السلام عليكم، اولا كل عام و انتم بخير بمناسبة عيد الأضحى المبارك.

بعد شرائي للجيتا الخليجي 2009 ( استلام شهر 9-2008 ) و بعد عمل اول صيانة لها5000 كيلو ، حبيت اعرض بعض الملاحظات على النحو التالي للافادة :

1- سحب الموتور جيد جدا قياس بكونه 1600 سي سي 102 حصان للشاب المتزن في قيادته و لا يبحث عن الشد و الأمريكاني خلافه حتى مع وجود حمل بالسيارة.
2- العفشة ناعمة جدا ماشاء الله و خصوصا مع النيتروجين بالكاوتش بمعنى الاحساس بالمطبات و الطريق و في نفس الوقت الاتزان مع السرعات و الملفات.مقارنة بالأكتافيا A5 الجيتا عفشتها انعم بكتير.
3- عزل الصوت و خامات التشطيب جيدة جدا ماتحسش نهائي ان السيارة دي تجميع مكسيكي علما بأن نفس المصنع بالمكسيك يتم تصدير السيارة منه للسوق الأمريكي.
4- موضوع الارتفاع عن الأرض يتم التعود عليه مع الوقت بمعنى ان السيارة ليست بارتفاع اوكتافيا عن الأرض و ليست بانخفاض السيفيك و هو ليس مشكلة كبيرة معي الا مع المطبات السيئة جدا و يتم التعامل معها بالجنب بدون مشاكل علما بأن كل الخليجي به تصفيح سفلي كامل ( فيبر قوي و ليس صاج ).طبعا الكل عارف ان الارتفاع عن الأرض له علاقة مباشرة بثبات السيارة على الطريق.
5- عملت صيانة 5000 عند محمد سمير بجسر السويس خلف حديقة بدر- تشمل زيت شل هيلكس 10000 كم و فلترزيت و ربط عفشة وغسيل موتور و تشحيم العفشة باسبراي خاص بمبلغ 420 جنيه. المركز جيد و ينقصه فقط بعض الاحترافية في الأداء ليصبح بديل 100 % للتوكيل و لكن بصفة عامة كافي جدا حاليا و ارشحه لجميع مالكي الخليجي لعمل الصيانة الدورية كل 10000 كيلو بعد ال 5000 الأولى.
6- استهلاك البنزين في حدود 240 كيلو للصفيحة مع تشغيل التكييف في السفر فقط و طبعا بنزين 92.
7- مع كامل احترامي للأكتافيا A5 والسيات الا أن سيارات فولكسفاجن الأم حاجة تانية من حيث العفشة و عزل الصوت و التشطيب الداخلي.
8- قمت بتغيير الكاسيت سي دي الموجود بها Rcd 500 بمغير ست اسطوانات داخلي و Mp3 الى Multimidea Unit كاملة جبتها معايا من المانيا في زيارةعمل من شهر. الوحدة الجديدة اسمها Zenec لسه نازلة اوروبا في شهر 6 -2008 شاملة كل حاجة من Dvd وmp3 و Bluetooth و راديو Rds و الوحدة دي متفصلة على الفولكس Mk5 تحديدا بمعنى تشيل القديم و تركبها بدون اي توصيلات اسلاك اضافية.

8- من وجهة نظري عيب السيارة في حاجتين :
- السعر مبالغ فيه شوية و لكن بعد ارتفاع سعر الياباني اصبح منطقي نوعا ما.
- قطع الغيار غالية جدا بس معمرة كطبيعة كل الألماني.

خالص احترامي للجميع و كل عام و انتم بخير.

م / محمد حمدي