معلهش يا كريم باشا الجول طلع أوفسايد :)
إنت ما صدقت يا باشا والله إيه
اقرأ تاني مشاركة علا كده ....
اللي فهمته و الله و أعلم إن الموضوع أقرب للاستحالة ;)
رقم العضوية : 32
تاريخ التسجيل : 17Apr2007
المشاركات : 26,316
النوع : ذكر
الاقامة : جسر السويس-القاهرة
السيارة: BMW E90
السيارة[2]: Jeep KK 2009
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
رقم العضوية : 1375
تاريخ التسجيل : 08Jul2007
المشاركات : 2,957
الحالة :
معلهش يا كريم باشا الجول طلع أوفسايد :)
إنت ما صدقت يا باشا والله إيه
اقرأ تاني مشاركة علا كده ....
اللي فهمته و الله و أعلم إن الموضوع أقرب للاستحالة ;)
رقم العضوية : 1363
تاريخ التسجيل : 08Jul2007
المشاركات : 35
النوع : ذكر
الاقامة : القاهرة
السيارة: نوبيرا
السيارة[2]: دايو لانوس
الحالة :
والله يا جماعه الموضوع سهل جدا فوق ما تتخيلوا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
المسألة ببساطة أن كل رجل يعرف كيف يختار زوجته ......... بمعنى إظفر بذات الدين .. كما قال الرسول صلى الله عليه وسلم , ثم بعد ذلك وقبله إحسان النيه فى الزواج والصدق مع الله فى ذلك قدر المستطاع حتى يحصل التيسيير , ثم قليل من التنازلات ( يعنى مش لازم كل زوجه تكون بيضاء وشعرها أصفر وعيونها خضراء .. وهكذا ) المهم تكون على قدر من الجمال والمسألة نسبية كما تعلمون , ثم أهم عنصر فى الموضوع أن يكون الرجل ذو شخصية قوية جدا و مؤثرة ........... ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ولا يشترط ان النساء يكن على وفاق و لاأن يعرفوا بعضهم البعض أصلا إذا كان ذلك من الممكن أن يسبب مشاكل .... والباقى سهل ان شاء الله
وكلمة بالنسبة لأى أمرأة تتعجب أو لا تقبل التعدد أقول لها ضعى نفسك مكان أى امرأة بلا زوج وفكرى أيهما أفضل ... نصف رجل أو ربع رجل أو حياة بلا رجل تماما ؟؟؟ بلا شك أن الزواج فيه راحة وسكينة ومودة تحتاج اليها المرأة قبل الرجل لذلك شرع الله التعدد والحمد لله على نعمة الإسلام .... وربنا ييسر أمر كل من يريد التعدد ويرزقة بالزوجات الصالحات ..........(((( نفسى الرجالة يتحرروا من ظلم الزوجات وكفاية علينا ظلم الحكومة )))) اللى خايف ممكن يعمل نفسه مش مقتنع بالكلام ويقرأة ويمشى فى سلام
رقم العضوية : 1375
تاريخ التسجيل : 08Jul2007
المشاركات : 2,957
الحالة :
طب و اللي مش خايف يعمل إيه :)اللى خايف ممكن يعمل نفسه مش مقتنع بالكلام ويقرأة ويمشى فى سلام
طبعا يا باشا الموضوع سهل قوي الجواز مرة و اتنين و تلاتة و أربعة و يمكن عشرة في تفسيرات و إيه يعني ......و العدل سهل قوي برضه العدل في المشاعر و الاحاسيس و المصاريف و الوقت و كل حاجة .....تربية الاطفال بقى أسهل حاجة خصوصا طبعا في الزمن اللي احنا فيه ..و زاي ما حضرتك قلت مش مهم حد يعرف حد لا الزوجات يعرفوا بعض و لا الاخوات يعرفوا بعض و لا العائلات تعرف بعض و طبعا هو ده الحل المثالي للعنوسة إن كل راجل مقتدر يتجوز أربعة أما الشباب الصغير بقى فعليه بالصيام
رقم العضوية : 3891
تاريخ التسجيل : 29Dec2007
المشاركات : 3,655
النوع : انثى
الاقامة : القاهرة
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008
الحالة :
رقم العضوية : 3891
تاريخ التسجيل : 29Dec2007
المشاركات : 3,655
النوع : انثى
الاقامة : القاهرة
السيارة: لا يوجد
السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008
الحالة :
معرفش بأه إذا كنا كده بنبوظ الموضوع لسبعاوي و لا ايه
بس همه كلمتين للأخ مجاهد.. الحالة اللي انت بتتكلم عنها دي حالة فردية جدا و لو حضرتك قادر تعدل بين الأربعة كما يعدل رسول الله صلى الله عليه و سلم بين زوجاته فدي حالة فردية و انا باشدد عنا على كلمة ((لو)) و عشان كده ما ينفعش نعمم حالة فردية على كل الرجال.. لو انت سوبر و ما حصلتش في العدل بين زوجاتك و الإنفاق على 4 بيوت و الكل عايش في سعادة وسط الظروف اللي احنا بأينا عايشين فيها دي.. برضه ما ينفعش تدعو للموضوع ده و كإنه الأصل.
بعد إذنك المفهوم ده يدل على عدم فاهم سائد في المجمع لمشكلة تأخر سن زواج بنات.. انا مش عارفة ليه الناس فاكرة ان البنت اللي تأخر زواجها بيبقى عشان مش لاقية راجل تتجوزه؟؟ و عشان الرجالة في مصر قليلة و كل واحد متجوز واحدة بس يبقى الحل ان المتزوجين ينقذوا البنات اللي مش لاقيين راجل و يلحقوهم قبل ما قطر الزواج يفوتهم. ليه بنعامل اللي تأخر زواجها على انها أزمة.. مشكلة.. قنبلة موقوتة و عايزين نشوف لها اي حل قبل ما تنفجر في وجوهموكلمة بالنسبة لأى أمرأة تتعجب أو لا تقبل التعدد أقول لها ضعى نفسك مكان أى امرأة بلا زوج وفكرى أيهما أفضل ... نصف رجل أو ربع رجل أو حياة بلا رجل تماما ؟؟؟ بلا شك أن الزواج فيه راحة وسكينة ومودة تحتاج اليها المرأة قبل الرجل لذلك شرع الله التعدد والحمد لله على نعمة الإسلام .
و عشان أرد على حطي نفسك مطرح فتاة لم تتزوج بعد و انها هاترضى بنصف رجل او ربع رجل باقول لحضرتك اني تخطيت الثلاثة و ثلاثين من عمري و لم أتزوج بعد عشان انا مش عايزة اي جوازة و السلام.. و طبعا مش عايزة أدخل في تفاصيل موضوع نص راجل و ربع راجل دي عشان هايكون مؤذي لمشاعر جميع الأطراف و الحكاية مش طالبة اصلا.
رقم العضوية : 72
تاريخ التسجيل : 21Apr2007
المشاركات : 5,092
النوع : ذكر
الاقامة : البحرين
السيارة: سوزوكي ماروتي، مصر
السيارة[2]: تويوتا ياريس، البحرين
دراجة بخارية: لا يوجد
الحالة :
رقم العضوية : 113
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 890
النوع : ذكر
الاقامة : zagazig
السيارة: اسبرانزا..A516
السيارة[2]: دايو..اسبيرو
دراجة بخارية: no
الحالة :
يا اخي سبحان الله اولا محدش قال ان الموضوع سهل دي اول نقطه لابد من تمييزها
ثانيا يا ريتك تقولنا تفسير مين اللى اثبت انهم ممكن يكونوا عشرة؟؟!!!!!
اما بالنسبه للعدل فالعدل اللى انت مطالب بيه كزوج هو العدل في المعيشه سواء في التواجد او الانفاق او او او
اما العدل في المشاعر و الاحاسيس و الحب فالله سبحانه و تعالى حكيم عليم سبحانه سبحانه يعلم جيدا قبلي و قبل حضرتك ان اساسا الحاجات دي لا يملكها الانسان قد يميل قلبك لواحدة (اكثر) من الاخرى فدة ليس عليك فيه اي حرج شرعي
النبي عليه الصلاة و السلام كان بيحب عائشه عن سائر النساء
و اضرب لك مثال على كدة بعيد عن مسأله التعدد انك لا تأثم على كدة
كم هائل من الازواج لا يشعر بالرضى مع زوجته او لا يحبها
او بمعنى اخر انا بحب زوجتي (اقل او اكثر) من حبك لزوجتك
و لا اللى بيحب زوجته اقل يأثم على كدة لأن دة مش بأيدة اصلا
طالما ميل قلبه دة مش بيخليه يجير عليها و لا يظلمها في اي من حقوقها و حقوق بيتها عليه
اما عن تربيه الاطفال فأنا شايف انها حجه قد يستخدمها البعض فقط للتحجج بصعوبه التعدد و موضوع تربيه الاولاد دة ابعد ما يكون عن ذلك .... ليه؟؟
لأننا لا ننكر بحال من الاحوال وضع كل الرجال دلوقتي و هم في طاحونه الحياه بيكدوا و يتعبوا و يشقوا و فترات عمل و ممكن يمكل ما بقي له من عمل في بيته ليصل ببيته و زوجته و اولادة الى بر الامان المادي و قد لا يعلم اي شيء نهائيا عن مذاكرة اولادة او احتياجاتهم الا عن طريق زوجته اللى بتقوم عنه بالدور دة بأكمل وجه و دة الحال بالنسبه للي متزوج واحدة و هو هو تماما تماما بالنسبه للي متزوج اكثر من ذلك بردو المرأه هيه من يلقى على كاهلها في الاخر حمل موضوع زي دة و الواقع هوا اللى بيقول كدة يا اخي الكريم ...
اما عن حلول العنوسه المطروحه فياريت حضرتك تذكرنا ببعض منها ان لم يكن التعدد احدها او اهمها فأين يكون موقعه من الاعراب !!!!!!
و بعدين لما الاخ قال انه مش شرط ان الزوجات يعرفوا بعض
فدة مش الزام بكدة فكل رجل ادرى بأهل بيته عنك و عني و عن الناس اجمعين و هوا ( كرجل ) اكثر حكمه و تقديرا للأمور من غيره في مثل هذا الموقف يعلم فين المصلحه الحقيقه في كدة
فبعضهم بيكون في ترابط شديد جدا الى ابعد حد بين الاسرتين و البعض الاخر لأ ... بالزوج هو اولى واحد بكدة و لكن اخونا مأجبرش حد انه يعمل كدة و لكنه قال مش شرط !!
و مش عارف بصراحه ايه لازمه اقحام الاخوات و العائلات معرفتهم ببعض و محدش جاب سيرة حاجة زي دي
بالنسبه لنقطه المقتدرين و غير المقتدرين فسبحان الله ... الله عز و جل قسم الارزاق و جعل منا الغني و منا دون ذلك و الناس في هذه الحياه طبقات و درجات متفاوته جدا جدا سواء ماديا سواء نفسيا سواء اجتماعيا فطبيعي جدا ان يكون في مقتدرين و يكون في دون ذلك
و قد يوجد من الشباب الان من هم اقدر (ماديا) على كدة اكثر من رجال كثير موظفين في سن اكبر من كدة بكتير
و مش شرط اي حد مقتدر انه يعدد لأنه مش واجب احنا بنتكلم عن مشروعيه الموضوع
اما عن الشباب الغير مقتدر فهل عدم اقتدارة يوجب على المقتدر عدم الزواج او التعدد اعترافا بأحقيه الاعزب في الزواج ؟؟؟؟؟
مثال للتوضيح فقط و ليس بينهما تشابهه حضرتك لو مقتدر انك تركب افخم عربيات و جيبت فعلا عربيتين بتيجي تقول لأ دي في عواجيز كبار مش بيقدروا يمشوا حتى و يتبهدلوا في المواصلات ميبقاش فيه كدة و انا اروح اشتريلي عربيتين الواحد فوق ال 100 الف على الاقل !!!
لما بتيجي تشتري عربيه بتقول بدل ما اجيب لنفسي عربيه هوندا سيفيك لو معايا تمنها هجيب لانوس و ادي الباقي لجارنا الغلبان دة يجيب لنفسه هوا كمان عربيه يمشي بيها هوا و عياله؟؟!!!
بصراحه لو كدة يبقا جزاكم الله خيرا و ربنا يكرمك
و اخيرا احب اقول نقطه احنا لما قولنا ( لا اله الا الله ) دة اعتراف مننا بألوهيه و ربوبية الله و قبول مننا بدينه الاسلام اللى ارتضاه لينا و ارتضيناه لنفسنا و لما قولنا ( محمد رسول الله ) فدة اعتراف مننا بقبول كل ما جاء على لسان رسولنا محمد صلوات ربي و سلامه عليه و قبولنا التام لكدة
فليقبل من يقبل و ليرفض من يرفض
رقم العضوية : 113
تاريخ التسجيل : 23Apr2007
المشاركات : 890
النوع : ذكر
الاقامة : zagazig
السيارة: اسبرانزا..A516
السيارة[2]: دايو..اسبيرو
دراجة بخارية: no
الحالة :
انا بأعتذر مرة تانيه لأخونا المهندس سبعاوي على ردي في غير الموضوع لكني حبيت اوضح النقط دي توضيحا لما قيل
لأن ما قيل كان كتب بالفعل فأنا اسف بشدة و لو نوقف النقاش نهائيا هنا و نتناقش في موضوع منفصل قد يكون افضل و لكن مكنتش هقدر مردش على الكلام
ارجوك تقبل اعتذاري و لو شئت في طلب غلق الموضوع (( اللى اعتقد انه هيغلق اصلا)) :d
فلا تثريب عليك :)
رقم العضوية : 302
تاريخ التسجيل : 28Apr2007
المشاركات : 1,013
النوع : ذكر
الاقامة : jeddah/ المعادى
السيارة: اسبرانزا
السيارة[2]: ستروين
الحالة :
رأى صواب يحتمل الخطأ ورأى غيرى خطأ يحتمل الصواب
المفضلات