| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 27

  1. #1

    الصورة الرمزية mido777

    رقم العضوية : 29

    تاريخ التسجيل : 17Apr2007

    المشاركات : 1,612

    النوع : ذكر

    الاقامة : إٍسكندريه

    السيارة: أوبل - أسترا - 2000

    السيارة[2]: هيوانداى - النترا - 2007

    دراجة بخارية: no

    الحالة : mido777 غير متواجد حالياً

    افتراضي بين سلوكيات المصريين .. وسلوكيات العالم المتحضر - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    واشنطن - عماد سيد - مرت عدة ايام وانا في الولايات المتحدة الامريكية وتحديدا في العاصمة واشنطن .. افتقدت أهلي وزوجتي واصدقائي وعملي .. لكنني وللمرة الثانية في حياتي اشعر بأني انسان .. له الحق في الاحترام والشعور بالأمان والمعاملة الحسنة.

    كانت المرة الاولى حين كنت في تركيا حين غادرت العالم العربي لأول مرة، وخلال المرتين شعرت باحترام الجميع للآخر .. لا أحد ينظر الى لونك .. إلى ما ترتدي .. الى طريقتك في السير الى آخر تلك الاشياء التى اعتدنا في عالمنا العربي ان نلتفت اليها.

    كلما سرت في شوارع القاهرة أو أي من مدن مصر المحروسة أشعر بأن الناس تراقب بعضها بعضا وتعلق على أي شيء في الآخرين حتى ولو كان تافها .. ولا أعرف بأي ذريعة نعطي لأنفسنا هذا الحق في اختراق مساحة خصوصية الآخرين ولو بالنظر .. لماذا نتطفل على الآخرين ؟ لماذا نتحرش بكل ما هو انثوي ؟ لماذا لا ندع الناس و شأنهم و نهتم نحن بشئوننا و سلوكياتنا و التي هي بالطبع في حاجة الى تعديلات هائلة.

    الجميع بتعامل بهدوء واحترام .. لم أسمع أصواتا تتعالى بالشتائم القذرة التي اعتدت سماعها يوميا .. اذا دخلت المصعد في اي مكان ترى من فيه يرحبون بك وهم لا يعرفونك .. تجد من امامك يظل ممسكا بباب المحل او المبنى حتى تمر انت وهكذا عليك ان تفعل مع من خلفك .. لا يوجد تدافع في مترو الانفاق .. اذا كانت المحطة مزدحمة فيمكنك الانتظار لتستقل القطار التالي لا ان تدفع من امامك ليسقط على وجهه او على القضبان او أن تتصارع مع الباب لتفتحه عنوة بعد إغلاقه وكأنك هرقل لتلحق بهذا القطار تحديدا والا ستتأخر عن موعدك وهو الأمر الخطير الذي سيعطل الكرة الارضية عن الدوران !!

    الشرطة تعامل الناس باحترام .. لا يوجد من يظهر لك من تحت الارض ليسألك عن اوراقك .. اذا تواجدت في مكان غير آمن مثل اماكن البناء او الحفر او مكان يحظر دخوله على العامة تجد شرطيا بتجه اليك بكل هدوء ويقول لك : سيدي .. هذا المكان غير آمن او يمنع التواجد داخله.. من فضلك توجه الى المكان الآخر ويشير الى المكان المقصود .

    اذا اشتريت شيئا يعاد لك ما تبقى من مال ولو كان اصغر واتفه من تلتفت اليه .. لا يوجد شيء اسمه "يبقى لك" او "ما فيش فكة" او "انزل من العربية فك من البنزينة" او "ابقى فك قبل ما تركب يا بيه" او "الشاي بتاعنا" وليس عيبا ان تسأل عما تبقى لك من مال فهو حقك وليس لأحد ان يأخذه منك بسيف الحياء ولا ان تتركه تأكيدا منك على انك اغنى راكب في ... الميكروباص !!

    طفت وحيدا في شوارع تلك العاصمة التي لا تتبع اي ولاية وتسمى شوارعها باسماء الولايات وقد صممها شخص فرنسي على هيئة مربع ضخم .. طفت وانا اكاد ابكي .. كيف تدهورت بلادي الى هذا الحد ؟ ما الذي حدا بأهل بلادي ومن يديرون شئونها الى التردي بنا الى هذه الدرجة ؟ ألا نستحق ان نشعر نحن ايضا بكرامتنا ؟ الا نستحق ان نشعر بالأمان ونحن نمر بجوار ضابط الشرطة او عسكري المرور دون ان نتوقع ان يسألنا : جاي منين ؟ رايح فين ؟ بطاقتك يا فندي ؟ طلع اللى في جيبك .. قلب نفسك.

    وبلغ غيظي وشعوري بالحنق المدى وانا اقف الى جوار مبنى البنتاجون وبل والمباحث الفيدرالية الامريكية والبيت الأبيض ومبنى الكابيتول و التقط الصور التذكارية لتلك المباني التى لم أرها الا في الافلام .. و وقف غيري العشرات يفعلون المثل دون ادني شعور بالقلق سواء منا او من جانب القائمين على حراسة هذه الاماكن، وانت الذي لا تستطيع ان ترفع كاميرا في أي مكان بمصر لتلتقط صورة ولو لمحل تافه في شارع جانبي بميدان التحرير دون ان يظهر احد افراد الامن السريين او من يرتدون الملابس الرسمية من تحت الارض ليسألك من انت وماذا تصور ولماذا تصور واين تصريح التصوير وكان هذه الاماكن أخطر من البنتاجون او غيره !!

    الأطفال هنا أطفال بحق .. أبرياء وادعون .. تحب ان تراهم وهم يلعبون ويمرحون .. ليست لديهم تلك النزعات التدميرية والقتالية التي تملأ نفوس تلك الشياطين الصغيرة في بلادنا والتي لم تترك شيئا الا وامتدت اليه أيديهم العابثة بالتدمير والإهلاك .. أذكر في مرة -والله تعالى على ما أقول شهيد- اني كنت اركب اوتوبيس نقل عام .. هل تعرفون ماذا كانت متعة ومرح اطفالنا ؟ ان يضربوا نوافذ الاوتوبيس بالــ "بمب" وهم يتضاحكون ويفرحون بشدة كلما رأوا نظرات الفزع في أعين الناس.

    كل ما رأبت وشعرت به هو سلوكيات شعب .. مجرد سلوكيات لا تحدد او تقرر أغلبها أية قوانين .. ثقافة نمت وتطورت يوما بعد يوم لتضاف الى تقدم علمي هائل وليس مجرد تفاخر اجوف بحضارة علمت العالم يوما ما دون ان يقدم الاحفاد اي جديد او اضافة لعبقرية اجدادهم .

    ترى .. هل يمتد بي العمر لأرى تغير عادات وسلوكيات وطبائع الشعب المصري .. ام أقضي نحبي و أنا يحدوني الأمل في ذلك؟


    تعليق:

    الخبر ده من مصراوى وفي ناس هناك بتنادى ان الموقع يعمل الموضوع ده حملة لتغير سلوكيات الناس

    استفسار وطلب !؟
    - هل من الممكن تغير سلوكيات الناس وفعلا السلوكيات دى تتغير ؟؟؟؟

    - ممكن احنا هنا فى نايل موتورز نتبنى حملة زى دى ونبدأ بأنفسنا ونغير من سلوكياتنا على الأقل فيما يتعلق بسلوكيتنا فى الشارع واحنا سايقين !!؟؟

    [gdwl]
    سبحانك اللهم وبحمدك ، أشهد أن لا إله إلا أنت أستغفرك وأتوب إليك
    [/gdwl]

    مـحـمـد الـطـويـل - إسـكـنـدريـه


  2. #2

    الصورة الرمزية MohabSaeed

    رقم العضوية : 571

    تاريخ التسجيل : 09May2007

    المشاركات : 2,355

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egypt

    السيارة: Fiat 131 Supermirafiori

    السيارة[2]: Proton Waja - 05 M/T

    دراجة بخارية: -

    الحالة : MohabSaeed غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    والله انا كنت داخل انشر نفس المقال "الحمد لله انى لمحت الموضوع ده " قبل ما افتح موضوع تانى عن نفس المقال .

    ياريت ياريـــــــــــــــــــت نقف كلنا " وقفه مع نفسنا " و نحاول نحلل تصرفاتنا و نحاول نحسن من نفسنا .
    و ننقد نفسنا قبل ما ننقد غيرنا و نتحلى بالرقى فى التعامل مع الاخرين والتسامح و الاخلاق الحميده " بعيد عن التمظهر بالدين "
    ياريت نسيب الناس فى حالها و بلاش ننقد ده و ديه و دول

    و النقطه المهمه " ياريت نخلينا فى حالنا و نفسنا " و مانحاولش نفرض رأى بالغصب على حد
    ياريت نتنازل عن الفضول الى بيخلينا نتطفل على غيرنا باى شكل ما



  3. #3

    الصورة الرمزية memohamada

    رقم العضوية : 11292

    تاريخ التسجيل : 22May2008

    المشاركات : 236

    النوع : ذكر

    الاقامة : المنوفية

    السيارة: Mazda 3 2008

    السيارة[2]: kia picanto 2006

    دراجة بخارية: لا

    الحالة : memohamada غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مش عارف دة تأثير الموضوع ولا الاغنية الكئيبة الى بسمعها
    بس انا فعلا عايز اعيط

    [img2]http://imageupload.org/thumb/thumb_127675.jpg[/img2]


  4. #4

    الصورة الرمزية aymansaad

    رقم العضوية : 19101

    تاريخ التسجيل : 15Sep2008

    المشاركات : 1,583

    النوع : ذكر

    الاقامة : السويس

    السيارة: فيات131

    السيارة[2]: فيات125

    دراجة بخارية: vesba

    الحالة : aymansaad غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شكرا لللاخ ميدو 777
    هو اتكلم فى موضوع حيوى وخطيريهمناجداو اتذكر مقولة الامام الشافعى (نعيب زماننا والعيب فينا وما لزماننا عيب سوانا---لاياكل ذئب لحم ذئب وياكل بعضنا بعض عيانا)والله اشعر بالخجل عندما ياتى اى اجنبى ويرى ما نفعله فلا يصدق اننا اصحاب حضارة8000 سنه


  5. #5

    الصورة الرمزية LONLY

    رقم العضوية : 27126

    تاريخ التسجيل : 08Dec2008

    المشاركات : 94

    الحالة : LONLY غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مع أحترامى للجميع أعتقد أن المشكلة معقده أكثر من ذلك فحسب رأيى الشخصى أن ما يحدث فى مصر يسمى بثقافة الزحام بأختصار شديد لو وضعنا عدد 2 دجاجة فى قفص وتركنا لكل منهم مساحة تكفيها وأكل وشرب وهكذا هنلاقى أنهم مستريحين تماما وكل (واحده فى حالها) أنما لو أدخلنا عليهم 20 دجاجة أخرين فما ستكون النتيجة ستكون فوضى بلا حدود و تصرفات عدوانية طبعا أنا مش بحاول أتفلسف ولا حاجة بس ده أبسط مثل بيجى على بالى وطبعا فى عوامل تانية مثل عدم الأحساس بالعدالة فى الوطن و رؤيه الفساد عينى عينك فى كل حته بس ده طبعا لا يمنع أن كل حاجة بتبتدى من الشعب لأن المسؤلين بمنتهى البساطة هما أصلا من الشعب مش جايين من كوكب تانى يعنى وبعدين أنا نفسى أفهم حاجة هو إحنا عايشيين فى بلد ملائكة كل ما تكلم حد أو تسمع حتى حد بيتكلم فى التلفزيون تلاقيه يقول (أنا ضد الفساد) أمال الفساد ده كله مين بيعمله ؟؟؟؟ معلش يا جماعه بس أنا لسه شايف دلوقتى حفلة تنصيب أوباما وسمعت الخطبه إللى قالها ومحروق دمى شوية على الفرق إللى بينا وبينهم و أسف على الأطاله


  6. #6

    الصورة الرمزية mada121977

    رقم العضوية : 198

    تاريخ التسجيل : 25Apr2007

    المشاركات : 2,429

    النوع : ذكر

    الحالة : mada121977 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    جميل جدااا المقال ده .. بس للاسف مفيش أمل ان الحاجات دى تحصل عندنا


  7. #7

    الصورة الرمزية LONLY

    رقم العضوية : 27126

    تاريخ التسجيل : 08Dec2008

    المشاركات : 94

    الحالة : LONLY غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    و أتفضلوا ده فيديو مالوش دعوه بالموضوع خااااااااالص بس علشان الناس تنبسط وتضحك بس نصيحة أتفرجوا عليه http://www.youtube.com/watch?v=qKvZpSBL_FY


  8. #8

    الصورة الرمزية Rembrandt

    رقم العضوية : 28777

    تاريخ التسجيل : 30Dec2008

    المشاركات : 2,248

    الحالة : Rembrandt غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    No, not everything. There are lots of wonderful Egyptian individuals, who have many good characteristics and who are able to excel in various fields of life.

    There are many efforts done by individuals in an attempt to develop this country too. All the efforts are sporadic and random however, that the net effort amounts to zero. Some think of zero as a good number, a neutral number. But its actually a very degrading number. Try to multiply a number with it, or divide it by another number and you get no where. Try dividing a number by it and its an undefined operation (not a number).

    So unfortunately, the good efforts done by so many Egyptians seem to maintain the survival level of this country more than to develop it in any way, and that is the zero number I'm talking about. It looks like we're standing still and surviving, but we aren't. Survival alone without development is a degraded state of being, and that's what we're living.


  9. #9

    الصورة الرمزية abzoabzo

    رقم العضوية : 9415

    تاريخ التسجيل : 22Apr2008

    المشاركات : 1,179

    الاقامة : giza

    الحالة : abzoabzo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انسى متبقاش مصر
    انا اتربيت على عدم القاء اى شئ فى الشارع فى اختراع اسمه باسكيت
    وان لما حد يشوفك بتعمل كده هيحترم نفسه ويقلدك
    بس انسا هنموت والناس بترمى مخلفاتها من العربية
    وابن البواب مش هيبطل يجرح فى العربية
    والناس فى الشارع هيعملوها كنبة للاستراحة ده لو مطلبوش منك المفتاح علشان يرتاحوا فى الصالون
    والناس الكبيرة والسيدات هتعمل عبيطة وتركب موصلات زحمة علشان حد يقوم لهم
    مع انهم لو مركبوش 1 مش هيوقفوا الطريق 2 امبراطورية الميكروباص هتلم نفسها ومش هتوقف عمال على بطال ويتحرقوا كل اللى فى الشارع
    واللى معاه فى نفسه يتحرق اللى مامعهوش اهم حاجة نفسه


    ومصر هاتفضل كده بلد شعار للفوضى والانحطاط الاخلاقى
    وتحيا مصر واحنا مش مهم


  10. #10

    الصورة الرمزية fakoussa

    رقم العضوية : 4785

    تاريخ التسجيل : 23Jan2008

    المشاركات : 341

    النوع : ذكر

    الاقامة : new cairo

    السيارة: honda

    السيارة[2]: كيا سيراتو كوبيه

    دراجة بخارية: قريبا

    الحالة : fakoussa غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    مفيش امل مفيش فايدة

    FAKOUSSA



 
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. سلسلة سلوكيات القيادة
    بواسطة SYD في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 14-10-2011, 02:21 PM
  2. سلوكيات القيادة
    بواسطة ehab77 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 10
    آخر مشاركة: 20-01-2009, 05:00 AM
  3. سلوكيات اللى بيركبوا معاك
    بواسطة 1.8Tee في المنتدى المنتــــــدى العـــــــــــام للسيــارات
    مشاركات: 33
    آخر مشاركة: 08-01-2009, 01:58 PM
  4. سيارات العالم فى عيون المصريين
    بواسطة فادى في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 15
    آخر مشاركة: 06-09-2007, 06:31 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2