جميع اعضاء قسم الرينو المحترمين و اعضاء المنتدى و ملاك الجميله الفلوينس السلام عليكم و رحمة الله .

بانقل فى موضوعى النهارده تجربتى مع الفلوينس الفيس ليفت فى سفرى الغردقه الاسبوع الماضى و برغم سفرى قبل كده للساحل الا انه السفر للغردقه بالفلوينس حاله خاصه للظروف المحيطه بالطريق ده من تيارات هواء شديده و ملفات عنيفه .

اولا : حالة الجو تيارات هواء عنيفه الاسبوع الماضى .
ثانيا : السرعات ما بين 100 كم/س الى 150 كم/س
ثالثا : السياره e3s 2014 الفئه اللى قبل الهاى لاين , حالة السياره ممتازه الحمد لله 4000 كم فقط .
رابعا : بداية الرحله الساعه 4 فجرا و الوصول الساعه 9 صباحا تقريبا 5 ساعات بالتمام الرجوع اطول تقريبا 6 ساعات و استهلاك البنزين اعلى بسبب تيارات الهواء العنيفه جدا فى الرجوع .

اهم نقطه احب ابدأ بها هي ثبات السياره فى ظروف الطريق : اى سياره مهما كان ماركتها او نوعها هاتتأثر بتيارات الهوا على الطريق ده و خصوصا الاسبوع الماضى و شوفت بلاوى للامانه على الطريق بسبب الهوا , عربيات طارت تماما من على الطريق بسبب عدم تقدير السائقين للسرعه مع الهوا العنيف و بدون ذكر ماركات و لكن ماركات لها مبيعات فى السوق جيده جدا .

نيجى للفلوينس , طبعا طريق الجيش من اول البوابات لغاية العين السخنه ممتاز و اداء ممتاز للفلوينس رائع عليه مع تثبيت السرعه باستخدام المثبت على سرعة 120 , استجمام كامل داخل السياره مع الكاسيت و بدون توتر مع غلق جميع النوافذ و استخدام فتحة السقف , و لاول مره اعرف قيمة فتحة السقف خصوصا انه مش قادر اشغل التكييف لانه الجو كان بارد الصبح و لا عارف افتح الشبابيك بسبب صوت الهوا الشديد .

الطريق من العين السخنه لغاية رأس غارب و اللعب كله بقا مع الملفات العنيفه و التريللات , اداء الفلوينس مع اتخن ملف ممتاز بسرعة 100 كم ثبات و تحكم كامل فى العربيه و باور يلم معاك الدنيا بسرعه و نجم الطريق بامانه الفرامل , تجميع و قوة اداء و هدوء و ثقه فى الفرمله .

حصل موقف انه اتجننت شويه و دخلت ملف عنيف بسرعة 150 كم و ده ساعات بيحصللى لما باكون لواحدى ههههه , لكن مع الاسره لا طبعا , المهم دخلت الملف بالسرعه دى و العربيه عامت و رمت منى فى الشمال فى الطريق القادم و لكن الغريب و اللى مش فاهمه فجأه العربيه عدلت نفسها و ازاى ما اعرفش و مش عارف تفسير لغاية دلوقتى و بدون مجهود كبير منى انه احاول الم العربيه , مش عارف بقا هل ده فى تصميم العربيه و لا ايه بالظبط .
و طبعا ما دخلتش اى ملف تانى بالسرعه دى .

اداء العربيه فى التجاوزات على طريق رايح جاى ممتاز و الموتور و الفتيس اداؤهم كان رائع فى النقطه دى و استجابه عاليه مع دواسة البنزين , ما حسيتش بخطوره او ارتباك نهائى و انا داخل فى اى تجاوز للثقه اللى العربيه بتديهالك فى قاعدتها و صالونها و كشف الطريق من الزجاج الامامى و ابعاده .

الطريق من رأس غارب و حتى قرب الغردقه حوالى 200 كم , تيارات هواء شديده جدا و خصوصا فى الرجوع , الطريق ده سرعته 110 كم بس انا كنت على سرعه معظمها 150 كم و اتمسكت مرتين رادر :( بس ربنا ستر , العربيه على السرعه دى مع الهواء العنيف بتتأثر طبعا و اى عربيه هاتتأثر لكن ما فيش احساس نهائى انك ممكن تترمى على جنب الطريق زى ما شفت عربيات تانيه و بتلم نفسها كويس جدا مع باور حساس للطريق بشكل ممتاز و لما بيحس انه العربيه هاتبدأ تترمى بيتقل جدا فى ايدك و ارجع و اقول نجم الرحله الفرامل , لم يضاهى الفلوينس فى الطريق من نفس الفئه غير الاوكتافيات و اعلى طبعا , لانه كان فيه واحد معاه اوكتافيا a7 جديده برضه زى حالاتى و كنا اغلب الطريق موازيين لبعض بسرعة 150 كم و بنفس قوة الاداء , بس للاسف هو اتمسك رادار .

مثبت السرعه و محدد السرعه ممتازين , فيه اماكن بتستخدم فيها المثبت للراحه و قلة التجاوزات او الملفات و اماكن تانيه بتستخدم محدد السرعه علشان العربيه ما تسرحش منك فى السرعه , لانه الموتور ده ناعم و ما فيش صوت له على السرعات و من غير ما تحس بيسحب و بتلاقى نفسك على سرعات عاليه من غير ما تحس خصوصا مع العزل الجيد جدا و الكاسيت داخل السياره .

استهلاك البنزين جيد جدا فى طريق فيه تيارات هواء , حوالى من 12-13 كم / لتر .

العفشه جيده جدا و ناعمه فى النقر اللى فى اسفلت طريق الغردقه مع ظبط الكاوتش امامى 32 و خلفى 30 , نيتروجين .

البلوتوث للموبايل ممتاز على الطرق السريعه اللى زى دى و فيها ملفات و تجاوزات شديده شويه .

الحمد لله خلصت الرحله على خير و بانقل التجربه للافاده :) و تحياتى للجميع .