ال DSG: هو 2 اسطوانة دبرياج و لما بتبقي ماشي براحة بيكون كده و لا كده وحدة معشقة و التانية فاضية فاتشخلل عادي جدا و شوية شوية و حتتعوده عليه.

شوية حاجات كده علشان نحافظ عليه:

هوا احسن فتيس سوقته في حياتي كلها بس ليه طريقة سواقة بال D عادي في الزحمة بس خليك حنيين و متعملش kickdown غير لو فعلا حتيجري جامد مش تعمل Kickdown و تقف علي طول, ده كده يبوظه و كمان متجيبش ال P خالص !!! غير لما حتقفل العربية بس !! يعني متجبهاش كل لما تقف في اشارة
و كمان لما تركن ارفع فرامل اليد الاول !! و بعد كده هات ال P علشان وزن العربية يتحمل علي الفرامل مش الفتيس.

و طبعا للاشف حليك علي طول في الصيانة مع التوكيل و برده في حاجة شبه لذيذة و خدعة حلوة انك في كل صيانة 10,000 كم تبلغ المهندس ان الفتيس بينتش معاك و خليه يعملك اوردر من المانيا بميجا جديدة (حتي لو الفتيس شغال زي الفل) علشان لو لقدر الله حصل حاجة يبقي انت مبلغ عن حوار الفتيس و هما اللي لابسيين الموضوع و انت في ال Safe Side.

طبعا في الجولف عندي 2012 MOVE في حاجة عندي اسمها Oil Temp (عداد ديجيتال في ال MIFI) ]ديه للاسف مش موجودة في كل العربيات و فيه طريقة انك تعملها Active عن طريق ال VAG Com بالكمبيوتر. المهم الدرجة المناسبة للفتيس علشان احسن أداء (للسرعات) هي من 110 لحد 145 أقل من كده زي الفل طبعا بس اكتر من كده لازم تقف علي طول و تطفي المحرك علشان الميجاترونكس كده تبوظ.

للاسف هو فتيس جامد جدا و مريح جدا و موفر جدا في البينزين, بس طبعا ظروف السواقة في مصر بتقصر في عمره و برده اسلوب السواقة لو وحش بيبوظه بسهولة.

نيجي للدبرياج هما 2 و كده ولا كده زي اي عربية مانويل بيتغيره بس طبعا عمرهم الافتراضي بيقل لو اسلوب السواقة وحش.

ان شاء الله لو عملته اللي بقوله ده, مش حيحصل حاجة للفتيس بنسبة كبيرة و حيعيش معاكم وقت اطول ان شاء الله.

و بالتوفيق ان شاء الله