| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 125 من 217 الأولىالأولى ... 25 75 115 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 135 175 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1,241 إلى 1,250 من 2166

  1. #1241

    الصورة الرمزية 2hmed_7osam

    رقم العضوية : 15923

    تاريخ التسجيل : 06Aug2008

    المشاركات : 900

    النوع : ذكر

    الاقامة : CAI--RUH

    السيارة: Elantra 2002

    السيارة[2]: Yaris 2009

    الحالة : 2hmed_7osam غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    * السؤال الأوّل: في العمل أنتي مسؤولة عن مجموعة من الموظفين تربطك ببعضهم علاقة صداقة، أمّا البعض الآخر فإنّ علاقتك بهم مجرّد علاقة رئيس بمرؤوسيه.
    في أحد الأيّام فوجئت بأحد الموظفين من النوع الثاني وقد قام بعمل يستحقّ عليه مكافأة كبيرة هل


    أ تهنّئه بالإنجاز الكبير الذي حقّقه وتساعده قدر الإمكان في الحصول على المكافأة التي يستحقّها.
    ب تظهر فخرك بهذا الإنجاز ولكن في الوقت نفسه لا تساعده على أن يأخذ حقّه الذي يستحّق.
    ج ترفض أن تساعده وتقول له بأنّ هذا واجبه ومن صميم عمله ولا يوجد ما يستحقّ عليه أيّ شيء.

    * السؤال الثاني: إذا سألك أيّ شخص في موضوع لا تعرفي عنه أيّة معلومة، هل تدّعي معرفتك بهذا الموضوع ام تفضّلي الصمت في الوقت الحالي؟
    أ نعم
    ب لا.
    ج أحياناً

    * السؤال الثالث: هل تحرصي على أن تظهري في عمر أصغر بكثير من عمرك الحقيقيّ وإذا ظهرت أيّة شعيرات بيضاء تحاولين إخفاءها؟
    أ أحياناً
    ب لا
    ج نعم


    * السؤال الرابع: إذا قدم إليك ضيف غير مرغوب فيه وأنت لا تحبّ الجلوس معه ولا محادثته هل:
    أ تحاول بكلّ قوّتك أن تتخلّص منه أوّل لحظة
    ب ترحّب بالقدر الذي يشعره أنّه من الضروريّ أن يترك بيتك بعد وقت قصير من الجلسة.
    ج ترحّب به بشكل زائد وودود للغاية بحيث لا يشعر في أية لحظة أنّه غير مرغوبٍ فيه.


    * السؤال الخامس: هل تشعر بالحقد لأنّ واحداً من زملائك استطاع أن يكسب ودَّ رئيسك وسرق كلّ الأضواء رغم عدم كفاءته، وتعبّر عن استيائك هذا بشكلٍ علنيّ؟
    أ نعم
    ب لا.
    ج أحياناً



    * السؤال السادس: هل تحبّ المجاملة التي تصل أحياناً إلى حدّ النفاق للضرورة القصوى؟
    أ نعم
    ب لا
    ج أحياناً

    ERROR

    مشاركة محذوفة


  2. #1242

    الصورة الرمزية OlaOsman

    رقم العضوية : 3891

    تاريخ التسجيل : 29Dec2007

    المشاركات : 3,655

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008

    الحالة : OlaOsman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور القمر مشاهدة المشاركة
    علا في البداية ممكن تعرفينا بنفسك اكتر
    علا عثمان، متخرجة من كلية الآداب قسم اللغة الانجليزية سنة 1997و من ساعة ما اتخرجت بسنة تقريبا و لحد دلوقتي و انا باشتغل في شركة توظيف و مبسوطة بيها الحمد لله. في آخر إسبوع في السنة ان شاء الله هاتم ال 34 عاما.. آنسة مع سبق الإصرار و الترصد
    من خلال تواجدي بالمنتدى فهمت ان ليكي نشاطات كتير في العمل الخيري ما شاء الله عليكي
    في البداية ممكن تعرفينا ازاي بدأتي اول ممارساتك للعمل الخير او الاسباب اللي دفعتك للقيام بهذه الاعمال
    مافيش يا بنتي، انا جيت كده قرب سن ال30 و لقيت الرقم خضني.. ماخضنيش عشان هاتم ال30 و لسه ما اتجوزتش، انما اللي خضني ان ياااااااه.. 30 سنة عدت من عمرك يا علا؟ عملتي فيهم ايه؟ أفدتي الناس بإيه؟ سبتي أثر شكله ايه؟ و يا ترى العمر فيه كام 30 سنة؟ و يا ترى بعد 30 سنة كمان و لما يكون عندك 60 سنة هاتكوني قادرة تعملي حاجة؟ و لا هتلاقي العمر عدى و انتي صفر ع الشمال و كل اللي عملتيه في حياتك هو الشكوى من حال الناس و تدهور الأخلاقيات و السلبية و السلوكيات و إلخ إلخ إلخ.. كل الأسئلة دي كمان زادت من خضتي و بدأت أدور على إجابات ليها.. فضلت محتارة شوية كده لحد ما قررت اني أعمل ال HR diploma في ال AUC عشان أحسن من مستواي المهني، و لما بدأت لقيت انه مطلوب مني على آخر الدبلومة اني أعمل مشروع تخرج و اعمل له Presentation قدام لجنة تحكيم. طبعا ده كان بالنسبة لي فيلم رعب عشان انا عمري ما حاولت أقدم حاجة قدام الناس و لا باحب الأضواء تتسلط علية و لا حد يبص لي أصلا و لا يراقب تصرفاتي، فكانت أزمة حملت همها من بدري بالرغم من ان كان فاضل عليها حوالي 9 أشهر. انما الحمد لله شهر 9 سنة 2004 جالي إيميل بيقول ان فيه فريق تنمية بشرية بيدي كورسات مجانا و هايبدا بكورس اسمه Presentation Skills انا طبعا قلت هووووووووه ده اللي انا عايزاه بالظبط و قدمت فيه و سبحان الله اختاروني لحضور الكورس و فعلا حضرته و ده كان أول خطوة لية في العالم الرائع اللي اسمه العمل التطوعي. يومها شفت شباب ما شاء الله ناجح جدا في شغله و ماسكين أماكن كويسة في شركات كبيرة و بيدي من وقته الويك إند كله، جمعة و سبت و بمنتهى الإخلاص و الإتقان جاي يعلمني انا ازاي أقدم نفسي و أفكاري بطريقة فعالة. بصراحة انبهرت بيهم و اتمنيت من ربنا اني أقدر اعمل حاجة زي الناس دي، خصوصا اني لقيتهم أصغر مني على الأقل ب4 سنين فزعلت من نفسي أوي اني وصلت للسن ده و لسه ماعملتش حاجة للناس اللي انا منهم و عايشين معايا في بلد واحدة و ماحلتيش بس غير النقد ليهم. المهم عشان ما أطولش عليكوا.. قولوا لي طولي
    سبحان الله لقيت نفسي باتجر جر لسكة الخير و العمل التطوعي، و ربنا بييسر لي حضور كورس ورا التاني مع الناس دي لحد ما قرروا انهم يكونوا فريق للبنات و يشاء الله اني أكون انا التيم ليدر بتاع الفريق ده و لا زلت :)

    النقطة اللي باعتبرها نقطة تحول في حياتي هي كانت يوم 24 ديسمبر في نفس السنة اللي هي 2004. وقتها كنت حاضرة محاضرة إدارة الوقت مع نفس التيم و كانوا مستضيفين د. محمد عمر رئيس فريق زدني حاليا. أياما كان زدني مش لسه اسمهم كده و كانوا لسه بيقولوا يا هادي. اليوم ده كان تاني يوم عيد ميلادي، و كنت لسه تامة ال30 سنة و 500 سؤال بيدورا في راسي زي ما قلت لكوا من شوية، عايزة اعمل حاجة بس مش عارفة اعمل ايه و ازاي - ساعتها كان لسه فكرة فريق البنات دي ما اتطرحتش. يومها د. محمد الله يكرمه كان بيحاول يرسخ في أذهانا قيمة الوقت و ده كان بيرمي عندي على قيمة العمر و سبحان الله و انا الخواطر دي بتدور في دماغي لقيته فجأة بيقول: حد هنا كان عيد ميلاده امبارح، مين؟ قلت له انا.. قال لي خدي بالك برضه من قيمة إدارة العمر مش الوقت بس. طبعا هو طلع ما شاء الله عليه مذاكر السيفيهات اللي كانت مبعوتة ع الميل عشان الاشتراك في الكورس و من ضمنه السي في بتاعتي و خد باله من ان الانسانة دي عيد ميلادها اليومين دول و حب ينبهني لحاجة زي دي. و يومها كان أول احتكاك لية بزدني و ربنا فتح لي طريق معاهم برضه مستمر الحمد لله لحد النهاردة و مع الناس دي.. لقيت نفسي :)

    حالينا برضه انا مشتركة مع جمعية خيرية تنموية اسمها روح و بنحاول نعمل تنمية في المجتمع و نساعدهم على انهم يعيشوا حياتهم بشكل كويس و ينتموا للمجتمع اللي همه عايشين فيه.
    تقدري تقولي لنا العمل الخيري اضاف ايه لشخصية علا
    علا انتي كنتي اجتماعية بطبعك ولا اكتسبتي هذه الصفه بمرور الوقت
    العمل الخيري هو اللي عملني، من الآخر كده. يمكن انا من النوع اللي ممكن أسيب أثر في الناس أكتر من وراء أسوار و حجب، يعني و انا قدام شاشة كمبيوتر و تحت صوابعي كيبورد باعرف اتكلم كويس و أأثر في الناس، انما في الحقيقة اللي يشوفني يلاقيني حد أقل من العادي في التواصل و التفاعل، خصوصا لو في مجموعة ممكن أصلا أكون العنصر الغائب الحاضر. انما العمل التطوعي إداني ثقة بالنفس ما كانتش عندي قبل كده، شغلي كتيم ليدر كمان خلاني أبقى مسئولة أكتر في قراراتي و اتحكم في انفعالاتي عشان انا ليدر و التيم بتاعي هايمشي ورايا فماينفعش أكون الشخصية الانفعالية اللي كنتها. العمل التطوعي كمان خلاني احتك بصفة مستمرة بناس بيدوني امل في الحياة و في انصلاح الأحوال في يوم من الأيام و انه عمره ما هاينصلح بحد غيرنا، يعني اليأس قل كتير من حياتي الحمد لله و بقيت اكثر تفاؤلا و لله الحمد و المنة.
    علا عندها طموحات معينه لم تحققها الى الان
    أيوه طبعا، مادام لسه الواحد عايش عمر ما الطموحات و الأحلام ما هاتنتهي. يمكن الطموحات بيقصد بيها الشق المهني أكتر ده اللي هاتكلم عنه. طموحي اللي لسه ما اتحققش لحد دلوقتي هو اي يبقى لي البزنس الخاص بية، انما بإذن الله يتحقق، ربك قادر على كل شئ :)
    قريت لك موضوع فكرته غريبه لكن جميل فعلا اسمه درج ذكرياتي
    ياترى انتي كنتي محتفظة بهذه الاشياء للذكرى ام لعدم وجود وقت كافي لتنظيم درجك
    لو كان الموضوع عدم وجود وقت كافي ما كنتش قررت أرجع بعض الأغراض فيه تاني و ما ارميهاش :)
    بتحبي الموسقى .. طيب زي ايه ......
    باحب الموسيقى طبعا و سميعة قديمة كمان، خصوصا الأغاني العربية الكلاسيكية بتاعة الجيل القديم. طبعا مش باحب الشخصيات نفسها، يعني أم كلثوم لية رأي فيها و في فنها كمان، و عبد الحليم كمان و عبد الوهاب، بس باسمع بعض أغانيهم و انسجم معاها و أعيش في عالم آخر مع اللحن الجميل، انما برضه في بعض أغاني ليهم لما باسمعها في الراديو باقفل الراديو لحد ما تخلص، يعني تحسيني في الحتة دي متطرفة شوية. و ممكن كمان أسمع قديم اوي، يعني طقاطيق و موشحات و انسجم معاهم. فيه أغنية بتاعة عبد الوهاب باحب اسمعها أوي اسمها أحب اشوفك كل يوم يرتاح فؤادي.. دي من أيام الآلات النحاسية و الكورس ورا عبد الوهاب صوتهم متحف لوحده، بس الأغنية فيها موسيقى حلوة اوي و عبد الوهاب مبدع فيها بصوته، أول مرة كنت اعرف انه عنده الإمكانيات الصوتية الهائلة دي من الأغنية دي. على فكرة هي دي الأغنية اللي فيها المقطع الشهر بتاع رأيت خياله في المنام محلاه يا وعدي.. تراتراتم

    باسمع برضه بعض أغاني محرم فؤاد و محمد رشدي و فايزة احمد و وردة و العزبي و كل الناس.. كل الناس بجد، و ليه رأي في كل مطرب من دول و باسمع برضه الحديث نسبيا زي منير طبعا و محمد فؤاد و عمرو دياب و هاني شاكر و جميع أغاني حقبة التسعينات حافظاها كلها تقريبا.. و باسمع برضه حكيم و حسن الأسمر و انسجم أوي مع مواويله، انما حاليا نادرا ما تلاقيني أدور على أغنية لحد من الجداد اوي غير أصالة و أنغام، مع اني ممكن اسمع نانسي عجرم عشان حاسها حد مركز في شغله و عايزة تغني مش تستعرض نفسها و خلاص. مش باقول لك باسمع كل الناس

    اما بالنسبة للموسيقى فطبعا عمر خيرت بالنسبة للعربي و باعشق الموسيقى الكلاسيك الغربي و باسمع مقطوعة من السيمفونية التاسعة لبيتهوفن باستمرار. اما الأغاني الغربي فبطلت من التسعينات مش عارفة ليه و لو قلتكوا الأسماء اللي كنت باسمع لهم أياما هاتضحكوا علية، اصل الناس دي ما بقتش بتغني خلاص

    فاصل و نواصل

    مشاركة محذوفة


  3. #1243

    الصورة الرمزية MoToRiZeR

    رقم العضوية : 2780

    تاريخ التسجيل : 24Oct2007

    المشاركات : 4,837

    النوع : ذكر

    الاقامة : beneath the sky

    السيارة: Renault Clio 2007

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion XL 2008

    الحالة : MoToRiZeR غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مادة " الإجتماعي "

    السؤال الأول (إجباري) : ماذا تفعل علا عثمان في الويك إند و إلي أين تحب أن تخرج بعيد عن الشغل و العمل الخيري ؟

    السؤال الثاني (إجباري برضه) : هل تذهب علا عثمان إلي الحفلات الموسيقية ؟ مع الإستشهاد بمثال مما حضرته .

    السؤال الثالث ( ده بقي .. إجباري ) : ماهي نوعية الأفلام التي تفضلها علا عثمان ؟ و هل متفرجة قوية ناقدة متفحصة متوغلة في السينما أم لا ؟ مع ذكر ثلاث أفلام مفضلة عربياَ ، و ثلاثة أخري عالمية .

    علل لما يأتي :

    - سيريون
    - نايل موتورز
    -فتيس أوتوماتك

    مادة "سيريون"

    السؤال الأول (مش محتاج أقول إجباري) : إيه كان إحساسك أول مرة شفتي السيريون، و أول مرة ركبتي السيريون، و ساعة ما تعاقدتي عليها، و ساعة ما ركبتي السيريون الخاصة بيكي بتاعتك، و ساعة ما الإكصدام إتخبط ؟

    السؤال الثاني : بماذا تشعر علا عثمان و هي تقود السيريون الحمراء في شوارع القاهرة؟

    السؤال الثالث : بماذا تشعر علا عثمان عندما يقود أحد غيرها السيريون بتاعتها ؟

    السؤال الرابع : أين كانت أول خروجة بالسيريون ؟

    السؤال الخامس : ماهو مدي إعجاب المقربين من علا عثمان بالسيريون ؟




    يالا ده بس عشان مستعجل و نازل إن شاء الله اما أرجع اسأل براحتي


    Leadership is based on inspiration, not domination

    مشاركة محذوفة


  4. #1244

    الصورة الرمزية OlaOsman

    رقم العضوية : 3891

    تاريخ التسجيل : 29Dec2007

    المشاركات : 3,655

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008

    الحالة : OlaOsman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نور القمر مشاهدة المشاركة
    بتحبي الشعر.. طيب ممكن بيت شعر بيأثر فيكي كل ما تقرأيه
    متهيألي اني باحب الشغر المغنى أكتر من المقروء، يعني ممكن ما يجليش صبر اوي أقرا قصيدة شعرية، بالرغم من اني اكتر مادة كنت باحبها في دراستي في الكلية كانت الشعر. اما بيت الشعر اللي باحسه أوي و باحس انه حقيقي اويه هو جزء من قصيدة مغناه مش عارفة مين الشاعر بس بتقول: إذا الإيمان ضاع فلا أمان، و لا دنيا لمن لم يحيى دينه.

    ممكن ترتبي الاتي على حسب اولويته
    العمل
    النشاط الخيري
    صلة الرحم
    الاصدقاء
    منتدى نايل موتورز
    سيارتك
    صلة الرحم (و اللي اقصده بيها هو أسرتي ماما و أخويا و أختي و ولادها)
    العمل
    الأصدقاء و النشاط الخيري
    نايل موتورز و سيارتي مع بعض

    علا هل تهتمين بالموضه المناسبة لكي في ملابسك .. ام تميلين للملابس العملية المريحة
    عمر ما الموضة كانت من اهتماماتي، بحاول ألبس بس اللي يليق عليه و يتناسب مع الحجاب الشرعي و طبعا نفسي ألبس كل لبسي كاجوال و كوتشي.. ياااااااااه باحس اني منطلقة بشكل و انا لابسة الكوتشي.. انما طبعا ليس كل ما يتمناه المرء يدركه، طبيعة شغلي بتفرض علية اللبس الفورمال في معظم الأوقات.
    علا مر عليكي موقف حسيتي انك عايزة تضربي اللي قدامك
    بالتأكيد حصل، بس مش حاضرني دلوقتي موقف معين، بس باحس ده كتير لما بالاقي حد بيبلطج أو بيحاول ياخد حق مش حقه، باحس اني عايزة أضرب البني آدم ده بجد.
    دموعك قريبة ؟؟ طيب ايه اصعب موقف مر عليكي خلاكي بكيتي بشدة؟؟
    دموعي قريبة أوي و باتأثر بسرعة في المواقف المؤثرة، ممكن حتى كمان ألاقي دموعي نزلت قدام مشهد مؤثر متقن في فيلم او مسلسل. دموع الفرحة عندي كمان أقرب كتير من دموع الحزن على فكرة. مرة بكيت بشدة في موقف كنت مظلومة فيه و ظهرت براءتي، في اللحظة اللي ظهرت برائتي فيها لقيت نفسي بابكي بحرقة.

    علا اتفضلي ميلك شيك في الفاصل حتى نستكمل حوارنا







    انتي عرفتي منين اني باحب الميلك شيك يا نور؟
    و نرجع تاني نستأنف الحوار :)

    مشاركة محذوفة


  5. #1245

    الصورة الرمزية OlaOsman

    رقم العضوية : 3891

    تاريخ التسجيل : 29Dec2007

    المشاركات : 3,655

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008

    الحالة : OlaOsman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اهلا بكم من جديد مع ضيفتنا الجميلة علا عثمان
    أهلا و سهلا بيكي يا أحلى نور

    يسمعني حين يراقصـــنـي كـــلمات ليسـت كالـكلمــات
    يأخذني من تحت ذراعــي يزرعني في إحدى الغيمات
    والمطر الأسود في عينــي يتساقــــــط زخات زخــات
    يحملني معه يحـــــــملنـــي لمــســاء وردي الشـرفات
    وأنا كالطـفـــلة في يديـــــه كالــريشة تحملها النسمات
    يهديني شمسا يهديني صيفا وقطيع السنــونـــــــــوات
    يخــبرنـي أنـــي تحـفتـــه وأســـاوي آلاف الـنجــمات
    وبأني كنز وبــــأني أجمل مــا شـــاهـــد مــن لوحــات
    يروي أشياء تدوخـــني تنسيني المرقص والخطوات
    كلمات تقلب تاريخـــي تجعلني امــرأة في لحظات
    يبني لي قـصراً من وهم لا أسكــن فــيه ســـوى لحظات
    وأعـــــــود لطــاولـتـي لاشــيء معــي إلا كلــمــــــات
    كلمات ليسـت كــالـــكلمات لاشــيء معــي إلا كلـمـــــــات



    ابيات من اجمل ما كتب نزار قباني وغنتها الرائعه ماجدة الرومي

    في البداية ممكن اعرف ايه رأيك في الابيات السابقه
    باحب الأغنية دي أوي و بتفكرني اوي بأيام الكلية لما كنا بنعمل الحفلة السنوية بتاعة قسم إنجليزي، سمعتها من طالبة غنتها ع المسرح باحساس جميل اوي و من ساعتها و انا كل مرة باسمعها بتاخدني لبعيييييييييييييد.

    هل علا ممكن تتأثر بكلمات الغزل والمدح وتعيش في احلام يقظة زي بطلة الشعر السابق ؟؟
    طول ماهي مجرد كلمات فلا تعني لي شئ.. اما لو تحولت إلى أفعال فهي تعني لي الكثير

    ايه رأيك الرجاله فعلا بتوع كلام معسول ومفيش افعال؟؟
    نفس الإجابة السابقة :)

    انتي مع او ضد الصداقة بين الرجل والمرأة؟؟
    الصداقة بمفهومها الشامل صعب تتحقق بين رجل و امرأة.. صدقيتي الأنتيم عارفة عني كل حاجة تقريبا.. ممكن أكلمها في انصاص الليالي أشكي لها همي او اطلب منها تشاركني مشكلة عندي.. ممكن توحشني اكلمها اقول لها انزلي دلوقتي عايزة اشوفك او أعدي عليها في البيت أقعد معاها شوية لما توحشني مثلا.. كل ده صعب يتحقق إذا كان الطرف الآخر من نوع مختلف. بس برضه في نفس الوقت بتجمعني علاقات فيها الكثير من التفاهم و القرب و الثقة المتبادلة مع بعض معارفي المقربين من الجنس الآخر.. علاقات عارفة حدودها كويس و لا تشوبها شائبة.

    ايه الاسباب اللي ممكن تموت الحب بين رجل وامرأه؟
    مافيش حاجة اسمها حب بيموت.. يبقى ماكانش حب بأه، كان تهيؤات، اي حاجة يعني.

    هل الحب ممكن يتحول لكراهية؟؟
    نفس الإجابة السابقة.

    ايهما تفضل علا .. رجل محب رومانسي مهذب ناضج فكريا فقير ام رجل عملي مهذب حريص على استمرار حياته مع شريكته جاف المعاملة مركزه مرموق ميسور الحال
    ده على فرض ان مافيش حد ممكن يجمع بين الحنية و الدفء و في نفس الوقت طموح و ناجح في حياته؟ طبعا النموذجين غير محببين بالنسبة لي.

    علا بتتصرفي ازاي لو اتعاكستي وانتي سايقه
    لسه ما حصلش، انما لو حصل دلوقتي و انا لسه باتحسس خطواتي في السواقة بالتأكيد هاتلبخ و هابقى عايزة أنزل أضربه عشان ما يلبخنيش و انا سايقة :k28:

    .. وانتي ماشية في الشارع .. في الموبايل
    في الشارع مش باعمل حاجة، بامشي في حالي و خلاص و اللي بيعاكس بيفهم ان السكة مسدودة. اما في الموبايل فبازعق و اقول بحزم ما تتصلش في الرقم ده تاني، و لو اتصل تاني بادي الموبايل لحد راجل يكون معايا في الوقت ده، لو في البيت لاخويا و لو في الشغل لحد من زمايلي و همه بيقوموا بالواجب :k28:

    علا لو اتعينتي وزيرة للشئون الاجتماعيه هاتعملي ايه ؟؟
    هي وزيرة الشئون الاجتماعية دي بتعمل ايه أصلا؟

    لو رخصك اتسحبت منك ممكن تلجأي للواسطة؟؟
    لسه ما جربتش حاجة زي دي الحمد لله :)

    تتمني تعيش في بلد غير مصر؟؟ وهي ايه؟؟
    ما أقدرش احدد عشان عمري ما خطيت برة مصر، يمكن فعلا اعرف لما اسافر في حتة.. أي حتة :o

    ممكن تتوسطي لشخص في شغل معين وانتي عارفه انه كدة اخد مكان شخص تاني كان يستحقها اكتر؟؟
    عمرها ما حصلت و لا هاتحصل ان شاء الله :)

    ايه رأيك في احوال المصريين المغتربين في دول الخليج؟؟
    باحس ان السفر للعمل في الخليج ده فخ بيقع فيه المصريين، بيقضوا زهرة شبابهم في بلد مش بلدهم، بيتعودوا عليها و يتعودوا على الحياة السهلة في الغربة، مش بيفوقوا إلا لما يلاقوا أول ولادهم لازم يدخل جامعة في مصر، و ساعتها تبدأ حسبة برمة، مين ينزل مع الولد أو البنت و لا نسيبه لوحده؟ لأ يقعد في المدينة الجامعية، و لا يقعد مع جدته احسن، طيب امه تنزل مصر تقعد معاه، طيب و اخواته؟ ماهم برضه من حقهم ياخدوا ثانوية عامة سهلة شوية مش معقدة زي اللي في مصر، و ينتهي الحال على أي حاجة.. كل الحلول بتبقى في الحالة دي أسوأ الحلول و حتى لو فكر رب الأسرة يرجع مصر بعد غياب 20 سنة، هايرجع يشتغل ايه و فين و بكام؟ طيب يعمل مشروع، يعني البلد حالها كده، مشروع ايه ده اللي هاينجح فيها؟ و هكذا دوامة لا تنتهي.. و كل شئ له ثمن.

    ايه رأيك في الشباب اللي بيحاول يهاجر لاوربا هجرة غير شرعيه؟؟.. تنصحيهم بأيه ؟؟..
    ساعات بالتمس لهم العذر.. مافيش أمل بالنسبة لهم في مستقبل احسن.. و ساعات باحس انهم المفروض يصبروا عن كده شوية و ما يستعجلوش. الصراحة محتارة في أمرهم و اتعلمت اني ما احكمش على حد في موقف انا مش فيه.

    وفي رأيك ممكن الدولة تقدم لهم ايه علشان ما يفكروش بالهجرة؟؟
    حياة آدمية :o

    تعتقدي مصر ممكن تصبح دولة متقدمة في خلال 20 سنه جاية؟؟
    لأ.. ممكن تبدأ تنهض بداية طفيفة من أول 50 او 70 سنة من النهاردة.

    لو الحكومة طالبت اهالي القاهرة الكبرى بالانتقال للمدن الجديدة النائية واعطتهم حرية الاختيار بين البقاء والانتقال .. هتختاري ايه؟؟
    أنقل فووووووووووورا

    علا لو عايزة تتسوقي.. نفس البضاعه موجودة في محل صغير يملكه فرد وموجودة في مول كبير زي هايبر او كارفور

    هتشتريها منين؟؟
    باحب أروح الهايبر عشان ألاقي كل احتياجاتي في مكان واحد، اما المحل الصغير فصعب ألاقي فيه كل حاجة محتاجاها، انما ممكن الاقي احتياجات على أد يومي أو اسبوعي، يعني كل واحد فيهم بيؤدي وظيفة مختلفة.

    هييييييييييه.. أسئلة نور خلصت

    مشاركة محذوفة


  6. #1246

    الصورة الرمزية OlaOsman

    رقم العضوية : 3891

    تاريخ التسجيل : 29Dec2007

    المشاركات : 3,655

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008

    الحالة : OlaOsman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MoDyBeNz2008 مشاهدة المشاركة
    الاسئلة
    1- ايه اكتر حاجة بتكرهيها في المجتمع
    السلبية و ال"أنا".

    2- مفيش حد فينا مفيهوش عيوب علان كدة ايه اكتر عادة بتتضايقي منها في نفسك و هل بتحاولي تغيريها و لا لأة
    أكتر حاجة بتستفذني فية هي الاستسهال.. اختيار أسهل الطرق للوصول للي انا عايزاه.. بحاول في أحيان أقول لنفسي لأ في حاجات كتير من دي، و احيان تانية باحب اريح نفسي

    3- لو اتعاكستي في الشارع بيكون رد فعلك ايه
    راجع ردي على سؤال مماثل لنور :)

    4- لو مش هتعيشي في مصر تحبي تسافري فين (دول)
    برضه راجع ردي على سؤال مماثل لنور :)

    5- لو مش هتعيشي في القاهرة هتعيشي فين (محافظات)
    استنجرية طبعا.. باحبهاااااااااااااااااااا

    و لسة هفكر كمان
    فكر يا سيدي.. هي الأسئلة عليها فلوس؟

    مشاركة محذوفة


  7. #1247

    الصورة الرمزية OlaOsman

    رقم العضوية : 3891

    تاريخ التسجيل : 29Dec2007

    المشاركات : 3,655

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008

    الحالة : OlaOsman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aif مشاهدة المشاركة
    كول دي كوبايت شيكوليطة ...... ياااااه
    ده مش قر لا سمح الله .:K13:... ده نق وحسد بس ....:k35:
    ح تشربيها لوحيد يا علا .......
    بالهنا والشفا
    ح الف لفة كدة واحضر تلاتين اربعين سؤال وارجع ( ابتسامة شريرة جدا )
    يا ساتر يا رب.. كل ده شر في البشر؟

    ربنا يسترررررررررررر

    مشاركة محذوفة


  8. #1248

    الصورة الرمزية OlaOsman

    رقم العضوية : 3891

    تاريخ التسجيل : 29Dec2007

    المشاركات : 3,655

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008

    الحالة : OlaOsman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_kta مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

    عندى للأخت علا ثلاثة أسئلة :

    1 - ما هى أقرب لحظة لكى مع الله و ماذا تقولين ؟

    2 - شخصيتين عامتين مصرية و عالمية تحترميهم جداً ؟

    3 - أفضل نصيحة وجهت أليكى و تحبى أن تقوليها لنا ؟
    1- أقرب لحظة لما اتأمل بديع صنع الله في الطبيعة او في مخلوقاته، ساعتها مش بالاقي على لساني غير سبحان الله و الحمد لله انه اختارني عشان يوريني الجمال ده و يمتع عيني بيه :)

    2- شخصية عامة مصرية: الأستاذ عبد الوهاب مطاوع الله يرحمه.. قريت كل كتبه تقريبا.. أثرت فية كتاباته اوي، و بكتاباته طبعا مش باقصد بريد الجمعة و مشكلات الحياة، انا باقصد عبد مطاوع لما يكتب.. أتعلمت منه الكثير الصراحة و بادعو له بالرحمة و المغفرة و الجنة زي ما بادعو لوالدي بالظبط رحمه الله.
    شخصية عالمية احترمتها فعلا: كيفن كوستنر لما أنتج و مثل و أخرج فيلم الراقص مع الذئاب.. مواطن أمريكي بيعرف الأمريكان و العالم كله الناس دول أصلهم ايه و بيضحد كل اللي ملوا بيه دماغ العالم في أفلام الغرب الأمريكي من تمجيد الرجل الأبيض المتحضر و التحقير من شأن الهنود الحمر بوصفهم همج و ناس بدائية. بيفرق معايا اوي البني آدم لما ييجي يغير مفاهيم كانت بالأمس مقدسات و مسلمات.

    3 - أفضل نصيحة: لو عايز فعلا تتغير ما تفضلش تعمل نفس اللي بتعمله هو هو و تتوقع نتيجة مختلفة.. لازم تغير من نفسك الأول و هتلاقي الدنيا من حواليك بتتغير للي انت عايزه.

    مشاركة محذوفة


  9. #1249

    الصورة الرمزية OlaOsman

    رقم العضوية : 3891

    تاريخ التسجيل : 29Dec2007

    المشاركات : 3,655

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008

    الحالة : OlaOsman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Chicco مشاهدة المشاركة
    متابع إن شاء الله ... بس مش في صمت ;)

    أنا عارف يا علا باشا إن علشان فشقة بيك يا رمضان ما سألتنيش ....أنا بقى ما أعرفش رمضان

    في انتظار ردودك حاحضر روح مارد اسئلة جديد من نفس الفصيلة اللي تعاملت مع موتو باشا
    طيب انت الناس استفردت بيك و هرتك أسئلة و جربت احساس اللمونة المعصورة.. عايني أجرب نفس الإحساس ده لييييييييييييه؟

    ماشي يا هشام.. في انتظار عودتك و الأمر لله.

    مشاركة محذوفة


  10. #1250

    الصورة الرمزية OlaOsman

    رقم العضوية : 3891

    تاريخ التسجيل : 29Dec2007

    المشاركات : 3,655

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008

    الحالة : OlaOsman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة 2hmed_7osam مشاهدة المشاركة
    * السؤال الأوّل: في العمل أنتي مسؤولة عن مجموعة من الموظفين تربطك ببعضهم علاقة صداقة، أمّا البعض الآخر فإنّ علاقتك بهم مجرّد علاقة رئيس بمرؤوسيه.
    في أحد الأيّام فوجئت بأحد الموظفين من النوع الثاني وقد قام بعمل يستحقّ عليه مكافأة كبيرة هل


    أ تهنّئه بالإنجاز الكبير الذي حقّقه وتساعده قدر الإمكان في الحصول على المكافأة التي يستحقّها.
    ب تظهر فخرك بهذا الإنجاز ولكن في الوقت نفسه لا تساعده على أن يأخذ حقّه الذي يستحّق.
    ج ترفض أن تساعده وتقول له بأنّ هذا واجبه ومن صميم عمله ولا يوجد ما يستحقّ عليه أيّ شيء.
    طبعا الإجابة رقم "أ".

    * السؤال الثاني: إذا سألك أيّ شخص في موضوع لا تعرفي عنه أيّة معلومة، هل تدّعي معرفتك بهذا الموضوع ام تفضّلي الصمت في الوقت الحالي؟
    أ نعم
    ب لا.
    ج أحياناً
    هو السؤال ده صعب يكون فيه اختيارات لإنه يحتوي في داخله على اختيارات، انما عموما الإجابة هي من قال لا أعلم فقد أفتى.

    * السؤال الثالث: هل تحرصي على أن تظهري في عمر أصغر بكثير من عمرك الحقيقيّ وإذا ظهرت أيّة شعيرات بيضاء تحاولين إخفاءها؟
    أ أحياناً
    ب لا
    ج نعم

    أولا: انا أبدو بالفعل أصغر من سني بعدة سنوات عشان انا شكلي كده، قصيرة القامة طفولية الملامح.
    ثانيا: ماحدش بيشوف شعري عشان محجبة و الحمد لله فلاحد هايشوف شعر اسود و لا أبيض.

    * السؤال الرابع: إذا قدم إليك ضيف غير مرغوب فيه وأنت لا تحبّ الجلوس معه ولا محادثته هل:
    أ تحاول بكلّ قوّتك أن تتخلّص منه أوّل لحظة
    ب ترحّب بالقدر الذي يشعره أنّه من الضروريّ أن يترك بيتك بعد وقت قصير من الجلسة.
    ج ترحّب به بشكل زائد وودود للغاية بحيث لا يشعر في أية لحظة أنّه غير مرغوبٍ فيه.

    بصراحة شديدة، الاختيار رقم "ب"
    * السؤال الخامس: هل تشعر بالحقد لأنّ واحداً من زملائك استطاع أن يكسب ودَّ رئيسك وسرق كلّ الأضواء رغم عدم كفاءته، وتعبّر عن استيائك هذا بشكلٍ علنيّ؟
    أ نعم
    ب لا.
    ج أحياناً
    الإجابة رقم "ب" مافيش بينا الحاجات دي في الشغل خالص و الحمد لله.


    * السؤال السادس: هل تحبّ المجاملة التي تصل أحياناً إلى حدّ النفاق للضرورة القصوى؟
    أ نعم
    ب لا
    ج أحياناً

    الإجابة رقم "ب"



    مشاركة محذوفة



 

المواضيع المتشابهه

  1. صبحي صالح وكلام من القلب للقلب
    بواسطة otefa في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 25-05-2011, 04:36 PM
  2. لينكات ضيوف حوار من القلب للقلب.. متجدد
    بواسطة نور القمر في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 50
    آخر مشاركة: 16-05-2011, 04:27 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

127, 1300, 1500, 1600, 20, 2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 316, 323, 40, 405, 50, 504, a3, ملاك, للقلب, ماتيريا, مازدا 3, لانوس, متوسطة, محلات, ميدو, لينك, مرتب, مرسيدس, مرور, مركز, مصمم, مشاركات, مساعدين, مشاكل, مستعمل, مصر, أسعار, أسعار السيارات, مع, معلومات, معرض, أفلام, من, مواصفات, مواهب, مواضيع, أوتوماتيك, موتور, موسوعة, مقالب, مقارنة, مقاس, bmw, المالية, المرسيدس, الأول, الأولى, الاسكندرية, التسارع, البنزين, التوكيل, الي, الجيل الجديد, الجديدة, الجزء, الخطير, الحقوق, الشمس, الشامل, الشرطة المصرية, السعودية, الشنطة, الفئة, القلب, الكنبة, اتصالات, اتزان, china, اداء, اختبار, ايبيزا, ايجار, اصلاح, اصدقاء, اسكندرية, اعتراف, اعطال, انذار, انتاج, اوبشن, اوتوماتيك, اطار, اكسسوارات, بلوك, ثبات, بترول, تحذير, تيجو, تيريوس, بيع, بدون, بيكانتو, برافو, تراك, تربو, ترشيح, بروتون, تركيب, تسليم, تسقيط, تعارف, تعديل, تغيير, تويوتا, بنزين, توقف, توكيل, توكيلات, تكييف, بكرة, fiat, font, good, حلول, حادثة, دايو, دايو لانوس, جاجوار, خاص, خدمة, impreza, حرارة, حريق, حساس, حوادث, حوار, حوار من القلب للقلب, جنرال موتورز, حكومة, manual, momo, رائع, رياضية, nile, ريس, رخصة, nubira, صالون, شار, شارك, ساوند سيستم, سيارات, سيارات رياضية, سيارة, صيانة, زيت, سيتي, سير, سيراتو, سيريون, زيرو, شخصيات, شيفورليه, شراء, شرح, سريون, سرقة, صور, شنطة, شكمان, سكودا, subaru, tps, tv, عمرة, غالية, غبور, عدادات, عدة, عيوب, عربية, عرض, عفشة, عن, فلتر, فانتازيا, فتيس, في, فيات, فيديو, فرامل, فروق, فرق, فولكس, فئة, هاتشباك, هي, هيونداي, إنجليزي, هوندا, إطارات, نايل موتورز, نار, ناشفة, نيسان, نيو, ورشة, وصف, نوبيرا, نور, وكيل, ضمان, ضيف, طريقة, طنابير, قلب, قائمة, قانون المرور, قطاع, قطع, قطع الغيار, قطعة, كل, كامة, كاسيت, كتالوج, كيا, كرسي, كرسي الاعتراف, كرنك, كشف, كوبيه, كونترول

عرض سحابة الكلمة الدلالية

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2