بسم الله الرحمن الرحيم



زملائي الاعزاء بقسم تويوتا خصوصا و نايل موتور عموما , زي معودناكم دايما بالمواضيع المميزة النهاردة عملتلكم موضوع شيق جدا عن نظام الثبات الالكتروني و اهميته الشديدة هذه الايام علي الاقل بالنسبة لي وذلك لظروف خاصة جدا وغريبة نتجت عن 4 حوادث لأشخاص اعرفهم معرفة شخصية في حوادث متفرقة علي مدار ال6 شهور الماضية و كلهم نتيجة رعونة واستهتار الناس في القيادة .
ربنا يكفينا شر الطريق و الحافظ هو الله .

البداية ؟

من قبل مرسيدس بنز سنة 1988 ، حيث تمكنت وقتها من زيادة الفرملة علي اى من العجلات فى حالة فقدان السيطرة على العربية ، وبفضل فعالية النظام انطلق المنافسة الأشرس BMW التى وصلت فى أوائل التسعينيات لتطوير جديد للنظام لتحسين أداءه .وهنا كانت البداية الفعلية لهذا النظام .

مسمياته كثيرة حسب كل شركة مصنعة :

ESP , VSC , VDC , VSA , CST و لكن النتيجة واحدة وشكل المفتاح غالبا واحد و يمكن تفعيل النظام او الغاءة عن طريق هذا المفتاح .


تواجده :

عالميا اصبح النظام اساسي مثله مثل بقية الانظمة المعروفة ال ABS EBD BAS و لكن للاسف في مصر معظم السيارات غير مزودة بهذا النظام وذلك لارتفاع قيمة و سعر السيارة عند الاستيراد الي مصر فتتجه التوكيلات الي شراء السيارة بدون هذا النظام لتقليل ثمن السيارة لتستطيع المنافسة بها داخل السوق المصرى و ان امكن استيراده في فئة واحدة فقط و يسميها هاي لاين و تكون موجودة في هذه الفئة فقط مثل الفورد فوكس بمصر وسعرها 225 الف و مثال اخر لسيارات سعرها اقل من 200 الف جنيه مصري مزودة بهذا النظام:
اوبل استرا 185 الف .
تويوتا كورولا 165 الف .

مامعنى نظام التحكم بالثبات الالكتروني في السيارة؟


هو المساعدة بالتحكم بالعربية في كل الظروف الموجودة سواء السيئة او الجيدة و فاعليتة بتظهر اكتر عند الظروف السيئة كالأمطار والثلوج والطرق الرملية .



ممكن شرح مبسط او بالبلدي كدة :

لو ماشي بالعربية علي سرعة متوسطة أو كبيرة واتجاه الطريق بيلف لليمين، وفي نصف الطريق لقيت عربية عطلانة قدامك علي اليمين , حتلف الدركسيون بسرعة شمال عشان تفاديها وبعد كده يمين عشان تفضل ماشي في طريقك والعربية ما تخرجش من الطريق لو العربية فيها نظام الثبات الالكتروني ESP هتفضل ماشي في طريقك. غير كدة ممكن تنجح وممكن تلاقي العربية انحرفت عن الطريق لا قدر الله و هوضح الكلام ده بشرح في الفيديو للسهولة.

شركةBosch عاملة فيديو توضيحي بأمثلة بتقابلنا كتير علي ارض الواقع :

1.مثلا لا قدر الله لو قدامك عربية محملة اي حاجة و وقعت قدامك بيبقي موقف صعب و عاوز رد فعل سريع و بديهيا حضرتك هتكسر الدركسيون بكل قوة عشان تتفادي الاصطدام و ترجع ترد تاني , تخيل نفسك فعلا في الموقف ده و اد ايه اتكرر معاك و شوف قيمة نظام ال ESPفي اللحظة دي

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RCu_ufHP9iw[/youtube]



2. ده موقف تاني يمكن بنتعرض ليه اكتر وهو ان حد يكسر عليك او في ملف خطر و قوى ممكن متكنش واخد بالك او غصب عنك العربية تحدف منك لا قدر الله :

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Y2uXzp2HzKg[/youtube]




فاعلية النظام :

تقوم وحدة التحكم بخفض طاقة المحرك وايضا بفرملة كاوتش معين لاحظوا الكلمة كاوتش معين مش ال 4 كاوتشات وده بهدف التحكم الصحيح او القريب من الصحيح بنسبة 80% لتثبيت العربية وقت الانزلاق و تفادى الحوادث ( و هذه المقدرة لا يستطيع اى سائق مهما كانت حرفيته و تمكنه من القيادة القيام بها وهي فرملة كاوتش واحد منفرد )

ده فيديو بيبين فاعلية النظام و اختبار في وجود ال ESP و عدمه , و في الفيديو بيقول انه كان ماشي علي سرعة 110 كم/س و انحرف تماما عن الطريق و ان نظام ال ESP ردة فعله افضل بكثير من ردة فعل اي شخص و بيقول بردو ان شركة مرسيدس اعلنت ان هذا النظام قلل نسبة التصادم الي 1/3 وان شركة تويوتا تقول انه الي ½ و يقول ايضا اذا عمل النظام هنا اي في هذه الظروف معناه انه سيعمل في اي مكان.
و يقول ايضا انك اذا حصل معاك موقف لاول مرة مشابه في وجود ال ESP ستقرر ان سيارتك القادمة يجب ان تكون مزودة بهذا النظام .
وفي نهاية الفيديو يقول ان بدون النظام سوف تكون معرض لحادث مثل هذا و لكن الشئ الذي ستصطدم به لن يكون بهذه الصلابة الهشة . اسيبكو مع الفيديو :

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=K3m24bjkfg0[/youtube]



كيف يعمل نظام الثبات الالكترونى :



النظام يتعرف على
1.سرعة كل عجلة منفصلة ،
2.سرعة دوران الموتور ,
3.السرعة المعشقة فى الفتيس ,اتجاه العجلات الأمامية ,
4.اتجاه سير جسد السيارة ,
5.حساب قوى الطرد المركزية المؤثرة على جسد السيارة اثر تغيير اتجاهها بشكل مفاجئ ,
6.زاوية و سرعة دوران جسم العربية حول محور دورانها في منتصف العربية
7.زاوية التوجيه من الدركسيون

يتم قياس هذه المعطيات 24 مرة في الثانية الواحدة , تخيل !!! و ارسالها الي وحدة الكمبيوتر ال ECU ليتم التصرف بناء علي هذه المعطيات في جزء من الثانية يصل الي 1/1000 من الثانية لإعادة السيطرة على جسم العربية وتوجيهه للمكان السليم المرجو ، النظام يتخذ قرارات حاسمة و سريعة جدا وله القدرة على فرملة اي من العجلات علي حدا بالمقدار المناسب ( و هذه المقدرة لا يستطيع اى سائق مهما كانت حرفيته و تمكنه من القيادة القيام بها ) ، ويمكن للنظام كذلك زيادة أو الحد من سرعة الموتور .
و بهذه الطريقة يمكن للنظام أن يعيد السيطرة من جديد إلى السائق بمقاومة اندفاع العربية خارج الطريق بقوى عكسية تعيدها إلى مسارها الصحيح مرة أخرى وبالتالي اعادة القدرة للسائق للخروج بسلام من أي وضع خطر لا قدر الله والسيطرة الكاملة علي العربية.


ما مدى أهمية النظام ؟

يتمتع نظام الثبات الالكتروني بأهمية كبيرة أثناء القيادة سواء :
1. على الأسطح الجافة والتى يمكن أن تفقد فيها السيطرة على السيارة اثر مرورها على سائل أو سطح زلق
2. انزلاقها اثر الانعطاف أو المناورة على سرعة من متوسطة إلى مرتفعة
3.فى حالة القيادة على سطح زلق أو مبلل ،
4.أو محاولة صعود مرتفع زلق ،
5.القيادة الرياضية العنيفة والتى يمكن لنظام الثبات الالكترونى أن يحسن من أداء السيارة خلالها .

احصائيات عن عمل النظام :

أكدت هيئة سلامة الطرق الأمريكية المهتمة بأبحاث الأمان ، أن نظام الثبات الالكترونى قد ساهم فى الحد من الحوادث بنسبة تصل إلى 43% ، إضافة إلى 56% من الحوادث الفردية ، و من 77% إلى 80% من حوادث انقلاب السيارات .


السؤال يبقي في النهاية مع هذا الفيديو اللي بيقول فيه " النظام بيمنع الانزلاق النظام بينقذ حياتك "


فهل ستكون سيارتك القادمة مزودة بهذا النظام ؟


ارجو اجابة هذا السؤال في الاستطلاع اللي انا عامله بعد قراءة الموضوع .




[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1IT2oMIBMz4[/youtube]