ربنا يعوضك خير بإذن الله .. معلهش بقى هي دي مصر هانعمل إيه .. بقى تتحجز و انت المخبوط !!!
تعالوا نشوف إيه اللي بيحصل في السعودية مثلا مش هاقول أمريكا و لا السويد و لا العالم دي:

- تحصل الحادثة و الناس تتصل بالشرطة اللي و يالا العجب بترد على طول و من أول مرة
- تقريبا في 5 دقائق بيكون فيه عربية شرطة و أول ما ينزل الشرطي بيطمن على الناس و بعدين يفتح محضر معاينة و يقرر مين اللي غلطان و ياخد منه كارت التأمين و بعدين يقول للاتنين مع السلامة
- اللي اتخبط بيروح القسم ياخد جواب بتقدير الخسائر عند ورش معتمدة في المرور و تقدير الخسائر بيبقى يا إما تصليح الوكالة يا إما تعويض كامل عن العربية لو الخبطة كبيرة
- بعد معينة الخسائر و تقدير التعويض اللازم من قبل فنيي الورش المعتمدة .. الراجل اللي اتخبط بياخد الظرف المقفول -ميعرفش قيمة الاصلاحات كام- و يرجع تاني للقسم
- في القسم بيفتحوا الظرف و يدولوه إذن صرف المبلغ المستحق من شركة التأمين
- ياخد الاذن و يروح لشباك شركة التأمين -اللي في نفس القسم بس عشان الناس ما تتعبش- يصرف فلوسه و يمشي يصلح عربيته في الحتة اللي تعجبه.

انا عاوز أعرف بقى الإتاوة اللي مسمينها تأمين إجباري عندنا دي لزمتها إيه؟؟ دا انت لو قريت الشروط تقريبا استحالة تعرف تصرف قرش صاغ واحد في جميع الاحوال.

طب يا سامح إنت كبرت دماغك و مشيت عشان ما تتحجزش .. انا بقى اتصلت بالشرطة و قعدت متابعهم حوالي 3 ساعات على التليفون و لغاية دلوقت ماجوش !!!

واحد حكالي على موقف بصراحة و رغم إعتراضي على الطريقة إلا إنها الحاجة الوحيدة اللي تمشي في البلد دي:
- واحد راكب عربية جيب دخل في واحد قدامه و كسرله الفوانيس الخلفية و طبعا بتاع الجيب عشان العربية عالية محصلوش حاجة .. الراجل اللي اتخبط نزل بص على الفوانيس و لقى التاني محصلوش حاجة و بيتعامل معاه بمنتهى البرود و الجليطة و كأنه هو اللي غلطان !! راحل الراجل اللي اتخبط جايب عصاية كانت معاه في الشنطة و كاسر الفانوسين الاماميين بتوع الجيب و قالوه خالصين يا باشا .. طبعا التاني على ما فاق من اللي حصل تقريبا الأولاني كان وصل بيتهم.

عشان اللي بيحصل ده و عشان محدش بياخد حقه في البلد دي تلاقي الناس بتزعق و تتخانق و تكسر في بعض لكن في الدول التانية الناس بتنزل تتطمن على بعض و بمنتهى الهدوء بيستنوا الشرطة تفصل في الموضوع.