتمع افكارهما المثيرة للجدل واختصر القصة كلها فى مساحة الملابس
    +1

    ليه مش بناقش مثلاً القضايا المهمة اللى طرحها خالد يوسف .... بدل ما نناقش كام مشهد من الفيلم ؟


  3. #33

    الصورة الرمزية AhmedElsayed

    رقم العضوية : 51

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 276

    الحالة : AhmedElsayed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أفلام خالد يوسف الأخيرة .. عبقرية بمعنى الكلمة .... الهدف منها أعمق من اللى فى دماغنا ...


    +1

    ليه مش بناقش مثلاً القضايا المهمة اللى طرحها خالد يوسف .... بدل ما نناقش كام مشهد من الفيلم ؟[/quote]

    انا سؤالى الوحيد هو (القضايا المهمة) مش حينفع تتعرض من غير مشاهد خارجة مالية الفيلم


  4. #34

    الصورة الرمزية meza

    رقم العضوية : 2167

    تاريخ التسجيل : 14Sep2007

    المشاركات : 1,425

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: 00

    السيارة[2]: Hyundai new accent 2011

    دراجة بخارية: 00

    الحالة : meza غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AhmedElsayed مشاهدة المشاركة
    المشكلة ان الناس دى بقت (بجحة) بشكل غريب
    يعنى الواحد يعمل بلاوى وينقلك شوية قاذورات ومش يدافع عن نفسه ولا يتكتم
    لا كمان طالع يهاجم اللى مبيعملش زيه
    يعنى اللى يعملوا سينما نظيفة طلعوا هما اللى معقدين ومتخلفين

    بس برده حقول دايما احنا اللى بنعمل فى نفسينا كده
    لما ندى الفنانين والمطربين ولاعيبة الكورة المكانة دى
    يعنى إيه سينما نضيفة و سينما قذرة

    هل سينما نضيفة = محمد هنيدى .. أحمد حلمى ... هانى رمزى ... محمد سعد .. إلخ
    و سينما قذرة = خالد يوسف .. يوسف شاهين ... إلخ

    هقول لحضرتك حاجة .. أنا دخلت كل أفلام محمد سعد و معظم أفلام هانى رمزى و أحمد حلمى و كام فيلم لهنيدى .... و دخلت ثلاث أفلام لخالد يوسف.
    اللى إستفدته و طلعت بيه من فيلم لخالد يوسف .... مطلعتش بيه من قائمة الأفلام النضيفة (على حد تعبيرك) اللى أنا دخلتها.

    و فى الأخر مفيش حاجة إسمها سينما نضيفة و قذرة ... السينما إما واقعية أو مفتكسة (على حسب تعبير الشباب) ... يعنى يا إما بتناقش قضايا تهمنى كفرد فى مجتمع .... يا إما بتعرض كلام فاضى هيضحكنى ساعتين و بعدها يخش فى طى النسيان.


  5. #35

    الصورة الرمزية D . a .\ AYMAN

    رقم العضوية : 12806

    تاريخ التسجيل : 12Jun2008

    المشاركات : 2,817

    النوع : ذكر

    الاقامة : NEW CAIRO

    السيارة: PROTON - P E R S O N A

    السيارة[2]: SUZUKI - SWIFT 2015

    دراجة بخارية: I WISH

    الحالة : D . a .\ AYMAN غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لست من انصار المشاهد الخارجة حتى لا يساء فهمى ولكنى فى نفس الوقت ضد اختزال مسائل عميقة تستحق الجدل والمناقشة الى مساحات بسيطة محسومة مسبقا[/quote]

    يا جماعة الموضوع مش مشاهد خارجه فقط الموضوع لازم يكون اى حاجة تمس ديننا وقيمنا سواء مشاهد أوكلمات أوطريقة عرض حتى لو المقصود مناقشة مسائل عميقة
    رسولنا الكريم اعطانا أروع الامثله لمناقشة أدق القضايا التى تمسنا واعطى حلولها فى أطار يغلفه العفة والحياء فما بالنا أبتعدنا عن سنته وأدعينا أننا نناقش مشاكل المجتمع فأصبحنا بعيدين عن الخير والفضيلة

    ان هاقول على واقعة ملهاش دعوة بالمشاهد الخارجة
    ان مرة كان نفسى اتفرج على فيلم كوميدى نزلت فيلم كركر من على النت وقمت عملت بيتزا وظبت القعدة وقلت هنقضى وقت ظريف وشغلنا الفيلم وابتديتا ناكل وشوية وتوقفنا عن الاكل وشوية وقفلنا الفليم
    كل اللى احنا فهمناه المؤلف والمخرج كانوا عاملين قاموس من الشتائم والالفاظ التى لاتليق وعملوها فيلم والحمد لله مكملناهوش... هو بوظلنا أكلة البيتزا بس...

    انا بحكى الكلام ده عشان أقولكم ان الموضوع مش مشاهد بس انا عايزة المجتمع كله يرفض اى حاجة تخدش الحياء وتبعدنا عن ديننا وأخلاقنا

    D . a . \ A Y M A N
    A . S . Y

    N.Y.S.M.A سابقاً


  6. #36

    الصورة الرمزية meza

    رقم العضوية : 2167

    تاريخ التسجيل : 14Sep2007

    المشاركات : 1,425

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: 00

    السيارة[2]: Hyundai new accent 2011

    دراجة بخارية: 00

    الحالة : meza غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا سؤالى الوحيد هو (القضايا المهمة) مش حينفع تتعرض من غير مشاهد خارجة مالية الفيلم
    حلو السؤال ده .... هل ينفع الفيلم يناقش قضايا مهمة بدون عرض مشاهد خارجة؟

    على حسب القضية اللى بيناقشها الفيلم
    ناخد مثال على فيلم كباريه ... الفيلم بيعرض جزء من المجتمع كله فساد و مشاكل .... هل متوقع حضرتك إنك متلاقيش أى مشهد يعرض ما يحدث فى هذا المكان .... بمعنى لو كل الفيلم ملقيتش فيه راقصة ... مش هتعرف إن ده كبارية و يمكن تفتكره قهوة أو كافيه.

    مثال تانى لمشهد سمية الخشاب و غادة عبد الرازق ... لو الفيلم عاوز يتكلم عن قضية الشذوذ الجنسى بين الفتيات ... هل هينفع يجيبه بصورة غير دى؟ ..... يعنى أكيد مش هيجيب إتنين بيتكلموا مع بعض و واحده تقول للتانية: تصدقى دى معرفش مين و مين طلعوا معرفش إيه ... يا سلام كده فهمت أنا هما عاوزين يقولوا إيه.

    بتكون على حسب القضية اللى بيناقشها الفيلم .... لو رايح أعمل فيلم عن المخدرات لازم أجيب فيه كام مشهد لناس بيشموا و هكذا...


  7. #37

    الصورة الرمزية AhmedElsayed

    رقم العضوية : 51

    تاريخ التسجيل : 18Apr2007

    المشاركات : 276

    الحالة : AhmedElsayed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meza مشاهدة المشاركة
    يعنى إيه سينما نضيفة و سينما قذرة

    اللى إستفدته و طلعت بيه من فيلم لخالد يوسف .... مطلعتش بيه من قائمة الأفلام النضيفة (على حد تعبيرك) اللى أنا دخلتها.

    و فى الأخر مفيش حاجة إسمها سينما نضيفة و قذرة ... السينما إما واقعية أو مفتكسة (على حسب تعبير الشباب) ... يعنى يا إما بتناقش قضايا تهمنى كفرد فى مجتمع .... يا إما بتعرض كلام فاضى هيضحكنى ساعتين و بعدها يخش فى طى النسيان.
    ياسيدى الفاضل مرة تانى هل معنى كده انى لازم علشان اعمل فيلم هادف لازم املاه مشاهد خارجة
    ممكن اعمل فيلم واناقش كل القضايا المهمة من غير مدخل مشاهد تخدش حياء ناس كتير من غير اى سبب ولا داعى ولا مضمون

    لكن انى كل معمل فيلم بدون استثناء لازم املاه مشاهد فجة وغير مسبوقة يبقى معنى كده ان ده منهج عندى مش مجرد صدفة


  8. #38

    الصورة الرمزية D . a .\ AYMAN

    رقم العضوية : 12806

    تاريخ التسجيل : 12Jun2008

    المشاركات : 2,817

    النوع : ذكر

    الاقامة : NEW CAIRO

    السيارة: PROTON - P E R S O N A

    السيارة[2]: SUZUKI - SWIFT 2015

    دراجة بخارية: I WISH

    الحالة : D . a .\ AYMAN غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meza مشاهدة المشاركة
    هذا ما أقوله يا أستاذ سبعاوى
    الفيلم مش كله مشاهد خارجة .... الهدف من الفيلم أعمق من كده بكتيييير و فكرته عبقريه .. لكن لو اللى فى دماغنا عن الفيلم هو الكام مشهد دول ... يبقى إحنا مقدرناش نستوعب الهدف الحقيقى من الفيلم لأن كل تركيزنا على كلام فاضى ... و تركنا الهدف الرئيسى أو الفكرة الرئيسية للفيلم.

    أفلام خالد يوسف الأخيرة .. عبقرية بمعنى الكلمة .... الهدف منها أعمق من اللى فى دماغنا ...


    +1

    ليه مش بناقش مثلاً القضايا المهمة اللى طرحها خالد يوسف .... بدل ما نناقش كام مشهد من الفيلم ؟

    يا سيدى الفاضل
    درء المفاسد مقدم على جلب المنافع وديه قاعدة فقهية

    D . a . \ A Y M A N
    A . S . Y

    N.Y.S.M.A سابقاً


  9. #39

    الصورة الرمزية meza

    رقم العضوية : 2167

    تاريخ التسجيل : 14Sep2007

    المشاركات : 1,425

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: 00

    السيارة[2]: Hyundai new accent 2011

    دراجة بخارية: 00

    الحالة : meza غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AhmedElsayed مشاهدة المشاركة
    ياسيدى الفاضل مرة تانى هل معنى كده انى لازم علشان اعمل فيلم هادف لازم املاه مشاهد خارجة
    ممكن اعمل فيلم واناقش كل القضايا المهمة من غير مدخل مشاهد تخدش حياء ناس كتير من غير اى سبب ولا داعى ولا مضمون

    لكن انى كل معمل فيلم بدون استثناء لازم املاه مشاهد فجة وغير مسبوقة يبقى معنى كده ان ده منهج عندى مش مجرد صدفة
    حضرتك شايف مشهد ملهوش هدف أو مضمون .. غيرك شايفه ليه مضمون.

    بتختلف من شخص لأخر .... ممكن مشهد إغتصاب .. واحد شايفه مشهد جنسى و الأخر شايفه مشهد مؤلم و غير شايفه بصورة أخرى.
    العيب مش فى المشهد .. العيب فى المتلقى.

    و قبل كده قلت إن معظم شبابنا للأسف يعتبروا متلقى سىء ..... و هذا ما أعيبه على خالد يوسف .. إنه لم يأخذ فى الإعتبار رد فعل المتلقى.
    رغم إنى متأكد إن فى ناس كتير فهمت إيه اللى مطلوب من الفيلم و إنه أكبر من مجرد كام مشهد .... إلا إن فى ناس أكتر مفهمتش غير إنه فيلم حلو و كله مشاهد حلوة (فاهمين قصدى).


  10. #40

    الصورة الرمزية Ayman_Abdullah

    رقم العضوية : 1928

    تاريخ التسجيل : 27Aug2007

    المشاركات : 328

    النوع : ذكر

    الاقامة : شبرا

    السيارة: تويوتا كورولا 2002

    السيارة[2]: فيات 128

    الحالة : Ayman_Abdullah غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meza مشاهدة المشاركة
    حضرتك شايف مشهد ملهوش هدف أو مضمون .. غيرك شايفه ليه مضمون.

    بتختلف من شخص لأخر .... ممكن مشهد إغتصاب .. واحد شايفه مشهد جنسى و الأخر شايفه مشهد مؤلم و غير شايفه بصورة أخرى.
    العيب مش فى المشهد .. العيب فى المتلقى.

    و قبل كده قلت إن معظم شبابنا للأسف يعتبروا متلقى سىء ..... و هذا ما أعيبه على خالد يوسف .. إنه لم يأخذ فى الإعتبار رد فعل المتلقى.
    رغم إنى متأكد إن فى ناس كتير فهمت إيه اللى مطلوب من الفيلم و إنه أكبر من مجرد كام مشهد .... إلا إن فى ناس أكتر مفهمتش غير إنه فيلم حلو و كله مشاهد حلوة (فاهمين قصدى).
    كلام حضرتك هايل و مقنع و شوقنى اشوف هذا الفيلم الهادف
    بس ممكن يا استاذ ميزا تقوللى فى نقاط 1-2-3 ما هى الدروس المستفادة من الفيلم و ايه هية الإضافة اللى هتضيفها للكبار فقط
    لأنى بجد إذا أقتنعت بالفائدة من هذا الفيلم اللى هيخرجنى من الظلام الى النور-على حد تعبير خالد باشا يوسف العبقرى -فهخش الفيلم و هستفيد
    و سؤال كمان لو عايز أخش الفيلم مع أختى مثلا هل سأشعر بالحرج ام للكبار فقط معناه انه للشباب و البنات
    أرجو الأفاده

    ****نحكم عقلــــنا **** نشحت كلنا*****



 
صفحة 4 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. هتشارك ولا هتقاطع ؟؟
    بواسطة Abdo_Eldesokey في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 20
    آخر مشاركة: 27-09-2010, 11:14 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2