أول حاجة بتلاحظها أن سحب العربية قل ومبقاش زى الأول, وخاصة على المطالع بتحس أن صوت الموتور بيعلى بس العربية ماشية بالراحة, وفى الحالات المتقدمة ممكن لو طالع مطلع تلاقى العربية بتتزحلق لورا رغم أنك جايب أول ودايس بنزين:).

بتحصل حاجة أسمها slipping يعنى الدبرياج أو الأسطوانة مابتمسكش كويس, يعنى لو طالع مطلع أو بتجرى بسرعة, بتلاقى صوت الموتور على مرة واحدة والعربية مابتسحبش, وتدوس بنزين زيادة صوت الموتور يعلى والعربية ماشية عادى رغم أنك سايب دبرياج.

بالأضافة الى أن الدبرياج بينزل لتحت ومستوى الدواسة بينخفض بصورة ملحوظة عن الأول.

وأختبار بسيط, هات الرابع بالعربية وهى واقفة, وحاول تطلع بيها, لو طلعت من غير ماتبطل, يبقى العربية الأسطوانة بتاعتها ضعيفة, لأنها لو كانت مسكت كويس كانت العربية هتبطل, بس ده أختبار على الهوا لأن ممكن تطلع بالعربية على الرابع فعلا من غير ماتبطل والأسطوانة سليمة.

واللى بيبوظ الأسطوانة هو الجرى بالعربية عمال على بطال, القيادة العنيفة, والأمركة وأنك تسيب الدبرياج مرة واحدة مش بسلاسة.

وهى عامة بتتغير بعد ال 50000 كيلو, وحسب أسلوب القيادة ممكن تتغير على ال 30000 أو ال 80000 أو أكثر لو العربية مابتمشميش الا قليل.

وشئ أخر, الأسطوانة زى تيل الفرامل بالظبط غرضها توفير الأحتكاك, وهى عاجلا أو أجلا هتحتاج تغيير زى تيل الفرامل بالظبط لأن المادة اللى عليها بتبدأ تتأكل.

وتكلفة التغيير بتتراوح من 150 الى 200 جنيه حسب الميكانيكى, والديسك والأسطوانة تمنهم حسب نوع العربية