الأسئلة كترت يا حاج dody nany و عشمانين في الرد . انت فين؟
الأسئلة كترت يا حاج dody nany و عشمانين في الرد . انت فين؟
هناك بعض الاسئلة
هل البنك يأخذ شيك عن كل قسط فقط أم يأخذ شيك آخر بإجمالي الدين ؟
الرد : الاثنين
هل يتم عمل توكيل عام للبنك ام توكيل عن السيارة فقط ولماذا ؟
الرد : مش فاكر حاجه زى كدة انا اصلا معملتش توكيل لعام ولا خاص للبنك
هل يأخذ البنك نسخة من المفتاح ؟
الرد : لا انا النسختين معايه
هل يجب اخذ موافقة من البنك عند كل تجديد للترخيص ( حظر بيع ) ولماذا ؟
الرد : انا العربيه عليها حظر بيع ومعاد الترخيص كمان اسبوع بس البنك مطلبش منى انى ارجعلله ساعة الترخيص ومعرفش هيحصل اية سعتها
هل يجبرك البنك على التأمين الشامل لدى شركة معينة ولماذا ؟
التامين كان اجبارى بس مع الشركة الى انت تستريحلها وده حاجه انت تتحاسب عليها لان التامين التكافلى الاسلامى اغلى من العادى يعنى النسبة بتاعت التامين الاسلامى كانت 3.5% لكن الشركات العاديه 2.7% وكل واحد عارف قدراته فصعب انه يجبرك على شركه معينه وبنك فيصل قبل ما يكون فى تامين اسلامى كان مش بيجبر حد على التامين لكن بعد ما ظهر التامين التكافلى الاسلامى فرض التامين علشان يضمن انك لو عملت حادث والعربيه اتكسرت خالص و انت معكش تصلحها الشركة تصلحهالك بطريقه حلال 100%
انا هعرض عليك رد الشيخ حامد العطار وفيه رد على جزئية الاقرار دة مفيش اى شبه عليه لانه ده معناه انى بوكل البنك يشتري ليه العربيه على وعد منى بشرائها بعد ذللك منه وانا نقلت الرد بكل امانه
بس اقبل ما اعرض الرد حبيت اديك نبذه عن هذا الشيخ :
حاصل على العالية في الدراسات الإسلامية والعربية من جامعة الأزهر سنة 1999.
يعمل مستشارا شرعيا لشركة الوفاء للمرابحات.
عضو الاتحاد العالمي لعلماء المسلمين.
له عدة دراسات شرعية واقتصادية.. منها:
خصم الأوراق التجارية صورة من الربا الحرام.
مفهوم البدعة بين المضيقين والموسعين .
بيع الأمانة ....صورته وتطبيقاته المعاصرة.
الضوابط الشرعية للتعامل في البورصة
دراسة حول حكم البيع على البيع وتطبيقاته المعاصرة.
اريد ان اشتري سيارة عن طريق الوكالة وثمن السيارة بتسليم المبلغ كاش يساوي 10000 ريال وحين اريد شراؤها بالاقساط على مدى 5 اشهر فان ثمنها يزيد الى 120000
وذلك بعد اعتبار نسبة الفائدة لصالح الوكالة
فهل هذا ربا؟
هل يجوز لي شراؤها بالتقسيط مع العلم انا لا املك المبلغ كاش؟
واعرف ان شركات التمويل ايضا تأخذ نسبة فائدة على عدد السنوات
ومكتوب عقد قرض وليس بيع؟
السؤال بسم الله ، والحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله ، وبعد :-
1- لو كانت الوكالة هي التي ستتولى البيع مقسطا لك فلا مانع، ولتأخذ ما شاءت من زيادة متى تراضيتما عليها.
2- لو توسط بنك أو شركة تمويل ، فينبغي أن تعلم أن البنوك التي تتوسط في بيع السيارات من الممكن أن يأخذ توسطها هذا صورتين :-
الصورة الأولى :-أن يقوم البنك بإقراض من يريد شراء السيارة ثمن السيارة بضمان السيارة ذاتها أو بأي ضمان آخر مقابل فائدة ربوية ، ويتم تحويل هذا القرض للجهة صاحبة السيارة- للمعارض مثلا-فهذا ربا لا يجوز ، وهذا ما تقوم به البنوك الربوية العادية . وقد تسقط فيه بعض البنوك الإسلامية، بسبب استسهال موظفيها!!
الصورة الثانية : أن يقوم البنك بامتلاك السيارة ، ثم يقوم ببيع السيارة لمن يريد بالتقسيط ، وهذه الصورة لاشيء فيها لو فرضنا أنها موجودة ، والبنوك التي تتعامل بهذه الصورة هي البنوك الإسلامية .
وينبغي التأكد من أن البنك يشتري السيارات فعلا، كما ينبغي التأكد أن البنك لا يبيع إلا بعد التملك الفعلي.
ولا بد من تسجيل السيارة باسم البنك قبل بيعها للمشتري، واكتفى بعض العلماء بكتابة عقد ابتدائي بين صاحب السيارة وبين البنك دون الحاجة إلى التسجيل، لكن التسجيل أولى خروجا من الخلاف.
وعلى أية حال، فيجب نقل ملكية السيارة إلى البنك، ونقل كافة مستنداتها إلى البنك قبل أن يقوم ببيعها. ولا يقوم بهذا إلا البنوك الإسلامية عادة.
والبنوك غير الإسلامية في مثل هذه الحالات لا تشتري السيارة، ولكنها تقرض من يريد شراء السيارة ثمن شرائها، وتدفع قيمة القرض لمالك السيارة بضمان السيارة، وتأخذ زيادة ربوية في مقابل هذا الإقراض، فيكون المعرض قد باع السيارة للعميل بمبلغ نقدا، إلا أن العميل لا يستطيع توفير هذا المبلغ نقدا، فيقرضه البنك هذا المبلغ، ويتم تحويل هذا المبلغ من البنك للمعرض مباشرة دون أن يتسلمه العميل، ويكون البنك هنا مجرد ممول ، ويتلقى فائدة ربوية مقابل هذا القرض وهذا ربا حرام.
وهذا ينطبق على الصورة التي عرضتها في سؤالك، فعلى ذلك فلا يجوز.
فإذا أراد أي بنك أن يبيع لك سيارة عن طريق ببيع المرابحة، فلهذا البيع خطوات لا بد أن تمر من خلالها حتى تكون الصورة مشروعة، وإلا كانت مجرد تمويل ربوي.
وإليك هذه الخطوات :-
أ-طلب من العميل يقدمه للمصرف لشراء سلعة موصوفة.
ب-قبول من المصرف لشراء السلعة الموصوفة.
ج-وعد من العميل لشراء السلعة الموصوفة من المصرف بعد تملك المصرف لها.
د-وعد من المصرف ببيع السلعة الموصوفة للعميل .
هـ-شراء المصرف للسلعة الموصوفة نقداًَ.
( لاحظ المصرف هو الذي يقوم بالشراء لنفسه دون تدخل من العميل، ويقوم بحيازتها، وبعض العلماء يجيز هنا أن يوكل البنك العميل في عملية الشراء هذه، أي أن يحصل العميل على عقد وكالة من البنك له بمقتضاه يشتري العميل السيارة من صاحبها للبنك وليس لنفسه، ولكن مجمع الفقه كره هذه الوكالة لما فيها من معنى الصورية)
و-بيع المصرف للسلعة الموصوفة بعد شرائها، وحيازتها للعميل بأجل مع زيادة ربح متفق عليها بين المصرف والعميل.
فإذا قبل البنك بأن يبيع لك السيارة مرورا بهذه الخطوات، فلا مانع من ذلك شرعا، إسلاميا كان البنك أو غيره.
والذي نحب أن نبينه لك الآتي:-
أولا: أن هذه الخطوات لا بد أن تكون مرتبة، وليس شرطا أن تتم من خلال عقود مكتوبة، فلا مانع من المرور بها شفويا، على أن تكون الخطوة الأخيرة هي بيع السيارة بعد أن يتملكها البنك بالفعل.
فإذا أعطاك البنك المال بيدك على أن تشتري به السيارة التي تريد فهذا لا يجوز، ويكون صورة ربوية، سواء أكان القرض باسمك أو باسم السيارة.
ثانيا:-يجب أن تكون هذه الأرباح المئوية غير منصوص عليها بالعقد مفصولة عن الربح، ولكن لا مانع من أن تتفاهم مع مندوب البنك بهذه الطريقة دون أن يسجل ذلك في العقد، أعني أن حساب الربح بالنسبة المئوية لا شيء فيه شرعا، بشرط أن يتفق البنك والبائع على مدة زمنية معينة للتقسيط عند التعاقد، ولا يتركا ذلك للمشيئة والظروف بعد العقد.
فإذا قال لك البنك : أريد أن أربح في الشهر كذا، واقض كيف شئت فعليك أن تختار من هذه اللحظة المدة الزمنية، ولا يجوز تعديلها بعد العقد، وإلا كان الأمر مجرد صورة ربوية .
السلام عليكم،،،
ده فعلاً اللى الشيخ على السالوس دكتور الأقتصاد الأسلامى بيوصى بيه ان بنك فيصل فرع مدينة نصر هو الحل الأسلامى لتقسيط السيارات و لله الحمد و المنة...
جزاكم الله خيرا و ان شاء الله هاخد بالى بعد كده بس التعديل مش مفتوح ليه دلوقتى ومش عارف اعدلها
بالنسبه لسؤال حضرتك انا مفرضتش على حد فرع معين انا كتبت تجربتى مع الفرع الى اتعاملت معاه القوانين و الاجرائات فى الفروع كلها واحده بس معاملة الناس فى كل بنك اكيد مختلفه وده بس كان قصدى
التامين التكافلى الاسلامى !!!!
ده فين ده ؟
الشيخ ده علامه و لية حلقات علميه كتيره فى موضوع البنوك على قناة الرحمه و الحكمه وانا شاهدت الكثير من حلقاته بيوصى التعامل مع البنوك الاسلاميه فقط علشان نشجعها انها تكبر و نبعد فلوسنا عن البنوك الربويه ويا ريت منطلعش القطط الفاطسه فى كل حاجه ربنا بيفتحلنا طرق حلال كتير وعلمائنا عارفين ظروف الناس وان كل حاجه دلوقتى بقت غاليه وصعب ندفع كاش وكل الناس بتدور على القسط
الحلال فى الزمن ده بقى صعب و الشبهات كتير و ربنا يرزقنا التقوى فى تحرى المال الحلال والبعد عن الحرام
انا سمعت ان فى ناس بتقول ان معرض دايهاتسو وكونكت حلال علشان بيملك العربيه و بيبعها بدون وكاله من بنك الكلام ده غير صحيح الشركتين دول بيقترضوا الفلوس من
city bank مش بيمتلكوا العربيات والفوائد الى بتدفعها بترجع للبنك ده قصاد انه سلف الشركه الفلوس ده علشان تشتريللك العربيه والكلام دة مسمعتوش من حد انا رحت المعادى وقعدت مع المندوب هناك ووضحلى ان الموضوع كلة مع البنك ده وهما مجرد واجههه ليه و نفس الموضوع مع كونتكت الى فرع هيونداى فى صلاح سالم يبقى التعامل مع بنك اسلامى افضل ولا بنك ربوى بيمول مشاريع ربنا اعلم بيها
بالظبط دا اللي كان هايحصل معايا
بعد اتفاقات عديدة وجلسات والتأكيد على انهم هايشتروا السيارة أولا..
وفي وقت التنفيذ فوجئت انهم بيدوني عقد مكتوب عليه من فوق مرابحة شرعية..
اول بند فيها باع الطرف الأول اللي هو البنك للطرف الثاني اللي هو انا .. كذ ا كذا.. (يعني عقد بيع مش مجرد عقد التزام)
قلت له مش لما تشتري العربية الأول!! قالي ماهو مجرد انك تمضي العقد يبقى احنا كدا بعنا لك العربية..
وهاتاخد شيك تديه للمعرض .. قلت له يعني كمان هاتديني الشيك في ايدي؟ دا كدا يبقى قرض مش بيع.. قالي لو مش عايز تاخد الشيك ممكن يطلع معاك مندوب بالشيك على المعرض !!!!!!!!!
انا بصراحة كنت حاطط خطوات معينه في دماغي وفتاوى مطبوعة خاصة بموضوع المرابحة الشرعية دي وكنت عايز امشي طبقا ليها زي الكتالوج .. فاللي حصل دا لخبطني ودخلت لمدير البنك مع الموظف وقلت له لازم تشتروا العربية الأول.. قالي طب وافرض انك ماخدتهاش..!!
قلت له ممكن نعمل اتفاق ولو مخدتهاش يبقى عليا غرامة.. -بصراحة انا قلت له النقطة دي للأسف وانا معنديش فكرة عند مدى شرعيتها -
قال مينفعش الكلام دا وقالي "مفيش بنك بيعمل اللي انت بتقول عليه دا"!!
وكانت نهاية الموضوع..
وفعلا قرأت تعليق لأحد الزملاء مرة هنا بيقول ان البنك قانونا وظيفته التمويل ولا يدخل في عمليات بيع او شراء..
وبرضه انا ممكن اكون فهمت غلط او اتخلبطت لأني زي ماقلت كنت عايز امشي طبقا للخطوات اللي انا عارفه وجايبها من مواقع موثوق فيها زي الاسلام سؤال وجواب وشبكة الاسلام واللجنة الدائمة للفتوى والكلام دا حصل من حوالي 3 سنوات.. يمكن الوضع اتغير دلوقتي..
من باب النصح أرجو فقط التحري التام من الموضوع قبل القدوم على أي خطوة زي دي يعني محدش يلتزم بكلامي دا وانما يسأل عن خطوات المرابحة الشرعية ويلتزم بها بدون اي تغيير او تبديل..
وغير اجراءات الشراء دي في بنود يجب اخذها في الاعتبار زي ان لو في زيادة على القسط في حالة التأخير.. اعتقد ان دا مخالف ..
واخيرا في تجار سيارات بيقسطوا من نفسهم مباشرة من دون بنك..زي واحد اخدت منه سيارتي.
وفي النهاية لي سؤال لصاحب الموضوع بالنسبة لجواب المرور هل هو باسمك ام باسم البنك؟
او بمعنى ادق في اي خطوة تحقق تملك البنك للسيارة؟؟ عند دفع الموظف الشيك للمعرض ايه اللي حصل؟ المعرض عمل عقد بيع للبنك مثلا ؟ وبعدين في البنك عملوا لك عقد بيع ولا ايه؟ الخطوات دي مهمة جدا
وشكرا