| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
النتائج 1 إلى 9 من 9

  1. #1

    الصورة الرمزية Hosam_Optrawy

    رقم العضوية : 13687

    تاريخ التسجيل : 27Jun2008

    المشاركات : 14,730

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo - Doha

    السيارة: Optra 2008 A/T

    السيارة[2]: Kia Cerato K3 TopLine

    دراجة بخارية: -

    الحالة : Hosam_Optrawy غير متواجد حالياً

    Question هو ايه اللى بيحصل بالظبط فى اسعار العربيات ؟ - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

    انا بقالى فتره مكنتش متابع اسعار العربيات اوى يمكن من اول رمضان
    قلت اشترى مجله واعرف اخر اسعار العربيات بقت ايه
    وكانت لى هذه الملاحظات

    اولا لقيت ان فى شاهين 2009 سعر ال 1400 68 الف وال 1600 73 الف ونص
    هو مش كان المفروض مفيش شاهين خلاص اخرها 2008 ؟ مع العلم ان مازال موجود 128 موديل 2008 سعرها 43 الف

    ثانيا برضه لقيت نوبيرا 2009 سعرها 78 الف
    مش برضه النوبيرا كان المفروض اخرها 2008 ؟

    ثالثا ببص على الهيونداى
    لقيت ان الاكسنت رخصت 2000 جنيه بقت مانيوال 79 واوتوماتيك 85 قلت كويس
    لقيت برضه الالنترا المانيوال رخصت 8000 جنيه بقت 96 والاوتوماتيك رخصت 6000 بقت ب 104 قلت حلو اوى
    اللى اتفاجئت بيها ال i30 لقيتها غليت 3000 بقت بتبدأ ب 112 مانيوال اول فئه وتنتهى الاوتوماتيك الفل اوبشنز بفتحة سقف وحوارات ب 139 الف !!!! مش فاهمها دى

    رابعا اتفاجئت ايضا بسعر اللانسر 1600البومه ال 2009 غلى تانى 4000 جنيه
    مانيوال 106 اوتوماتيك 114 اوتوماتيك سبورت 126 اوتوماتيك سوبر اكشن 129

    خامسا الهوندا سيفيك 2009 ب 150 والفل اوبشنز ب 176

    سادسا المازدا3 برضه غليت 5000 جنيه بقت الاوتوماتيك اول فئه ب 130 الف

    سابعا لقيت عربيه جديده من رينو اسمها سيمبول لسه معرفش شكلها ايه بس تقريبا دى الل هتحل محل الكليو وسعرها مانيوال 90 واوتوماتيك 100

    باقى اغلب اعربيات اسعارها زى ماهى او زادت الف او الفين بالكتير او لسه موديل 2009 منزلش

    الملاحظه هنا فى ان الزيادات الكبيره فى الاسعار كلها ماركات يابانى

    مازدا - هوندا - ميتسوبيشى

    هتقولو ان ده بسبب الين

    طب اشمعنى دايهاتسو غلت 1000 او 2000 بس فى كل موديلاتها

    وليه سوزوكى مغلتش ولا مليم ؟؟؟ ولا دى مش يابانى

    برضه مش فاهم ليه الاكسنت ولالنترا والفيرنا يرخصوا والباقى يفضل زى ما هو وال i30 هى اللى تغلى

    ياريت تشاركونى الاراء ولو كنت باقول كلام غلط حد يصححلى

    [aldl]http://s17.postimg.org/ygne2hebj/F2000045710.jpg[/aldl]


  2. #2

    الصورة الرمزية mazen86

    رقم العضوية : 2301

    تاريخ التسجيل : 24Sep2007

    المشاركات : 272

    النوع : ذكر

    الاقامة : mansoura

    السيارة: PUMA 2008

    السيارة[2]: PUMA 2008

    الحالة : mazen86 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اسعار السيارات في مصر ليس لها الا مقياس واحد

    العرض والطلب

    ماداام فيه طلب كتير علي العربية بتغلي وخلاص لغاية لما توصل للسما عادي جدا

    المهم يبيع باعلي سعر وخلاص


  3. #3

    الصورة الرمزية د-احمد عبد اللطيف

    رقم العضوية : 1259

    تاريخ التسجيل : 30Jun2007

    المشاركات : 324

    النوع : ذكر

    الاقامة : USA فلوريدا-الاسكندريه

    السيارة: Toyota

    السيارة[2]: BMW

    الحالة : د-احمد عبد اللطيف غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الموضوع دة ممكن تلاقي له تفسير منطقي في اي بلد غير مصر

    يعني لو تحسب الحكاية بالدولار يبقي لازم المستورد يزيد بنفس نسبة زيادة الدولار

    ولو الحكاية ان السوق نايم يبقى لازم الاسعار تنزل ولو بسيط لتشجيع البيع
    انما في مصر بلد العجايب
    واحد يغلى الف يقوم التاني يقول اشمعنا انا يعني هي عربيتي اللي وقعت من قعر القفة
    ودة كلة ينحصر في ان السوق في مصر ليس له اصول
    الناس تحب حاجة ترفعها في السما ممكن تكون عادية جدا في كل الدنيا
    مثلا اللانسر في مصر من احسن السيارات مبيعا وهى بالفعل سيارة ممتازة
    ولكن مبيعات التويوتا والهوندا في العالم كلة تفوق اللانسر بس مصر تختلف
    يعني باختصار الموضوع ارتجالي واي دراسات تتم هي دراسات فردية تعتمد على مبيعات كل شركة و قدرتها على المنافسة و نظرتها للسوق
    يعني هل الشركة تريد الحصول على حصة مؤقتة من السوق (معظم الشركات الصينية) ومش مهم اللي يحصل بعد كدة
    ام هي شركة تريد المنافسة والاستمرار (دايهاتسو وبروتون على سبيل المثال)
    ام هي شركة على الاستعداد للتضحية ببعض الارباح مؤقتا في سبيل البقاء الطويل و السيطرة على السوق (غبور هيونداي, و ابو الفتوح)
    ام هي شركة ذات اسم كبير وتريد ان تتواجد في مصر (تويوتا وهوندا مثلا)
    ام هي شركة مملوكة لحوت كبير وهنا كل الموازين تختل على حسب الحوت عايز ايه


  4. #4

    الصورة الرمزية ToYoTa

    رقم العضوية : 22873

    تاريخ التسجيل : 21Oct2008

    المشاركات : 99

    النوع : ذكر

    الحالة : ToYoTa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanboly مشاهدة المشاركة


    الملاحظه هنا فى ان الزيادات الكبيره فى الاسعار كلها ماركات يابانى

    مازدا - هوندا - ميتسوبيشى - تويوتا

    هتقولو ان ده بسبب الين

    طب اشمعنى دايهاتسو غلت 1000 او 2000 بس فى كل موديلاتها

    وليه سوزوكى مغلتش ولا مليم ؟؟؟ ولا دى مش يابانى
    طبعا لان مازدا - هوندا - ميتسوبيشى - تويوتا عربيات مطلوبة وليها سمعة حلوة اوي في مصر بالاضافة ان الوكلاء بيلعبو علي نقطة ارتفاع الين
    وبصراحة لو زادت 10000 كمان برده هتتباع وماحدش هيقول لا

    لان الواحد من صغره عنده كلمة made in japan دي زي الفولاذ :k34:
    والمثل بيقول لو فاتك الياباني مش هيرجع تاني


  5. #5

    الصورة الرمزية د.محمود صلاح

    رقم العضوية : 1435

    تاريخ التسجيل : 14Jul2007

    المشاركات : 14,773

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: لا

    السيارة[2]: اوبترا

    الحالة : د.محمود صلاح غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الالنترا رخصت عشان شالوا منها حاجات مثل فرامل مانعة الانغلاق


  6. #6

    الصورة الرمزية bishoo33

    رقم العضوية : 157

    تاريخ التسجيل : 24Apr2007

    المشاركات : 499

    النوع : ذكر

    الاقامة : الأسكندرية - محرم بك - الرصافة

    السيارة: كيا برايد 2003 سيدان

    السيارة[2]: هيونداى ماتريكس 2008

    دراجة بخارية: غير موجود

    الحالة : bishoo33 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    هى فين الألنترا
    غليت كلام على ورق بس هى مش موجوده وخاصه الأوتو

    أخوكم فى الله محمد مبروك


  7. #7

    الصورة الرمزية Dr. Elsaadani

    رقم العضوية : 3308

    تاريخ التسجيل : 19Nov2007

    المشاركات : 547

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt

    السيارة: only one

    السيارة[2]: Car

    دراجة بخارية: non

    الحالة : Dr. Elsaadani غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الموضوع ده بكل اختصار احسن حاجة ان الواحد ما يفكرش فيه

    مصر ام الدنيا وليها نظامها

    سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشة ومداد كلماته
    -------------------------
    د. محمد السعدنى


  8. #8

    الصورة الرمزية Hosam_Optrawy

    رقم العضوية : 13687

    تاريخ التسجيل : 27Jun2008

    المشاركات : 14,730

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo - Doha

    السيارة: Optra 2008 A/T

    السيارة[2]: Kia Cerato K3 TopLine

    دراجة بخارية: -

    الحالة : Hosam_Optrawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يعنى الحكايه ماشيه عشوائى

    [aldl]http://s17.postimg.org/ygne2hebj/F2000045710.jpg[/aldl]


  9. #9

    الصورة الرمزية Hosam_Optrawy

    رقم العضوية : 13687

    تاريخ التسجيل : 27Jun2008

    المشاركات : 14,730

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo - Doha

    السيارة: Optra 2008 A/T

    السيارة[2]: Kia Cerato K3 TopLine

    دراجة بخارية: -

    الحالة : Hosam_Optrawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    معلش نسيت اضيف للقائمه اللى فوق ان طبعا الشارك غليت برضه 4000 زى البوما
    والهيونداى سوناتا غليت 5000
    وبالنسبه لموضوع النوبيرا 2009 سمعت معلومه ان اخرها شهر 12

    [aldl]http://s17.postimg.org/ygne2hebj/F2000045710.jpg[/aldl]



 

المواضيع المتشابهه

  1. ايه حقيقه اللى بيحصل بين منتدى نايل موتورز و منتدى....* موتورز بالظبط؟
    بواسطة mazagngi2010 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 46
    آخر مشاركة: 10-01-2011, 06:17 AM
  2. عاوز أعرف اسعار العربيات فى بور سعيد (اللى هى فى الجمرك )
    بواسطة mrghost في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 13
    آخر مشاركة: 20-01-2010, 06:51 AM
  3. العربيات و المطر: هو اية اللي بيحصل بالظبط ؟ و ازاي نتفادى المشاكل دي اثناء المطر؟
    بواسطة M.Osman في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 29-10-2009, 10:33 PM
  4. صيانه الألف كيلو ,, ايه اللى بيحصل فيها بالظبط ؟؟
    بواسطة m7nsh في المنتدى ورشـــة نــايل مــــوتـــورز
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 24-11-2008, 02:11 PM
  5. ايه اللى بيحصل بالظبط فى المنتدى ده شىء عجيب ؟............
    بواسطة sokasoon في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 24-10-2007, 09:14 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2