اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tutankhamoun مشاهدة المشاركة
لو عايز برستيج زي ما أنت بتقول ........
أكيد و مليون % هاجيب الأسكودا مش الكورولا مع أحترامي لكل ملاك الكورولا ..... و لكن ده رأيي الشخصي .

و لو بقارن مقارنة فنية
مفيش فروق كبيرة بين الأثنين لأن العربيتين ممتازين مع تحفظي على سعرهم .

و لو بقارن علشان خاطر الأقتصادية الأعلى ...
هاشتري كورولا .....

إنما أنا شخصيا ........... لا مع الكورولا أو ضدها ....... أو مع الأسكودا أو ضدها و أنا ردت على نقط معينة
و أرجوا أن حضرتك ما تعتبرنيش ضد عربية معينة لأني أصلا ما وضحتش رأيي لعربية معينة .


مع تحياتي لحضرتك و ربنا يباركلك في الكورولا بتاعتك و يحفظك منها و يحفظها لك .
على فكرة انا لما قولت ممكن حد يشتري عشان البرستيج فقط انا كنت بتكلم عن الاوكتافيا او الفيكترا لان الشعب المصري معتقد ان الالماني يبقى برستيجو اعلى في كل الحالات !!!! يعني انا هروح اشتري عربية عشان اقتصادية كمان 6 سنين مثلا واحد تاني بيجيب ويجدد على طول حسب قدراته المالية فاهمني ؟

انا آسف جدا اني اقولك ان العربيتين مش قريبين من بعض ولا حاجة سعر اعادة البيع بيفرق كتير والنعومة بتفرق كتير والكورولا حسب سواقتي انا ثباتها اكتر من ممتاز على 180 وللأمانة معرفش فوق ال180 هتبقى ايه لكن خلينا واقعيين كل فين وفين هتسوق فوق ال180 ؟؟؟!!!!!

انا مش بقول انك ضد عربية بعينها انا بقول ان ثقافة العربية الالماني افضل ده مش موجودة في العالم غير عندنا حتى الخليج الي لسه بقاله 15 سنة بس يشترو عربيات غالية اكتر حاجة بيجيبوها الياباني وامريكا نفسها اكتر عربيات بتتباع فيها الياباني والتويوتا تحديدا.

الي عايز اقولو ان الأوكتافيا عربية ممتازة لكن انا بتكلم بعد 6 سنين مثلا مش هتكون مريحة زي الكورولا من الناجية الاقتصادية وعمر موتورها الإفتراضي اقل من الكورولا.

مدير مبيعات بيجو في ولا ية فيرجينيا وكان يعمل قبلها مبيعات في احدى توكيلات تويوتا (عندهم اكتر من وكيل) في أمريكا تونسي الأصل واسمو مسعد تقي ويعمل الآن مدير مبيعات نيسان المسعود في أبوظبي, قالي بالحرف ان الأمريكان بيشترو الياباني رغم ان عليه ضرايب وجمارك تجعلو اغلى من ما لو اشترو امريكي او اوروبي بسبب العمر الإفتراضي للموتور وان هو نفسو لما كان في امريكا رغم انو يعمل في توكيل بيجو الا انو كان شاري لنفسو عربية تويوتا كامري وزوجتو جابلها نيسان التيما, وقالي ان العمر الافتراضي مثلا عندهم في بيجو لاي سيارة 1600 سي سي هو 150 الف كيلو متر فقط بينما في تويوتا او هوندا من 250000 الى 300000 كيلومتر.

الي عايز اقولو واكررو تاني لو مش مهم العربية بعد 6 سنين هتعمل فيك ايه اشتري الي انت عايزو.