| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 10 من 11 الأولىالأولى ... 5 6 7 8 9 10 11 الأخيرةالأخيرة
النتائج 91 إلى 100 من 102

  1. #91

    الصورة الرمزية SkyBird

    رقم العضوية : 57575

    تاريخ التسجيل : 01Jan2010

    المشاركات : 2,612

    النوع : ذكر

    الاقامة : سيناء المقدسة

    السيارة: Coming Soon

    السيارة[2]: Lancer-99-AT-FO

    دراجة بخارية: No

    الحالة : SkyBird غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m3_dolphen مشاهدة المشاركة
    وما الغرض من السؤال ؟
    الغرض المعرفة
    وياريت بلاش اسلوب رد السؤال بسؤال فده مش من اصول التحاور
    لو عندك اجابة قولها
    لو عند اي حد من الاخوة يتفضل

    [mark=#00ffb7]Follow Me: http://twitter.com/DrAhmadSelmy[/mark]

    [img3]http://oi40.tinypic.com/i2mv7b.jpg[/img3]


  2. #92

    الصورة الرمزية alaa_dash

    رقم العضوية : 4552

    تاريخ التسجيل : 19Jan2008

    المشاركات : 708

    النوع : ذكر

    الاقامة : Tanta-Cairo

    السيارة: ............

    السيارة[2]: ............

    دراجة بخارية: ,,,,,,,,,,,

    الحالة : alaa_dash غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اللقاء مع خالد الجندي كان يوم 8 فبراير ..

    لا اله الا الله * محمد رسول الله
    وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ..


  3. #93

    الصورة الرمزية m3_dolphen

    رقم العضوية : 71349

    تاريخ التسجيل : 23May2010

    المشاركات : 2,023

    النوع : انثى

    الاقامة : https://t.me/pump_upp

    السيارة: 81568619391

    السيارة[2]: ?? ??? ????

    دراجة بخارية: Honda CB400 Super Four

    الحالة : m3_dolphen غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SkyBird مشاهدة المشاركة
    الغرض المعرفة

    أضحكتنى .... وماذا بعد أن تعرف ؟

    وياريت بلاش اسلوب رد السؤال بسؤال فده مش من اصول التحاور
    لو عندك اجابة قولها
    لو عند اي حد من الاخوة يتفضل

    يبدو أنك قد بدأت تتعصب .. هدئ نفسك.. فأسلوب الرد بسؤال هو أسلوبك وأنا أحاورك بأسلوبك !

    https://t.me/pump_upp


  4. #94

    الصورة الرمزية samoevil911

    رقم العضوية : 31921

    تاريخ التسجيل : 03Feb2009

    المشاركات : 1,416

    النوع : ذكر

    الاقامة : alex

    السيارة: el rgl el shmal :D

    السيارة[2]: moto leg :D

    دراجة بخارية: اول مجبها هقلكم

    الحالة : samoevil911 غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SkyBird مشاهدة المشاركة
    يا اخي لا سخرية ولا حاجه
    اصل سؤالك "ا أستاذ سكاى بيرد حضرتك تعرف ايه أساسا عن الشيخ محمد حسان وعن علمه ومنهجه "
    تتكلم باسلوب وكان غيرك لايفهم شئ فحبيت اقولك اني اعرف الشيخ حسان واعرف اسلوبه بدليل انه بيحلف كثير علشان تتاكد اني متابعه وليس على سبيل السخرية كما تعتقد
    وعلشان اكون موضوعي معاك اكثر
    الشيخ حسان فعلا طالب مبارك بالتضحية بالكرسي على الاقل موقفه هذا افضل من مواقف اخرين بكثير وهو وقف يحسب له
    انا قلت لك انه لايوجد عندي دليل على ان الشيخ حسان كان مع بقاء مبارك رغم اني تعودت ان اتكلم بالادله لكني احتطت بذلك عندما قلت " وانا هحاول اجيبلك فيديوهات " فانا لم اقطع بشئ
    فيمكنك اعتبار قولي ان الشيخ حسان كان مع ان مبارك يكمل ولايته كان مجرد تحليل بعد كلامه في قناة المحور التى جائت مخيبة لامال الكثير لانه كان يتكلم بمنطق امن الدولة ان ما حدث فتنة وانه يخشى القلة المندسة وانه يخاف من حمام دم يحدث ...الخ وعليه توقعت موقف الشيخ حسان بعد اعلان الرئيس انه لن يترشح مرة اخرى وانه سيترك المنصب في اخر ولايته فانت تعلم ان الناس انقسمت بين مويد ومعارض توقعت كتحليل انه مع مبارك لنهاية ولايته وليس كمعلومة
    وفي الحقيقة لايوجد ما يثبت عكس تحليلي الى الان
    عرفت انه مع تنحي مبارك قبل جمعة الغضب ولكن السؤال ما موقفه بعد خطاب مبارك ترك السلطه في نهاية ولايته ؟؟؟؟
    فأنا اريد ان اعرف موقف الشيخ حسان بعد اعلان الرئيس انه لن يترشح مرة اخرى وانه سيترك المنصب في اخر ولايته
    هل اعتبره الشيخ حسان كاف وان هذا بمثابة التضحية بالكرسي ام كان مصرا على ان مبارك يترك الحكم ولا ينتظر نهاية ولايته ؟
    هل ممكن تجيبني على هذا السؤال لو تعرف او اي احد من الاخوة ؟

    سيدتك بداية .. السؤال دا مش انا اللي سألته .. دا كاتبه العضو m3_dolphen
    عشان حضرتك بتقول سؤالك وتتكلم بأسلوب ولا كأن غيرك يعرف شيء .. دي تبع السؤال؟ ولا ليه؟
    ثانيا: "انا قلت لك انه لايوجد عندي دليل على ان الشيخ حسان كان مع بقاء مبارك رغم اني تعودت ان اتكلم بالادله لكني احتطت بذلك عندما قلت " وانا هحاول اجيبلك فيديوهات " فانا لم اقطع بشئ"

    حضرتك قلت الكلام دا بعد مسألتني وبأسلوب هجومي
    "
    لا حضرتك تجاوبني الاول على سؤالي
    متى واين وكيف
    دعا لرحيل مبارك قبل التنحي ؟
    وانا هحاول اجيبلك فيديوهات بالصوت والصورة مش جمل بس


    وكان اصل سؤالي
    سيدي ممكن تديني الجملة اللي الشيخ محمد حسان قال انه مساند لمبارك

    وكيف يفهم من نزوله للتحرير لتعقيل الشباب انه يريد ردهم ؟
    حضرتك تبقى حملت اللفظ اكبر من معناه


    وكان تعليقا على كلام حضرتك

    متى و اين وكيف ؟
    الشيخ حسان ليس مع تنحي مبارك
    راجع لقائه مع قناة العربية حيث نزل التحرير محذرا من الفتنة (نزوله للتحرير لتعقيل الشباب وليس لمساندتهم بمعنى اخر لردهم)
    ولقائه مع قناة المحور وكان مع اكمال مبارك مهمته وبالطبع لو ظل مبارك لنهاية مهمته لظل الفساد وامن الدولة

    وبعد التنحي كلو مع الثورة



    نمسك بقى حتة حتة
    حضرتك قلت مبتكلمش من غير دليل
    والقيت كلام جزافا .. وكتبت بطريقة ساخرة ي النهاية (وفي الآخر كله مع الثورة) دي لو جبت طفل من شارع قلتله دي ايه يا حبيبي (هيقلي دا تقليس يا عمو) ويتفهم منه ايه (انه يا جبان يأما منافق)

    وبعدين انا بقول لحضرتك هاتلي الجملة اللي قال فيها كدا
    كان رد حضرتك لأ هتلي انت
    طب اولا : حضرتك رميت كلام مرسل بدون الاستدلال عليه (مينفعش ترجع حضرتك وتقول اصل انا حللت كلامه) لأ تحليل حضرتك لا يعتد به كدليل خاصة و انه ليس استنباط عام (بطريقة تانية اختلاف الرأى في التحليل لا تعد حجة)
    ثانيا : حضرتك بتقول مش من اسلوب النقاش تسأل سؤال ويترد عليه بسؤال
    وايضا ليس من اسلوب النقاش ان اطلب طلب وترد عليه بطلب خاصة وحضرتك قلت ادعاء
    وطبعا معروف البينة على من ادعى

    دي اول نقطة

    حضرتك بتقول " بعد كلامه في قناة المحور التى جائت مخيبة لامال الكثير لانه كان يتكلم بمنطق امن الدولة ان ما حدث فتنة وانه يخشى القلة المندسة وانه يخاف من حمام دم يحدث ...الخ "
    اولا : من قال انها مخيبة لأمال الكثيرين؟ (عموما مش خلافنا)
    ثانيا: كان يتكلم بمنطق امن الدولة
    طلب: اشرح حضرتك
    ما هو منطق امن الدولة ؟
    وما منطق الشيخ حسان؟
    وكيف ان حضرتك ربطت بينهم؟

    ندل على الجزء بتاع فتنة .. السؤال.. هو اللي حصل دا اسمه فتنة ام لا ؟
    المظاهرا سيدي في حد ذاتها فتنة (دي قاعدة) وبلاش مش فتنة (الشيخ حللها انها فتنة وله اجتهاده)
    ويخشى القلة المندسة ... ايوا . من القلة المندسة مش دول بتوع الحزب وامن الدولة .. يبقى الشيخ مع مين ؟!
    ويخاف حمام دم يحدث .. السؤال .. حمام الدم خاصة بين المسلمين .. ماذا يعد؟ .. أليس فتنة؟
    نعدي دي .. اليس اصلا من حق كل مسلم ان يخشى على المسلم غيره من القتل ويأبى ان يرى دماء المسلمين تسيل؟
    سيب حضرتك من كل دا .. انا هفترض ان الشيخ ضد الثورة .. هو اليس من حق الشيخ وهو رجل ذو علم ان يخاف ان تسيل دماء المسلمين حتى ولو على حق ويؤد الفتنة ؟
    اديهالك بطريقة عملية
    مبيحصلش اببدا حضرتك في العراك تشوف واحد صاحب حق واتشتم واتبهدل وتيجي تخاف عليه تقوله يا عم خلاص هو الغلطان بس خليك انت الكبير .. عشان تنهى العراك خشية ان دم يسال؟
    مبتشفش الأب بيخاف على ابنه ازاي و بيمنعه من العراك حتى لو ليه حق ؟ مشفتش كام اب منعوا ابنائهم من المظاهرات خوفا عليهم ؟
    اليس الشيخ وهو اعلم من كل هؤلاء بكتاب الله وسنة نبيه عليه الصلاة والسلام ان يخشى على المسلمين وهو يعلم حرمت دم المسلم ؟
    ودا كان من ضمن اسباب الشيوخ اللي كانت رافضة المشاركة (كان السبب دا من ضمن تحليلاتها وعللها)
    عشان كدا بقول لحضرتك كل شخص له اجتهاده طلما مردود للشرع (وباب المصالح والمفاسد باب واسع)

    اضف لذلك
    للعلم حضرتك الشيخ في قناة المحور
    "ما تحركت من بيتى في اكتورب يوميا لميدان التحرير الا لحقن الدماء"
    " اخاطب كل مسؤل شريف في البلد يا استذ سيد انا قلت لقد ضحينا من اجل بلدنا في 73 وضحينا بعد ذلك بأنفسنا . انا اطالب الآن بالتضحية بالأنفس بل بالكراسي بل بالمناصب يا اخي مصر ليست ملكا لأحد وليست ملكا لفرد"
    والشيخ وجه احمر يكاد يكون هينفجر من الدم والبكاء ..
    بالله عليك شوفت حد خاف على الشباب كدا؟
    عايزيه يقول للريس ايه؟ .. غور في داهية !

    "وبعدين بيقول لو حدث اشتباك اوجب على القوات المسلحة فض الاشتباك" وكان بيقول مطالب الشباب مشروعة
    وببيقول "الشباب لن ينصرف "
    وبيقول "الشباب ينفجر"
    وكل ما يعنيني " ان تبتعد المظاهرات المؤيدة للرئيس والا يتحرك شبابنا في ميدان التحرير الى القصر الرئاسي لإنه لو حدث ذلك ستحدث مجذرة لا يعلم اثرها الا الله"
    وبعدين شرح سقوط الدولة البرمكية .. واتكلم عن الظلم
    انا مش هحلل
    انا عايز حضرتك تقول يتفهم ايه من الكلام دا ؟


    سيدي ياريت تسمع اللقاء تاني بالاضافة للحجات اللي قلت لحضرتك عليها (وتونس اداب وعبر اللي كانت قبل المظاهرات وبالذات المقدمة -واسمع الشيخ وهو بيقول لا نطالب بالحق بعنترية ولكن بأدب وتلى قول الله تعالى "ادعوا إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة" )


    يا ريت تكون الفكرة وصلت


    ندخل على الجزء الخاص ببعد خطاب التنحي

    اولا حضرتك بتقول " الخ وعليه توقعت موقف الشيخ حسان بعد اعلان الرئيس انه لن يترشح مرة اخرى وانه سيترك المنصب في اخر ولايته فانت تعلم ان الناس انقسمت بين مويد ومعارض توقعت كتحليل انه مع مبارك لنهاية ولايته وليس كمعلومة
    وفي الحقيقة لايوجد ما يثبت عكس تحليلي الى الان
    "
    تاني حضرتك بتبني معلومة او بالأصح ادعاء على تحليلك .. بس كويس ان حضرتك قلت توقعت
    بس ايه جملة" وفي الحقيقة لا يوجد ما يثبت عكس تحليلك"
    يا سيدي هو اصلا تحليل حضرتكدليل عشان نثبت عكسه؟
    وبعدين لا يوجد عكسه لإن حضرتك لم تنظر الي عكسه (الرد هيبقى شبه الي فات)
    ثالثا: لو لا يوجد عكسه (على فرض) لا يمكنك التحدث في امر غيبي وترتب عليه اتهام

    وبعدين هديك دليل .. ان الشيخ نزل الميدان بعدها حوالي 3 او اربع مرات
    وطلع بعد الخطاب في قناة ازهري وطالبه بالتنحي
    وللعلم بدون ادلة
    طبقا للقواعد العامة وعلم الصول
    انك تستصحب الحكم الأصلى وهو البراءة


    ودا رد على بقيت الأسئلة عموما

    [justify][/justify][justify]قل: "سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم"
    لا تبخل علي نفسك بالحسنات فأنت في امس الحاجة لها.
    [/justify]



  5. #95

    الصورة الرمزية MEDO84EG

    رقم العضوية : 57709

    تاريخ التسجيل : 02Jan2010

    المشاركات : 1,541

    النوع : ذكر

    الاقامة : egy

    السيارة: no

    السيارة[2]: no

    دراجة بخارية: no

    الحالة : MEDO84EG غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud saloum مشاهدة المشاركة
    مع أننى سأقوم بإذن الله بالتصويت بنعم فى الاستفتاء إلا أنى أرفض تماما أن توجه السلفية أى رسالة "لجموع الشعب المصرى" بعد موقفهم الغير مشرف بالمرة من الثورة. للعلم أنا حضرت صلاة الجمعة فى مدينتى يوم 28 يناير وقبل توجهى للقاهرة خطبة الجمعة والامام الدائم للمسجد سلفى والله اعلم وقال الشيخ بالنص ان المظاهرات خروج على الحاكم وان من يموت فى هذه المظاهرات ليس شهيد وأكد على ذلك وطلب عدم المشاركة نهائيا فى المظاهرات لأن ذلك إثم وأقسم بالله أن ذلك حدث. فعن نفسى أرفض أى نداء أو تدخل سياسى للسلفية. والله أعلم بفتواهم. مع إجلالى الشخصى لنخبة من علمائهم دينيا


    اخي العزيز
    اولا انا اصدق كل كلمه انت قلتها
    و لكن
    سمعتك فعليك ان تسمعني
    اول شيء خلينا نسلم ان اي طائفه من البشر مستحيل يكون ارائهم و اجتهاداتهم زي بعض بنسبه ميه في الميه
    يعني مثلا شيوخ السلفيه هنا هل كلهم ليهم نفس الاراء ميه في الميه ؟؟
    بس مش معني كده ان واحد في الشرق وواحد في الغرب
    لا
    انا اقصد ان ليهم حوالي اتفاق في 98% من افكارهم و 2 % فقط اختلافات فيما بينهم
    و لكن اخي الكريم
    لو عاوز تاخد رأي السلفيه تعمل ايه
    تاخد مثلا رأي 10 علماء منهم و تشوف اغلبهم بيقولوا ايه و يبقي ده فعلا اللي بيبقي ممثل للفكر السائد لهم
    لكن مع احترامي ليك انك تتهكم و تقول اصل الدعوة السلفيه مش عارف ايه
    يبقي عيب
    و عيب عليك انت اولا
    لازم تتحري الاول
    و تجيب رأي عالم و اتنين و تلاته و متتسرعش زي ما عملت
    صح ؟
    تاني شيء احب اقولك
    الشيخ محمد حسان مثلا - مش ده من رموز السلفيه- كان موقفه ايه و بيقول ايه و راح في كل حته ازاي
    و هقول الشيخ محمد حسان بس لان في زيه و ليهم نفس الموقف مئات
    امثال الشيخ سامي السرساوي
    و الشيخ ابو اسحاق
    و الشيخ مازن السرساوي
    الي اخر القائمه المعروفه
    رأي واحد اتنين او حتي خمسه في الميه يعبر عن الفكر
    و لا رأي الخمسه و تسعين في الميه ؟
    و في الاخر ربنا يبارك فيك و في مصر و يحفظنا يا رب
    اللهم احفظ مصر و ارنا الحق حقا
    يا رب ارنا الباطل باطلا
    اللهم افضح كل منافق او اي انسان اراد ان يدلس علي اهل هذه البلد
    و انصر كل من اراد الخير بهذه البلد
    امين


  6. #96

    الصورة الرمزية MEDO84EG

    رقم العضوية : 57709

    تاريخ التسجيل : 02Jan2010

    المشاركات : 1,541

    النوع : ذكر

    الاقامة : egy

    السيارة: no

    السيارة[2]: no

    دراجة بخارية: no

    الحالة : MEDO84EG غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hagan مشاهدة المشاركة
    الاخ الكريم أ.محمود
    بما انها شهادة حق فأنا اقسم بالله ان يوم الجمعة 28 يناير
    صليت الجمعة كما اصليها دائما بمسجد الفتح بالمعادي
    و هو يتبع للجمعية الشرعية (( انصار السنة المحمدية )) و هي سلفية
    و الشيخ الذي خطب بنا الجمعة من علماء السلف
    و لقد شبه مبارك بفرعون و بما و صلت له حالة البلد من فساد و ظلم الي ابعد الحدود و لم يجرم الخروج للتظاهر
    و اللي صلي في مساجد الجمعية الشرعية المعروفة بأنها تتبع المنهج السلفي الكثير منها دعت لتأييد التظاهر
    و انا احترم رأي حضرتك و شهادتك و اري انها كانت رؤي شخصية من علماء افاضل اصحاب فكر واحد و هو اتباع القرءان و السنة كمنهج حياة
    للدنيا و الاخرة
    و اذكر حضرتك بمثال بسيط لاختلاف الصحابة الافاضل في امور كثيرة و مواقف مماثلة اثناء و جود الرسول بينهم او بعد انتقاله للرفيق الاعلي
    و الاختلاف في الرؤي لا يفسد للود قضية
    و تقبل تحياتي

    م.حاتم السباعي

    الله يفتح علي حضرتك و الله


  7. #97

    الصورة الرمزية MEDO84EG

    رقم العضوية : 57709

    تاريخ التسجيل : 02Jan2010

    المشاركات : 1,541

    النوع : ذكر

    الاقامة : egy

    السيارة: no

    السيارة[2]: no

    دراجة بخارية: no

    الحالة : MEDO84EG غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samoevil911 مشاهدة المشاركة
    سيدتك بداية .. السؤال دا مش انا اللي سألته .. دا كاتبه العضو m3_dolphen
    عشان حضرتك بتقول سؤالك :s_thum1[1]: وتتكلم بأسلوب ولا كأن غيرك يعرف شيء .. دي تبع السؤال؟ ولا ليه؟
    ثانيا: "انا قلت لك انه لايوجد عندي دليل على ان الشيخ حسان كان مع بقاء مبارك رغم اني تعودت ان اتكلم بالادله لكني احتطت بذلك عندما قلت " وانا هحاول اجيبلك فيديوهات " فانا لم اقطع بشئ"

    حضرتك قلت الكلام دا بعد مسألتني وبأسلوب هجومي
    "
    لا حضرتك تجاوبني الاول على سؤالي
    متى واين وكيف
    دعا لرحيل مبارك قبل التنحي ؟
    وانا هحاول اجيبلك فيديوهات بالصوت والصورة مش جمل بس

    وكان اصل سؤالي
    سيدي ممكن تديني الجملة اللي الشيخ محمد حسان قال انه مساند لمبارك

    وكيف يفهم من نزوله للتحرير لتعقيل الشباب انه يريد ردهم ؟
    حضرتك تبقى حملت اللفظ اكبر من معناه

    وكان تعليقا على كلام حضرتك

    متى و اين وكيف ؟
    الشيخ حسان ليس مع تنحي مبارك
    راجع لقائه مع قناة العربية حيث نزل التحرير محذرا من الفتنة (نزوله للتحرير لتعقيل الشباب وليس لمساندتهم بمعنى اخر لردهم)
    ولقائه مع قناة المحور وكان مع اكمال مبارك مهمته وبالطبع لو ظل مبارك لنهاية مهمته لظل الفساد وامن الدولة

    وبعد التنحي كلو مع الثورة


    نمسك بقى حتة حتة
    حضرتك قلت مبتكلمش من غير دليل
    والقيت كلام جزافا .. وكتبت بطريقة ساخرة ي النهاية (وفي الآخر كله مع الثورة) دي لو جبت طفل من شارع قلتله دي ايه يا حبيبي (هيقلي دا تقليس يا عمو) ويتفهم منه ايه (انه يا جبان يأما منافق)

    وبعدين انا بقول لحضرتك هاتلي الجملة اللي قال فيها كدا
    كان رد حضرتك لأ هتلي انت
    طب اولا : حضرتك رميت كلام مرسل بدون الاستدلال عليه (مينفعش ترجع حضرتك وتقول اصل انا حللت كلامه) لأ تحليل حضرتك لا يعتد به كدليل خاصة و انه ليس استنباط عام (بطريقة تانية اختلاف الرأى في التحليل لا تعد حجة)
    ثانيا : حضرتك بتقول مش من اسلوب النقاش تسأل سؤال ويترد عليه بسؤال
    وايضا ليس من اسلوب النقاش ان اطلب طلب وترد عليه بطلب خاصة وحضرتك قلت ادعاء
    وطبعا معروف البينة على من ادعى

    دي اول نقطة

    حضرتك بتقول " بعد كلامه في قناة المحور التى جائت مخيبة لامال الكثير لانه كان يتكلم بمنطق امن الدولة ان ما حدث فتنة وانه يخشى القلة المندسة وانه يخاف من حمام دم يحدث ...الخ "
    اولا : من قال انها مخيبة لأمال الكثيرين؟ (عموما مش خلافنا)
    ثانيا: كان يتكلم بمنطق امن الدولة
    طلب: اشرح حضرتك
    ما هو منطق امن الدولة ؟
    وما منطق الشيخ حسان؟
    وكيف ان حضرتك ربطت بينهم؟

    ندل على الجزء بتاع فتنة .. السؤال.. هو اللي حصل دا اسمه فتنة ام لا ؟
    المظاهرا سيدي في حد ذاتها فتنة (دي قاعدة) وبلاش مش فتنة (الشيخ حللها انها فتنة وله اجتهاده)
    ويخشى القلة المندسة ... ايوا . من القلة المندسة مش دول بتوع الحزب وامن الدولة .. يبقى الشيخ مع مين ؟!
    ويخاف حمام دم يحدث .. السؤال .. حمام الدم خاصة بين المسلمين .. ماذا يعد؟ .. أليس فتنة؟
    نعدي دي .. اليس اصلا من حق كل مسلم ان يخشى على المسلم غيره من القتل ويأبى ان يرى دماء المسلمين تسيل؟
    سيب حضرتك من كل دا .. انا هفترض ان الشيخ ضد الثورة .. هو اليس من حق الشيخ وهو رجل ذو علم ان يخاف ان تسيل دماء المسلمين حتى ولو على حق ويؤد الفتنة ؟
    اديهالك بطريقة عملية
    مبيحصلش اببدا حضرتك في العراك تشوف واحد صاحب حق واتشتم واتبهدل وتيجي تخاف عليه تقوله يا عم خلاص هو الغلطان بس خليك انت الكبير .. عشان تنهى العراك خشية ان دم يسال؟
    مبتشفش الأب بيخاف على ابنه ازاي و بيمنعه من العراك حتى لو ليه حق ؟ مشفتش كام اب منعوا ابنائهم من المظاهرات خوفا عليهم ؟
    اليس الشيخ وهو اعلم من كل هؤلاء بكتاب الله وسنة نبيه عليه الصلاة والسلام ان يخشى على المسلمين وهو يعلم حرمت دم المسلم ؟
    ودا كان من ضمن اسباب الشيوخ اللي كانت رافضة المشاركة (كان السبب دا من ضمن تحليلاتها وعللها)
    عشان كدا بقول لحضرتك كل شخص له اجتهاده طلما مردود للشرع (وباب المصالح والمفاسد باب واسع)

    اضف لذلك
    للعلم حضرتك الشيخ في قناة المحور
    "ما تحركت من بيتى في اكتورب يوميا لميدان التحرير الا لحقن الدماء"
    " اخاطب كل مسؤل شريف في البلد يا استذ سيد انا قلت لقد ضحينا من اجل بلدنا في 73 وضحينا بعد ذلك بأنفسنا . انا اطالب الآن بالتضحية بالأنفس بل بالكراسي بل بالمناصب يا اخي مصر ليست ملكا لأحد وليست ملكا لفرد"
    والشيخ وجه احمر يكاد يكون هينفجر من الدم والبكاء ..
    بالله عليك شوفت حد خاف على الشباب كدا؟
    عايزيه يقول للريس ايه؟ .. غور في داهية !

    "وبعدين بيقول لو حدث اشتباك اوجب على القوات المسلحة فض الاشتباك" وكان بيقول مطالب الشباب مشروعة
    وببيقول "الشباب لن ينصرف "
    وبيقول "الشباب ينفجر"
    وكل ما يعنيني " ان تبتعد المظاهرات المؤيدة للرئيس والا يتحرك شبابنا في ميدان التحرير الى القصر الرئاسي لإنه لو حدث ذلك ستحدث مجذرة لا يعلم اثرها الا الله"
    وبعدين شرح سقوط الدولة البرمكية .. واتكلم عن الظلم
    انا مش هحلل
    انا عايز حضرتك تقول يتفهم ايه من الكلام دا ؟


    سيدي ياريت تسمع اللقاء تاني بالاضافة للحجات اللي قلت لحضرتك عليها (وتونس اداب وعبر اللي كانت قبل المظاهرات وبالذات المقدمة -واسمع الشيخ وهو بيقول لا نطالب بالحق بعنترية ولكن بأدب وتلى قول الله تعالى "ادعوا إلى سبيل ربك بالحكمة والموعظة الحسنة" )


    يا ريت تكون الفكرة وصلت


    ندخل على الجزء الخاص ببعد خطاب التنحي
    اولا حضرتك بتقول " الخ وعليه توقعت موقف الشيخ حسان بعد اعلان الرئيس انه لن يترشح مرة اخرى وانه سيترك المنصب في اخر ولايته فانت تعلم ان الناس انقسمت بين مويد ومعارض توقعت كتحليل انه مع مبارك لنهاية ولايته وليس كمعلومة
    وفي الحقيقة لايوجد ما يثبت عكس تحليلي الى الان"
    تاني حضرتك بتبني معلومة او بالأصح ادعاء على تحليلك .. بس كويس ان حضرتك قلت توقعت
    بس ايه جملة" وفي الحقيقة لا يوجد ما يثبت عكس تحليلك"
    يا سيدي هو اصلا تحليل حضرتكدليل عشان نثبت عكسه؟
    وبعدين لا يوجد عكسه لإن حضرتك لم تنظر الي عكسه (الرد هيبقى شبه الي فات)
    ثالثا: لو لا يوجد عكسه (على فرض) لا يمكنك التحدث في امر غيبي وترتب عليه اتهام

    وبعدين هديك دليل .. ان الشيخ نزل الميدان بعدها حوالي 3 او اربع مرات
    وطلع بعد الخطاب في قناة ازهري وطالبه بالتنحي
    وللعلم بدون ادلة
    طبقا للقواعد العامة وعلم الصول
    انك تستصحب الحكم الأصلى وهو البراءة


    ودا رد على بقيت الأسئلة عموما
    و الله اللي زي حضرتك ميتقالوش الا كلمه واحده
    جزاكم الله خيرا


  8. #98

    الصورة الرمزية MEDO84EG

    رقم العضوية : 57709

    تاريخ التسجيل : 02Jan2010

    المشاركات : 1,541

    النوع : ذكر

    الاقامة : egy

    السيارة: no

    السيارة[2]: no

    دراجة بخارية: no

    الحالة : MEDO84EG غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud saloum مشاهدة المشاركة
    أخى الفاضل أ.حاتم أنا لا أدعى ابدا ان السلفيين مع مبارك او كانوا يؤيدونه ولكن المشكلة ان الرأى الغالب والمعلن هو رفض التظاهر وأنا لا أجد له تفسيرا الا أنه خوف من بطش الحاكم أو رغبة فى الاستقرار ولكن اى استقرار فى هذا الظلام الدامس؟؟؟؟



    كلامك يا أ. أحمد صح لو كان موقف فردى لكن الموقف العام للسلفية فى ذلك الوقت كان مثل موقف امام الجامع فيما بعض الاستثناءات. كمان انا مقولتش ان السلفية وحشين انا بقول ان موقفهم خلال بدايات الثورة هوا اللى وحش.



    اخي الكريم
    هاتلنا بقي موقف الناس اللي بتقول موقفهم كان وحش
    اصلك بتقول الموقف العام
    هاتلنا مثلا مواقف
    انا الناس اللي ذكرتهم مواقفهم كل الناس سمعتها
    مطلوب من سيادتك تجيبلنا ادله
    و لو ملقتش
    ذلك لايفسد للود قضيه و نبقي بفضل الله صححنا لك معلومه
    و كلنا اخوة
    و هدفنا و احد باذن الله


  9. #99

    الصورة الرمزية MEDO84EG

    رقم العضوية : 57709

    تاريخ التسجيل : 02Jan2010

    المشاركات : 1,541

    النوع : ذكر

    الاقامة : egy

    السيارة: no

    السيارة[2]: no

    دراجة بخارية: no

    الحالة : MEDO84EG غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو عمارة مشاهدة المشاركة
    أخي الكريم.....أولاً الرأي الغالب من كبار العلماء والفقهاء كان الخروج

    طيب نفترض جدلاً أنهم أجمعوا فعلاً على عدم التظاهر لما يعرفون ما يلقى الإخوة من أشكال التعذيب في المعتقلات وعدم اليقين من نجاح هذه الثورة لو ظهر بها مجموعات كبيرة من الملتحيين وهم كثير بفضل الله....يعني مثلاً لو خرج فقط السلفيين للثورة كانوا أُبيدوا إبادة جماعية والكل كان سيحاربهم مثلما يحدث الأن

    أخي الكريم ألا تعرف أن الله سبحانه وتعالى يستعمل قوماً لينصر قوماً أخريين ليمكن لدينه في الأرض
    حكمة يعلمها الله سبحانه وتعالى وأنا وأنت نعلم أن هذه الثورة لو كانت ذات طابع سلفي وديني ما إنتصرت على هذا الطاغوت.......سبحان الله ألم ترى ما قالوه عن الإخوان وهم من وراء هذه الثورة ليلبسوها طابع ديني ويقلبوا الرأي العام ضد الثورة

    أخي الكريم يجب أن تسعد لما مكن الله لهؤلاء ولنا من قوة الدعوة مرة أخرى ليعز الإسلام والمسلمين وليمكن لدينه أن يسود في الأرض


    اخي الكريم
    و الله انا كنت بدعي الله من كل قلبي اني محدش يشوف ملتحي واحد في المظاهرات
    عارف ليه
    علشان اللي حضرتك بتقوله
    الدنيا كانت هتولع
    و كانوا هيقولوا ارهاب و كلام من ده
    هتبدأ حمله تطهير عرقي لكل ملتحي
    يا جماعه افهموني
    سلفيه ايه اللي كانت مع الجكم و النظام
    احنا كلنا مننا اللي ليه صاحب سلفي او جار سلفي او قريب سلفي
    صح ؟
    بالله عليكم مش كانوا بيتاخدوا من بيوتهم لمجرد لحيه و انه بيصلي في المسجد و بيحضر خطب دين ؟
    يعني حتي مش هقول زي الاخوان اهو الاخوان كانوا تجمع سياسي
    لا
    انا بقي بقولك السلفيين دول كانوا بيقبض عليهم علشان عباده
    نقوم نيجي دلوقتي و نتهمهم بالعماله
    بجد الحق باين اوي


  10. #100

    الصورة الرمزية MEDO84EG

    رقم العضوية : 57709

    تاريخ التسجيل : 02Jan2010

    المشاركات : 1,541

    النوع : ذكر

    الاقامة : egy

    السيارة: no

    السيارة[2]: no

    دراجة بخارية: no

    الحالة : MEDO84EG غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة skybird مشاهدة المشاركة
    يا سيدي الفاضل انا لا اسأل عن السلفية بل اسأل عن جماعة "الدعوة السلفية" التي اصدرت البيان
    ما هي هذه الجماعة ومتى نشأت ومن اعضائها ومن الذي اذاع البيان ؟؟




    انا ارفض تعريفك للجماعة السلفية بانهم هم اهل السنة والجماعة واختصار اهل السنة فيهم
    ولكن الصحيح ان الجماعات السلفية جزء صغير من اهل السنة والجماعة
    نعم الجماعة السلفية مذهب
    وهو المذهب الوهابي
    لماذا لا نسمي الامور بأسمائها
    وهو مذهب السعودية ولكن في مصر سموا انفسهم الدعوة السلفية او السلفيين او حتى انهم لم يستقروا على اسم بعد
    انا لست سلفي لست وهابي ولكن من اهل السنة والجماعة

    لان ما استقوفني قولك

    سبحان الله
    كلنا كمسلمين سنة متمسكين بهذا النهج
    طيب ليه نغير اسم اهل السنة والجماعة ونسميهم سلفيين اذا كان الاثنين واحد
    هو اسم "اهل السنة والجماعة" فيه ما يعيب حتى نغيرة
    الا اذا كان تغيير الاسم يعني تغيير المعنى ليصب في خانة المذهب الوهابي ؟!!!


    ما دليلك ؟
    واذا كان السلف هم اهل السنة امال احنا ايه كخلف لهذا السلف ؟

    اخي العزيز
    ربنا يبارك فيك
    بس ليا سؤال بعد اذنك
    هو تعريف المذهب الوهابي اللي بتقول عليه يبقي ايه ؟
    سؤال كمان
    ايه الفرق بين الوهابيه اللي بتقول عليها و بين اهل السنه و الجماعه ؟
    و يا ريت تقولنا ايه العيوب او الانتقادات اللي بتاخدها علي المذهب الوهابي او السلفي
    و لك مني كل الشكر
    اللهم اجعلنا علي مذهب النبي محمد يا رب العالمين



 
صفحة 10 من 11 الأولىالأولى ... 5 6 7 8 9 10 11 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. اعلان جديد علي التلفزيون المصري لتوعية الشعب المصري الشقيق
    بواسطة casperinoo في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 10-06-2012, 07:17 AM
  2. مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 19-03-2011, 03:49 AM
  3. اخر اختراعات المواطن المصري المصري لحل مشكلة الركنة فيديو عالفيس بوك .... مفاجأة
    بواسطة MoDyBeNz2008 في المنتدى مقــاطـع الفيــديـو و الكليبات و صـور للسيارات
    مشاركات: 7
    آخر مشاركة: 20-07-2009, 03:12 PM
  4. الحقوق الدستورية للسائق المصري
    بواسطة tutankhamoun في المنتدى ساحة المرور وموضوعات التأمين في مصر
    مشاركات: 11
    آخر مشاركة: 02-12-2007, 11:14 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2