ولا ايه المتعه في صوت المخلوق القذر النجس ده ولا يهمني الحقيقه
في بس مقوله بحب دايما اقولها للي بيضايق الناس بتصرفاته...
(حريتك تتوقف عندما تبدأ حرية الآخرين...)
فعلا
كلما زادت معرفتى بالبشر زاد حبى للكلاب....
رقم العضوية : 38303
تاريخ التسجيل : 17Apr2009
المشاركات : 486
النوع : انثى
الاقامة : Alexandria
السيارة: Renault Logan
السيارة[2]: maruti
الحالة :
رقم العضوية : 63782
تاريخ التسجيل : 01Mar2010
المشاركات : 2,807
النوع : ذكر
الاقامة : Masr
السيارة: *
السيارة[2]: Nubira II CDX
الحالة :
ولا ايه المتعه في صوت المخلوق القذر النجس ده ولا يهمني الحقيقه
في بس مقوله بحب دايما اقولها للي بيضايق الناس بتصرفاته...
(حريتك تتوقف عندما تبدأ حرية الآخرين...)
فعلا
كلما زادت معرفتى بالبشر زاد حبى للكلاب....
رقم العضوية : 79648
تاريخ التسجيل : 06Sep2010
المشاركات : 20
النوع : ذكر
الاقامة : italy
السيارة: ford
السيارة[2]: swift
الحالة :
الكلب مش قذر ابدا ولا نجس بالمفهوم المطلق (هةا بينفع فى حاجات كتير منها الحراسه والرعى وحسب فصيلته ممكن نحدد الهدف من تربيته
وبعدين هوا بينام طول النهار ويصحى طول الليل دى شغلته الحراسه
وما بيهاجمش الا الى خايف منه او الغريب
ومابيقتلش
وبعدين هوا الكلب مش غلطان لان موطنه الاصلى المناطق المفتوحة
يبقى الغلط من حبسته فى البلكون بس
رقم العضوية : 63782
تاريخ التسجيل : 01Mar2010
المشاركات : 2,807
النوع : ذكر
الاقامة : Masr
السيارة: *
السيارة[2]: Nubira II CDX
الحالة :
رقم العضوية : 68443
تاريخ التسجيل : 20Apr2010
المشاركات : 7,562
النوع : ذكر
الاقامة : الأردن
السيارة: chery QQ3
السيارة[2]: suzuki maruti
دراجة بخارية: suzuki 2002
الحالة :
رقم العضوية : 68443
تاريخ التسجيل : 20Apr2010
المشاركات : 7,562
النوع : ذكر
الاقامة : الأردن
السيارة: chery QQ3
السيارة[2]: suzuki maruti
دراجة بخارية: suzuki 2002
الحالة :
الكلب نجس طبعا بالادله الشرعيه
ينفع في الحراسه بس اكيد اللي في البلكونه مش للحرايه ولا اللي جوه الشقه للحراسه
المقصود بيه للحراسه انه كان زمان رعاة الغنم بيظطرو يربوه عشان يحرس الغنم وطبعا اصحاب الاراضي والمزارع
وكلب الصيد المتعلم يجوز تربيته
اما اي غرض تاني فمفيش مكان ليه الحقيقه
اما عن انه بينام طول النهار فاللي جنبي الحمد لله فضل ينبح لحد الساعه 4 العصر ولله الحمد
وهوا انا هستنى الكلب اما يهاجم حد عشان اتكلم
للمعلوميه فقط
الكلب بتاع الحراسه بيهاجم اي حد غريب اذا كان صاحبه مش موجود...
والكلب طبعا بيقتل ويصيب بداء الكلب وكفايه ان الرسول الكريم جعل الكلب اذا ولج في طبق احدكم فيغسل 7 مرات احداهن بالتراب والعلم الحديث اثبت ده كان ليه....
وفي الاخير نرجع انه فعلا عاملي مشكله وهوا في البلكونه والحق عند مين مش مهم بقا....
don't judge a car unless you have driven it
hm414 سابقا
رقم العضوية : 68443
تاريخ التسجيل : 20Apr2010
المشاركات : 7,562
النوع : ذكر
الاقامة : الأردن
السيارة: chery QQ3
السيارة[2]: suzuki maruti
دراجة بخارية: suzuki 2002
الحالة :
للمعلوميه
حضرتك مفهمتش الكلام صح...
لان انا بقول ولا يهمني اني اعرف هوا بيستمتع بده ليه (دي حريته)
واتمنى ان حريته في يوم من الايام متتعارضش مع حريتي (بان اسكن في منطقه هاديه وانام براحتي) لان بمجرد تعديه على حريتي كده اصبح ليا عنده حق....
اشكرك مره تانيه على مداخلتك اللطيفه وربنا يحبب قلب الكلاب فيك....
تحياتي
don't judge a car unless you have driven it
hm414 سابقا
رقم العضوية : 68443
تاريخ التسجيل : 20Apr2010
المشاركات : 7,562
النوع : ذكر
الاقامة : الأردن
السيارة: chery QQ3
السيارة[2]: suzuki maruti
دراجة بخارية: suzuki 2002
الحالة :
لا يجوز للمسلم أن يقتني الكلب ، إلا إذا كان محتاجاً إلى هذا الكلب في الصيد أو حراسة الماشية أو حراسة الزرع .
روى البخاري (2145) عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ( مَنْ أَمْسَكَ كَلْبًا فَإِنَّهُ يَنْقُصُ كُلَّ يَوْمٍ مِنْ عَمَلِهِ قِيرَاطٌ إِلا كَلْبَ حَرْثٍ أَوْ مَاشِيَةٍ ) .
وروى مسلم (2974) عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رضي الله عنه عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : ( مَنْ اقْتَنَى كَلْبًا لَيْسَ بِكَلْبِ صَيْدٍ وَلا مَاشِيَةٍ وَلا أَرْضٍ فَإِنَّهُ يَنْقُصُ مِنْ أَجْرِهِ قِيرَاطَانِ كُلَّ يَوْمٍ ) .
وروى مسلم (2943) عن عبد الله بن عمر رضي الله عنهما أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : ( مَنْ اقْتَنَى كَلْبًا إِلا كَلْبَ مَاشِيَةٍ أَوْ كَلْبَ صَيْدٍ نَقَصَ مِنْ عَمَلِهِ كُلَّ يَوْمٍ قِيرَاطٌ . قَالَ عَبْدُ اللَّهِ : وَقَالَ أَبُو هُرَيْرَةَ : أَوْ كَلْبَ حَرْثٍ ) .
قَالَ اِبْن عَبْد الْبَرّ : فِي هَذَا الْحَدِيث إِبَاحَة اِتِّخَاذ الْكِلَاب لِلصَّيْدِ وَالْمَاشِيَة , وَكَذَلِكَ الزَّرْع .
وروى ابن ماجه (3640) عَنْ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ رضي الله عنه عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : ( إِنَّ الْمَلائِكَةَ لا تَدْخُلُ بَيْتًا فِيهِ كَلْبٌ وَلا صُورَةٌ ) صححه اٍلألباني في صحيح ابن ماجه .
فهذه الأحاديث تدل على تحريم اقتناء الكلب إلا ما استثناه الرسول صلى الله عليه وسلم .
واختلف العلماء في الجمع بين رواية نقص قيراط ورواية نقص قيراطين .
فقيل : ينقص من أجره قيراطان إذا كان الكلب أشد أذى ، وينقص قيراط إذا كان دون ذلك .
وقيل : أخبر النبي صلى الله عليه وسلم أولاً بأنه ينقص قيراط ، ثم زاد بعد ذلك العقوبة فأخبر بنقص قيراطين زيادةً في التنفير عن اقتناء الكلب .
والقيراط هو مقدار معلوم عند الله تعالى ، والمراد ينقص جزء من أجر عمله .
انظر : "شرح مسلم للنووي" (10/342) ، "فتح الباري" (5/9) .
وقال الشيخ ابن عثيمين في "شرح رياض الصالحين" (4/241) :
" وأما اتخاذ الكلب وكون الإنسان يقتنيه فإن هذا حرام , بل هو من كبائر الذنوب , لأن الذي يقتني الكلب إلا ما استثنى ينقص كل يوم من أجره قيراطان . . .
ومن حكمة الله عز وجل أن الخبيثات للخبيثين , والخبيثون للخبيثات يقال : إن الكفار من اليهود والنصارى والشيوعيين في الشرق والغرب كل واحد له كلب والعياذ بالله يتخذه معه , وكل يوم ينظفه بالصابون والمنظفات الأخرى ! مع أنه لو نظفه بماء البحار كلها وصابون العالم كله ما طهر ! لأن نجاسته عينية , والنجاسة العينية لا تطهر إلا بتلفها وزوالها بالكلية .
لكن هذه من حكمة الله , حكمة الله أن يألف هؤلاء الخبثاء ما كان خبثاً ، كما أنهم أيضاً يألفون وحي الشيطان ؛ لأن كفرهم هذا من وحي الشيطان ، ومن أمر الشيطان ، فإن الشيطان يأمر بالفحشاء والمنكر , ويأمر بالكفر والضلال , فهم عبيد للشيطان وعبيد للأهواء , وهم أيضاً خبثاء يألفون الخبائث . نسأل الله لنا ولهم الهداية " انتهى .
هل يجوز اقتناء الكلب لحراسة البيوت ؟
الجواب :
لم يستثن النبي صلى الله عليه وسلم من تحريم اقتناء الكلب إلا ثلاثة فقط ، وهي : كلب الصيد ، وحراسة الماشية ، وحراسة الزرع .
فذهب بعض العلماء إلى أنه لا يجوز اقتناء الكلب لسبب غير هذه الأسباب الثلاثة ، وذهب آخرون إلى أنه يجوز أن يقاس على هذه الثلاثة ما كان مثلها أو أولى ، كحراسة البيوت ، لأنه إذا جاز اقتناء الكلب لحراسة الماشية والزرع فجواز اقتنائه لحراسة البيوت من باب أولى .
قال النووي في "شرح مسلم" (10/340) :
" هَلْ يَجُوز اِقْتِنَاء الْكِلَاب لِحِفْظِ الدُّور وَالدُّرُوب وَنَحْوهَا ؟ فِيهِ وَجْهَانِ : أَحَدهمَا : لا يَجُوز ، لِظَوَاهِر الأَحَادِيث ، فَإِنَّهَا مُصَرِّحَة بِالنَّهْيِ إِلا لِزَرْعٍ أَوْ صَيْد أَوْ مَاشِيَة , وَأَصَحّهمَا : يَجُوز ، قِيَاسًا عَلَى الثَّلاثَة ، عَمَلا بِالْعِلَّةِ الْمَفْهُومَة مِنْ الأَحَادِيث وَهِيَ الْحَاجَة " انتهى .
وهذا الذي صححه النووي رحمه الله من جواز اقتناء الكلب لحراسة البيت ، صححه الشيخ ابن عثيمين رحمه الله في "شرح صحيح مسلم" ، قال :
" والصحيح أنه يجوز اقتناؤه لحفظ البيوت ، وإذا جاز اقتناء الكلب لتحصيل منفعة كالصيد ، فاقتناؤه لدفع مضرة وحفظ النفس من باب أولى " انتهى بمعناه .
don't judge a car unless you have driven it
hm414 سابقا
رقم العضوية : 68291
تاريخ التسجيل : 18Apr2010
المشاركات : 990
النوع : ذكر
الاقامة : Cairo
السيارة: No Car
السيارة[2]: No Car
دراجة بخارية: ^-^
الحالة :
معلش طيب لو أصحاب الكلاب دول ظباط شرطة أو ناس مسنودة يعني أي محضر مش هيجيب نتيجة بالعكس ممكن هما يعرفو مين البلغ ويعملو مشاكل معاك
رقم العضوية : 68443
تاريخ التسجيل : 20Apr2010
المشاركات : 7,562
النوع : ذكر
الاقامة : الأردن
السيارة: chery QQ3
السيارة[2]: suzuki maruti
دراجة بخارية: suzuki 2002
الحالة :
والله ياعزيزي انا مش هكلمهم اصلا ولا هبعت حاجه
انا بس كان فكرة الموضوع اني بفضفض وخلاص
كلها سنه بالكتير سنه ونص باذن الله وامشي من المنطقه وبالتالي مش عايز امشي والناس مبتحبنيش
والحمد لله
وبيني وبينك مهما حصل معتقدش اني هتخانق معاهم يعني
ده احنا جيران في بعض يعني وان شاء الله خير
شكرا لمشاركتك اللطيفه
don't judge a car unless you have driven it
hm414 سابقا
المفضلات