اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mada781 مشاهدة المشاركة
كل سنة وإنت طيب يا نجم . أنا عاوز أعرف حاجة يعنى هل ده نظام الكربراتير بتاع العربية ؟ ولا الكربرتير ممكن يكون فيه حاجة يعنى لو جيبت كربراتير جديد أو غيرته أو صلحته هلى هيفرفق فى حاجة ولا لأ؟ لأن المشكلة ده بصراحة هتجننى ومش معقول تكون هى متصنعة علشان ما تدورش من أول مرة وكمان هل ممكن يكون موضوع إن البنزين ما بيقعدش إنه ممكن يكون داخله هواء مثلا يعنى ممكن يكون فيه خرطوم مهوى أو حاجة ؟ ياريت تفيدنى لأنى فعلا أنا كمان بحب العربية ده جدا جد. وكل سنة وإنت طيب يا باشا
وحضرتك طيب،، بص الموضوع مش سهل.. انا لفيت علي الدكاترة إللي بيصلحلوا الكربيراترات في الإسكندرية ومفيش حد عرف يعمل حاجة..

إشتريت عدد 2 كربيراتير استعمال واحد ويبر إيطالي والتاني سوليكس فرنساوي وبرضه مفيش تحسن..

دورت علي كارب جديد وملقيتش وإتقالي حيبقى غالي جدا وصعب تلاقيه،، فكرت أشتري من علي النت (Ebay) بس خوفت آخد مقلب.. المهم الموضوع كان شاغل بالي جدا، وكنت بقعد بالساعات أفك كارب وأركب كارب، وفضلت أعدل في الرشاشات و البيكات ولقيت الموضوع شيق جدا،

وبعد ماإكتسبت خبرة كويسة عرفت إن مش الكارب بس هو إللي لازم يبقى مضبوط .. لأ ده كل قطعة ولو صغيرة في الموتور لازم تبقى موجودة وشغالة.. بالإضافة لحالة الموتور نفسه ودرجة كفاءته من الناحية الميكانيكية والكهربية.. ده حتى نوع زيت الموتور عليه عامل في الموضوع ده..

وللأسف الشديد العربيات في مصر بتتعرض لأقصى درجات الإهمال والإفتاءات في الإصلاح والصيانة،، وبتفضل العربية على مدار عمرها كل ما يحصل فيها عطل يا إما يتلغى منها جزء أو يتصلح غلط بدون فهم،، أو يفضل طول عمره مش شغال ..


آخر حاجة كنت ناوي أعملها،، إني أركب رشاش إنجكشن مع الكارب + طلمبة بنزين كهربا بس للأسف بعت العربية قبل ما أكمل البروجيكت ده..