السيريون 1300 اوتوماتيك glx ب 89000 جنيه
و الياريس الفل اوبشن اوتوماتيك ( المقابلة للسيريون glx ) ب 103000
اذن عندك فرق يساوي 14000 جنيه .. و هو فرق مش قليل ..
و اذا حبيت تكبر الفرق شوية حتلاقي السيريون ال 1300 الاوتوماتيك ( مش ال سبورت ) و دي تنقص اي بي اس و سبويلر خلفي و الكاسيت الاصلي و جنوط سبور و مسند يد .. و دي ب 84000 يعني الفرق بينها و بين الياريس اصبح 19000 !!!
ده بالنسبة للاسعار ...
بالنسبة للعربية نفسها ..
* السيريون . : صالون مريح جدا في الامام و الخلف .. وضعية قيادة جيدة بالنسبة لشكل الصالون تحكم سهل في الازرار .. ما عدا ازرار المرايات خليتني احس انهم مخبينها من اصحاب العربية .. يعيبها ( من وجهة نظر شخصية بحتة ) : شنطة صغيرة جدا .. و منطقة الموتور ( غرفة المحرك ) صغيرة جدا .. و ده بيخوفني جدا من ناحية قرب المحرك من الاكصدام .. ( مش باتكلم عن الامان للركاب .. و لكن باتكلم عن نتائج الاصطدام - لا قدر الله - للسيارة ).
* الياريس :برضه من وجهة نظر شخصية بحتة .. الصالون تقريبا متماثل في الحجم .. وضعية القيادة في الياريس مرتفعة قليلا .. و دي بتدي رؤية واضحة للطريق لكنها قد تكون غير مريحة لطوال القامة .. برضه طوال القامة في الكنبة اللي ورا ممكن يكونوا مش مستريحين شوية من الرأس لان السقف نازل بميل من الخلف .. و ده شئ مش حتلاقيه في السيريون ..شنطة واسعة جدا .. غرفة المحرك برضه مش كبيرة و لكنها افضل حالا من السيريون ..

-*كده قولنا فروق الاسعار و انت عرفت من الزملاء نبذة عن العربيتين ..
*يتبقي امكاناتك المادية .. و درجة قبولك لشكل السيريون او الياريس ..
-------------------------
يتبقي ان تعلم .. ان عندك اختيار تاني في الياريس .. و هو الاوتوماتيك الهاف اوبشن .. و ده اعتقد ب 96000 ( تكييف - باور- راديو كاسيت )
كذلك يوجد اختيار بمحرك اعلي في السيريون و هو المحرك ال 1500 و دي 92500 ..
و ربنا يرزقك الخير
تحياتي