مصيبة كبرى .....العربية مفتوحة ..ومش عارف أقفل الآبواب ...
الأخوة الأفاضل ..الخبراء ..دايماً بنرجع لكم فى المشاكل الكبرى ..ودايماً بتعملوا فينا خير ..
العربية لانسر 90 عيون صفية ..مشتريها من حوالى عشرة أيام.. ونظام الخلط فيها كربيراتير..
وطبعاً ده أسعدنى جداً لسهولة الصيانة وكمان هى ذات مواصفات خليجية ..يعنى تستحمل الحرارة العالية فى شوارعنا وإشارتنا الطويله .

المهم ...قريت فى منتدانا الرائع عن إمكانية إستعمال البنزين 80 مع تأخير الكهربة من الإسبراتير ..وفولت التانك بنزين 80 ..ورحت للميكانيكى لتأخير الكهرباء ..فقام بتأخيرها لكن لاحظت رجة بالموتور وصلت للتابلوه والدركسيون والعربية ساكنه فى مكانها ...فقام بضبط الكربيراتير من مسمار الهواء وعلا السلانسيه شوية...المهم العربية إشتغلت كويس ..والسسحب أصبح ممتاز بالرغم من إستعمال بنزين 80 ( بنزينها الأصلى 90 92 )

وعملت بيها فوراً بمجرد التعديل مشوار للسادس من اكتوبر طريق الواحات ...وهوب... سنتر الأبواب يقفل ويفتح لوحده ( مع إنه كان هايل قبل ضبط هواء الكربيراتير) وبالكاد عرفنا نخرج من العربية أنا والمدام.....

تانى يوم ..كان الميكانيكى قافل ..رحت غسلت العربية فى محطة البنزين....وتالت يوم رحت للميكانيكى علشان حكاية ضبط الكربيراتير وعلاقته بمشاكل السنتر فى الأبواب.. قال السبب هو غسيل العربية فى محطة البنزين ( مع أن السنتر خرف قبل الغسيل )

حاول الضبط مرة تانية ...أصبحت الأبواب لاتغلق نهائياً وبصفة خاصة الباب الرئيسى للسنتر ( باب السائق )...مصيبة ..والعربية دلوقت بالجراج والأبواب مفتوحة على البحرى ...
وطبعاً أنا خايف على شقا عمرى مع أن التخزين مسؤلية الدفاس وابو دقشوم هههههههههه

معلش ..اصل أنا محتاج أضحك بدل البكاء ...سمعت إن فى نوع من السنتر يعتمد على الهواء فى تشغيله ..وآخر يعتمد على الكهرباء.... فتوقعت أن إللى راكب عندى نوع هواء ..عشان بدأ يخرف لما الميكانيكى لعب فى هواء الكربيراتير؟؟؟؟؟

المهم إلحقونى ..أعمل إيه دلوقتى ..العربية مفتوحه ..وخايف على شقا عمرى