السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

زى ما حضراتكم عارفين, انى كنت خبطت كلب بعربيتى, و يوم المقابلة 19 ديسمبر و انا رايح العربية لقيتها بتطلع دخنة بيضاء من الخلف (شفتها من المراية) و ركنت على جنب طبعا, و الكلام ده كان قبل بوابات بتاعة مصر اسكندرية الصحراوى.

لما نزلت ابص على العربية, لقيت ان فى مياه بتتسرب من الرادياتير, و فى زى زيت كده (بس طبعا ساعتها كنت بكدب نفسى)و سبب الدخنة البيضاء دى ان المياه بالزيت دى بتمشى على ماسورة الشكمان للأخر و بعد كده بتتبخر.

ساعتها كلمت مهندس محمد عبدالصمد, اللى كان متواجد فى المقابلة وقالى لو بتمشى العربية تعالى علينا, حاولت امشيها, لكن مكنتش بتمشى تقريبا, ده غير انى فى نتشة جامدة جدا فى الفتيس. المهم دورنا على ونش, و خدناها على مركز صيانة العبور, و مهندس محمد عبدالصمد مشكورا جدا جدا خلاهم يدخلوا العربية جوه الجراج بتاع المركز, و يستلموها منى بالرغم ان ده كان يوم اجازة, و الطبيعى ان العربية تتساب بره المركز.

رحت سلمت كل حاجة يوم السبت 20 ديسمبر, و انتظرنا التقييم النهائى للخسائر, و أنا اكتر حاجة كانت عاملة رعب عندى النتشة بتاعة الفتيس.

بعد تقييم الوضع بالكامل, اتضح ان العربية محتاجة طقم تبريد بالكامل (مروحة + سربنتينة تكييف + رادياتير) ده بالاضافة الى خراطيم تبريد زيت الفتيس, و الاكصدام الامامى.

المشكلة الرئيسية كانت فى عدم توافر خراطيم التبريد فى الوقت ده, و بعتوا طلبوها من اليابان. مهندس محمد عبدالصمد قال لى ان الخراطيم دى ضغط عالى, و هو مش حابب اننا ناخد مجازفة و نجيب حاجات من هنا محلية, لأن جربوا قبل كده و لم تكن بالجودة المناسبة.

الخراطيم مهندس ماجد كلمنى و قالى انهم بلغوه انها المفروض توصل يوم 20 يناير, و ساعتها هيبدأ شغل فى العربية, و أكد لى ان الشغل مش هياخد اكتر من يومين بالكتير.

اللى حصل انها اتأخرت زيادة شوية عن الميعاد ده لأن كان فى مشاكل مع الجمارك, و مهندس احمد عبدالوهاب مشكورا تدخل, و الحاجة خرجت على طول.

نيجى للأستلام, انا استلمت يوم 26 يناير. التصور المحتمل للسبب فى اللى حصل كله: لما خبطت الكلب و نزل تحت العربية, فأتعوج الرادياتير و مداخل خراطم تبريد الفتيس فيه كمان. المروحة القميص بتاعها اتفك, فغالبا مع الضغط على الخراطيم, و خروج المروجة من مسارها بعد تحطم القميص, ففكت الخراطيم من مكانها, و ده كان سبب وجود زيت مع المياه.

خرجنا جربنا العربية, و الفتيس كويس علشان ده كان اهم حاجة ليا, و الحمد لله مكنش فى اى حاجة غلط. كتكييف كان كله تمام و شغال و كذلك التبريد.

الملاحظات اللى كانت عندى كانت فى تقفيل الاكصدام. مكنش معمول له finish كويس كدهان, ده غير ان بعض الكليبسات مكنتش راكبة كويس فى مكانها, العربية دخلت و خرجت كذا مرة لحد اما الحاجة اتعملت كويس بنسبة 90%, لأن فى حاجات مهندس مصطفى على قالى مش هنقدر نظبطها اكتر من كده (كانت شوية نتوئات على اطراف الاكصدام من الدهان).

بخصوص التكاليف فكانت كالأتى:

العمالة:
دهان: 210 جنيه
سمكرة: 120 جنيه
ميكانيكا: 255 جنيه
اجمالى العمالة: 585 جنيه

القطع المستبدلة:
مروحة بالقميص و الموتور: 2535.35 جنيه
رادياتير: 3002.20 جنيه
حامل اكصدام امامى: 96.96 جنيه
اكصدام امامى بدون الهواية: 950.56 جنيه
سربنتينة: 2212.15 جنيه
مثبت للرادياتير: 20.76 جنيه
خرطوم تبريد: 129.28 جنيه
خرطوم تبريد: 50.99 جنيه

اجمالى القطع المستبدلة: 8817.98 جنيه

Materials:
عدد 10 كليبسات: 20 جنيه
فريون (340 بس مش عارف الوحدة بتاعتها) : 200 جنيه
الدهان: 90 جنيه
شحومات: 30 جنيه

الاجمالى: 340.60

اجمالى الفاتورة: 9923.85

و بعد الضريبة 10%: 10916.23

دى كانت التفاصيل كلها, أى استفسار بخصوص الموضوع انا تحت امركم.