| تسجيل عضوية جديدة | استرجاع كلمة المرور ؟
Follow us on Twitter Follow us on Facebook Watch us on YouTube
صفحة 8 من 11 الأولىالأولى ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 الأخيرةالأخيرة
النتائج 71 إلى 80 من 105

  1. #71

    الصورة الرمزية Adham_Sabry

    رقم العضوية : 4504

    تاريخ التسجيل : 19Jan2008

    المشاركات : 302

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: 127

    السيارة[2]: لادا

    الحالة : Adham_Sabry غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meza مشاهدة المشاركة
    برضه فى طريقة لعرض الرأى ...... مش يبقى هجوم أعمى على شىء مشفتهوش أصلاً .... كده ميبقاش رأى.
    شكلك كده تقصدني .. عموما كتر خيرك .. بس انت برده مردتش علي سؤالي
    الناس اللي بتقول ان مشهد الإغتصاب مفيد ...
    كنت عاوز اسألهم يا تري يرضوا ان اختهم او امهم تقوم بالدور ده علشان توضح المعاناه والمأساه ..يعني الأغراض النبيله والكلام الكبير ده ؟؟؟ أترضاه لأختك ؟؟ أترضاه لأمك ؟؟
    ولا حد رد علي السؤال ده
    ويا جماعه اللي دخل الفيلمين دول يقول لنا هو بعد ما اتفرج هايكون اكتسب حسنات ولا سيئات ..
    وبعدين انت معترض علي اني مشفتش الأفلام دي .. يعني فيه زجاجه مكتوب عليها "سم بطيء المفعول" وموجوده في محل مبيدات حشريه .. وانا باعترض علي الناس اللي بتروح تشرب من السم ده .. فانا كده يبقي حكمي اعمي ولازم اشرب من السم الأول قبل ما انتقده واقول انه ضار ..
    انت عاوزني اتفرج علي ايه ؟؟ انا هاقتبس بعض الكلام اللي انتم كتبتوه
    فيلم زي "حين ميسرة" .. أولا الفيلم معلق لافتة (للكبار فقط) .. و أكيد اكيد مش فيلم رعب .. يبقي أكيد الفيلم فيه بعض الكلام او المناظر الغير مناسبة لغير البالغين
    يعني هيا المناظر دي حرام لغير البالغين وحلال للبالغين ؟؟
    يعني مشهد اغتصاب سمية الخشاب من أهم مشاهد الفيلم
    طب ليه ينقول علي افلامنا الابيض و اسود افلام الزمن الجميل و هي كانت مليانة ملابس ساخنة و احضان و قبلات ؟ و كانت سينما جميلة بجد .. بس الفرق ان محدش كان شاغل دماغه بموضوع السينما النضيفة دي .. و كان ده العادي .. و مكنش فيه حد بيبحلق و يريل و كانوا نجمات السينما وقتها قمرات ..
    السينما عملية ابداعية ( وانا بتكلم عن المبدعين الحقيقين و ليس التجار امثال السبكي و غيره و منتجين افلام البورنو من اجل البورنو) .. ممكن نناقش المخرج ( رب العمل ) في مقصده من تقديم مشهد معين و ما غرضه .. انما مينفعش نقوله انت ازاي تعمل كدة !؟ اوعي تعمل كدة تاني ! لأن دي رؤية ابداعية .. ممكن نختلف او نتفق معاه فيها .. انما نحجر عليه فيها .. مينفعش
    يعني لو مخرج عمل فيلم فيه فكر عالي وحبكه دراميه لمحاربه المخدرات وفيه مناظر زني ( اسمحلي استخدم اللفظ الأصلي ) .. يبقي عادي ومينفعش نقوله انت ازاي تعمل كدة ؟؟

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meza مشاهدة المشاركة
    مثلاً مشهد إغتصاب ممكن يخلى شاب يحس على دمه و يعرف خطورة الجريمة دى و شاب تانى .... !!!

    فى ناس دخلت حين مسرة و قعدت ساعتين كاملين عشان تتفرج على مشهد و لا مشهدين .... و دول ناس عندهم نقص ... عقلهم مش سليم.
    .
    .
    .
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meza مشاهدة المشاركة
    أسلوب الرقيب طول عمرى بقول إنه فاشل فاشل .. و هفضل عند رأيى.
    الناس دول بالغين و مش محتاجين رقابة .... لو عاوز الغلط هيروحله بألف طريقة.

    يعني ممكن نطالب بالسماح ببيع المخدرات علنا وفي السوبرماركت ؟؟
    ظهر الفساد في البر والبحر بما كسبت ايدي الناس

    يتبع ....





    إنما الأمم الأخلاق ما بقيت ... فإن هم ذهبت أخلاقهم ذهبوا


  2. #72

    الصورة الرمزية OlaOsman

    رقم العضوية : 3891

    تاريخ التسجيل : 29Dec2007

    المشاركات : 3,655

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008

    الحالة : OlaOsman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بالرغم من اختلاف الآراء، إلا ان الحوار ثري و راقي إلى حد مرضي :)

    طيب انا هاحط ردي في نقاط:

    1- بالرغم من تشعب الحوار حابة بس أذكر بعنوان الموضوع.. كباريه و الريس عمر.. هي دي مصر؟ و تسائلت عن مغزى نزول فيلمين في وقت واحد الأول بيصور حياة الكباريهات و التاني بتدور أحداثه في صالة قمار و تسائلت عن النماذج الجيدة في البلد.. مافيش يعني خلاص نموذج واحد كويس لشخصية تطرح ضمن أحداث الفيلم الواحد يحس من خلاله ان فيه أمل في البلد دي؟

    2- بالنسبة لفيلم كباريه معظم اللي شافوه أثنوا عليه و واضح انه فيه فكرة بالرغم من إعتراض البعض على مشاهد الرقص الخليعة اللي فيه.

    3- بالنسبة للريس عمر فأنا بالرغم من اني ما شفتش الفيلم إلا ان اعتراضي مش ع الفيلم في حد ذاته، انما على المخرج و إسلوبه الفج في عرض المشاهد ذات الصبغة الجنسية و التركيز عليها بطريقة مبالغ فيها و قلت اني مقاطعة لأفلام خالد يوسف من ساعة ما اتهورت و شفت فيلم حين ميسرة.

    4- نقطة توضيح بس بالنسبة للمشاهد اللي بنتكلم عنها دي و اللي عدد من الأعضاء هنا أشاروا بأهميتها دراميا.. انا بس عايزة أقول اني و لله الحمد دراستي في كلية الآداب قسم اللغة الانجليزية أتاحت لي اني أدرس جانب من الفن و النقد الأدبي و من ضمن ما درسنا هو ان العمل الفني الجيد هو اللي يقدر رب العمل انه يقدمه بأقل قدر ممكن من التفاصيل.. أما الإغراق في التفاصيل ده فبيظهر لنا مخرج مش متمكن من أدواته كويس و مش قادر انه يوصل لنا الفكرة كاملة عن طريق الإيحاء. فبالرغم من ان المفروض ان خالد يوسف مخرج متميز، إلا انه عجز عن انه يوصل لنا مشاهد معينة من غير ما يأذينا.. على سبيل المثال مشهد الاغتصاب في فيلم حين ميسرة.. كان ممكن بمنتهى البساطة ان الكاميرا تتنقل بين الغرفة اللي فيها سمية الخشاب و المغتصبين و برة الغرفة اللي فيها الشاب و هو بيتعاطى المخدرات.. في تصوري انه كان هايكون أفضل كتير لو الكاميرا فضلت تتنقل هنا و هناك لحد ما تفاصيل عميلة الاغتصاب بدأت، هنا الكاميرا كانت هاتثبت على الولد اللي بيتعاطى المخدرات و بيتقطع بين رغبته في إنقاذ المغتصبة و بين رغبته الجامحة في تعاطي المخدرات اللي في إيده.. و في الخلفية الصراخ بتاعة المغتصبة شغال.. لحد الحتة بتاعة الولد و هو بيقرر إسكات ضميره بجرعة زائدة من المخدر و ينتهي المشهد على كده. هل المشهد بالطريقة دي مش مفهوم؟.. هل الأحساس ما وصلناش ببشاعة الاغتصاب و عبودية المدمن للمخدرات؟.. هو خالد يوسف مستغبينا اوي كده عشان يورينا مشهد الاغتصاب بتفاصيله المؤذية دي؟ و بعدين فيها إيه لما المخرج يرمز باللي بيحصل في المشاهد دي بشمعة تنطفي و لا إزاز شباك يترقع و لا اي من الحاجات دي؟ طيب ماهي مدارس فنية كاملة قايمة على الرمزية.. يعني الرمزية مش عيب، ده لو ما سلمناش بإنها مطلوبة في أحيان كثيرة منها المشاهد اللي بنتكلم عنها دي.

    راجعة أكمل ان شاء الله عشان كده طولت اوي في رد واحد :)


  3. #73

    الصورة الرمزية OlaOsman

    رقم العضوية : 3891

    تاريخ التسجيل : 29Dec2007

    المشاركات : 3,655

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008

    الحالة : OlaOsman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بالنسبة لنقطة للكبار فقط هي الحكاية مش كبار و صغار.. هو انا ينفع تحت اسم للكبار فقط أقدم فيلم من إياهم و بعدين اللي يسألني أقول له ما انا حاطط يافطة للكبار فقط؟؟ و هي يعني المشاهد اللي بيقدمها خالد يوسف مش صادمة للكبار؟ انا من ساعة ما شفت حين ميسرة و انا فهمت الرسالة اللي عايز خالد يوسف يوصلها للناس.. الرسالة محتواها هو ان هي دي طريقتي في تقديم أفلامي القادمة و اللي يقبل بشروطي يدخل أفلامي و اللي مش قابل ما يدخلش.. و بالفعل صدقت توقعاتي و جه الريس عمر أسوأ بكثير من حين ميسرة من حيث المشاهد إياها و المبالغة في تصويرها و ده بشهادة كل اللي شافوا الفيلم و منهم ناقدة سينمائية مستاءة من الطريقة دي.



  4. #74

    الصورة الرمزية meza

    رقم العضوية : 2167

    تاريخ التسجيل : 14Sep2007

    المشاركات : 1,425

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: 00

    السيارة[2]: Hyundai new accent 2011

    دراجة بخارية: 00

    الحالة : meza غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    شكلك كده تقصدني .. عموما كتر خيرك .. بس انت برده مردتش علي سؤالي
    أستاذى العزيز أدهم .... و أنا بكتب الرد مكنتش حاطط فى دماغى حد معين ... و كنت أقصد كل الناس اللى بتكتب آرائها عن حاجة لم تختبرها ... و أسف لو كنت ضايقتك ... ده إحنا هنا كلنا إخوات. :)

    الناس اللي بتقول ان مشهد الإغتصاب مفيد ...
    كنت عاوز اسألهم يا تري يرضوا ان اختهم او امهم تقوم بالدور ده علشان توضح المعاناه والمأساه ..يعني الأغراض النبيله والكلام الكبير ده ؟؟؟ أترضاه لأختك ؟؟ أترضاه لأمك ؟؟
    حضرتك أنا مبحبش الأسئلة اللى من النوعية دى ... بس ما دام حضرتك مصر .... هجاوبك عليه من وجهة نظرى الخاصة.

    لازم أولاً نقسم الممثلين .... فى منهم محترمين و قى منهم زى الزفت
    الممثلة اللى بتمثل مشهد الإغتصاب ممكن تكون نيتها مش سيئة ..... و يكون هدفها فعلاً هو توصيل رسالة .... بقول ممكن ... يعنى حسب الممثل و نيته.

    لو أخدت مثال على الفنانة سمية الخشاب ..... لما بتفرج على لقائتها بحس إنها طيبة جداً و مش قصدها وحش من أى مشهد بتمثله ... بالعكس دى مرة ذكرت إنها دايماً بتاخد رأى والدتها فى المشاهد دى ... فأنا اللى حسيته إنها كويسة و مش زى ناس تانيين.

    أما بخصوص أمى أو أختى .... فمش هعمل فيها حمش و أقول لع و هقتلها لو فكرت بس تعمل كده .....لكن أنا واثق فى تربيتها و أخلاقها ... و لو إختارت إنها تكون ممثلة .. أنا عارف كويس هى هتختار إيه ... و كمان واثق فى القرارات اللى هى هتاخدها .... بالإضافة إلى إنها مش قاصر و المفروض عارفة الصح من الخطأ .... و أكتر حاجة ممكن أقدمها هى نصيحة ... مش أكتر.


    و كمان كل واحد و وجهة نظره
    ممكن واحد يشوف مشهد إنه سىء و مخل و واحد تانى يشوفه مشهد رائع و هادف.


  5. #75

    الصورة الرمزية meza

    رقم العضوية : 2167

    تاريخ التسجيل : 14Sep2007

    المشاركات : 1,425

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: 00

    السيارة[2]: Hyundai new accent 2011

    دراجة بخارية: 00

    الحالة : meza غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    بالنسبة لنقطة للكبار فقط هي الحكاية مش كبار و صغار.. هو انا ينفع تحت اسم للكبار فقط أقدم فيلم من إياهم و بعدين اللي يسألني أقول له ما انا حاطط يافطة للكبار فقط؟؟ و هي يعني المشاهد اللي بيقدمها خالد يوسف مش صادمة للكبار؟ انا من ساعة ما شفت حين ميسرة و انا فهمت الرسالة اللي عايز خالد يوسف يوصلها للناس.. الرسالة محتواها هو ان هي دي طريقتي في تقديم أفلامي القادمة و اللي يقبل بشروطي يدخل أفلامي و اللي مش قابل ما يدخلش.. و بالفعل صدقت توقعاتي و جه الريس عمر أسوأ بكثير من حين ميسرة من حيث المشاهد إياها و المبالغة في تصويرها و ده بشهادة كل اللي شافوا الفيلم و منهم ناقدة سينمائية مستاءة من الطريقة دي.
    بتختلف يا أستاذة علا حسب المتلقى ..... يعنى لو طفل صغير... أكيد مش هيفهم المشاهد دى ... و كمان هو لسه منضجش لدرجة إنه يفهم معنى المشاهد دى .... و تأثيرها عليه هيبقى سلبى.

    أما الكبار بقى .... ففى منهم اللى هيفهم ...و للأسف فى منهم اللى عقله معداش طفل صغير.


  6. #76

    الصورة الرمزية OlaOsman

    رقم العضوية : 3891

    تاريخ التسجيل : 29Dec2007

    المشاركات : 3,655

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008

    الحالة : OlaOsman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meza مشاهدة المشاركة
    لازم أولاً نقسم الممثلين .... فى منهم محترمين و قى منهم زى الزفت
    الممثلة اللى بتمثل مشهد الإغتصاب ممكن تكون نيتها مش سيئة ..... و يكون هدفها فعلاً هو توصيل رسالة .... بقول ممكن ... يعنى حسب الممثل و نيته.

    لو أخدت مثال على الفنانة سمية الخشاب ..... لما بتفرج على لقائتها بحس إنها طيبة جداً و مش قصدها وحش من أى مشهد بتمثله ... بالعكس دى مرة ذكرت إنها دايماً بتاخد رأى والدتها فى المشاهد دى ... فأنا اللى حسيته إنها كويسة و مش زى ناس تانيين.
    ده كده يبقى انت انسان فعلا نيتك طيبة اوي.. انا باتكلم بجد :)
    و كمان كل واحد و وجهة نظره
    ممكن واحد يشوف مشهد إنه سىء و مخل و واحد تانى يشوفه مشهد رائع و هادف.
    طيب اسمح لي أختلف معاك في دي.. فيه حاجات مش بتخضع اوي لوجهات النظر على أد ماهي ممكن تخضع لرؤى متخصصين، يعني ممكن مشهد من المذكورين دول يختلف على رؤيته الفنية اتنين نقاد فنيين او دارسين فن من ناحية الحبكة الدرامية و أهميته دراميا من عدمه.. انما ان اتنين عاديين يشوفوا نفس المشهد و واحد منهم يقول عليه مشهد رائع و التاني رأيه انه مشهد زبالة فدي لا تعتبر وجهات نظر على أد ماهي توجهات تحكمها خلفيات مالهاش دعوة بالفن كحرفة في شئ.. ده رأيي.


  7. #77

    الصورة الرمزية OlaOsman

    رقم العضوية : 3891

    تاريخ التسجيل : 29Dec2007

    المشاركات : 3,655

    النوع : انثى

    الاقامة : القاهرة

    السيارة: لا يوجد

    السيارة[2]: Daihatsu Sirion GLX 2008

    الحالة : OlaOsman غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة meza مشاهدة المشاركة
    بتختلف يا أستاذة علا حسب المتلقى ..... يعنى لو طفل صغير... أكيد مش هيفهم المشاهد دى ... و كمان هو لسه منضجش لدرجة إنه يفهم معنى المشاهد دى .... و تأثيرها عليه هيبقى سلبى.

    أما الكبار بقى .... ففى منهم للى هيفهم و فى منهم اللى عقله معداش طفل صغير.
    طيب خلينا نتكلم بواقعية بعيدا عن المسميات اللي اخترعتها السينما الأمريكية بتاعة للكبار فقط و للصغار فقط دي و نقيس بمقاييسنا احنا مش بمقاييس ناس كل اللي يفرق معاها في الفيلم هايشوفه كبار و لا أطفال. ده غير ان مصطلح للكبار فقط ده أصلا يضحك.. آل يعني اللي عنده 18 سنة ده خلاص ما بقاش يتخاف عليه من أفلام فيها مشاهد زي دي، انما المهم ان ما يشوفوش أطفال.

    انا طبعا مش قصدي أحجر على رأيك في الموضوع ده.. ده رأيك و انت حر فيه.. انما عايزة اسألك سؤال هل انت شايف المشاهد اللي من النوع ده عادية و ما بتلفتش نظرك أصلا و لا شايفها ملفتة للنظر بس ضرورية للسياق الدرامي و لو اتخففت حدتها شوية او لو شلنا بعض التفاصيل السياق الدرامي هايتأثر؟ سؤال منتظرة إجابته :)


  8. #78

    الصورة الرمزية meza

    رقم العضوية : 2167

    تاريخ التسجيل : 14Sep2007

    المشاركات : 1,425

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: 00

    السيارة[2]: Hyundai new accent 2011

    دراجة بخارية: 00

    الحالة : meza غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    ده كده يبقى انت انسان فعلا نيتك طيبة اوي.. انا باتكلم بجد :)
    و أنا بتكلم جد صدقينى .... و المشاهد اللى مثلتها مكنتش مبالغة قوى حسب ما أنا شايف.
    عارفة ... حتى لو الكاتب و المخرج و الممثل نيتهم وحشة من ورا المشهد ده ... أنا ممكن أبص ليه من ناحية تانية و أفهم معانى أكبر من الكلام الفاضى ده.
    أنا عارف إن معظم شبابنا متربوش على كده .... و التأثير العام عليهم سلبى ... و دى مشكلة تربية فى جيل كامل من الشباب.

    طيب اسمح لي أختلف معاك في دي.. فيه حاجات مش بتخضع اوي لوجهات النظر على أد ماهي ممكن تخضع لرؤى متخصصين، يعني ممكن مشهد من المذكورين دول يختلف على رؤيته الفنية اتنين نقاد فنيين او دارسين فن من ناحية الحبكة الدرامية و أهميته دراميا من عدمه.. انما ان اتنين عاديين يشوفوا نفس المشهد و واحد منهم يقول عليه مشهد رائع و التاني رأيه انه مشهد زبالة فدي لا تعتبر وجهات نظر على أد ماهي توجهات تحكمها خلفيات مالهاش دعوة بالفن كحرفة في شئ.. ده رأيي.
    كلامك صحيح ... وللأسف معظم الشباب فى مصر مش بيقدر يكون وجهة نظر .... على قد ما بتكوت توجهات تحكمها خلفيات زى ما حضرك ذكرتى.
    بس المشكلة هنا فى الشباب أنفسهم .... لو عودناهم يبصوا للأمور بمنظار أكبر و أعقل من كده .... مكناش هنواجه مشكلة زى دى.
    جيل الشباب الحالى عنده شغف جنسى رهيب ..... يختلف من شخص لآخر لكنه بالمجمل عبر مرحلة الخطر و أصبح فى مستوى قد يؤدى إلى كارثة بهذا الجيل.

    على فكرة أنا رأيى إن عرض مشاهد زى دى على النوعية دى من الشباب ... سلبياته أكتر من إيجابياته .... لكن هل الحل فى منع المشاهد دى تماماً .... أم إصلاح الشباب من الناحية الآخرى؟
    حضرتك جاوبينى على السؤال ده و أنا هرد على حضرتك


  9. #79

    الصورة الرمزية Adham_Sabry

    رقم العضوية : 4504

    تاريخ التسجيل : 19Jan2008

    المشاركات : 302

    النوع : ذكر

    الاقامة : مصر

    السيارة: 127

    السيارة[2]: لادا

    الحالة : Adham_Sabry غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr Ahmed مشاهدة المشاركة
    يا شباب أنا شفت الفيلمين الأسبوع الماضى
    فيلم الريس عمر حرب:
    ليس كل من رأى الفيلم وصلته هذه الفكرة... لأن طريقة توصيلها مليئة بكل أصناف القذارة التى تستحى معها أن تذهب حتى لوحدك لمشاهدة الفيلم ، ناهيك لو معك أسرتك... دعارة عينى عينك وسامحونى لأنهم فاقوا كل كل الحدود حتى اللى كان المتساهلين عاملينها... ومش هقول أكتر.. باختصار: إياك أن تذهب لرؤية هذا الفيلم.
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr Ahmed مشاهدة المشاركة
    كنت متوقع أن يكون فيلم هابط
    بعض مشاهد الرقص -الخليع طبعا- والأغانى الهابطة
    لا أستطيع أن أنصح أحد برؤية الفيلم
    أظن بعد كل الكلام اللي انتم كتبتوه ده .. يتضح لنا الرساله النبيله والفضيه العظيمه اللي الأفلام دي بتعرضها
    وهارجع اقول تاني
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Adham_Sabry مشاهدة المشاركة
    يا جماعه الخير
    ما هو المقياس الذي نقيس به الأشياء ؟؟
    اول مقياس هو الحلال والحرام .. ان نجح فيه نبقي نشوف باقي المقاييس
    ....
    هل رؤيه هذه المناظر حلال ام حرام ؟
    يعني لو واحد اتفرج علي الفيلم ده .. هل بعد الفيلم ما يخلص هايكون اكتسب سيئات ام حسنات ؟؟ ويا تري لو هو كان دافع فلوس علشان يتفرج عليه ..هايجي يوم القيامه وتكون الفلوس دي في ميزان حسناته ام ميزان سيئاته ؟؟ ..

    في حديث في معناه انه لن تزول قدم عبد يوم القيامه حتي يسئل عن اربع .. ومنها شبابه فيما ابلاه وماله فيما افناه

    مش كفايه ان هدف الفيلم يكون نبيل وعظيم (وما اندر هذه النوعيه) .. لابد ان الوسيله تكون مقبوله من الشرع والدين
    وسيبكوا من تجسيد الشخصيات والحبكه الدراميه .. والموسيقي التصويريه والمهلبيه والملوخيه

    وانا ارجوا ان احنا جميعا نقاطع هذه النوعيه من الأفلام وندعو الناس الي مقاطعتها
    اي فيلم قبل ما نتفرج عليه نسأل عنه .. لو فيه مناظر خارجه او يهدف الي نشر الرذيله يبقي نقاطعه .. وبكده منتج الفيلم هايخسر ومش هيعمل النوعيه دي تاني

    وعلي فكره المقياس بالطريقه دي واجب علينا زي الصلاه والصوم .. مينفعش نقول ان لكل واحد مقاييسه الخاصه ..المقاييس الخاصه في الأشياء الحلال .. وللتوضيح ..مثلا لو بنت خلصت الثانويه وامامها فرصه انها تدخل معهد رقص او كليه التربيه او الطب ..يبقي هارجع للمقياس معهد الرقص حلال ام حرام ؟؟.. حرام ..يبقي الموضوع منتهي.
    لكن كليه التربيه وكليه الطب حلال .. يبقي لكل واحد مقاييسه الخاصه في الحاله دي ...

    يتبع...

    إنما الأمم الأخلاق ما بقيت ... فإن هم ذهبت أخلاقهم ذهبوا


  10. #80

    الصورة الرمزية meza

    رقم العضوية : 2167

    تاريخ التسجيل : 14Sep2007

    المشاركات : 1,425

    النوع : ذكر

    الاقامة : Cairo

    السيارة: 00

    السيارة[2]: Hyundai new accent 2011

    دراجة بخارية: 00

    الحالة : meza غير متواجد حالياً

    افتراضي -

    hasad">

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة OlaOsman مشاهدة المشاركة
    طيب خلينا نتكلم بواقعية بعيدا عن المسميات اللي اخترعتها السينما الأمريكية بتاعة للكبار فقط و للصغار فقط دي و نقيس بمقاييسنا احنا مش بمقاييس ناس كل اللي يفرق معاها في الفيلم هايشوفه كبار و لا أطفال. ده غير ان مصطلح للكبار فقط ده أصلا يضحك.. آل يعني اللي عنده 18 سنة ده خلاص ما بقاش يتخاف عليه من أفلام فيها مشاهد زي دي، انما المهم ان ما يشوفوش أطفال.
    مقاييس للكبار فقط و للصغار فقط ... لم تخترعها السينما الأمريكية ... لكن إخترعها أمريكيين .. فى بداية تحديد تلك المقاييس المقسمة إلى عدة درجات .. تم عرض مشاهد مختلفة على عدة أمهات .. و تم أخد آرائهم . و بناء على تلك الآراء تم تحديد تلك المقاييس.
    أنا واثق تماماً إن تلك المقاييس متنفعش لمجتمعنا .... نظراً لإختلاف طريقة التربية و العادات .. إلى آخره
    لكن مش هينفع ميبقاش عندنا مقاييس و مش هو ده الحل.

    موضوع 18 سنة .... فعلاً هو مش من يوم و ليلة الولد هيبقى ناضج .. لكن ده السن المتوسط اللى فى معظم الشباب بيوصلوا لمرحلة النضوج و أخلاقهم بعد كده بتتحدد حسب تربيتهم السابقة ... و تأثرهم بمشاهد من اللى بنتكلم عليها مش هيبقى كبير.

    طبعاً هنا فى مصر المفروض السن 21 مش 18 ..... لكننا أخدناه من بره.

    انا طبعا مش قصدي أحجر على رأيك في الموضوع ده.. ده رأيك و انت حر فيه..
    شكراً لإحترامك رأيى
    انما عايزة اسألك سؤال هل انت شايف المشاهد اللي من النوع ده عادية و ما بتلفتش نظرك أصلا و لا شايفها ملفتة للنظر بس ضرورية للسياق الدرامي و لو اتخففت حدتها شوية او لو شلنا بعض التفاصيل السياق الدرامي هايتأثر؟ سؤال منتظرة إجابته :)
    بالنسبة ليا أنا ... أنا مشهد إغتصاب سمية الخشاب . عينى دمعت فيه .... و أنا مش محرج و لا حاجة .. بس ده فعلاً اللى حصل.
    عارف إن شباب كتير مهمهمش كل التفاصيل دى و ركزوا على حاجات معينة .. بس ده فعلاً كان رد فعلى.

    هقولك حاجة يا أستاذة علاً ...أولاً كل واحد معرض للمشكلة دى (الإغتصاب) ..... و لو إعتبرت إن اللى إتعرض للمشكلة دى أختى أو قريبتى أو حد عزيز عليا .... هل هبص بنفس المنظور.... أكيد لأ.

    هى بتختلف بس حسب نظرة كل واحد.
    و دى مشكلة كبيرة ... و محتاجة حسن تقدير من المخرج على حسب اللى هيتفرجوا على الفيلم بتاعه.

    و على فكرة أنا مش مع خالد يوسف .... بالعكس أنا شايف خالد يوسف أساء التقدير ... و مثل فيلمه على معايير تانية مش بتاعتنا ... لهدف واحد إنه ينهض بالسينما المصرية عشان تبقى زى بتاعة بره متناسياً آثار عرض الفيلم على الشباب.

    لكن ... خلينا واقعيين ... لو منعنا الأفلام دى ... هنتفرج على أفلام أجنبى و مش هنقدر نمنعها ..... يبقى الحل فى إصلاح الشباب.
    و ده (من وجهة نظرى) إجابة السؤال اللى سألته لحضرتك.
    لما شبابنا يبقى بنفس عقلية شباب بره ... يبقى ينزل أفلام من النوعية دى



 
صفحة 8 من 11 الأولىالأولى ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 الأخيرةالأخيرة

المواضيع المتشابهه

  1. ها الريس اتنحي ولا لا؟؟؟
    بواسطة cheetos_892005 في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 5
    آخر مشاركة: 07-02-2011, 09:36 AM
  2. ها ... الريس اتنحى ولا لأ ؟
    بواسطة eng_volto في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 9
    آخر مشاركة: 07-02-2011, 12:45 AM
  3. الريس حسن شحاتة
    بواسطة هيثم في المنتدى المنتــــــدى الاجتمــاعى
    مشاركات: 4
    آخر مشاركة: 08-10-2009, 08:11 AM
  4. اعطال المتوسيكل الريس وخصوصن الريس
    بواسطة kabo700 في المنتدى مختــلف أنواع الدراجات النارية
    مشاركات: 2
    آخر مشاركة: 22-04-2009, 09:48 PM

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •  

Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 PL2