رقم العضوية : 1905
تاريخ التسجيل : 25Aug2007
المشاركات : 1,041
النوع : ذكر
الاقامة : بورسعيد
السيارة: مفيش
السيارة[2]: لانسر 2007
دراجة بخارية: لا
الحالة :
رقم العضوية : 778
تاريخ التسجيل : 24May2007
المشاركات : 6,693
النوع : ذكر
الاقامة : العالم الإسلامي
السيارة: C
السيارة[2]: G
الحالة :
ليه مفروض ترضى ؟؟
من حقها ترضى ومن حقها ترفض
الموضوع فيه حرية تامة ولا يوجد فيه إلزام
لما واحدة راحت لسيدنا محمد عليه الصلاة والسلام
قالت له خطبني فلان وفلان ؟(تطلب مشورته)
فقال أما فلان فصعلوك لا مال له (رغم إنه صحابي لكن هذا نقص فيه وضحه لها النبي عليه الصلاة والسلام)
وأما فلان فلا يحمل العصا عن عاتقه . (وهو صحابي أيضاً لكن من صفاته أنه كثير السفر أو كثير ضرب أهل بيته)
المقصود إن حتى الصحابة الكرام كان كل واحد عليه ملاحظات لابد توضح
والعروس يا تقبل يا ترفض
لو هنقول الدين فقط يبقى الصحابي مينفعش نسأل عليه
القصد إن المسألة مسموح فيها بالإختيار دون حرج وإبداء شروط دون حرج وفي النهاية النصيب هيصيب
ومسألة إشتراط شقة ملك ممكن تكون شرط معقول عند مستوى معين
وممكن تكون شرط خيالي عند مستوى تاني من الشباب
وأنا قلت مثال هكرره
طبيب بيقول لأبو العروسه إنه هيتجوز في إيجار جديد
ولديه سيارة وعيادة خاصة ويجهز لتأسيس عيادة أخرى
ومرتاح
أبوها قاله لأ يا تمليك يا لأ
رغم إن أبوها لم جاله عريس بظروف أخرى قبل منه شقة إيجار
يعني الموضوع يفرق حسب الظروف
السادة اللي بيعمموا التعميم مينفعش
كل عريس وجوازه ولهم ظروفهم
مهندس أحمد. facebook.com/AHMED1981
facebook.com/AHMED1981MECHANICAL
المفضلات