لاشكر علي واجب
رقم العضوية : 23065
تاريخ التسجيل : 24Oct2008
المشاركات : 6,831
النوع : ذكر
الاقامة : Egyptian highways
السيارة: -------
السيارة[2]: Hyundai Verna 2007
الحالة :
شكرا يا شباب :)
رقم العضوية : 5193
تاريخ التسجيل : 03Feb2008
المشاركات : 2,879
النوع : انثى
الاقامة : https://t.me/pump_upp
السيارة: 84813646132
السيارة[2]: ???? ????? ??2008 ?????? 2010
دراجة بخارية: ?? ????
الحالة :
لاشكر علي واجب
https://t.me/pump_upp
رقم العضوية : 17822
تاريخ التسجيل : 03Sep2008
المشاركات : 2,037
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: .
السيارة[2]: .
دراجة بخارية: .
الحالة :
fe had kan aal en ghalat tganat el fiat 128 ...sah el kalam da?
kkkkkk_kkkkkk سابقا
رقم العضوية : 12120
تاريخ التسجيل : 02Jun2008
المشاركات : 1,718
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: Nissan
السيارة[2]: Leony
دراجة بخارية: no
الحالة :
ثبات حقيقي و واضح
اللهم اغفر لنا وارحمنا انت مولانا فانصرنا علي القوم الكافرين
ادخل علي الرابط التالي و لن تندم
http://www.shbab1.com/2minutes.htm
رقم العضوية : 1862
تاريخ التسجيل : 22Aug2007
المشاركات : 5,726
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo Elobour
السيارة: maruti
السيارة[2]: Gen-2
دراجة بخارية: no
الحالة :
ﻧﺤﻦ أﻓﻀﻞ ﺷﻌﺐ ﯾﺼﻨﻊ اﻟﺜﻮرات ﻟﻜﻨﻪ ﻻ ﯾﺤﺴﻦ ﺣﺮاﺳﺘﻬﺎ ﻓﯿﻌﻮد اﻟﻈﻠﻢ ﻟﯿﻠﺘﻒ ﻣﻦ ﺟﺪﯾﺪ , ﻓﻲ ﻛﻞ ﻣﺮة ﯾﺤﺪث ذﻟﻚ وﻻ ﻧﺘﻌﻠﻢ اﻟﺪرس
رقم العضوية : 4385
تاريخ التسجيل : 17Jan2008
المشاركات : 4,078
النوع : ذكر
الاقامة : Alexandria
السيارة: grande punto T-jet
السيارة[2]: خلاص بخ
دراجة بخارية: nope
الحالة :
رقم العضوية : 5193
تاريخ التسجيل : 03Feb2008
المشاركات : 2,879
النوع : انثى
الاقامة : https://t.me/pump_upp
السيارة: 84813646132
السيارة[2]: ???? ????? ??2008 ?????? 2010
دراجة بخارية: ?? ????
الحالة :
بالعكس الثبات حا يقل لان وزن العربية حا يخف ......بس أستهلاك البنزين حايقل ............ والتسارع حا يزيدلو الجنط الجديد و زنه أخف من جنط العربية الاصلى يبقى المفترض ان الثبات يزيد علشان كل ما وزن الجنط و الكاوتش و مجموعة الفرامل يخف كل ما الثبات يزيد
https://t.me/pump_upp
رقم العضوية : 102
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 34,229
النوع : ذكر
الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt
السيارة: Daewoo Lanos I 1999
السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
رقم العضوية : 5193
تاريخ التسجيل : 03Feb2008
المشاركات : 2,879
النوع : انثى
الاقامة : https://t.me/pump_upp
السيارة: 84813646132
السيارة[2]: ???? ????? ??2008 ?????? 2010
دراجة بخارية: ?? ????
الحالة :
مش من المعروف أن كل ماوزن العربية ما يزيد ثباتها بيزيد وكل ما يقل الوزن الثبات بيقل ولا أيهمجموعة العفشة و الفرامل اللى هى بيقولوا عليها الوزن الغير منبوض كل ما تبقى خفيفة كل ما رد فعل العفشة على الطريق بقى احسن و بالتالى تماسك كل عجلة مع الاسفلت حيزيد و فى النهاية الثبات حيزيد
https://t.me/pump_upp
رقم العضوية : 102
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 34,229
النوع : ذكر
الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt
السيارة: Daewoo Lanos I 1999
السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
اولا دة مش شرط.... العربية الفورميولا 1 وزنها بالسواق 505 كيلو فا محدش يقنعنى ان الثبات = وزن.... ماشى الوزن عنصر من عناصر الثبات لكن مش هو العنصر الاساسى او الوحيد فى الموضوع
ثانيا الوزن المنبوض هو كل وزن فى جسم السيارة يوثر على سوست العربية بمعنى ان الجزء اللى وزنة محمل على السوستة يبقى "وزن منبوض" اما الوزن الغير منبوض فا هو الوزن اللى محمل على الاسفلت... يعنى وزن الاجزاء اللى لو بقت وزنها 10 طن مش حتكبس السوست...يدخل تحت البند دة وزن الجنوط و الكاوتش و طنبورة الفرامل بالكالبرات و الدوشم و التيل و النصف السفلى لمساعد كفرسون و المقصات
ايه الحكمة ان الوزن دة يبقى خفيف؟
الاجزاء سالفة الذكر دى كلها مكونات عفشة او وزنها مرمى على العفشة... و تحديدا الاجزاء اللى يتتحرك فى العفشة مع المطبات... يعنى هى اللى بتتعامل مع مطبات و حفر الطريق و ارتفاعها و انخفاضها هو اللى بيحدد مدى تماسك العجلات مع الار و بالتالى مدى ثبات العربية و امكانية التحكم فيها
تخيل لو وزن الاجزاء دى تقيل و انت ماشى بسرعة 60 كيلو و اخدت حتة عالية فى الاسفلت... الحتة العالية حتخلى العفشة تنضخط و العجلة تطلع لفوق و القصور الذاتى للاجزاء التقيلة بيبقى كبير و بالتالى ممكن اوى اندفاع المكونات دى لفوق يبقى قوى لدرجة انه يكبس السوستة لكسر من الثانية حتى بعد ما العجلة تعدى بعد الحتى الحتة العالية اللى فى الاسفلت و بعدين تنزل تانى
الحتة الزيادة اللى بنتكلم فيها دى يعنى كسر من الثانية كانت عجلة من العجلات فى الهوا و مش ماسكة فى الاسفلت اصلا... الموضوع مش قضية اوى لو ماشى 60 فى خط مستقيم بسرعة ثابتة و قابلتك حتة واحدة عالية... تخيل بقى الوضع لو السرعة كانت 100 و انت فى ملف و بدل ما الحتة العالية حتة واحدة... لا دول مسلسل من المقبات و دى بنشوفها كتير....
حتلاقى العربية بتتطوح لبرة الملف و ممكن تخرج عن الطريق خالص مهما حاولت تلف الدركسيون لان فيه جزء كبير من الوقت بيبقى فيه العجل مش ماسك فى الارض اساسا... ممكن بعضكم يكون حس بحاجة زى كدة لما ياخد فاصل كوبرى رخم فى ملف و يحس ان العربية حودت حتة صغيرة يمين او شمال حسب الملف اول ما يعدى الفاصل
لما تبقى الاجزاء دى خفيفة حيبقى القصور الذاتى بتاعها قليل و بالتالى حتقدر تنضغط و ترتد بسهولة و فى زمن قليل و بالتالى فترة تماسكها مع الارض حتبقى اكبر مما يعطى ثبات اعلا... (الموضوع اشبة بالفرق فى القدرة على تغيير الاتجاه بين لاعب جمباز و مصارع سومو) و دة السبب ان فى العربيات السبور بتلاقى المقصات مصنوعة من الالومنيوم و عربيات السباق بيبقى فيها جنط 18 بس خفيف جدا
MMamdouh
المفضلات