اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhoss
السؤال بقى ايه اللي حصل بعد كدا؟؟
مدير الفرع فعلاً أتصل بالشيخ و راجع العقد معاه و مدير الفرع كلم أخويا على الموبايل و قاله انه راجع كل البنود المختلف عليها مع الشيخ و الأجراءت كلها اصبحت شرعية و لله الحمد و المنة و دية نمرة الشيخ على السالوس كلمه بعد صلاة الظهر و المغرب و هو بيرد على التليفون بنفسه و ربنا يوفقنا للحلال
22717370
جزاك الله خيرا كثيرا..
الحمدلله كلمت الشيخ وقال لي كلام طيب الحمدلله واليكم مضمون المكالمة:
- السلام عليكم
- وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
- اقدر اكلم الشيخ علي
- اتفضل معك
- الشيخ علي؟؟
- نعم معك
- الشيخ علي السالوس؟؟؟؟؟
- نعم يا أخي....
- لو سمحت يا شيخنا لي استفسار عن التقسيط مع بنك فيصل
- اتفضل
- انا لما رحت للبنك كانوا عايزين يعملوا معايا عقد بيع قبل مايشتروا العربية
- هذا لايجوز لابد لهم من شراء السيارة أولا
- عموما يا شيخنا الكلام دا كان من فترة وسمعت ان حضرتك اطلعت على العقود وعدلتها
- نعم هذا في فرع عباس العقاد
- ماهو دا الفرع اللي انا رحته
- نعم، الآن قمنا بعمل تعديلات كثيرة في العقود و ان شاء الله يكون الامر منضبط
- جزاك الله خيرا يا شيخنا
ولقد أسعدني هذا الكلام كثيرا..
ولكن لي ملحوظة عجيبة شوية ألا وهي:
ان بنك فيصل اصبح يقسط تقسيط اسلامي من شهر واحد فقط (أو خلينا نقول 3 شهور على الأكثر)
يعني بنك فيصل لحد الشهر اللي فات بس مكانش بيقسط تقسيط اسلامي..
يعني من شهر فات مكانش في ولا فرع من فروع بنك فيصل بيقسط اسلامي ..
ومن شهر واحد بس اصبح فرع عباس العقاد هو اللي بيقسط تقسيط اسلامي..
ازاي الكلام دا؟
بالرجوع لتاريخ المشاركة التاليه وهو 6/7/2008
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhoss
الشيخ على السالوس قال إن بنك فيصل فرع مدينة نصر بيعمل تأمين إسلامى( بس أنا مش عارف اسم الشركة ايه) و بالنسبة للأجراءت مدير الفرع هايراجع الشيخ على فى بنود التعاقد لأن الشيخ على قال لا يجب الزام العميل بالشراء و البنك كان بيمضيك على العقد و الشيكات قبل مايشترى العربية و الكلام ده بناء على مكالمة تليفونية من أخى للشيخ على فطلب منه الشيخ على الذهاب لمدير الفرع و الأتصال به من البنك و الشيخ وضح لمدير البنك هذة النقطة و المدير وعد اخويا بمراجعة و مقابلة الشيخ و الرد على اخويا فى خلال اسبوع و ربنا ييسر الخير و على فكرة الشيخ استغرب لما اخويا شرحله اجراءت البنك و علشان كده قاله روح البنك و كلمنى من هناك و الكلام ده كان يوم الخميس اللى فات الساعة 10 صباحاً
http://www.nilemotors.net/Nile/showt...t=5618&page=10
يعني المشاركة دي كانت من 3 شهور تقريبا,, يعني من 3 شهور كان اكيد بنك فيصل مش بيقسط اسلامي..
طب تفتكروا كم وقت يكفي لمدير البنك ان يتصل بالشيخ ويرتب معه ميعاد؟ اسبوعين مثلا؟ اظن معقول
طب تفتكروا كم وقت يكفي للمداولات والمباحثات بين البنك والشيخ ومراجعة العقود اكثر من مرة بعد كل تعديل واكيد فرع عباس العقاد بيعرض على الادارة الرئيسية للبنك علشان ياخد موافقتها وان مكانش كمان بيعرض على البنك المركزي اللي هو خاضع لأحكام قانونه
تفتكروا اد ايه وقت لحد ماتبقى العقود سارية ويوافق على تغير نظام يسير عليه البنك منذ سنين عديدة .. ؟
انا شخصيا شايف ان ال3 شهور مايكفوش بس خلينا متفائلين ونقول شهر ونصف .. يعني تعديل العقود لحد مابقت سارية في البنك اخد وقت شهرين من تاريخ المشاركة اللي هي من 3 شهور.. يبقى العقد الجديد ساري في البنك من شهر واحد بس..
واسمحوا لي اعيد الملاحظات تاني:
بنك فيصل اصبح يقسط تقسيط اسلامي من شهر واحد فقط (أو 3 شهور على الأكثر)
يعني بنك فيصل لحد الشهر اللي فات بس مكانش بيقسط تقسيط اسلامي..
يعني من شهر فات مكانش في ولا فرع من فروع بنك فيصل بيقسط اسلامي ..
ومن شهر واحد بس اصبح فرع عباس العقاد هو اللي بيقسط تقسيط اسلامي..
أرجو بقى ان محدش يبعت تاني ويقولي بطل جدل وبنك فيصل بيقسط اسلامي من زمان..
دا مبقالوش شهر اذا كانوا بدأوا فعلا في تنفيذ العقد... وبرضه شهر مش كفاية للحكم على البنك اللي فضل ماشي بنظام معين لعدة سنين وفجأة غيره من شهر واحد فقط او من 3 شهور ع الأكثر..
الشيء اللي انا بتعجب له الآن هو ليس موقف صاحب الموضوع ولكن موقف الناس اللي انبرت تدافع وتصول عن البنك انه اسلامي مائة بالمائة وبيقسط بطريقة حلال وتصف كل من يقول غير ذلك بالمجادل وانه يتكلم بغير علم وانه بيفطس كل حاجة وان الدولة هي اللي ضاحكة علينا ومفهمانا ان البنوك دي مش اسلامية ولا حاجة - مع اني بتكلم عن تجربة شخصية وكذلك الناس اللي قالت نفس كلامي -
واللي بيقول اختلاف العلماء رحمة !! مع ان العلماء مش مختلفين في الموضوع دا خالص.. كلهم بيقولوا نفس الرأي .. الخلاف كان على بنك فيصل نفسه بيعمل كدا ولا لأ!!
نفسي اعرف الناس دي كانت بتتكلم على اي اساس؟؟؟؟؟
هما اكيد بيتكلموا على اساس واحد من الاساسين التالين:
أول اساس:-
انهم كانوا على علم بموضوع اطلاع الشيخ على العقود وتعديلها وانها بقت سارية من شهر واحد فقط.. او حتى هانفترض ان التعديلات تمت في لحظتها يعني من 3 شهور ع الأكثر..
يعني كانوا بيدافعوا عن البنك باستماتة لأنه اصبح بيقسط اسلامي من شهر واحد فقط او من 3 شهور على الاكثر.. واللي يقولي كدا ملوش عندي تعليق الصراحة..
او ممكن تعليق بسيط وهو "طب كنت قول يا راجل"
تاني أساس:-
انهم كانوا بيدافعوا على غير اساس
يعني لمجرد ان البنك اسمه اسلامي وكلام بيتنقل بين الناس وخلاص... وان اللي يقول غير كدا يبقى مجادل و و و و
مع اني كنت بتكلم عن تجربة شخصية وواقعية .. وكل اللي اعترضوا في الموضوع دا بيتكلموا عن تجربة...وبشهادة الشيخ الذي نثق فيه كلنا وبتستشهدوا بكلامه ان العقود مكانتش مظبوطة و مش حلال..
يعني مش لاقي تفسير للمشاركة دي والتي لم يذكر فيها صاحبها متى حدث هذا الكلام ولا مصدر معلوماته:
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدعيسى
يا جماعة الشيخ علي السالوس اطلع على كل اجراءات البنك بنفسه و كل الاوراق و العقود(فرع عباس العقاد) وهو يؤكد على ان المعاملة دي حلال وهو اكيد من اعلم الناس بالمعاملات دي
مع ان المفروض اللي حصل ان الشيخ اطلع على العقود بعد مكالمة مدير البنك - من شهرين بس او 3 ع الأكثر - ووجدها غير شرعية ولذلك قام بعمل تعديلات كثيرة فيها كما ذكر
ياترى المعلومة دي نقلتها لكام واحد ومن كام شهر وانت بتقولها وكام واحد اخد بيها قبل مايتم تعديل العقود؟؟؟
ليه لما نقول الشيخ فلان قال كذا حلال مبنهتمش اننا نعرف الدليل والتفاصيل؟؟
مع ان في اقسام المنتدى هنا في المقارنات والكماليات والورشة بنهتم بتفاصيل التفاصيل عن العربية ومساحات العربية وكلاكس العربية؟
ولما بنيجي نروح لطبيب بنهتم انه يكون حاصل على ايه وايه ومعرفش ايه..؟
وليه في ناس بتتطوع وتتولى الدفاع عن قضايا خسرانة بدون ماتعرف تفاصيل عن القضية؟
للاسف الشديد زي ماهو في ظاهرة او مرض اسمه المغالاة والتشدد في ظاهرة خطيرة برضه اسمها التفريط والاستسهال بس للاسف المرض موضع الاهتمام فقط والمتعرض للهجوم هو المغالاة مع ان كلاهما خطر..
غير ان المعايير اختلفت دلوقتي واصبح التفريط اسمه وسطية والاعتدال اسمه تشدد !
احد المشايخ كان يرسم مربع ويقول الدين مثل هذا المربع ان دخلت فيه بقوة وتنطع وتشدد خرجت من الجانب الاخر من المربع وان دخلت فيه بتراخي وتفريط لم تدخل فيه اصلا..:)
وقال رسول الله صلى الله عليه وسلم: (يأتي على الناس زمان لا يبالي المرء ما أخذ، أمن الحلال أم من الحرام) هل اتى علينا هذا الزمان؟
تاني ياجماعة بذكركم ان بنك فيصل اصبح بيقسط اسلامي منذ شهر واحد فقط ... واظن دي حاجة تخلي الواحد يحتاط اوي ويتأكد من كل خطوة
حد فاهم يا جماعة انا بتكلم في ايه ولا انا بتكلم كلام غريب؟؟؟
ياريت لو حد من المتابعين للموضوع حاسس اني بتكلم كلام غريب يلفت نظري لو سمحتم
في النهاية ارجو من صاحب الموضوع ان يعمل موضوع تاني يسميه
بنك فيصل مكانش بيقسط اسلامي ولا حاجة
أو
بنك فيصل بقى يقسط اسلامي منذ شهر واحد فقط
ويذكر في هذا الموضوع رقم تليفون الشيخ السالوس علشان اللي عايز يقسط مع البنك يكلم الشيخ في كل خطوة بيعملها..
سؤال جدلي شوية - اصل اللي بيحب يفهم بيبقى مجادل-
هو ينفع فرع من البنك بس يمشي على نظام غير باقي البنوك؟؟ (مجرد سؤال للعلم بالشيء)
ولكم جزيل الشكر
اللهم استرنا واكفنا بحلالك عن حرامك
اللهم ارنا الحق حق وارزقنا اتباعه وارنا الباطل باطل وارزقنا اجتنابه