هو 90% من الكلام مش صح
MMamdouh
رقم العضوية : 8269
تاريخ التسجيل : 01Apr2008
المشاركات : 1,195
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: N/A
السيارة[2]: Daewoo Lanos
الحالة :
رقم العضوية : 102
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 34,229
النوع : ذكر
الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt
السيارة: Daewoo Lanos I 1999
السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
هو 90% من الكلام مش صح
MMamdouh
رقم العضوية : 14726
تاريخ التسجيل : 14Jul2008
المشاركات : 2,489
النوع : ذكر
الاقامة : الشرقية
السيارة: A113 2011
السيارة[2]: Civic Si 92
دراجة بخارية: none
الحالة :
هندستنا محمد ممدوح
ياريت تشرحلنا انت من غير انجليزي المختصر المفيد لتليين عربيه بشكل صحيح لمدى أهميته
وهل تفرق لو كانت اوتوماتيك ؟
وشكرا
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
-:: ياسلام لما كــان منتـدى سيـارات ::-
. . . . A l o n e . . . .
رقم العضوية : 32450
تاريخ التسجيل : 09Feb2009
المشاركات : 1,870
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: يا مسهل
السيارة[2]: FIAT 128 حاليا مفيش
دراجة بخارية: no
الحالة :
فعلا يا جماعة موضوع النقلات وعدم الثبات على سرعة ده يطبق ازاي على الاتوماتيك ياريت توضيح الجزء ده ...
رقم العضوية : 778
تاريخ التسجيل : 24May2007
المشاركات : 6,693
النوع : ذكر
الاقامة : العالم الإسلامي
السيارة: C
السيارة[2]: G
الحالة :
رقم العضوية : 19101
تاريخ التسجيل : 15Sep2008
المشاركات : 1,583
النوع : ذكر
الاقامة : السويس
السيارة: فيات131
السيارة[2]: فيات125
دراجة بخارية: vesba
الحالة :
يا جماعة انا رحت مع واحد صاحبى اشترى افيو من منصور شيفروليه من اول رابعة وهو بيستلم العربية قالوا ان العربية متلينة وامشى عادى بس متعديش 100
اول 1500 بس
رقم العضوية : 102
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 34,229
النوع : ذكر
الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt
السيارة: Daewoo Lanos I 1999
السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
اللى مكتوب باختصار هو ان الشنابر بتحكم الغازات اللى فى غرفة الحريق... و الشنبر لازم يطبع على الشميز فى اول 100 الى 150 كيلو من سواقة العربية
و بما ان احكام الشميز بيعتمد على ضغط غازات العادم فا التحسيس على الموتور مش حيخللى فيه ضغط قوى يخللى الشمبر يلامس الشميز زى الناس و يحتك بيه و تحصل عملية التطبيع بشكل صح... اللى حيحصل هو ان يحصل تاكل و تطبيع بدون حمل و بدون ضغط قوى بين الشميز و الشمبر و اول ما تكبس عشان تطلع قدرة الموتور القصوى حيزيد الضغط على الشنبر لكن بما ان التطبيع محصلش على حمل قوى حيبداء يحصل تسرب للضغط و تهدر القدرة الناجمة عن الاحتراق على الفاضى
انا بصراحة شايف الكلام منطقى لان فعلا الشمبر بيحكم غرفة الحريق عن طريق ضغط الغازات و لو مفيش ضغط كافى التطبيع حيحصل على وضع اللا حمل و ساعة ما الموتور يحاول يطلع اقصى قدرة حيزيد الضغط على الشمبر و بالتالى تطابق الاسطح مش حيبقى محكم و يحصل تسرب و هدر فى القدرة
MMamdouh
رقم العضوية : 14726
تاريخ التسجيل : 14Jul2008
المشاركات : 2,489
النوع : ذكر
الاقامة : الشرقية
السيارة: A113 2011
السيارة[2]: Civic Si 92
دراجة بخارية: none
الحالة :
جميل تفصيلك الهندسي يامحمد
نقول كلام طبيعي عشان الكل يفهم
ممكن نقول ان اول 200 كيلو مهمين جدا ولازم نخرج فيهم قدرات الموتور من غير حرق جامد عشان الشنبر يطبع صح علي الشميز
يعني من الاخر مش نحسس علي العربيه ولا نحرق في الموتور
ومشوار فوق ال100 كيلو سفر هيطبع
صح كدة ؟
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
-:: ياسلام لما كــان منتـدى سيـارات ::-
. . . . A l o n e . . . .
رقم العضوية : 102
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 34,229
النوع : ذكر
الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt
السيارة: Daewoo Lanos I 1999
السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001
دراجة بخارية: N/A
الحالة :
التحسيس مش صح و الضغط المفاجىء برضة مش صح
الصح هو التحميل التدريجى على الموتور عشان التطبيع يبقى مضبوط
MMamdouh
رقم العضوية : 3822
تاريخ التسجيل : 24Dec2007
المشاركات : 187
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo - Egypt
السيارة: Chevrolet Optra 2013
السيارة[2]: Renault Logan MCV 2010
دراجة بخارية: no
الحالة :
المفضلات