| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 4 من 9 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 40 من 84

  1. #31

    الصورة الرمزية TaoTao

    رقم العضوية : 197

    تاريخ التسجيل : 25Apr2007

    المشاركات : 1,377

    النوع : ذكر

    الاقامة : Sheikh Zayed

    السيارة: كيا برايد سيدان

    السيارة[2]: Fiat Uno 45 (1997)

    دراجة بخارية: No

    الحالة : TaoTao غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    فيه مثل بيقول "أردب ماهو لك ماتحضر كيله، تتعفر دقنك وتتعب قي شيله"
    يعني اللي قاله جدع جدع :)


  2. #32

    الصورة الرمزية TaoTao

    رقم العضوية : 197

    تاريخ التسجيل : 25Apr2007

    المشاركات : 1,377

    النوع : ذكر

    الاقامة : Sheikh Zayed

    السيارة: كيا برايد سيدان

    السيارة[2]: Fiat Uno 45 (1997)

    دراجة بخارية: No

    الحالة : TaoTao غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    "مركب السلايف بارت .. ومركب الضراير مشيت (أو دارت مش فاكر)"
    السلايف اللي هن زوجات الأشقاء يعني مراتي ومرات أخويا يبقوا سلايف، وده مثل يبين المحبة والمودة اللي بين السلايف لدرجة إن مركبهم عطلت في حين إن مركب الضراير مشيت :)
    بجد أمثال حكيمة، كلمتين بيلخصوا معاني كبيرة وبيرسموا صورة حلوة في نفس الوقت كأنها اسكتش


  3. #33

    الصورة الرمزية TaoTao

    رقم العضوية : 197

    تاريخ التسجيل : 25Apr2007

    المشاركات : 1,377

    النوع : ذكر

    الاقامة : Sheikh Zayed

    السيارة: كيا برايد سيدان

    السيارة[2]: Fiat Uno 45 (1997)

    دراجة بخارية: No

    الحالة : TaoTao غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    "الدنيا تلاهي"!! حد يعرف باقي المثل؟
    المثل بالكامل: "الدنيا تلاهي .. عبوا المَواهِي .. وسابوها زي ماهِي"
    وهي عن قصة ثلاثة لصوص قاموا بسرقة كبيرة وعبئوا غنائمهم في "مواهي" وهي آنية كبيرة أو أجولة، وعند القسمة طمعوا فيها، فاتفق اثنان على قتل الثالث واقتسام حصته، فطلبوا منه تحضير الطعام لهم بينما يقومان بالتقسيم، فغاب عنهما ولما عاد بالطعام عاجلوه بالخيانة وقتلوه، وتناولوا الطعام فرحاً بالغنيمة، ولكن الثالث كان قد سمم لهم الطعام طمعاً في الغنيمة لنفسه، فيموت الثلاثة بجوار غنائمهم المعبأة في المواهي، وعندما مر عليهم الناس انطلقت هذه المقولة "الدنيا تلاهي .. عبوا المواهي .. وسابوها زي ماهي"

    أظن أن هذه القصة لها أصول في العهد الجديد


  4. #34

    الصورة الرمزية MM_Mohsen

    رقم العضوية : 7909

    تاريخ التسجيل : 24Mar2008

    المشاركات : 233

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: لادا

    السيارة[2]: رينو

    الحالة : MM_Mohsen غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DODY مشاهدة المشاركة
    المثل ده هو الثرجمة الافرنجى للقرد فى عين أمه غزاااااااااااااااااااااال

    هو المثل ده طلع افرنجى ؟؟؟ !! ... طيب اسبله كده يا مرسى .............. :)


  5. #35

    الصورة الرمزية mohamed_88sk

    رقم العضوية : 1124

    تاريخ التسجيل : 23Jun2007

    المشاركات : 1,453

    النوع : ذكر

    الاقامة : The Republic of Mine

    السيارة: nothing

    السيارة[2]: toyota corona 92

    الحالة : mohamed_88sk غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    أستاذ Taotao أولا السلام عليكم
    ثانيا أسف أنا لسه داخل عالنت حالا ولسه شايف تعليق حضرتك
    ثالثا....
    طبعا مع حضرتك إن في مكفوفين كتير جدا ربنا مباركلهم ... وكمان بتحدوا الإعاقة دي وبيثبتوا جدارة أكتر من اللي ربنا رازقهم نعمة الإبصار
    بس أنا اللي أقصده (الحظ لما يأتي))
    هو مين اللي بيوزع الأقدار ؟؟؟
    مين اللي وزع الحظوظ ؟؟؟

    دي كلها حاجات بتاعة ربنا سبحانة وتعالى تمام ...
    والعياذ بالله فكده يبقى معناها أتهام بعدم الحكمة لموزع الأرزاق ...
    زي مثل إن جاك الأعمى قال عشاه هو أحن من اللي عماه .....

    أنا سألت فيهم مشايخ عشان كده مش بتكلم إفتراء ولا مجرد كلام ...
    لا إحنا بجد شعب بنقول كلام بصراحة من غير ما نفهمه

    يا ريت بجد نراجع اللي بيتقال ..
    وبعدين حضرتك يا سيدي الفاضل محدش جاب سيرة ألوان ولا إلحاد....

    سيدي الفاضل ده بيقال أنه من شغل الصوفيه و شغل أعداء الأسلام...
    ياريت يا جماعة نعرف بنقول إيه ولا أزكي نفسي على الله ...
    إحنا عندنا أمثال بجد مصايب بس للأسف مش فاكر بعضهم ..
    يعني مثلا زي يدي الحلق للي بلا ودان ..وده بيقال لما واحد ربنا بيفتح له ويكرمه ..
    تخيل حضرتك واحد رايح يدي لست حلق وهو عارف أنها ودانها مقطوعه ماينفعش تلبس حلقان أو واحد جايب لأخر جزمه (أكرمكم الله وأعزكم) وهو عارف أنه والعياذ بالله مقعد .. يبقى ده إيه فما باللك إن المثل يقال أيضا على موزع الأرزاق ..
    أعذروني عالأطاله وأسف إني عاوز أوضح وأبين وجهة نظري ..


  6. #36

    الصورة الرمزية TaoTao

    رقم العضوية : 197

    تاريخ التسجيل : 25Apr2007

    المشاركات : 1,377

    النوع : ذكر

    الاقامة : Sheikh Zayed

    السيارة: كيا برايد سيدان

    السيارة[2]: Fiat Uno 45 (1997)

    دراجة بخارية: No

    الحالة : TaoTao غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed_88sk مشاهدة المشاركة
    أستاذ Taotao أولا السلام عليكم
    ثانيا أسف أنا لسه داخل عالنت حالا ولسه شايف تعليق حضرتك
    ثالثا....
    طبعا مع حضرتك إن في مكفوفين كتير جدا ربنا مباركلهم ... وكمان بتحدوا الإعاقة دي وبيثبتوا جدارة أكتر من اللي ربنا رازقهم نعمة الإبصار
    بس أنا اللي أقصده (الحظ لما يأتي))
    هو مين اللي بيوزع الأقدار ؟؟؟
    مين اللي وزع الحظوظ ؟؟؟

    دي كلها حاجات بتاعة ربنا سبحانة وتعالى تمام ...
    والعياذ بالله فكده يبقى معناها أتهام بعدم الحكمة لموزع الأرزاق ...
    زي مثل إن جاك الأعمى قال عشاه هو أحن من اللي عماه .....

    أنا سألت فيهم مشايخ عشان كده مش بتكلم إفتراء ولا مجرد كلام ...
    لا إحنا بجد شعب بنقول كلام بصراحة من غير ما نفهمه

    يا ريت بجد نراجع اللي بيتقال ..
    وبعدين حضرتك يا سيدي الفاضل محدش جاب سيرة ألوان ولا إلحاد....

    سيدي الفاضل ده بيقال أنه من شغل الصوفيه و شغل أعداء الأسلام...
    ياريت يا جماعة نعرف بنقول إيه ولا أزكي نفسي على الله ...
    إحنا عندنا أمثال بجد مصايب بس للأسف مش فاكر بعضهم ..
    يعني مثلا زي يدي الحلق للي بلا ودان ..وده بيقال لما واحد ربنا بيفتح له ويكرمه ..
    تخيل حضرتك واحد رايح يدي لست حلق وهو عارف أنها ودانها مقطوعه ماينفعش تلبس حلقان أو واحد جايب لأخر جزمه (أكرمكم الله وأعزكم) وهو عارف أنه والعياذ بالله مقعد .. يبقى ده إيه فما باللك إن المثل يقال أيضا على موزع الأرزاق ..
    أعذروني عالأطاله وأسف إني عاوز أوضح وأبين وجهة نظري ..
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    ومتشكر على حرص حضرتك في الرد السريع على المداخلة، أنا بس اتخضيت من كلمة "تصادم مع العقيدة" على مثل بسيط وحكيم وظريف جداً
    يا سيدي المثل بيقول "الحظ لما يواتي، يخلي الأعمى ساعاتي" يعني في الظروف المواتية ممكن أي حاجة -وأغرب حاجة- تحصل، وممكن يكون تفسيره كمان إن في ظروف معينة يوضع الشخص الغير مناسب في مكان (ومكانة) غير مناسبة بس كدة بمنتهى البساطة
    انظر لجميع معدومي الكفاءة الذين يتقلدون مناصب قيادية وإدارية، في نظري لا يختلفون كثيراً عن الأعمى في وظيفة ساعاتي، والطرق التي وصلوا بها لهذه المناصب عن طريق "حظ مواتي" أو "قرع يوماتي" ممكن نمشيها "قرع يوماتي يرقي الأعمى ساعاتي" تمشي كدة؟ :)
    وبعدين انا مش بالع حكاية لوي رقبة الكلمات ونعصرها وننفضها عشان نطلعها حرام بالعافية، الحظ ده يبقى الرزق وبما إن الأرزاق بإيد الله وبما إن الأرزاق يوزعها الله كيف يشاء والمثل بيقول إن الحظ ممكن يخلي الأعمى ساعاتي، يبقى احنا كدة بنتعدى ع الذات الإلهية -والعياذ بالله سبحانه وتعالى- وعقيدتنا مهزوزة !! كدة؟! لا مش كدة ابدا، ولو الموضوع كدة أنا ممكن اخلي اي كلمة تتقال حرام واعتداء ويصطدم بالعقيدة وكل الكلام اللي يودي في داهية كمان، سهلة جداً يعني.

    بالنسبة للأمثال اللي كان عليها جدل "رزق الهبل ع المجانين" والمثل اللي حضرتك ذكرته "يدي الحلق للي بلا ودان" وبرضه انا شايف ان اللي قوم الهوجة دي واحد -ذو غرض- قعد يلوي في المعنى ويلونه على مزاجه لحد ما خلاه تعدي على الذات الإلهية (مَن تعدى هو مَن فكر التفكير الأعوج ده وهو اللي حط في أذهان الناس معاني عمر ما حد فكر فيها، أجدادنا بيقولوا الأمثال دي بقالهم مئات السنين جناب الشيخ بتاع أول امبارح بقى هو اللي اكتشف مالم تستطعه الأوائل؟َ! ولا سيادته أفقه وأعلم من كل المشايخ في 300 سنة اللي فاتوا؟؟!!)
    "يدي الحلق للي بلا ودان" زي مانا طول عمري فاهمه (حتى جاء مشايخ آخر زمن ليلووا عنقه ويحولوا معناه لكفر صريح) أنه تسليم مطلق لحكمة الله في خلقه. فلا اعتراض على حكمته ولو أعطى حلقاً لمن لا أذن له فهو تسليم مطلق، وليس استنكاراً ولا اعتراضاً حاشا لله(وبعدين هو لازم يكونلي ودان عشان استفيد من الحلق؟ أنا ممكن ابيعه والجرام النهاردة بـ 130 جنيه :) مش رزق ده؟)
    "رزق الهبل ع المجانين" زي مانا طول عمري فاهمه برضه، إن الله يرزق الأهبل عن طريق مجنون، أو أن قليل الكفاءة والصنعة يأتيه رزقه -من الله قطعاً-عن طريق من هو أقل منه موهبةً وكفاءة (ولو حبيت أمثلة هاتلاقي كتير بس المثل ده بييجي في ذهني كل ماشوف محطة الإعلانات إياها بتاعة البطانية العجيبة تدفيك في الشتا وتبردك في الصيف، الوحيدة 4 وش، وش للصيف ووش للشتا ووش لعيد الفطر والمفاجأة وش كمان لعيد الأضحى .... هِبل، واللي بيتصل ينفعهم أكيد مجنون مش كدة ولا ايه؟).
    يعني النظرية انت بصيت للمعنى ازاي، والمنطق اللي ورا الكلام كان ايه، لان الكلام العامي بدون إعراب ولا صرف ممكن يحمل الكثير من المعاني، وقراءة المثل دون التعرف على سياقه يفقده الكثير من معناه.
    كون بقى واحد يخرج المثل من سياقه، ولوى معناه ويألف له معنى بعيد جداً عن معناه المستقر في وجداننا الجمعي، يبقى العيب في هذا الشيخ وفي تفكيره الغير سوي
    كلمة أخيرة تعليق على "شعب بنقول الكلام من غير مانفهمه" هو احنا شعب فيه العِبر صحيح، إنما نقول الحاجة من غير ما نفهمها دي صفة في البغبغانات بس، مشايخ ال Y2K اللي عاملين نفسهم أوصياء علينا دول هم اللي كل همهم يزرعوا فينا إن كل حاجة حرام وإن كل اللي بنقوله يندرج تحت بند الكفر أو الإلحاد وإن مفاتيح العلم في إيديهم وبس (طبعاً عشان سوقهم تفضل رايجة)
    هذا والله أعلم
    وبعدين خلينا في الأمثال اللطيفة، الموضوع عن أمثال ظريفة مش أمثال مخيفة :D
    شكراً لسعة صدرك


  7. #37

    الصورة الرمزية MM_Mohsen

    رقم العضوية : 7909

    تاريخ التسجيل : 24Mar2008

    المشاركات : 233

    النوع : ذكر

    الاقامة : cairo

    السيارة: لادا

    السيارة[2]: رينو

    الحالة : MM_Mohsen غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TaoTao مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    ومتشكر على حرص حضرتك في الرد السريع على المداخلة، أنا بس اتخضيت من كلمة "تصادم مع العقيدة" على مثل بسيط وحكيم وظريف جداً
    يا سيدي المثل بيقول "الحظ لما يواتي، يخلي الأعمى ساعاتي" يعني في الظروف المواتية ممكن أي حاجة -وأغرب حاجة- تحصل، وممكن يكون تفسيره كمان إن في ظروف معينة يوضع الشخص الغير مناسب في مكان (ومكانة) غير مناسبة بس كدة بمنتهى البساطة
    انظر لجميع معدومي الكفاءة الذين يتقلدون مناصب قيادية وإدارية، في نظري لا يختلفون كثيراً عن الأعمى في وظيفة ساعاتي، والطرق التي وصلوا بها لهذه المناصب عن طريق "حظ مواتي" أو "قرع يوماتي" ممكن نمشيها "قرع يوماتي يرقي الأعمى ساعاتي" تمشي كدة؟ :)
    وبعدين انا مش بالع حكاية لوي رقبة الكلمات ونعصرها وننفضها عشان نطلعها حرام بالعافية، الحظ ده يبقى الرزق وبما إن الأرزاق بإيد الله وبما إن الأرزاق يوزعها الله كيف يشاء والمثل بيقول إن الحظ ممكن يخلي الأعمى ساعاتي، يبقى احنا كدة بنتعدى ع الذات الإلهية -والعياذ بالله سبحانه وتعالى- وعقيدتنا مهزوزة !! كدة؟! لا مش كدة ابدا، ولو الموضوع كدة أنا ممكن اخلي اي كلمة تتقال حرام واعتداء ويصطدم بالعقيدة وكل الكلام اللي يودي في داهية كمان، سهلة جداً يعني.

    بالنسبة للأمثال اللي كان عليها جدل "رزق الهبل ع المجانين" والمثل اللي حضرتك ذكرته "يدي الحلق للي بلا ودان" وبرضه انا شايف ان اللي قوم الهوجة دي واحد -ذو غرض- قعد يلوي في المعنى ويلونه على مزاجه لحد ما خلاه تعدي على الذات الإلهية (مَن تعدى هو مَن فكر التفكير الأعوج ده وهو اللي حط في أذهان الناس معاني عمر ما حد فكر فيها، أجدادنا بيقولوا الأمثال دي بقالهم مئات السنين جناب الشيخ بتاع أول امبارح بقى هو اللي اكتشف مالم تستطعه الأوائل؟َ! ولا سيادته أفقه وأعلم من كل المشايخ في 300 سنة اللي فاتوا؟؟!!)
    "يدي الحلق للي بلا ودان" زي مانا طول عمري فاهمه (حتى جاء مشايخ آخر زمن ليلووا عنقه ويحولوا معناه لكفر صريح) أنه تسليم مطلق لحكمة الله في خلقه. فلا اعتراض على حكمته ولو أعطى حلقاً لمن لا أذن له فهو تسليم مطلق، وليس استنكاراً ولا اعتراضاً حاشا لله(وبعدين هو لازم يكونلي ودان عشان استفيد من الحلق؟ أنا ممكن ابيعه والجرام النهاردة بـ 130 جنيه :) مش رزق ده؟)
    "رزق الهبل ع المجانين" زي مانا طول عمري فاهمه برضه، إن الله يرزق الأهبل عن طريق مجنون، أو أن قليل الكفاءة والصنعة يأتيه رزقه -من الله قطعاً-عن طريق من هو أقل منه موهبةً وكفاءة (ولو حبيت أمثلة هاتلاقي كتير بس المثل ده بييجي في ذهني كل ماشوف محطة الإعلانات إياها بتاعة البطانية العجيبة تدفيك في الشتا وتبردك في الصيف، الوحيدة 4 وش، وش للصيف ووش للشتا ووش لعيد الفطر والمفاجأة وش كمان لعيد الأضحى .... هِبل، واللي بيتصل ينفعهم أكيد مجنون مش كدة ولا ايه؟).
    يعني النظرية انت بصيت للمعنى ازاي، والمنطق اللي ورا الكلام كان ايه، لان الكلام العامي بدون إعراب ولا صرف ممكن يحمل الكثير من المعاني، وقراءة المثل دون التعرف على سياقه يفقده الكثير من معناه.
    كون بقى واحد يخرج المثل من سياقه، ولوى معناه ويألف له معنى بعيد جداً عن معناه المستقر في وجداننا الجمعي، يبقى العيب في هذا الشيخ وفي تفكيره الغير سوي
    كلمة أخيرة تعليق على "شعب بنقول الكلام من غير مانفهمه" هو احنا شعب فيه العِبر صحيح، إنما نقول الحاجة من غير ما نفهمها دي صفة في البغبغانات بس، مشايخ ال Y2K اللي عاملين نفسهم أوصياء علينا دول هم اللي كل همهم يزرعوا فينا إن كل حاجة حرام وإن كل اللي بنقوله يندرج تحت بند الكفر أو الإلحاد وإن مفاتيح العلم في إيديهم وبس (طبعاً عشان سوقهم تفضل رايجة)
    هذا والله أعلم
    وبعدين خلينا في الأمثال اللطيفة، الموضوع عن أمثال ظريفة مش أمثال مخيفة :D
    شكراً لسعة صدرك
    احسنتم يا مولانا !! ;)


  8. #38

    ams

    الصورة الرمزية ams

    رقم العضوية : 3867

    تاريخ التسجيل : 27Dec2007

    المشاركات : 1,904

    النوع : ذكر

    الاقامة : عين الشمس

    السيارة: N/A

    السيارة[2]: N/A

    دراجة بخارية: N/A

    الحالة : ams غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    طيب ايه رايك فى الحديث اللى فيما معناه-اللى يعرف نص الحديث و سنده يا ريت يكتبه-ان العبد ياتى بكلمه لا يلقى لها بالا ترمى به فى النار 70 خريفا ؟

    أحمد محمد صبرى
    يا رب تفهم يا تتح
    ماشى فى نور الله بدعى و اقول .... يا رب


  9. #39

    الصورة الرمزية mohamed_88sk

    رقم العضوية : 1124

    تاريخ التسجيل : 23Jun2007

    المشاركات : 1,453

    النوع : ذكر

    الاقامة : The Republic of Mine

    السيارة: nothing

    السيارة[2]: toyota corona 92

    الحالة : mohamed_88sk غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    الله يباركلك ويجزاك خير إن شاء الله .
    والله يا سيدي الفاضل أنا كمان فاهم معنى الأمثال زي ما حضرتك واضحتهم بس من ساعة ما سمعت المشايخ بيقولوا كده بصراحه أنا خفت وقلت أمسك على لساني أحسن مدام فيها شبهة شك وفيها كلام يبقى أبعد عنها وكمان من ساعتها بقول للناس زي ماحصل هنا والله بغرض المنفعة وإيضاح الصورة مش أكتر وعشان مانقعش في محظور .
    مثلا حضرتك في شريط أسمه ألفاظ تخالف العقيده للشيخ مسعد أنور كنت سمعته من أكتر من سناتين بيشير لأعنية عبد الحليم قدر أحمق الخطى سحقت هامتي خطاه بيقول بقى قدر ربنا أحمق وكده يعني فهو اللي أقصده وغيره من المشايخ يشيروا لحاجات ممكن تكون عدت علينا ومركزناش إنتباهنا فيها.
    ممكن كمان والله أعلم زي ماحضرتك قلت يكون بعض مشايخ بيقولوا كده نوع بروباجاندا.بس عن نفسي مش بحب أخد جانب سئ عن نية حد لإن دي ربنا أعلم بيها.
    ومع ذلك في ختامي أرجو بس أكون وصلتلكوا أقصد إيه بجد ما أقصد غير النصح لأنى أحبكم في الله والله.
    على فكرة مثل الحظ لما يأتي ده بحبه جدا بس بقيت بحاول مأقولوش عشان الأسباب السابق ذكرها.
    إدعولي بقى عندي إمتحان بكره.
    السلام عليكم.


  10. #40

    الصورة الرمزية TaoTao

    رقم العضوية : 197

    تاريخ التسجيل : 25Apr2007

    المشاركات : 1,377

    النوع : ذكر

    الاقامة : Sheikh Zayed

    السيارة: كيا برايد سيدان

    السيارة[2]: Fiat Uno 45 (1997)

    دراجة بخارية: No

    الحالة : TaoTao غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ams مشاهدة المشاركة
    طيب ايه رايك فى الحديث اللى فيما معناه-اللى يعرف نص الحديث و سنده يا ريت يكتبه-ان العبد ياتى بكلمه لا يلقى لها بالا ترمى به فى النار 70 خريفا ؟
    الموضوع ده ماليش فيه (ولا لأي حد) رأي غير "صدق رسول الله صلى الله عليه وسلم" بس ايه علاقة ده بالموضوع؟!



 
صفحة 4 من 9 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. أسعار قطع غيار اللانسر فى التوكيل (شارك معنا)
    بواسطة Dr Ahmed في المنتدى ميتـسوبيـشى
    مشاركات: 209
    آخر مشاركة: 14-10-2018, 11:37 PM
  2. رابطة ملاك القشقاي اتفضل و شارك معنا
    بواسطة م. حاتم السباعي في المنتدى نيـــــــــسان
    مشاركات: 492
    آخر مشاركة: 07-05-2018, 06:51 PM
  3. جمعية نايل موتورز ... شارك معنا
    بواسطة ahmed_su في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 28
    آخر مشاركة: 19-09-2011, 10:41 PM
  4. شارك معنا في حملة لا للاباحية
    بواسطة Ghost2 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 17
    آخر مشاركة: 08-12-2009, 08:36 PM
  5. ما هى أسعار قطع غيار الياريس فى التوكيل وخارجه شارك معنا
    بواسطة محمد ابراهيم 1 في المنتدى تـويوتـــا
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 07-09-2007, 06:09 AM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2