انا بلاقي حاجة غريبة اوي على المنتدى كل واحد بيحكم على ثبات العربية بطريقة غريبة جدا بمعنى ان كل واحد جاب بعربيته 180 والعربية ماتقلبتش تبقى العربية دي ثابتة . انا ليا منطق تاني خالص في الثبات وهو قدرة العربية في المناورات انا حقول على مثال من واقع خبرتي القليلة في العربيات .
انا معايا عربية فيات اونو و في قدامي عربية اسبرانزا 516 بركبها باستمرار حبدأ بوجه نظر اعضاء المنتدى بيقولو العربية الاسبيرانزا ثباتها كويس وفيها جنط 15 بيزود الثبات والعربية وزنها تقيل وناس مجرباها على سرعات عالية لغاية 180 والعربية ثابتة وعربية زي الاونو عربية خفيفة بجنط 13 ستوك بعد ال 120 تلاقي العربية بتتنطط على الطريق والعربية مش ثابتة .
انا في رأيي الشخصي ان العربية الانو اثبت من الاسبرانزا حلاقي واحد بيقولي ازاي حقوله على كام تجربة تثبت ان الاونو اثبت فعلا من الاسبرانزا .
1- انا من اسكندرية واللي من اسكندرية عارف طريق الكورنيش عامل ازاي وعارف ايه نوع الغرز اللي ممكن تتاخد فيه يعني وقت الزحمة ممكن الغرز بتاعتك من الحارة الاولى للحارة الخامسة وترود منها على ملف وتاخد عرزة تانية جوة الملف وهكذا وكل الكلام ده مثلا بيبقى على سرعة 100 وقت الزحمة الجامدة

بالنسبة للاونو ممكن اعمل كدا عادي جدا انما بالاسبرانزا بلاقي الضهر بيحدف والعجل اللي ورا بيسرخ في الارض بحس ان ضهر العربية بيروح وعاوز ياخد باقي العربية معاه وتحس احساس مقلق جدا الصراحة

2- انا ممكن بالاونو وانا داخل شارع ارفع هاند وادخل دريفت عادي جدا حتلاقي الضهر بيحدف معاك واول لما تنزل الهاند تلاقي العربية استجابت عادي تاني وماتحسش ان في مشكلة بالنسبة للاسبيرانزا جربت مرة اعمل كدا على نفس السرعة بتاعت الاونو اللي حصل كالاتي : طبعا الضهر حدف جامد جدا وكان العربية كلها بتتشفط من الضهر نزلت الهاند بسرعة لقيت وش العربية بيتشد هو كمان وانا دايس بنزين جامد عشان العربية تعدل وبعد محاولات العربية اتظبطط ودخلت مظبوط بس عملت زي التعبان وهيا داخلة حدفت في اتجاة ووانا بعدل راحت حادفة الناحية التانية .

المطلوب تفسير اللي بقوله ده عشان انا مفهوم الثبات عندي اتلخبط من ساعة لما دخلت المنتدى هنا مش عارف بقى انا اللي فاهم صح ولا فاهم غلط ؟؟