اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bee مشاهدة المشاركة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخ الكريم سبعاوي

ابدأ حديثي بقوله تعالى

" وأمّا السائل فلا تنهر "[1].

وقال رسول (ص): " لا تردوا السائل ولو بشق تمرة " وقال (ص): " لولا أن السائل يكذب ما قدس من ورده " وقال (ص): " للسائل حق وإن جاء على الفرس " وقال (ص): " لا تردوا السائل ولو بظلف محترق "[2]. ولو كان السؤال مطلقاً حراماً لما أجاز الله ورسوله إعانة العاصي على معصيته.

ان كان كاذباً فاحتسب الاجر عند الله تعالى
وطبعاً إن كان صادقاً فبإذن الله يكتب لك الاجر ايضا وربما يزيد ..

وما نقص مال من صدقة

العبره بالنية .. ومش معنى انه بيكذب اني اخلى الشيطان يغلبني واقول لا ده اكيييد كداب مش هديله
ليييييييه ؟؟
اديله حتى لو انا متأكد انه كذاب .. وهو وانا حسابنا عند الله عزوجل

ولا ايه ؟؟؟

عموما انا عايز اقول لحضرتك حاجه كلامي ده لو مش متفق معاك ومع كل مسلم مكنتش حسيت بتأنيب الضمير مع انك حاسس بنسبة كبيرة انه كذاب ..

تحياتي

ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ


[1] الضحى، الآية: 10.

[2] صححنا اكثر الأحاديث هنا على ما في سفينة البحار الجزء الأول ص585 وكتاب الزكاة من الوسائل أبواب الصدقة باب 33 ـ 37 واحياء الأحياء في كتاب الفقر.
طيب كان في حديث شريف قريته بس مش فاكر نصه بس في ما معناه ان جه راجل للنبي صلي الله عليه و سلم و كان عايز مساعده, فما كان من النبي صلي الله عليه و سلم الا انه اداله فاس علي سبيل السلف و وجهه انه يروح يقطع خشب و يبيعه و فعلا الراجل بعد ما راح اشتغل سدد تمن الفاس و كفي نفسه السؤال
يبقي انهو حديث نطبقه؟؟؟
خاصه ان الاشكال اللي بتشحت في الشوارع فيها الطويل العريض اللي يسد عين الشمس