مع احترامي لرأيك لكني اختلف معاك في معظم كلامك..
لو هنتكلم من منطلق ان الزوج هو المطالب شرعا بتأسيس بيت الزوجيه وان اهل الزوجه بيساعدوا تفضلا وتيسيرا عل الزوج يبقي المنطق يقول انه يمضي بس علي المنقولات اللي هم هيشتروها مش علي كل شيء ...
اما بخصوص حسن الاختيار. فمفيش واحد بيتعمد يسيء الاختيار انما اوقات كتير التصنع واخفاء الحقيقه والتجمل بيخدع وبيصور للواحد انه هيتجوز ملاك من السما وبعد الجواز بيكتشف الوش الاصلي اللي بيظهر بسرعه في بعض الاحيان واوقات بتبقي العروسه تقيله وعايزه تحكم التدبيسه فبتستني لحد ما يحصل حمل وبعدين تطلع اللي جواها وبتكون من ضمن اسلحتها القايمه اللي ممكن بيها تحبسك والعيل اللي هيتبهدل لو اتربي بعيد عنك ...
اخيرا. الناس برغم تحفظها علي القايمه وانا منهم. الا انهم قالوا انه لو هيمضي علي قايمه يمضي انما علي الحاجه اللي جت فعلا وشافها وراحت بيته لكن ما يمضيش علي حاجه ما جاتش وممكن ما تجيش...
اما بخصوص سؤال حضرتك ازاي ترفض ان توقع على قائمة منقولات تضمن بعض حقوق الزوجة التي قدمتها عن طيب خاطر؟ اقول لحضرتك اولا انه ما رفضش لكنه عايز يمضي بعد ما يشوف الحاجه وده حقه.. ثانيا القايمه ما بتضمنش بعض حقوق الزوجه اللي قدمتها (اللي هي مساهمتها في المنقولات) ده بتضمن كل حقوق الزوجه اللي قدمتها واللي ما قدمتهاش ومع كده هو مش ممانع ولا جاب سيرة انه رافض ...
علي فكره. كتير من ولاد الاصول لما بييجوا يمضوا العريس علي القايمه بيبقوا محرجين انهم بيطلبوا ده ولكن بيبقوا مضطرين لاسباب زي العرف وشكليات العيله الخ ..فلما حد يطلب يمضيني علي قايمة منقولات لسه ما اشترهاش والله اعلم هيشتريها ولا لأ . ده يبقي شخص بجح وانا شخصيا ارفض اناسبه حتي لو بنته نازله من السما بجناحات...
المفضلات