| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 8 1 2 3 4 5 6 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 72

  1. #1

    الصورة الرمزية Ramy_Tantawi

    رقم العضوية : 3907

    تاريخ التسجيل : 30Dec2007

    المشاركات : 756

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt - CaIro

    السيارة: Renault logan 2010

    السيارة[2]: Renault Megane 2007

    دراجة بخارية: NO

    الحالة : Ramy_Tantawi غير متواجد حالياً

    Question شعورك كان ايه مع أول دوسة بنزين في سيارتك الميجان او الكليو ؟!!؟ - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.

    اخباركم ايه يا وحوش الرينو .........يا رب تكونو في افضل حال ان شاء الله .

    المره دي الموضوع غريب شويه لكن ان شاء الله يكون جميل الكلام عن ذكريات امتلاك عربيتك وشعورك كان وقته ايه أول مره تدخل عربيتك ورجل المبيعات بيديلك المفتاح او اللي بيبيعها بيديلك مفتاحها لو شاريها مستعمله.؟؟؟؟
    ايه كان شعورك أول ما قعدت على كرسي عربيتك ودوست Start ؟؟
    احساسك كان ايه في اول دوسة بنزين ؟؟ كان عامل ازاي مع اول دوسة فرامل وانت وكل اللي معاك في العربيه بيتلزقوا في الزجاج الامامي او مسند الكرسي لركاب الجزء الخلفي ؟ ( حركة الفرامل دي ترحيب من رينو لأي حد جديد عليها ويمتلكها لأول مره لازم لازم يلزق في الزجاج مع اول دوسة فرامل ) ....
    هانتكلم عن المشاعر دي واحاسيسنا كانت ايه وقتها في الموضوع ده ان شاء الله.

    النقطه التانيه اللي هانتكلم فيها ان شاء الله هي قرار الشراء نفسه لعربيه عليها اشاعات كتير جداً صحيح دلوقتي ربنا يخليلنا نايل موتورز الناس قدرت تعرف معلومات عن العربيه اكتر لكن زمان ماكانش في اي معلومه عن العربيه دي خالص غير اشاعات وبس ........المهم

    ايه شعورك بعد قرار شراء الميجان ؟

    بيقولوا في امثالنا ( العيار اللي ميصيبش يدوش ) وماشاء الله الميجان من يوم ما نزلت وهي كل واحد يعدي عليها يديها عيارين في الهواء تحيه يعني شويه الكاوتش لازم يتعمله Setup عشان العربيه تمشي.........على شويه من الدركسيون بيعمل AutoLock وانت ماشي .......البوجيه لازم يتعرف عشان العربيه تقراه......الحاجات اللي كتبناها هنا كتير دي................إلخ

    تعالوا نتكلم مع بعض ونشارك بعض كلنا تجارب امتلاكنا للرينو وكنا خايفين قد ايه وازاي تحول الشعور بالقلق ده لثقه تامه في العربيه وعشق ليها كده ؟


    ___________________________
    تـــم تغييــــر العنوان بمعرفة الإدارة

    إ.م.3

    East Or West Megane Is The Best


  2. #2

    الصورة الرمزية Ramy_Tantawi

    رقم العضوية : 3907

    تاريخ التسجيل : 30Dec2007

    المشاركات : 756

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt - CaIro

    السيارة: Renault logan 2010

    السيارة[2]: Renault Megane 2007

    دراجة بخارية: NO

    الحالة : Ramy_Tantawi غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بسم الله الرحمن الرحيم.

    اسمحولي ابدأ انا بقصتي مع الميجان من صيف 2005 وقرار الشراء كان عامل ازاي وقتها ويا رب لو طولت ما اكونش ممل والناس تنام .

    وقتها كنت لسه في السعوديه وقررت انزل استقر في مصر وتوكلت على الله رتبت اوراقي وكله تمام ناقص بس شراء سياره مناسبه متوسطه وعائليه ومريحه و 1600 CC بحد أقصى عشان الجمارك والكلام ده كله .......وعاوز اقول نقطه مهمه هنا مش هاقول قرار الشراء من هناك كان خطأ لكن وقتها واعتقد كل من جرب يعيش بره مصر فتره كبيره اكتر من 5 سنين هايكون حس اللي هاقوله ده ....... كان وقتها شعوري ووالدي بجانبي ان لازم نجيب العربيه من السعوديه لأن الحاجات دي مش مضمونه في مصر !!! الوكلاء في مصر تعبانين وبيجيبوا العربيه فرز عاشر ...وبيشيل من كماليات العربيه كتير وكلام كتير اوي يمكن كان صح وقتها لكن دلوقتي انا شايف الموضوع مختلف الى حد كبير .....المهم بدأت رحلة البحث عن هذه السياره المناسبه للعيله واستمرت حوالي شهر انا والوالد في صولات وجولات من تويوتا لي هيونداي لي كيا كل الماركات تقريباً اللي موجوده.مش هاطول في الجزء ده اكتر من كده عشان ماخرجش من الموضوع الاساسي المهم باختصار انا تعرفت على الميجان بالصدفه حيث ان في الوقت ده كانت الرينو في السعوديه عباره عن معدات ثقيله وتراكتورات وكلام من ده لكن عربيات صغيره مكانش ليها اي تواجد هناك.......مره وحيده شفت كليو هناك وكانت دليفري بيتزا دومينوز !!!

    ننتقل لما بعد قرار الشراء . بعد حروب عديده مع الوالد في اقناعه ان العربيه دي كويسه ماتقلقش منها......هو كان مبهور جداً بيها لما شفناها لكن تصوروا انت دلوقتي هاتشتري عربيه ماشفتهاش قبل كده في البلد اللي انت فيها تقريباً اول عربيه تتباع في جده حيث مكان سكني وقتها فا ده كان شيء مقلق جداً لكن قصاد ده امكانيات العربيه غريبه فعلاً وقتها ......طبعاً انا كمان قلقان لكن بحاول اشجع والدي ونفسي كانت مغامره وقتها لكن كان بداخلي شعور انها لن تخذلني ابداً والحمد لله تم المراد وتم شراء العربيه في شهر 8 / 2005 اول فئه مانيوال 1.6 لتر كان سعرها 45.000 ريال !!!! كانت ارخص من الكورولا اول فئه برضه .والاغرب ارخص من الالنترا !!!!!! طبعاً الحاجات دي دلوقتي يمكن بقولها على سبيل التندر لكن لكم ان تتخيلوا وقتها وقع الحاجات دي عليا كان ايه ؟؟ وجع بطن طبعاً وقلق شديد لأن ازاي سعرها كده ؟؟ ليه ؟؟ فيها ايه العربيه دي يخللي سعرها اقل من عربيات زيها او اقل في الامكانيات كمان ؟

    يوم الاستلام

    توكلت على الله صحيت الصبح صليت الفجر ودعيت ربنا ولبست ونزلت شغلي الساعه 10 جالي تليفون اتفضل شرفنا استلم عربيتك جاهزه ان شاء الله..........كلمت والدي .......
    انا / بابا انا هاتوكل على الله انزل استلم العربيه محتاج حاجه ؟
    بابا / استنى يابني شويه .........بص خللينا بكره احسن ؟
    انا / يا بابا لو مشغول انا هاروح انا مش مشكله ؟
    بابا / بابني احنا ورانا ايه بلاش خلليها بكره وهاجي امشي وراك بعربيتي .....( تقريباً كان خايف تتقلب بيا فجأه او حاجه فاكان بيحاول يأخر خطوة الاستلام الى ابد غير مسمى )
    انا / يا بابا هو انا رايح اجيب عربيه تاتا ....(.تاتا دي شركه هندي بتعمل مراوح وشفاطات وعربيات برضه بس نقل ).انا هانزل يا بابا سلام عليكم.
    بابا / اللهم لا اسألك رد القضاء ولكن أسألك اللطف فيه امري لله يابني هاجي معاك .

    نزلت قابلت الوالد وهو على استحياء جاهز يا رامي ؟
    انا / جاهز لايه يا سيدي بس هو انا رايح احارب ؟
    الوالد / طيب توكلنا على الله .

    رحنا التوكيل ودخلت عشان استلم العربيه خلصنا الورق وكله تمام ودخلت العربيه الحمد لله بسلام كل ده لسه جوه التوكيل اول حاجه بهرتني ..... العربيت ترحب بيك وتكلمك بس مش بصوت طبعاً يعني اول ماتدخل تلاقي مكتوب Insert Card And Press Start تحط الكارت يكتبلك
    Press Start + Breaks OR Clutch انا طبعاً بفخر وعنتريه زائفه ....شايف يا بابا ؟؟ واخدلي بالك انت عربيتك بتعمل الكلام ده ؟ ؟

    بابا / امشي يا بني خرجني من هنا ..
    انا / حاضر توكلنا على الله ... جبت أول مشيت مسافه 200 متر ولا حاجه وعند بوابة التوكيل هاسلم موظف الامن اذن الخروج ويفتحلي البوابه ..بهدي بالعربيه عشان اقف المفروض قدام البوابه ....دوست
    انا / دماغي معلمه في الزجاج الامامي ومش فاهم اي حاجه الخبطه في الدماغ نسيتني انا فين وباعمل ايه هنا .
    بابا / دماغه زي دماغي بالظبط بس باصصلي بقرف وانا مش عارف اقوله ايه .........
    انا / معلش يا حاج بابا لسه ماأخدتش على العربيه يعني .
    بابا / لا حول ولا قوة الا بالله ربنا يهديك يابني دوس بالراحه شويه.
    انا / حاضر يا بابا
    موظف الامن / بيني وبينه مسافه كبييييييييييره ومع ذلك انا مصر اديه الاذن الخبطه كانت مأثره عليا فعلاً وبعدين 1 الظهر في جده وصيف يعني الحراره بتاع 60 ولاحاجه. الراجل جه أخد الوصل قلتله اعذرني افتحلي البوابه وابعد انت عنها فالراجل طمني وقاللي ما تشيل هم كل اللي بيستلموا سيارتهم من عندنا بيعملوا نفس الللي انت عملته .

    المهم روحت والوالد ورايا خطوه خطوه وكله حنيه مفرطه الحقيقه بياخد غرز ورايا مع اني بطيئ بس هو مش عاوز يسيب اي عربيه بيننا المهم وصلنا وانا اعصابي تعبانه وحالتي حاله مش من العربيه من الوالد طبعاً ربنا يطولي في عمره ويكرمه يا رب .

    كفايه كده دلوقتي على حضراتكم ولنا تكمله ان شاء الله هاحكي فيها احداث اول يوم بعد الاستلام واول يوم اعمل بيها مشوار كبير وهكذا ان شاء الله .

    East Or West Megane Is The Best


  3. #3

    الصورة الرمزية Mohd_Adel_Amin

    رقم العضوية : 15462

    تاريخ التسجيل : 30Jul2008

    المشاركات : 900

    النوع : ذكر

    الاقامة : Tanta & Alexandria

    السيارة: Renault Megane II 2006

    السيارة[2]: Renault Megane I 1999

    دراجة بخارية: ---

    الحالة : Mohd_Adel_Amin غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    رامي باشا ... في انتظار البقية علشان مقطعش حبل أفكارك .


  4. #4

    الصورة الرمزية عمرو عمارة

    رقم العضوية : 4782

    تاريخ التسجيل : 23Jan2008

    المشاركات : 1,853

    النوع : ذكر

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: سيريون 2008 1.3 16v

    السيارة[2]: كليو 2003 1.2 16v

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : عمرو عمارة غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الموضوع أكثر من رائع يا رامي.....فكرتني فعلاً أيام ما كنت باشتري العربية

    بص يا سيدي أنا حكيتي بدأت لما قررت إني أبيع عربية القديمة الـ504 وأعتقد كلكم أكيد عرفتم العربية دي كنت عامل وحالتها شكلها إيه.....المهم أخذت القرار لأسباب عديدة أهمهم توفير في إستهلاك البنزين عشان أنا كنت خلاص بعزل للتجمع الخامس والمشوار ده ماكنش ينفع فيه البيجو.....جراج العمارة الي كنت ساكن فيها كان جاري عنده عربية كليو وكنت عالطول بشوفه كتير وهو بيركنها وكنت معجب بالعربية دي أوي بس عمري ما قربت منها وأشوف شكلها عامل إزاي من جوه....ومرة باليل قولت أما أقرب من العربية كدة وأشوف عاملة إزاي من جوه....وشي لازق في الإزاز من كتر إعجابي بصالونها وقعدت ألفلف حوليها ساعة وكان القرار......بداء مشوار البحث والسؤال عن الكليو....دخلت على مواقع عربية وإنجليزية فيها تقيم للكليو ومن ضمنهم أيضاً موقع Car Survey الي شجعني كتير على إمتلكها....وطبعاً سألت الجالية المصرية عن موضوع الكليو وكان الرد المعروف...... إستخرت ربنا وأخذت قرار البيع.....بس قولت أشوف الأول العربية متوفرة عن طريق الوسيط.....لاقيت كذه عربية في الوسيط والمعارض وكانت كلها هاف أوبشن 2003 ....وأخر معرض شوفت فيه كان عنده واحدة فول أوبشن....فتحلي الباب يا معلم ودخلت برجلي اليمين وإحساس غريب والله....كنت مشدود أوي للعربية وعمال أقول في نفسي هي دي...هي دي.....تاني يوم بعت البيجو وروحت أخدتها في نفس اليوم.....نفس الي حصل معاية أول ما طلعت بالعربية وجيت أدوس فرامل.....هوووووب....إحساسي أول مرة وأنا سايقها كان لا يوصف....كنت طاير من الفرحة وأد إيه كراسيها مريحة أوي وإنت سايق تحسسك إن إنت متحكم في الطريق

    الحمد لله ربنا وفقني في قرار شراء الكليو الي كل يوم بيزيد إحترامي لهذه السيارة الجميلة

    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم " لا تزال طائفة من أمتي ظاهرة على الحق حتى تقوم الساعة "


  5. #5

    الصورة الرمزية Sharky

    رقم العضوية : 143

    تاريخ التسجيل : 24Apr2007

    المشاركات : 17,378

    النوع : ذكر

    الاقامة : Nasr City

    السيارة: Toyota Yaris 2007

    السيارة[2]: Nissan Juke 2013

    الحالة : Sharky غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    فى إنتظار البقية يا رامى


  6. #6

    الصورة الرمزية akmal_hamdi

    رقم العضوية : 22857

    تاريخ التسجيل : 21Oct2008

    المشاركات : 1,117

    النوع : ذكر

    الاقامة : CAIRO

    السيارة: renault megane II spd 2005

    السيارة[2]: renault clio 2003

    الحالة : akmal_hamdi غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    موضوع حلو يا أحمد بس أعذرونى مبعرفش أكتب عربى كتير فمشهعرف أحكى
    تحياتى للجميع
    د/أكمل حمدى عبد الله


  7. #7

    الصورة الرمزية human

    رقم العضوية : 20140

    تاريخ التسجيل : 25Sep2008

    المشاركات : 6,879

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: مافيش عربيه تانيه!!

    السيارة[2]: ميجان

    دراجة بخارية: عجله شوبر

    الحالة : human غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مستنيك تخلص القصه :)
    الفرامل واااااه من الفرامل

    مصر هتفضل غالية عليا
    -------------------------------
    الديك الحلبي هايفضل يدن لغاية ما يتدبح


  8. #8

    الصورة الرمزية haneena

    رقم العضوية : 10722

    تاريخ التسجيل : 15May2008

    المشاركات : 311

    النوع : انثى

    الاقامة : Alex

    السيارة: SX4 Sedan 2008

    السيارة[2]: Kia Picanto Auto 2006

    الحالة : haneena غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    موضوع اكثر من رااااااااااااااااااااائع بجد انا باحيك يا استاذ رامى دائما مواضيعك شيقة وكلامك جميل وتعبيراتك ووصفك للاحداث بيشد اى حد يقراه
    انا باقترح عليك فى وقت فراغك طبعا تكتب قصص او مقالات صدقنى هيتباعوا هوا وانا اول واحدة هاتشترى

    Senior Client/Server Application Developer

    WHY NOT GAIN WITHOUT PAIN


  9. #9

    الصورة الرمزية momenhamdy

    رقم العضوية : 10752

    تاريخ التسجيل : 15May2008

    المشاركات : 1,825

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: HYUNDAI Verna 2014 M/T

    السيارة[2]: Proton GEN2 A/T 2008

    دراجة بخارية: no

    الحالة : momenhamdy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ايه يا باشا الجمال دا ........ بس بجد الرينو و خصوصاً الميجان سيارة فعلاً جديرة بالاحترام
    و عايز نشوف بقية الاحداث

    Eng.Mo'men Hamdy Fahmy


  10. #10

    الصورة الرمزية Ramy_Tantawi

    رقم العضوية : 3907

    تاريخ التسجيل : 30Dec2007

    المشاركات : 756

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt - CaIro

    السيارة: Renault logan 2010

    السيارة[2]: Renault Megane 2007

    دراجة بخارية: NO

    الحالة : Ramy_Tantawi غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    Mohammed_Adel_Amin
    رامي باشا ... في انتظار البقية علشان مقطعش حبل أفكارك .
    جزاكم الله خير يا محمد باشا وآسف جداً على التأخير ..

    عمرو باشا شكراً على المداخله وفي انتظار المزيد .

    akmal_hamdi


    موضوع حلو يا أحمد بس أعذرونى مبعرفش أكتب عربى كتير فمشهعرف أحكى
    تحياتى للجميع
    د/أكمل حمدى عبد الله
    جزيل الشكر يا دكتور اكمل وانا اسمي رامي على فكره مش احمد ...عاذرين حضرتك يا دكتور ولكن لن تفلت من الحكايه ان شاء الله نسمعها على الهواء مباشرة من حضرتك في اول مقابله بيننا ان شاء الله.


    human12
    مستنيك تخلص القصه :)
    الفرامل واااااه من الفرامل
    شكرا استاذ طارق على الانتظار وآسف جداً على التأخير سامحني .


    haneena
    موضوع اكثر من رااااااااااااااااااااائع بجد انا باحيك يا استاذ رامى دائما مواضيعك شيقة وكلامك جميل وتعبيراتك ووصفك للاحداث بيشد اى حد يقراه
    انا باقترح عليك فى وقت فراغك طبعا تكتب قصص او مقالات صدقنى هيتباعوا هوا وانا اول واحدة هاتشترى
    جزاكم الله كل خير يا استاذه haneena واشكر اطرائك وتشريفك الموضوع....ووالله الموضوع بجد حلو الحمد لله بتشريفكم ليه ومشاركتكم فيه........نورتي الموضوع يا فندم وفي انتظار حكاية حضرتك حتى لو مش على رينو .

    momenhamdy
    ايه يا باشا الجمال دا ........ بس بجد الرينو و خصوصاً الميجان سيارة فعلاً جديرة بالاحترام
    و عايز نشوف بقية الاحداث
    جزاكم الله خير يا باشا وشكرا على مرور حضرتك ومداخلتك الرقيقه وان شاء الله بقية الاحداث حالاً.

    East Or West Megane Is The Best



 
صفحة 1 من 8 1 2 3 4 5 6 ... الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. ضع فى سيارتك بنزين 80 وبهذه الطريقه يكون 92
    بواسطة samirpop2 في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 67
    آخر مشاركة: 06-10-2010, 08:07 AM
  2. كيف تعرف في أي جهة الفتحة إلي تعبي منها بنزين سيارتك؟
    بواسطة Sameh Aziz في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 15
    آخر مشاركة: 08-11-2007, 12:43 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2