لكل قاعدة شواذ
والكويس منهم شاذ عن سلوكهم
رقم العضوية : 4703
تاريخ التسجيل : 21Jan2008
المشاركات : 17,465
النوع : ذكر
الاقامة : alex
السيارة: none
السيارة[2]: lada samara 1990
دراجة بخارية: none
الحالة :
رقم العضوية : 48324
تاريخ التسجيل : 29Sep2009
المشاركات : 2,139
النوع : ذكر
الاقامة : Giza
السيارة: zaza
السيارة[2]: Black Lanos 2001 Full
دراجة بخارية: zaz
الحالة :
لكل قاعدة شواذ
والكويس منهم شاذ عن سلوكهم
رقم العضوية : 1716
تاريخ التسجيل : 12Aug2007
المشاركات : 12,834
النوع : ذكر
الاقامة : Egy
السيارة: ex polo ex lancer
السيارة[2]: Kia Cerato
الحالة :
ولا اتهزت فيا شعره
تحياتي يا ممدوح على تكملة السي في
رقم العضوية : 4385
تاريخ التسجيل : 17Jan2008
المشاركات : 4,078
النوع : ذكر
الاقامة : Alexandria
السيارة: grande punto T-jet
السيارة[2]: خلاص بخ
دراجة بخارية: nope
الحالة :
دى مسكنة المفترى لما يتزنق و اول لما حايتمكن حايرجع افجر مما كان
للاسف كلامكم كلكم مش مصدق نهائى
هو فى اكتر من القتل ؟؟؟
فاضلكم ايه تعملوه ؟؟
رقم العضوية : 38583
تاريخ التسجيل : 21Apr2009
المشاركات : 26
النوع : انثى
الاقامة : cairo
السيارة: ----
السيارة[2]: sandero
دراجة بخارية: 0000
الحالة :
مع احترامى الشديد لكل المكتوب وان كل ده كان صحيح 100% بس الحل ايه فى اليومين اللى جايين دور الشرطة الجقيقى فى البلد دى مطلوب فى عدد كبير من المساجين هرب لو حد اتعدى على بيتك او عليك شخصياً هتعمل ايه هتتصل بمين فى اليومين الجايين لازم ندى للشرطة ثقتهم بنفسهم وتوعيتهم بدورهم الحقيقى بطريقة كويسة مش بأسلوب " التف " عليهم ولا أى حاجة من دى فى فترة من الفترات كنا كلنا ساكتين على الظلم والفساد اللى حوالينا ومعملناش حاجة وهو ده اللى خلى الفساد فى البلد يثبت جذوره دلوقتى بعد ماالفساد ده انزاح خلاص لازم كل حاجة ترجع لمكانها الحقيقى ومعتقدش ان فى حد دلوقتى من الشرطة هيعامل مواطن بطريقة مش كويسة هو الاول كان بيتدرب ويتعلم ان يحمى النظام من الشعب بس دلوقتى وبعد ماالنظام خلاص اتكل هيتغير المفهوم كله بس لازم الشرطة تاخد وضعها تانى عشان خاطرنا مش عشان خاطرهم
رقم العضوية : 53342
تاريخ التسجيل : 18Nov2009
المشاركات : 1,095
النوع : ذكر
الاقامة : الأسكندرية
السيارة: لوجان 2010
السيارة[2]: بيجو504 موديل 1979
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
حتي شرطه المرافق لم تسلم من الفساد . يا ويلك لو فاتح مشروع و بقيت ملطشه لشرطه المرافق . يا تدفع يا يتخرب بيتك . عندي كافيتريا صغيره . في الشهر يمر عليك 3 او 4 مرات . يعمل محضر بدون سبب او ياخذ انبوبه بوتاجاز او شويه كراسي و تربيزتين و تروح تدفع علشان تاخذ حاجتك . منتهي الظلم و قله الأدب . كذلك تنفيذ الأحكام تدفع يطنش متدفعش يجروك و لو قدام عيالك . الواحد معبي منهم مجرد الشوف و السمع . ربك المنتقم .
اللهم انك كريم حليم عفو تحب العفو فاعفو عنا .
اللهم اعني علي ذكرك و شكرك و حسن عبادتك .
رقم العضوية : 6657
تاريخ التسجيل : 29Feb2008
المشاركات : 1,734
النوع : ذكر
الاقامة : الزقازيق - فلل الجامعة
السيارة: السن 24سنة
السيارة[2]: اتباعت الحمد لله
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
رقم العضوية : 391
تاريخ التسجيل : 01May2007
المشاركات : 1,216
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: non
السيارة[2]: peug
دراجة بخارية: non
الحالة :
مرة تالتة تقبل تحياتى دون اوتيفا
الرد ده انا قولته قبل كده
لكن مضطر اعيده
احترامى مرة تانية دون اوتيفا
مش قولتلك كلامك غالبا مميز
لكن تفتكر من له العقلية التالية تقدر تأمنه على نفسك
وطبعا الكلام ده معجبش ناس كتيرة ليها مصالح في الفوضى وبناء عليه ضبرت أحتجاجات الأمن المركزي المشهورة للأطاحة به
فعند أول فرصة أو تخاذل فى المعاملةهيتقلبو على الشعب و ترجع ريمة لعادتها القديمة
عارف دون اوتيفا زى متكون مشغل ديب حراسة على الحملان
احكيلك حكاية ظريفة
عن ربيعِ ألأبرار أنَ إمرأةً خَرَجَت من دارها لحاجه تَبغيها فَصادفَت
في طريقها ذأباً صّغيراً لايقوى على القيام لصغرِهِ وضعفِ قواه
، فأخذته معها الى دارها وكانت عند المرأه شاة فاسترضعت
ابن الذئب من الشاة. وبعد زمنٍ كَبُرَ الذئبُ واعتدلَ قوامُه وصادف
يوماً أن خرجت المرأه لطلب حاجةٍ وحال رجوعِها الى الدار وجَدت
الذئبَ واقفاً وقفةَ المفترس وبأزائِهِ اعضاءُ الشاةِ متناثرةً
فاخذت المراةُ تنظر اليهِ وتقول
.
قتلت شويهتي وفجعت قلبي
وكنت لشاتنا ولد ربيبُ
شَرِبتَ بدَرِها ورضعتَ منها
فمن أنباكَ أن اباكَ ذيبُ
اذا كانَ الفِعالُ فعالُ سوءٍ
فلا لبنٌ يفيد ولا حليبُ
فهمت انا قصدى ايه دون اوتيفا
واخيرا تقبل تحياتى
رقم العضوية : 391
تاريخ التسجيل : 01May2007
المشاركات : 1,216
النوع : ذكر
الاقامة : cairo
السيارة: non
السيارة[2]: peug
دراجة بخارية: non
الحالة :
الكلام ده انا قولته قبل كده
لكن المرة دى انا مضطر اعيده
لماذا اشعر بالامتعاض (يعنى ايه امتعاض) والاحتقار
لكل المحاولات التى يقوم بها رجال الشرطة لاستدرار عطف الشعب المصرى
و قال ايه
1- احنا مش خونة (امال اللى ينسحب من الميدان نقول عليه ايه )
2- طول عمر الشرطة والشعب ايد واحدة
(امال مين اللى كان بيضرب الشعب
امال مين اللى كان بيهين الشعب
امال مين اللى كان بيذل الشعب
امال مين اللى كان بيبجح فى الكبير والصغير
<لدرجة التعدى على القضأة و اساتذة الجامعات>
امال كان مين اللى بيسرق الشعب
امال كان مين بيبلطج على الشعب
< ويبعتلو البلطجية اللى مشغلهم لحسابه كمان>
امال مين اللى كان بيدفع رشاوى قد كده عشان يخش اكاديمية مبارك للامن
ياخى دانا اقطع قيدى قبل متتمد فى ايد اللى قتلو الشهداء خالد سعيد و سيد بلال و اخرين فى ميدان التحرير
3- احنا مظلومين
(بامارة ايه
طب لو كانت دى اوامر طب كانت ايه لازمه العنجهية الغير متناهية
والتنطيط اللى بدون حدود لاغلب افراد الشرطة (و ادينى بحق ربنا بأقول أغلب < لأن الكويس يا إما طفشوه يا إما اختفى ودول مكنوش يتعدو 5% من جهاز الشرطة>
وعلى رأى الهنود الحمر
Good White man is a Dead White man
4- احنا طول عمرنا بنعامل الشعب كويس
(انهى شعب بالضبط
الشعب اللى كان المواطن البسيط <اللى ملوش ظهر> بيخاف يقرب مجرد يقرب من القسم لحسن يتوضب
ولا شعب البشوات و البهوات والمسنودين)
5- الدموع (بتاعة التماسيح ) والصعبنيات العبيطة
وعلى رأى المثل
الراجل ميعيطش لكن يتحمل اخطائه
هل هما مستعدين للمحاكمة العسكرية لكل جرايمهم
(للتكفير عن اخطائهم)
هل هما مستعدين للاعتراف انهم دخلو كلية الشرطة بالرشاوى والواسطة والنفوذ
هل هما مستعدين للاعتذار لكل الشعب كرجال عن اخطائهم
(و برضه يتحاكمو )
5- احنا عبد المأمور
(احنا مش محتاجين عبيد ليحفظو الامن
احنا مش محتاجين عبيد يمسكو كرابيج عشانت يجلدونا بيها
احنا محتاجين رجالة يحافظو علينا (زى الجيش- و الشرطة العسكرية)
ويبقو زى اخواتنا فهم اخويا وابنى وابن عمى
و اترككم مع هذا الشعر اللى بيعبرعن معنى الرجولة
مش الصعبنيات بتاعة الجبناء والهاربين من الميدان
Self Pityو اخيرا أذكركم بالحديث الشريف
I never saw a wild thing
sorry for itself.
A small bird will drop frozen dead from a bough
without ever having felt sorry for itself.
D.H. Lawrence Poems)
لا يُلدغ مؤمنٌ من جحر مرتين" متفق عليه
(حديث لا يلدغ مؤمن من جحر مرتين. حديث صحيح روي في البخاري وقصته باختصار أن أبا عزة الشاعر وقع أسيرا في يد المسلمين في غزوة بدر واستعطف النبي صلي الله عليه وسلم أن يخلي سبيله ففعل مشترطا عليه ألا يقاتل المسلمين ولا يحرص عليهم فلما كانت غزوة أحد خرج مع المشركين ليحرضهم ويحمسهم ضد المسلمين فكان إن وقع في الأسر مرة أخري وكان الأسير الوحيد الذي وقع في أيدي المسلمين فعاد يكرر طلبه للنبي صلي الله عليه وسلم أن يمن عليه فقال صلي الله عليه وسلم: "لا تذهب تهز عطفيك في مكة تقول خدعت محمدا مرتين لا يلدغ مؤمن من جحر مرتين", ثم أمر بقتله.. واللدغ في اللغة يكون بالأسنان واللسع يكون بالذنب ومعني الحديث أن المؤمن كيس فطن لا ينخدع مرتين من موضع واحد وهو هنا يحرض المؤمن على الحذر والفطنة ولكنه لا ينفي عنهم صفة الإيمان إذ لا مفهوم لهذا الحديث ـ المفهوم هو إثبات الحكم المخالف إذا انتفت الصفة, هذا والله تعالى أعلم.)
هذا الحديث من جوامع كلمه صلى الله عليه وسلم، فينبغي للمؤمن أن يكون كيِّساً فطناً متيقظاً، إذا أخطأ في المرة الأولى أن يستفيد من خطئه الأول بأن لا يقع فيه ثانية، وإذا لدغ من جحر مرة أن يحذر ويحتاط منه بعد
رقم العضوية : 6657
تاريخ التسجيل : 29Feb2008
المشاركات : 1,734
النوع : ذكر
الاقامة : الزقازيق - فلل الجامعة
السيارة: السن 24سنة
السيارة[2]: اتباعت الحمد لله
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
المفضلات