كلام سليم و تحليل منطقي رائع :)السينما ...بيعتبروها صناعه...."صناعه السينما"
وكأي صناعه ....الهدف من وراءها المكسب....لانها مش جمعية خيرية...
يعني المفروض القائمين علي هذة الصناعه...بيحاولو يزودوا المكسب ويقلل التكاليف...
محترفي السينما في العالم ....ايقنوا ان نجاح الصناعه دي.....مبني علي تقديم مادة مطلوبة...
في مصر وللاسف...
المنتجين والمخرجين والمؤلفين ....اكتشفوا ان الشعب المصري...كمستهلك لصناعه السينما...عايز واحدة من المواد الفيلمية الآتية:
1-فيلم كوميدي...(مش مهم المضمون والكلام العبيط دة ....المهم يضحك وخلاص)
2-فيلم اكشن ....(البطل المصري....وعودة لادهم صبري...ورجال المستحيل)
3-فيلم بلا قضية او هدف....ولكن بيلف ويدور علي الغرائز والمحرمات ...بشكل واضح وصريح او بشكل ضمني...
اغلبية الافلام ايلي حققت اربح خرافية....كانت من النوعية التالتة...ايلي بتلف وتدور...
ودة معناة ....ان هي دي المادة المطلوبة من غالبية رواد السينما.....
يعني مثلا لو اتعمل فيلم تاريخي ولا حربي ...ولا فيلم وثائقي ...ولا فيلم تسجيلي ..ما حدش هايشوفة غير عمال السينما....
بصة سريعه علي السينما الامريكية.....تندهشوا...جدااا ا
السينما الامريكية سينما حرة تماما.....بمعني ان كل المواد الفيلمية متاحة....بما فيها افلام الغرائز....وبصورة مافيش اوضح منها ....ومع ذلك...ايلي بيتابع الـ US Box Office هايندهش....
اكبر الافلام ايرادات ....افلام الكرتون...افلام الخيال العلمي...ودة بيعكس رغبة الاغلبية العامة هناك.....رغم ان نوعية الافلام السافلة متاحة..للجميع ومش محتاج للف ولا دوران....
انا متأكد لو فيلم كرتون محقق اعلي ايرادات هناك وبملايين الدولارات اتعرض هنا مش هايجيب حق عرضة....
يبقي في الآخر ....وللاسف ....السينما هي مرآة المجتمع....
صحيح مصر كلها ناس محترمة...ومحجبات...وناس عارفة ربنا.....بس اغلبهم ...وايلي بيصرف علي صناعه السينما...(لانهم هم ايلي بيدفعوا اجور الممثلين وارباح المنتجين من شباك التذاكر) عايز نوعية هابطة ورديئة من الافلام....ايلي كلنا عارفينها....
يعني العيب مش في صانع السينما....العيب في مستهلك المادة الفيلمية....
بس يمكن تكون القاعدة دي انكسرت شوية ساعة نزول فيلم زي إسماعيلية رايح جاي و فتح الباب للمصطلح اللي ظهر بعد كده و هو السينما النظيفة.
المفضلات