| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 10 من 28

  1. #1

    الصورة الرمزية batviser

    رقم العضوية : 40097

    تاريخ التسجيل : 11May2009

    المشاركات : 398

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Lanos II 2002 M/T F/O

    السيارة[2]: فيات 128 مو 84

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : batviser غير متواجد حالياً

    افتراضي عاوز اغير اويلسيل الموبينه و العقربه بنفسى ... مين يعرف ازاى ... - Facebook Twitter whatsapp انشر الموضوع فى :

    hasad">

    السلام عليكم ...
    لقيت نفسى فاضى النهارده قولت اعمل شوية الحاجات الى العربيه محتاجاهم ...
    و بما ان الصنايعيه قافلين لسه ... و بما انى اصلا بحب اشتغل بايدى ... فقررت ان شاء الله اعمل الحاجات دى بنفسى ...

    فتحت ال Service Manual ملقيتش اى معلومات عن الى عاوز اعمله ...
    فا ياريت حد من الاخوه الى عمله الحاجات دى قبل كده او حتى شافوها بتتعمل يدينى فكره بتتعمل ازاى ...
    و بالاخص الاخ الكريم محمد ممدوح .. استاذنا الكبير .. و طبعا الباشمهندس سمير عياد ... غنى عن التعريف طبعا ... لانى اثق فى آرآئكم و نصايحكم جدا ...

    و ان شاء الله لو عرفت اعملها هنزل الشرح بالصور على المنتدى لعموم الفائده للجميع بإذن الله ...

    ولكم جميعا جزيل الشكر ...


    #000000
    اللهم اغفر لى و ارحمنى ، ربى انى كنت من الظالمين.


  2. #2

    الصورة الرمزية samirayad

    رقم العضوية : 19543

    تاريخ التسجيل : 19Sep2008

    المشاركات : 18,152

    النوع : ذكر

    الاقامة : ismailia/Egypt

    السيارة: لايوجد حاليا

    السيارة[2]: نوبيرا 2007

    الحالة : samirayad غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بشكل عام
    تغيير أويل سيل البوبينا فى الانوس
    سهل جدا وممكن تعمله بسهوله وأنت واقف من غير ماتتعب نفسك
    يعنى عمليه عاديه جدا
    وخللى خطوات التركيب بترتيب عكسى لخطوات الحل والنظافه

    ولكن كنصيحه بوجه عام
    أجل أويل سيل عقربة الفتيس
    وخللى صنايعى يعملهالك وأنت واقف جنبه
    لأن فيها حل وصلات النقل ومرهقه شويه
    دا غير أن كونك بتشوف الصنايعى بيشتغل وأنت واقف
    وعارف كويس هو بيعمل أيه وبيأمن شغله أزاى
    بيديك ثقه وأنت سايق العربيه

    ودايما أنا مقنع بالمثل اللى بيقول
    أسأل مجرب ولا تسأل طبيب

    (مع كامل أعتذارنا لأخينا الدكتور : ياسر ) والأخوه الأطباء بوجه عام
    فالهدف هو عدم أهمال الخبره ...ولكن الطب حاجه ثانيه
    الخبره برضه عليها عامل كبير
    فى التعامل مع الأشياء على أرض الواقع
    وفعلا التحاور عبر النت (ككلام نظرى )
    ليس كافى فى الأقدام على تنفيذ أى شغل فى العربيه
    ففيه حاجات تتعمل بسهوله وبدون خبره
    والصراحه فيه حاجات تتطلب خبره
    وليها ترتيب فى خطوات عملى
    ممكن أنت تعملها وتتعبك وتقف عندها
    وفى الحاله دى حتستعين بصنايعى
    وهنا بأه بقت فرصته للأمر والنهى
    لأن فيه فرق لما تروح للدكتور العياده
    وفرق لما تجيبه للحاله عندك
    ده رأيى الصراحه
    وبكل أمانه
    وكل سنه وأنت طيب

    على فكره كلامى ده .....ليس بهدف التعجيز والضعف
    ولكنه كلام العقل (على الأقل من وجهة نظرى )


  3. #3

    الصورة الرمزية hosamdaewoo

    رقم العضوية : 48154

    تاريخ التسجيل : 28Sep2009

    المشاركات : 620

    الاقامة : المنوفية

    السيارة[2]: لانوس 96

    الحالة : hosamdaewoo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بعد اذن الاساتذة الكبار ---
    هشرحلة طريقة تغيير اويل سيل الموبينة----
    الادوات المطلوبة:زاوية عشرة --فوطة نظيفة--حاجة مدببة--مفتاح عادة---شوية بنزين----
    الطريقة :
    1-فك 3 صامولة للموبينة وارفعها بعيد شوية وفك فيشتها ودة طبعا بعد فك كابل البطارية وانت اللى معلمنا كدة
    2-فك 3 مسمار للوش
    3-طلع الوش بالمفك العادة
    4-هتلاقى الاويل سيل جوة الوش --طلعة بالحاجة المدببة
    5-هاتك يا نظافة فى الوش وجوة الموتور كمان بالفوطة والبنزين
    6-ركب الاويل سيل الجديد وحط علية نقطة زيت
    7-ركب الوش مكانة وركب كل حاجة تانى
    8-متنساش تاخد معاك مية للشرب وحاجة تسمعها ----اما--------- الحاجة التانية ----اعمل حسابك قبل ما تنزل من البيت ---زى ماقولت وانت بتنظف البوابة


  4. #4

    الصورة الرمزية batviser

    رقم العضوية : 40097

    تاريخ التسجيل : 11May2009

    المشاركات : 398

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Lanos II 2002 M/T F/O

    السيارة[2]: فيات 128 مو 84

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : batviser غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ههههههههه دا انت حافظ تمام التمام اهوه يا استاذ حسام
    جزاك الله خيرا .... جارى التجربه ...

    شاكر جدا لرأيك يا باشمهندس سمير و و الله مقدره ...
    بس انا مؤمن ان اى واحد فينا بيفهم احسن من اتخن صنايعى ... ارجو من حضرتك لو تعرف الخطوات تقولى ... لانى عازم ان شاء الله انى اعملها بنفسى ... و جزاك الله خيرا ....


    #000000
    اللهم اغفر لى و ارحمنى ، ربى انى كنت من الظالمين.


  5. #5

    الصورة الرمزية MMamdouh

    رقم العضوية : 102

    تاريخ التسجيل : 23Apr2007

    المشاركات : 34,229

    النوع : ذكر

    الاقامة : Downtown - Cairo, Egypt

    السيارة: Daewoo Lanos I 1999

    السيارة[2]: Daewoo Lanos II 2001

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : MMamdouh غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    يفضل اضافة قليل من السيليكون على الجوان الجديد قبل التركيب لاطالة العمر الافتراضى للجوان... المكان دة دايما سخن و الجوان بينشف بسرعة

    MMamdouh

    What is the difference between ignorance and apathy?...I don't know & I don't care



    [marq="3;right;3;scroll"]اللى ميعرفش... يقول هجس[/marq]

    [marq="Error"]what goes around... comes around[/marq]





  6. #6

    الصورة الرمزية batviser

    رقم العضوية : 40097

    تاريخ التسجيل : 11May2009

    المشاركات : 398

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Lanos II 2002 M/T F/O

    السيارة[2]: فيات 128 مو 84

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : batviser غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    عارف يا محمد ... انا فى النظرى تلاقينى كويس ... بس العملى عشان ترجمة الاسماء تلاقينى مش اد كده ...

    يعنى السيليكون ده اكيد انت قصدك silicon based grease و هوه ده نوع الشحم المظبوط لاى حاجه كاوتشوك ... لان الشحم العادى Lithium based grease و الزيت بيهرى الكاوتش ... الله ينور عليك يا محمد ...

    معلش بقى اشترى السيليكون ده منين ؟

    و هل تعرف طريقة تغيير اويلسيل العقربه ؟ لو تعرف يا ريت توصفهالى بشىء من التفصيل لانى ناوى اغيره بنفسى ان شاء الله ...

    و جزاك الله خيرا ..


    #000000
    اللهم اغفر لى و ارحمنى ، ربى انى كنت من الظالمين.


  7. #7

    الصورة الرمزية hosamdaewoo

    رقم العضوية : 48154

    تاريخ التسجيل : 28Sep2009

    المشاركات : 620

    الاقامة : المنوفية

    السيارة[2]: لانوس 96

    الحالة : hosamdaewoo غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    انا اسف هرد مكانة لان انت رحت بعيد
    السيليكون انبوبة ب7 جنية بتتحط على الجوانات علشان تعمل احكام و عدم نزول زيت و عاملة زى معجون الاسنان
    واللى بتقول علية دة اسمة شحم


  8. #8

    الصورة الرمزية batviser

    رقم العضوية : 40097

    تاريخ التسجيل : 11May2009

    المشاركات : 398

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: Lanos II 2002 M/T F/O

    السيارة[2]: فيات 128 مو 84

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : batviser غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الشحم فى منه انواع يا جماعه .... ودى بعض انواع الشحوم الصناعية ...

    فى الشحم العادى ... Lithium Based Grease ...
    وفى شحم السيليكون ... Silicon grease ...
    و فى شحم حرارى ... Thermal Grease و ده نوع من شحم السيليكون مضاف اليه بعض المركبات جيدة التوصيل الحرارى ...

    و توجد انواع شحوم اخرى تستخدم فى صناعات الاغذيه و الطب ... بالاضافة الى الشحوم ذات الاستخدامات المعمليه ...

    المهم انا قصدى ان السيليكون ده نوع من انواع الشحم و يستخدم مع المطاط ...


    #000000
    اللهم اغفر لى و ارحمنى ، ربى انى كنت من الظالمين.


  9. #9

    الصورة الرمزية samirayad

    رقم العضوية : 19543

    تاريخ التسجيل : 19Sep2008

    المشاركات : 18,152

    النوع : ذكر

    الاقامة : ismailia/Egypt

    السيارة: لايوجد حاليا

    السيارة[2]: نوبيرا 2007

    الحالة : samirayad غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بس انا مؤمن ان اى واحد فينا بيفهم احسن من اتخن صنايعى
    أنت كلامك صح
    كفايه أنك بتشتغل عن علم
    ارجو من حضرتك لو تعرف الخطوات تقولى
    فى الحقيقه أنا محلتهوش قبل كده .....ولكن
    لو تتبعت الرسم الهندسى لمجموعة الوصلات وبدأت من عند آخر وصله رايحه لبيت العقربه
    حتنفذها أن شاء الله
    طالما أنت بتقول

    لانى عازم ان شاء الله انى اعملها بنفسى ..
    وأهم شىء تدرس الحاله كويس قبل الأقدام على التنفيذ
    مع أقتناعك التام بقدرتك على التنفيذ
    ومتنساش الساقع معاك
    من أجل تلطيف الجو
    ههههههههههه


  10. #10

    الصورة الرمزية samirayad

    رقم العضوية : 19543

    تاريخ التسجيل : 19Sep2008

    المشاركات : 18,152

    النوع : ذكر

    الاقامة : ismailia/Egypt

    السيارة: لايوجد حاليا

    السيارة[2]: نوبيرا 2007

    الحالة : samirayad غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    عاوز أقولك برضه
    أنت لما تفكر كتير بمجهودك
    فى أى عمل عاوز تعمله
    حتنجح فيه بنسبه عاليه
    طالما تعبت فى دراسة أبعاد العمل ده كويس
    والكلام ده بشكل عام فى أى عمل



 
صفحة 1 من 3 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. ممكن اغير جلد المقص بنفسى طيب ازااااااااااااااى
    بواسطة sakr_skoda في المنتدى قسم خاص بسيارات سكودا فيفوريت وسكودا فليشيا
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 20-02-2012, 04:59 PM
  2. ينفع اغير جوان وش السلندر بنفسى للانوس 1 ؟؟؟؟؟
    بواسطة vip6 في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 18-01-2012, 12:28 PM
  3. عاوز اغير زيت العربية بنفسى ايهما افضل ؟
    بواسطة rasim في المنتدى ورشـــة نــايل مــــوتـــورز
    مشاركات: 14
    آخر مشاركة: 09-07-2011, 09:53 PM
  4. عاوز اغير نظامى ازاى؟
    بواسطة Highway في المنتدى قســـم الصوتـــيات
    مشاركات: 19
    آخر مشاركة: 16-12-2009, 06:07 PM
  5. ازاى اغير رشاشات اللانوس بنفسى
    بواسطة ahmedfra في المنتدى دايــو+شيفرولية لانوس
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 02-09-2009, 10:26 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2