هو أنا قلتلك أنا من الخاصة !
لو حضرتك جاوبت على السؤال في مشاركتي السابقة لهذه المشاركة وقتها سيتضح الأمر
عرض للطباعة
أسلوبك بيقول كده
فقولت يمكن تكون طالب علم او عالم
الله اعلم ، ربنا يزيدك
استاذ احمد كمال جاوب على السؤال مفيش تعارض بين الحديثين
بس هو السؤال اللى شايفه مهم عشان نوصل لحاجة فعلا و منبقاش بنحاول ننتصر لاراءنا و خلاص
ما هو حكم العمل بهذا الحديث :" إذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه إلا تفعلوه تكن فتنة في الأرض وفساد كبير " رواه الترمذي وغيره.؟
والله أستاذ أحمد لم يرد على سؤالي لأن الرد سيكون واضح ولن أطلب منه أن يرد عليه طالما لا يريد
الأمر واضح فهو لن يجبر بنته على الزواج من شخص رضي هو دينه وخلقه ولكنه ترفض شكله مثلاً أو لا ترتاح له نفسياً وغير ذلك
وبالتالي أن نطلب من الناس أن يطبقوا هذا الحديث بظاهره كقاعدة مطلقة هو أمر خاطيء جداً
المسألة أن الذي يطالب الناس بتطبيق هذا الحديث سيقع في المطب الذي وضحته في سؤالي
وهذا الحديث لا يجوز العمل به على ظاهره
لأن الدين والخلق من أهم الأمور ولكن هناك أمور أخرى لا تقل أهمية عنها مثل الرضى والقبول والرغبة والراحة النفسية وقبول الشكل وكذلك الأمور الإجتماعية والمادية
أقول للناس الدين والخلق مهمين ولكن هناك أمور أخرى لا تغفل ولا تقل عنهم في الأهمية
وشكراً
أجاوبك انا على السؤال
السؤال منطقيا غلط
ليه ؟
اقولك
لانك لو طبقت الحديثين مع بعض
فالاول
" إذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه إلا تفعلوه تكن فتنة في الأرض وفساد كبير "
البنت جالها العريس
على خلق و دين ... تمام
عملت بالحديث فهى قبلته و اهلها عملو بيه فقبلوه
و الثانى { : لا تنكح الأيم حتى تستأمر ولا تنكح البكر حتى تستأذن قالوا : يا رسول الله وكيف إذنها ؟ قال : أن تسكت } . حديث صحيح رواه الإمام مسلم
بما ان هى قبلته اصلا فالحديث التانى اتحقق برضه
الامر مش جدال الامر علم شرعى
و لا يزال السؤال
ما هو حكم العمل بهذا الحديث :" إذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه إلا تفعلوه تكن فتنة في الأرض وفساد كبير " رواه الترمذي وغيره.؟
و لا تغضب يا اخى من اختلافنا :)
المهم نوصل للاصح
و تقبل خالص مودتى
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
بالنسبة للحديث الشريف
- إذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فأنكحوه، إلا تفعلوا تكن فتنة في الأرض وفساد عريض.
(ت: حسن غريب، ق - عن أبي حاتم المزني، وماله غيره
بَابُ مَا جَاءَ فيمنْ ترضونَ دينهُ فزوِّجوهُ.
1090 - حَدَّثنا قُتَيبَةُ. أخبَرَنَا عبدُ الحميدِ بنُ سليمانَ عن ابنِ عجلانَ، عن ابنِ وثيمةَ النصريِّ، عن أبي هُرَيرَةَ قال:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عَليهِ وسلَّم: "إذا خطبَ إليكُمْ من ترضونَ دينهُ وخلقهُ، فزوِّجوهُ. إلاَّ تفعلوا تكنْ فتنةٌ في الأرضِ وفسادٌ عريضٌ". وفي البَابِ عن أبي حاتمٍ المزنيِّ وعَائِشَة. حديثُ أبي هُرَيرَةَ، قد خولفَ عبدُ الحميِد بنُ سليمانَ في هذا الحديثِ، فرواهُ الَّليثُ بنُ سعدٍ عن ابنِ عجلانَ. عن أبي هُرَيرَةَ، عن النَّبيِّ صلَّى اللَّهُ عَليهِ وسلَّم، مرسلاً. قال مُحَمَّدٌ: وحديثُ الَّليثُ أشبهُ. ولم يعدَّ حديثَ عبدِ الحميدِ محفوظاً.
حَدَّثنا مُحَمَّدُ بنُ عمرٍو. أخبَرَنَا حاتمُ بنُ إسْمَاعِيلَ عن عبدِ اللهِ بنِ مسلمِ بنِ هرمُزَ، عن مُحَمَّدٍ وسعيدِ ابني عبيدٍ، عن أبي حاتمٍ المُزنيِّ قال:
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلَّى اللَّهُ عَليهِ وسلَّم: " إذا جاءكمْ من ترضونَ دينهُ وخلقهُ فأنكحوهُ، إلاَّ تفعلوا تكنْ فتنةٌ في الأرضِ وفسادٌ".
قالوا يا رسولَ اللهِ! وإن كانَ فيهِ؟
قال: "إذا جاءكمْ من ترضونَ دينهُ وخلقهُ فأنكحوهُ "ثلاثَ مرَّاتٍ". هذا حَدِيثٌ حَسَنٌ غَريبٌ. وأبو حاتمٍ المزنيُّ لهُ صحبةٌ. ولا نعرفُ لهُ عن النَّبيِّ صلَّى اللَّهُ عَليهِ وسلَّم غيرَ هذا الحديثَ.
ظ…ط§ ظ…ط¹ظ†ظ‰ ط§ظ„ط.ط¯ظٹط« ط§ظ„ط¶ط¹ظٹظپ ظˆط§ظ„ط.ط¯ظٹط« ط§ظ„ظ…ظˆط¶ظˆط¹ ظˆط§ظ„ط.ط¯ظٹط« ط§ظ„طµط.ظٹط. طں ظˆظ‡ظ„ ظ…ط¹ظ†ظ‰ ط§ظ„ط.ط¯ظٹط« ط§ظ„ط¶ط¹ظٹظپ ظˆط§ظ„ظ…ظˆط¶ظˆط¹ ط£ظ† ط§ظ„ظ†ط¨ظٹ طµظ„ظ‰ ط§ظ„ظ„ظ‡ ط¹ظ„ظٹط© ظˆط³ظ„ظ… ظ„ظ… ظٹط±ظˆظٹظ‡ظ…ط§ طں ط£ظ… ظ…ط§ط°ط§ طںط
حكم العمل بالحديث الضعيف
لنعود لموضوعنا
ليس معنى العمل بالحديث ان احنا نطبق هذا الحديث فقط دون النظر لباقي شروط النكاح
مثل القبول و الكفاءة
يعني مينفعش ناخد الدين من زاوية واحدة
اللي بيشتروا راجل بيتردلهم في بنتهم
لما جيت اتجوز كان كل همي اني اقسم العفش وكل حاجه في الشقة مع اهل مراتي
رحت وحاسس اني رايح حرب من بتوع عنترة العبسي اللي بتتكسر على جسمه النصال على النصال :36_7_4[1]::36_7_4[1]::36_7_4[1]:(بسبب خبرتي من خطوبة قبل كده)
حمايا قعد يقول يابني متتكلمشي في العفش ولا يهمك وكان كل همي اني اتفق وخلاص عشان اعرف اللي عليا :mahf(5):
دخلت حماتي في 10 دقايق وقالتلي يعني انت عايز ايه بالضبط
قلت لها اوضة النوم والمطبخ والليفنج عليا , اوضة السفرة والانتريه عليكو واللي ياخد حاجه ياخدها بستايرها بسجادها بنجفها
قالت كلمة واحدة : ماشي :120105~352:
لما جيت اتجوز لقيت نفسي كتبت الكتاب ومروحين وطالعين الشقة
قلت لهم امال فين القايمة ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ :3_3_102[1]::3_3_102[1]::3_3_102[1]::3_3_102[1]:
قالولي كلمة واحدة : احنا اديناك بنتنا ومش حنتطمن على بنتنا بورقة قايمة (بنت البهوات والبشاوات بحق وحقيقي وساكنين في سرايا وعندهم سلاملك (ومعرفشي يعني ايه سلاملك)
دلوقتي بعد سنتين جواز لما جيت ابيع السفرة حبيت استأذنهم من باب الادب
قالولي السفرة دي بتاعتك تبيعها متبيعهاش اتصرفوا مع بعض وحتى كنت مكسوف منهم لما نزلت في سعرها
لحاد لنهارده من مجمل المواقف دي بتكسف ساعات بعد خناقات زوجية عادية اني ازعلها (رغم انها ساعات بتبقى غلطانة) بسبب الموضوع ده وبقول ربنا انعم عليا باهل زوجة كويسين
معلهش صالحها احسن :colsmil::colsmil::colsmil:
أنا بقول لسيادتك إنها مقبلتوش
هل دي حاجة غريبة
هل كل واحدة بيجيلها عريس بتقبل شكله ؟؟ !!
الراجل أهلها رضوا بدينه وخلقه
لكن هي مش طايقه شكله
هتجبرها حضرتك ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ليه بتهربوا من الإجابه
بتحاولا تدخلوا في حوار تاني قبل ما تجاوبوا على السؤال !
لو بنتك هتجبرها ؟؟
لأ طبعاً بالنسبالي
يمكن بالنسبالكوا هتجبروها
وساعتها العقد شرعاً باطل والزواج شرعاً فاسد
منتظر إجابتكم لو تحبوا ننتقل لنقطة تانية