| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube

مشاهدة نتائج الإستطلاع: الجنوط : كمالية و مظهر ام ثبات حقيقي ؟

المصوتون
116. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع
  • مجدر كمالية و شكل

    15 12.93%
  • ثبات حقيقي و واضح

    68 58.62%
  • ثبات بس حاجة بسيطة لا تذكر

    33 28.45%
صفحة 2 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة
النتائج 11 إلى 20 من 64

  1. #11

    الصورة الرمزية M.Osman

    رقم العضوية : 23065

    تاريخ التسجيل : 24Oct2008

    المشاركات : 6,831

    النوع : ذكر

    الاقامة : Egyptian highways

    السيارة: -------

    السيارة[2]: Hyundai Verna 2007

    الحالة : M.Osman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    شكرا يا شباب :)


  2. #12

    الصورة الرمزية waleedrahmy

    رقم العضوية : 5193

    تاريخ التسجيل : 03Feb2008

    المشاركات : 2,879

    النوع : انثى

    الاقامة : https://t.me/pump_upp

    السيارة: 84813646132

    السيارة[2]: ???? ????? ??2008 ?????? 2010

    دراجة بخارية: ?? ????

    الحالة : waleedrahmy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لاشكر علي واجب

    https://t.me/pump_upp


  3. #13

    الصورة الرمزية Karim_Mohy

    رقم العضوية : 17822

    تاريخ التسجيل : 03Sep2008

    المشاركات : 2,037

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: .

    السيارة[2]: .

    دراجة بخارية: .

    الحالة : Karim_Mohy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    fe had kan aal en ghalat tganat el fiat 128 ...sah el kalam da?

    kkkkkk_kkkkkk سابقا


  4. #14

    الصورة الرمزية ouba2

    رقم العضوية : 12120

    تاريخ التسجيل : 02Jun2008

    المشاركات : 1,718

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Nissan

    السيارة[2]: Leony

    دراجة بخارية: no

    الحالة : ouba2 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ثبات حقيقي و واضح


    اللهم اغفر لنا وارحمنا انت مولانا فانصرنا علي القوم الكافرين
    ادخل علي الرابط التالي و لن تندم

    http://www.shbab1.com/2minutes.htm


  5. #15

    الصورة الرمزية أبومعاذ

    رقم العضوية : 1862

    تاريخ التسجيل : 22Aug2007

    المشاركات : 5,726

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo Elobour

    السيارة: maruti

    السيارة[2]: Gen-2

    دراجة بخارية: no

    الحالة : أبومعاذ غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Karim_Mohy مشاهدة المشاركة
    fe had kan aal en ghalat tganat el fiat 128 ...sah el kalam da?
    كلام مش صحيح بس لو هتجنط ال 128 حطلها جنط 13 و كاوتش ميزدش عن 175/70 عشان لو عايز تزود تحط 185/60 مثلا يبقى لازم تروح الاول لسمكري يفتحلك شفة الرفرف شوية عشان ميحكش في الكاوتش و الموضوع دا بيتكلف حوالي 50ج

    ﻧﺤﻦ أﻓﻀﻞ ﺷﻌﺐ ﯾﺼﻨﻊ اﻟﺜﻮرات ﻟﻜﻨﻪ ﻻ ﯾﺤﺴﻦ ﺣﺮاﺳﺘﻬﺎ ﻓﯿﻌﻮد اﻟﻈﻠﻢ ﻟﯿﻠﺘﻒ ﻣﻦ ﺟﺪﯾﺪ , ﻓﻲ ﻛﻞ ﻣﺮة ﯾﺤﺪث ذﻟﻚ وﻻ ﻧﺘﻌﻠﻢ اﻟﺪرس


  6. #16

    الصورة الرمزية Ghamrawy

    رقم العضوية : 4385

    تاريخ التسجيل : 17Jan2008

    المشاركات : 4,078

    النوع : ذكر

    الاقامة : Alexandria

    السيارة: grande punto T-jet

    السيارة[2]: خلاص بخ

    دراجة بخارية: nope

    الحالة : Ghamrawy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SuccessCre8or مشاهدة المشاركة
    يعنى لو حطيت جنوط سبور بنفس مقاس الستاندارد بتاع العربية هيكون مفيش مفعول غير المنظر ...حتى لو كاوتش كويس ؟

    شكرا للتفاعل :)
    لو الجنط الجديد و زنه أخف من جنط العربية الاصلى يبقى المفترض ان الثبات يزيد علشان كل ما وزن الجنط و الكاوتش و مجموعة الفرامل يخف كل ما الثبات يزيد


  7. #17

    الصورة الرمزية waleedrahmy

    رقم العضوية : 5193

    تاريخ التسجيل : 03Feb2008

    المشاركات : 2,879

    النوع : انثى

    الاقامة : https://t.me/pump_upp

    السيارة: 84813646132

    السيارة[2]: ???? ????? ??2008 ?????? 2010

    دراجة بخارية: ?? ????

    الحالة : waleedrahmy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    لو الجنط الجديد و زنه أخف من جنط العربية الاصلى يبقى المفترض ان الثبات يزيد علشان كل ما وزن الجنط و الكاوتش و مجموعة الفرامل يخف كل ما الثبات يزيد
    بالعكس الثبات حا يقل لان وزن العربية حا يخف ......بس أستهلاك البنزين حايقل ............ والتسارع حا يزيد

    https://t.me/pump_upp


  8. #18

    الصورة الرمزية MMamdouh

    رقم العضوية : 102

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 34,229

    النوع : ذكر

    الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt

    السيارة: Daewoo Lanos I 1999

    السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : MMamdouh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة waleedrahmy مشاهدة المشاركة
    بالعكس الثبات حا يقل لان وزن العربية حا يخف ......بس أستهلاك البنزين حايقل ............ والتسارع حا يزيد
    لا كلام جيمينو صح

    مجموعة العفشة و الفرامل اللى هى بيقولوا عليها الوزن الغير منبوض كل ما تبقى خفيفة كل ما رد فعل العفشة على الطريق بقى احسن و بالتالى تماسك كل عجلة مع الاسفلت حيزيد و فى النهاية الثبات حيزيد

    MMamdouh

    What is the difference between ignorance and apathy?...I don't know & I don't care



    [marq="3;right;3;scroll"]اللى ميعرفش... يقول هجس[/marq]

    [marq="Error"]what goes around... comes around[/marq]





  9. #19

    الصورة الرمزية waleedrahmy

    رقم العضوية : 5193

    تاريخ التسجيل : 03Feb2008

    المشاركات : 2,879

    النوع : انثى

    الاقامة : https://t.me/pump_upp

    السيارة: 84813646132

    السيارة[2]: ???? ????? ??2008 ?????? 2010

    دراجة بخارية: ?? ????

    الحالة : waleedrahmy غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    مجموعة العفشة و الفرامل اللى هى بيقولوا عليها الوزن الغير منبوض كل ما تبقى خفيفة كل ما رد فعل العفشة على الطريق بقى احسن و بالتالى تماسك كل عجلة مع الاسفلت حيزيد و فى النهاية الثبات حيزيد
    مش من المعروف أن كل ماوزن العربية ما يزيد ثباتها بيزيد وكل ما يقل الوزن الثبات بيقل ولا أيه

    https://t.me/pump_upp


  10. #20

    الصورة الرمزية MMamdouh

    رقم العضوية : 102

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 34,229

    النوع : ذكر

    الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt

    السيارة: Daewoo Lanos I 1999

    السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : MMamdouh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اولا دة مش شرط.... العربية الفورميولا 1 وزنها بالسواق 505 كيلو فا محدش يقنعنى ان الثبات = وزن.... ماشى الوزن عنصر من عناصر الثبات لكن مش هو العنصر الاساسى او الوحيد فى الموضوع

    ثانيا الوزن المنبوض هو كل وزن فى جسم السيارة يوثر على سوست العربية بمعنى ان الجزء اللى وزنة محمل على السوستة يبقى "وزن منبوض" اما الوزن الغير منبوض فا هو الوزن اللى محمل على الاسفلت... يعنى وزن الاجزاء اللى لو بقت وزنها 10 طن مش حتكبس السوست...يدخل تحت البند دة وزن الجنوط و الكاوتش و طنبورة الفرامل بالكالبرات و الدوشم و التيل و النصف السفلى لمساعد كفرسون و المقصات

    ايه الحكمة ان الوزن دة يبقى خفيف؟

    الاجزاء سالفة الذكر دى كلها مكونات عفشة او وزنها مرمى على العفشة... و تحديدا الاجزاء اللى يتتحرك فى العفشة مع المطبات... يعنى هى اللى بتتعامل مع مطبات و حفر الطريق و ارتفاعها و انخفاضها هو اللى بيحدد مدى تماسك العجلات مع الار و بالتالى مدى ثبات العربية و امكانية التحكم فيها

    تخيل لو وزن الاجزاء دى تقيل و انت ماشى بسرعة 60 كيلو و اخدت حتة عالية فى الاسفلت... الحتة العالية حتخلى العفشة تنضخط و العجلة تطلع لفوق و القصور الذاتى للاجزاء التقيلة بيبقى كبير و بالتالى ممكن اوى اندفاع المكونات دى لفوق يبقى قوى لدرجة انه يكبس السوستة لكسر من الثانية حتى بعد ما العجلة تعدى بعد الحتى الحتة العالية اللى فى الاسفلت و بعدين تنزل تانى

    الحتة الزيادة اللى بنتكلم فيها دى يعنى كسر من الثانية كانت عجلة من العجلات فى الهوا و مش ماسكة فى الاسفلت اصلا... الموضوع مش قضية اوى لو ماشى 60 فى خط مستقيم بسرعة ثابتة و قابلتك حتة واحدة عالية... تخيل بقى الوضع لو السرعة كانت 100 و انت فى ملف و بدل ما الحتة العالية حتة واحدة... لا دول مسلسل من المقبات و دى بنشوفها كتير....

    حتلاقى العربية بتتطوح لبرة الملف و ممكن تخرج عن الطريق خالص مهما حاولت تلف الدركسيون لان فيه جزء كبير من الوقت بيبقى فيه العجل مش ماسك فى الارض اساسا... ممكن بعضكم يكون حس بحاجة زى كدة لما ياخد فاصل كوبرى رخم فى ملف و يحس ان العربية حودت حتة صغيرة يمين او شمال حسب الملف اول ما يعدى الفاصل

    لما تبقى الاجزاء دى خفيفة حيبقى القصور الذاتى بتاعها قليل و بالتالى حتقدر تنضغط و ترتد بسهولة و فى زمن قليل و بالتالى فترة تماسكها مع الارض حتبقى اكبر مما يعطى ثبات اعلا... (الموضوع اشبة بالفرق فى القدرة على تغيير الاتجاه بين لاعب جمباز و مصارع سومو) و دة السبب ان فى العربيات السبور بتلاقى المقصات مصنوعة من الالومنيوم و عربيات السباق بيبقى فيها جنط 18 بس خفيف جدا

    MMamdouh

    What is the difference between ignorance and apathy?...I don't know & I don't care



    [marq="3;right;3;scroll"]اللى ميعرفش... يقول هجس[/marq]

    [marq="Error"]what goes around... comes around[/marq]






 
صفحة 2 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. ثبات العربيات موضوع للنقاش
    بواسطة ramyworm في المنتدى تعـــديل الســـيارات و الإضافات
    مشاركات: 36
    آخر مشاركة: 18-10-2011, 01:00 AM
  2. إيه رأيك في ثبات ال 405
    بواسطة Omar_H في المنتدى بيــــجو
    مشاركات: 20
    آخر مشاركة: 02-03-2011, 02:26 PM
  3. مشاركات: 21
    آخر مشاركة: 04-03-2010, 10:52 PM
  4. احكي تجربتك....ما رأيك في ثبات السيفيك في السرعات العالية
    بواسطة الصيداح في المنتدى هـــــــوندا
    مشاركات: 28
    آخر مشاركة: 03-03-2010, 10:54 PM
  5. غيير شكل الجنوط بنفسك...ادخل وشوف بنفسك...وقول رأيك ؟
    بواسطة ahmednabeel في المنتدى كــماليــات السيـــارات و الإكسسوارات
    مشاركات: 34
    آخر مشاركة: 21-03-2009, 11:21 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2