حضرتك متحامل عليها بشكل غير طبيعي !!!!
رقم العضوية : 9028
تاريخ التسجيل : 16Apr2008
المشاركات : 1,223
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: VW
السيارة[2]: BMW
دراجة بخارية: ء
الحالة :
لنتكلم على السياره اللانسر التى سبب شبة حالة ادمان للشعب المصرى .......
اولا اللانسر سياره يابانى تابعة للشركة العملاقه ميتسوبيشى التى تصنع اشياء عديده اخرى عملاقه وعديدع بجانب قسم السيارات
شركة ميتسوبيشى فى الاونه الاخيره عانت من ضعف بالغ فى المبيعات العالميه وقد اغلقت بالفعل مصنع لها فى استراليا بعدما حقق خسائر فادحة وفى تراجع مستمر على مدار ال 10 سنوات الماضيه
وعندما نختص السياره اللانسر بالذكر ارجو ان يذكر لنا احدا .....اى دولة اخرى تجد فيها الكمية الغير عادلة وغير عادية من السياره لانسر
السؤال الان .......ما هو سر ادمان الشعب المصرى للسياره لانسر؟
الاجابة .....اسعارها معقوله بالنسبة لسياره تحمل اسم شركة يابانيه عريقه وتغطى فئات وشرائح مختلفه من الملاك
ولكن ماذا حدث؟؟؟ عندما كانت تتراوح اسعارها من 80 الف الى 104الف جنيه للنسخة السبورت فيرجن كانت معقوله الى حد ما ولكن ان يصل ثمنها الى 123الف جنيه اى يذيد ثمنها نحو 20 الف جنيه بعد الاقبال المنقطع النظير اليها فهذا شىء غير عادل تماما
عندما نقول اللانسر فيجب ان نشير الى انها ليست افضل سياره فى فئتها اطلاقا ونشير الى
1- صوت موتور عالى ومرهق للاعصاب ولا تتوقع حياه هادئه (QUIET LIFE) على حسب ما شارت به احد المواقع المشهوره عالميا بتقييم السيارات.......اضف الى ذلك انعدام وجود العوزال تقريبا سواء للمحرك او خارج السياره ........اضف الى ذلك رداءة نوعية الكاوتش المستخدمه بها التى تضيف الى ذلك ارتفاع الصوت الصادر منها .....(كملت) رغم ان الكورولا من 2001 الى 2007 كانت تستخدم نوع الكاوتش تويو الذى يصدر صوتا عاليا نوعا ما ولكن عند مقارنته بنوعالكاوتش المستخدم فى اللانسر فيعتبر هكذا الكاوتش المستخدم فى الكوكو ناعما.................لا يجب الاستهانة ابدا بهذا العيب ........فهذا العيب كانا كفيلا بان يجعلنى اكره السياره ولا تتوقع ان يتم مقارنتها بالكورولا فى العزل واذا نزلت من اللانسر وركبت الستروين C4 ستعرف مدى الفرق لو اعطيت درجة العزل فى الستروين c4 90% فيجب ان نعطى اللانسر 22%
2-العفشة السبورت اللى كل الشعب المصرى بيتكلم عنها كانها عفشة فيرارى .....لو تعرفوا مدى نشوفية العفشة الذائد عن الحد الذى لا يرقى ابدا للشعور بادنى راحة عند التنقل فى اى مكان على مصر الحبيبه حتى على الطرق السريعه المستقيمة فالسياره ستراها تقفز على الطريق رايح جاى كاننا فى ملاهى ......قد يتحدث البعض على نعمة تلك العفشة فى الثبات ......اى ثبات ساشعر به وانا على سرعة 140 مثلا والسياره تقفز باستمرار على طول الطريق ........اضف الى ذلك الشعور فى ان السياره ستفلت منك عند اخذ المنحيات بثقه بالغة وبالفعل لى صديق لى كان يمشى على الطريق الدولى الساحلى ووجد فاجاه منحنى وهو على سرعة 130 كم السياره فلتت منه فعلا (لذا ولم يكن مجرد شعور اشعر به) والسياره فضلت تلتف حول نفسها الى ان ربنا سطر ودخل فى رمل على جانب الطريق وكانت الخسائر غير فادحة ولكن الله كان الساتر فى تلك المره....... وللعلم عفشة الستروين سبورت وانعم منها بكتيييييييير واللانترا برضه عفشتها سبورت وانعم منها والهوندا الذى يقول البعض ان عفشتها خشنه فهى انعم من اللانسر ايضا
اضف الى ذلك الكراسى التى لا تريح الظهر ابدا اثناء السفر وتجعل احساس الشعور بالسفر لعدة اميال بسيطة كانها مسافات كبيره من كتر عدم الراحه نهائيا
3- لنتحدث على الباور ......الباور غير جيد اطلاقا عند المقارنه باى سياره فى فئتها ويذيد من الارهاق فى السفر ايضا كما انه ضعيفا ايضا بالمقارنه بنفس السيارات فى فئتها
4- لنتحدث على التصميم الايروديناميكى >>>>>>طبعا بالاضافى الى العيوب المستفزه السابق ذكرها السياره ليست لها اى علاقه بالتصميم الايروديناميكى اى التصميم الانسيابى فى مقاومه الهواء وسيشعر المرء باى هواء قد يقابل السياره او حتى عند المرور بجانب اى سياره على سرعات عاليه.....ويا سلام لو عديت جنب عربيه نقل.......طبعا ده بالمقارنه بالتويوتا وايضا بالستروين اللى هما استاذه الايرودينامكس لو اعطيت الكورولا 70% والستروين c4 85% يمكننا ان نعطى اللانسر 50%
5-لنتحدث على استهلاك البنزين بشع بمعنى الكلمه اللانسر فى احسن حالتها يعنى على الطرق السريقه بتعمل 230كم فى الصفيحه والمتوسط 190كم واعلى شىء تم الوصول اليه فى استهلاك الوقود هو 160 كم فى الصفيحه
6- الفتيس cvt نفمة مش ميزه يعنى لما تفضل شادد وتلاقى صوت الموتور يفضل عالى مش بيوطى معاك خالص والعربيه مش بتنقل خالص يعنى RBM هيفضل على 6 ودا ازعاج غير عادى
7- الموتور المفروض انه 122 حصان حسب الكتالوج مع االعلم انه نفس تسارع الماذدا 3 (تقريبا) مع ان الماذدا 3 105 حصان بس مع العلم الماذدا 3 اتقل منها
وللعلم ان اللانسر ex الجديده اصبحت اكثر تطورا من اللانسر البومه من ناحية كل شىء ولكن كرهى للانسر البومه جعلنى لا اثق بها تماما +سعر مبالغ فيه ولا تستاهل اكثر من 130 الف للنسخة السبورت ايديشن
الخلاصه ان استعارض تلك النقاط الهدف منه هو النصيحة للقادمين على الشراء للسياره ان يقارونوا بينها وبين السيارات الاخرى عن قربوالقرار يرجع لهم اولا واخيرا وانصح بشراء السياره الهيونداى النترا لانها عند مقارنتها باللانسر تفوقت عليها .....ولم يعد هناك شىء اسمه كورى ويابانى...اللالنترا سياره محترمه جدا وانصح ايضا بالسوزكى sx4 والنيسان تيدا رغم ان شكلها قد لا يحبه البعض لكنها سياره عن جد جيده جدا وعن تجربة هناك ايضا السياره سوزكى سويفت واذا سنتحدث عن البدائل للانسر 1300 (مع العلم انها انعم من اللانسر السابق ذكرها لاننى كنت اتحدث عن اللانسر الرياضيه) هناك الياريس والجين 2 ...انصح بالياريس اذا كان الاستخدام لفتره طويله.......اما اذا كان لاستخدام 5 سنوات او اقل انصح بالجين 2 (مع العلم ان الجين 2 سعرها فى المستعمل غير جيد ولكنه مقبولا)
ارجو ان تستقبلوا منى كلامى بصدر رحب وعذرا لملاك اللانسر الحالييين باى حال من الاحوال لا اريد المجادلة باى شىء سبق ذكره لانى واثق من كل الكلام انه صحيح بالفعل لتجربة ليست بقليلة ابدا باللانسر
رقم العضوية : 263
تاريخ التسجيل : 26Apr2007
المشاركات : 1,689
الاقامة : heliopolis
الحالة :
حضرتك متحامل عليها بشكل غير طبيعي !!!!
رقم العضوية : 713
تاريخ التسجيل : 17May2007
المشاركات : 3,466
النوع : ذكر
الاقامة : alexandria
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: رينو فلوانس 2016
الحالة :
يا راجل حرااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااام عليك !!!!
لا اله الا الله محمد رسول الله
رقم العضوية : 3904
تاريخ التسجيل : 30Dec2007
المشاركات : 841
النوع : ذكر
الاقامة : مدبنه نصر&tanta
السيارة: Astra 2014
السيارة[2]: fluence 2015 , megane,2007
دراجة بخارية: no
الحالة :
انا متفق معاك في كل اللي قولته تقريبا كان مهاي 1600 مانيوال 2007
الموتور لا تزيد قوته عن 100 حصان تقريبا باي حال من الاحوال العربيه تجميعها ابطا من الكريستاله 1300
العزل زفت ومقاومه الهؤا رهيبه
قطع غيرها اسعار لا تعكس هذا الانتشار الرهيب
الحمد الله انا الان احد مالكي التحفه ميجان
نصيحه لكل من يقبل علي هذه السياره ان يعلم انها لا تساوي اكتر من 85 الف تحت اي حال من الاحوال انا وانت هتقوم الدينا علينا دلوقتي بس الصراحه العربيه دي كرهيتني في الياباني كله
رقم العضوية : 5976
تاريخ التسجيل : 18Feb2008
المشاركات : 288
النوع : ذكر
الاقامة : الهرم
السيارة: اسبرنزا
السيارة[2]: 128
الحالة :
والله فى حاجات كتير من الى انت قلتها صح و حاجات اكتر منها غلط اكيد حضرتك جربت عربية موديل قديم 1300 مثلا مش اسبورت بس انا بتفق معاك فى موضوع البنزين معايا سبورت 2008 بتعمل 155 فى الصفيحة داخل البلد و 180 بالعافية خارج البلد و كمان بتفق معاك فى موضوع اسعار قطع الغيار النارررررررررررررر
رقم العضوية : 1716
تاريخ التسجيل : 12Aug2007
المشاركات : 12,834
النوع : ذكر
الاقامة : Egy
السيارة: ex polo ex lancer
السيارة[2]: Kia Cerato
الحالة :
انا امتلك لانسر
و اتفق معك تمااااااااااااما في كل ما قلته
السيارة اعلم انها متوسطة المستوى و اشعر بذلك تماما و انوي التغيير لهذه العيوب
و لكن السيارة بها مزايا هي اللتي تجعلنى اتغاضى عن العيوب (في قرار الشراء):
1 - انا راكب العربية بقالي سنتين و هابيعها بخسارة خمسة الاف جنيه فقط ..
2 - عمرها ما عملت حركة نقص معايا
3 - باشتري قطعة الغيار بمجرد ذكر اسمها
4 - اي حد يشتغل فيها ...يعني لو الميكانيكي ده زعلني اروح لده و لو العفشجي ده مش فاضي في عشرة غيره ...
يعني المزايا مزايا بيئية متعلقة بالسوق
انما لو كعربية .....لا بصراحة ما تملاش عيني التويوتا برقبتها (القديمة طبعا مش 2008)
رقم العضوية : 3265
تاريخ التسجيل : 18Nov2007
المشاركات : 569
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة
السيارة: لايوجد
السيارة[2]: لانسر
الحالة :
انت حضرتك نسيت نقاط كتيرة
1- التكييف بتاعها غير مرضي بالمرة
2- الفرامل بتاعتها سيئة جدا
3- صوت تصفير الفرامل المستفز
4- في رولينج فظيع لما تيجي تاخد غرز نفسي اعرف الناس اللي قالوا عفشة سبورت جابوا الكلام ده منين
5- منهم لله الأعضاء المضللين اللي قالولي هات لانسر وانا اقتنعت بكلامهم من غير ما اجرب العربية و جبتها علطول بس الحمد لله جبتها السنة اللي فاتت هاف سبورت ب 100 بس بصراحة انا شايف كده برضه مبالغ في سعرها يعني اخرها خالص 90 الف عشان حرام تبقى متساوية في السعر مع الإلنترا
6- انا مستغرب ازاي الناس بتجيب اللانسر شكل قديم 2008 وسعر زيادة حوالي 10 الاف مع ان المفروض سعرها يقل مش يزيد
7- الحمد لله على كل حال
[shr71=http://pic.phyrefile.com/2007/10/20/jtte2o.gif]TG[/shr71]
رقم العضوية : 137
تاريخ التسجيل : 24Apr2007
المشاركات : 1,281
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: KIA RIO
السيارة[2]: Megane II
الحالة :
تقييمك للعربيه اللانسر سليم ............ ممكن مش بنفس النسب الي ذكرتها بس العيوب فعلا كلها موجوده .... بس واضح ان استخدامك للعربيه اغلبه على طرق سريعه وهي دي الي بتوضح عيوب اللانسر بشده 000ولم يعد هناك شىء اسمه كورى ويابانى...اللالنترا سياره محترمه جدا وانصح ايضا بالسوزكى sx4 والنيسان تيدا رغم ان شكلها قد لا يحبه البعض لكنها سياره عن جد جيده جدا وعن تجربة هناك ايضا السياره سوزكى سويفت واذا سنتحدث عن البدائل للانسر 1300
انا كان ليه تعليق فقط على موضوع ان الكوري دلوقتي بقه زي الياباني ... من تجربتي للاسف الكوري غير صالح للطرق المصريه وعربيات غير معمره واستهلاكيه .........
انا معايا عربيه كيا2003 عامله 100 الف كيلو .... ملتزم بجدول الصيانه تمام بنسبة 100% والعربيه مفيها مشاكل جوهريه لكن كحاله عامه مبقتش زي الاول
بقارنها بعربية تويوتا كورولا 99 عامله 225000 ... الكورولا حالتها متفرقش عن الزيرو كتير .. عفشه في منتهى الجمال علما بانها مغيرتش مسمار في العفشه
باختصار الفروق بين اسعار الياباني والكوري اليومين دول متستهلش ابدا انك تضحي بالجوده والعمر الطويل للعربيه الياباني
[خبئ قصائدك القديمة كلها .... مزق دفاترك القديمة كلها
واكتب لمصر اليوم شعرا مثلها ... لا صمت بعد اليوم يفرض خوفه
فاكتب سلاما نيل مصر وأهلها
رقم العضوية : 5976
تاريخ التسجيل : 18Feb2008
المشاركات : 288
النوع : ذكر
الاقامة : الهرم
السيارة: اسبرنزا
السيارة[2]: 128
الحالة :
رقم العضوية : 2504
تاريخ التسجيل : 08Oct2007
المشاركات : 1,704
النوع : ذكر
الاقامة : gesr el swis
السيارة: la yogad
السيارة[2]: la yogad
الحالة :
الموضوع مش حرب .. و الدنيا مش حتقوم عليك علشان قلت رأيك ...
حضرتك بتقول رأيك في عربية ( جربتها ) و ده مربط الفرس .. انك تكون جربت .. مش سمعت ..
اتفق مع حضرتك في بعض النقاط فيما يتعلق باستهلاك البنزين .. و العزل .. و اضيف ان التكييف احيانا كان بيضايقني ..
لكن في المقابل
في نقطة كنت اتمني ان حضرتك تغطيها في اللانسر .. و هي المتانة و الاعتمادية و العمر الافتراضي .. اعتقد في النقطة دي مينفعش اقارن ياباني بكوري ايا كان هذا الكوري .
انا شخصيا بدور علي عربية تستحمل معايا لسنوات .. و تبيع كويس .. لاني داخل علي قسط لسبع سنوات .. و كنت عايز اللانسر للاسباب التي اسلفتها .. و لكن للاسف سعرها العالي خلاها بعيدة عني شوية .. و كان البدبل بالنسبة لي هو سيارة كوري .. و غاليا حتكون .. الاوبترا ..
*******
الشاهد في الموضوع كله ..
ان اللانسر زي كل العربيات .. لها مميزاتها و عيوبها .. سعرها اكبر من قيمتها .. نظرا لقانون العرض و الطلب .. و لكنها تظل قصة حب و ادمان للشعب المصري كما قلت .:)
تحياتي
المفضلات